Aihe: 1458 "ihmepiiri". Tarua vai legendaa??
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17
BugBadWolf
09.01.2023 01:59:38
Hmm...

Nyt paras soittaja on se, jolla on huonoin kuulo?

Aina tämä porukka vain jaksaa yllättää.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Basifisti
09.01.2023 08:41:44
BugBadWolf: Hmm...

Nyt paras soittaja on se, jolla on huonoin kuulo?

Aina tämä porukka vain jaksaa yllättää.

Eikun ymmärsit väärin. Joillain ihmisillä lapsena opitut tavat suhtautua asioihin ohjailevat vahvasti käyttäytymistä ja he luulevat kuulevansa suuria eroja, joita muut eivät kuule. Itsekin sorrun tähän välillä, mutta yritän opetella koko ajan uusia toimintamalleja.

Jeff McErlain - Dont let gear ruin your guitar playing!
https://youtu.be/ZUyG8mlqozc
s151669
09.01.2023 10:06:17

teemu-t-k:
Lisäksi operaatiovahvistimien toimintaperiaate on korkea avoimen silmukan vahvistus ja takaisinkytkentä joilla ainakin epälineaarisuus on lähes olematonta niin kauan kuin "silmukka" toimii.

Hyvä kysymys tässä vaiheessa toki olisi että toimiiko se jossain pedaalin sisällä ? 9V jättää kahtia jaettuna ja oparin päätekivien jännitehäviöt (rail to rail -opareita ei vissiin juuri ole näkynyt, 1458/4558 ei ainakaan näihin kuulu) huomioiden jotain 6Vpp jäljelle.

Kun nyt kitaran mikistä tulee parhaimmillaan jotain voltin luokkaa -
http://www.muzique.com/lab/pick.htm ehdottaa että 1.2Vpp - niin ei siinä ekalle asteelle voi suuren suurta vahvistusta laittaa ennenkuin se opari klippaa.

Ja nyt onkin kysymys että mitä se tekee ? Klippaako nätisti / rumasti ? Tekee kevätjuhlaliikkeitä (rail sticking? joku muu, mikä?) ? Ja kuulostaako se hyvältä vaiko ei ?
Antikitarasankari. Siis basisti.
teemu-t-k
09.01.2023 11:33:46
s151669: Ja nyt onkin kysymys että mitä se tekee ?

Nyt ollaan ytimessä.

Pedaali olisi toki helppoa kytkeä vaikka skooppiin ja verrata toimintaa muutamalla erilaisella operaatiovahvistimella; korvinkuultava ero on takuulla riittävä näkyäkseen ruudulla.

Tähänpä mennessä ei noita testejä ole paljon näkynyt. Eipä edes tässäkään ketjussa vaikkei itse koejärjestely kaksinen olekaan. Noin 13 sivua lässytystä josta ei olla tultu hullua hurskaammaksi kun itse aiheesta voisi oikeasti oppia jotakin muutaman kymmenen minuutin kokeella. Mitä näistä jauhamaan; kyllä skooppi kertoo vastauksen.

Taisin mainita aiheesta - eli oparien erilaisesta käyttäytymisestä suunnitellun toiminnan rajojen ulkopuolella - jo ekassa viestissäni tänne. Se on ihan todettu juttu: esim. TL702 kääntää signaalin vaiheen ja SansAmp tunnetusti hyödyntää rail-to-rail opareita niiden seesteisemmän yliohjauskäyttäytymisen takia. Onko 1458:lla joku supervoima? Skooppi kertoo.

Jossain taisin myös jo todetakin, että anekdootit siitä miten joku kokee jonkin toimivan ovat lähinnä tyhjää puhetta. Jos tämä topic tosissaan on jollekin tärkeä tiedonjyvä niin skooppi kehiin ja tulokset pöytään. Itse en ole kiinnostunu todentamaan jotain hiuksenhienoa eroa jota en edes kuule ja omat DIY jutut pyrin suunnittelemaan niin etteivät ne ole riippuvaisia juuri tietynlaisen chipin käytöstä. Peruskomponentteja on nykypäivänä muutenkin jo ihan turhan hankala löytää.
Sax-pappa
09.01.2023 12:21:07
Eipä ole yhdestä komponentista saatu tällaista ketjua sitten punakaapelikeskustelun. On tää kitarapalsta melkoinen ; )
s151669
09.01.2023 15:04:16

teemu-t-k: Nyt ollaan ytimessä.

Pedaali olisi toki helppoa kytkeä vaikka skooppiin ja verrata toimintaa muutamalla erilaisella operaatiovahvistimella; korvinkuultava ero on takuulla riittävä näkyäkseen ruudulla.

Voisi kyllä olla mielenkiintoinen testi.

Tähänpä mennessä ei noita testejä ole paljon näkynyt. Eipä edes tässäkään ketjussa vaikkei itse koejärjestely kaksinen olekaan. Noin 13 sivua lässytystä josta ei olla tultu hullua hurskaammaksi kun itse aiheesta voisi oikeasti oppia jotakin muutaman kymmenen minuutin kokeella. Mitä näistä jauhamaan; kyllä skooppi kertoo vastauksen.

Mun oparivarastolla ja osaamisella ei riitä muutama minuutti tuohon :) Skooppi kyllä olisi mutta pölyttyy käytön puutteessa kun ei ole aikaa harrastaa. Foorumilla voi sen sijaan jauhaa paskaa sillä aikaa kun kone kääntää.

DIY jutut pyrin suunnittelemaan niin etteivät ne ole riippuvaisia juuri tietynlaisen chipin käytöstä. Peruskomponentteja on nykypäivänä muutenkin jo ihan turhan hankala löytää.

Näinhän se pitäisi tehdä.

Osa noista mystisistä "taikavarvuista" saattaa kyllä johtua muun kytkennän huonoudesta ja hyvästä tuurista sattumalta valikoituneen osan suhteen. Sikäli kuin niissä eroa on.

Sax-pappa: Eipä ole yhdestä komponentista saatu tällaista ketjua sitten punakaapelikeskustelun. On tää kitarapalsta melkoinen ; )

Näistähän on hupaisaa vängätä ja tuhlata aikaa sen sijaan että tekisi jotain hyödyllistä. Niinkuin vaikka opettelisi soittamaan.
Antikitarasankari. Siis basisti.
samiko
09.01.2023 15:40:40
Voidaan lyödä ketju lukkoon toteamalla että mikään ei vaikuta kitarasoundiin.

Ei ole väliä onko Les Paul vai SG, ei ole väliä onko Gibson vai Harley Benton. Sokkotestissä ei erota HX Stomp Marshallia Marshallista. Kultahippupiirin sijaan kannattaa valita joku toinen, vaikka ne ovatkin saman kuuloisia.

En voi kirjoittaa pidempään koska täytyy lähteä keskittymään olennaiseen, eli harjoitteluun.
Kefiiri
09.01.2023 15:54:56
samiko: En voi kirjoittaa pidempään koska täytyy lähteä keskittymään olennaiseen, eli harjoitteluun.

Väärä alue!
En ole musiikin asiantuntija.
BugBadWolf
09.01.2023 20:01:23
Basifisti: ...ja he luulevat kuulevansa suuria eroja...

Miten tuo erojen suuruus on määritelty? Kas kun tässä on vähän monenlaista puhujaa. Kun siihen lisää sen, että suurimman osan tarkoitus on ymmärtää kaikki lähtökohtaisesti väärin... No ainakin tuo luuleminen liittyy siihen, jos ei muuhun.

Ihmisten erot voivat tässä yhteydessä olla huomattavastikin suurempia kuin joidenkin op-ampien. Aivan samalla tavalla kuin joku on toista pidempi, tursuu eri väristä karvaa, joku myös näkee paremmin, kuulee paremmin tai vaikkapa haistaa paremmin. Maailmassa on viininmaistajankin ammatti, vaikka liekkihotellin miehille maulla ei ole sen suurempaa merkitystä.

Puhutaan nimimiehestä, joka kuulee fuzzin patterin kunnon. Perään tulee kommenttia, jossa tätä pidetään huuhaana ja yritetään tätä kautta vetää syystäkin maailman huipulle noussut nimi alas, keskivertojen ankeaan "demokratiaan". Siihen lahjattomien massaan, jossa kukaan ei ole toista parempi vaikka jokainen on minäminäminää huonompi.

Ne lahjakkaimmat nousevat huipulle syystä. Siksi, että ne haluavat tietää enemmän, kiinnittävät pieniinkin yksityiskohtiin huomiota ja harjaantuvat vuosien/vuosikymmenien aikana kuulemaan (ja tuntemaan) niitä pieniä eroja.

Siitä siinä on kysymys. Jos soundierot eivät ole tärkeitä, ts jos ei pyri parempaan, ei niitä harjaannu kuulemaan ja tuntemaan.

Jeff McErlain ...

Gas on gas. Joku tekee sitä, koska pyrkii parempaan - toki yksi voi tietää mitä tarvitsee, kun toinen vain, mitä haluaa - ja joku kolmas tähän perään saadakseen hetken endorfiinipörinät "lahjan" saatuaan.

Ei siis välttämättä liity asiaan. Emme voi tietenkään ikinä tietää, kuka mistäkin syystä toimii. Vain siitä voi olla varma, että se ensimmäinen gas tulee kaikille väärästä syystä. Kukapa sitä toimintansa vaippaiässä olisi oppinut mistään mitään?
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
jkiva
09.01.2023 20:28:29

tästä voi arpoo, mitä lutikoita on härvelit syöneet ja mikä sen rooli on kokonaisuudessa ;-)

Jos et kokonaan jaksa kattoo niin 25 min kohdalla erotellaan jyvät akanoista. Tedtin intuitiivinen voittaja voi yllättää. :)

https://youtu.be/8C8fKELXQQA

Tietenkin vain yks testi, mutta juutuubista löytyy lisää...
BugBadWolf
09.01.2023 21:05:38
jkiva: ...Tietenkin vain yks testi, mutta juutuubista löytyy lisää...

Luulen nähneeni tuon jo. Kuten myös klonit jne jne. Hyvää viihdettähän ne joskus ovat, Andertons varsinkin, mutta...

Olenko ainoa, joka pitää tuolla tavalla toteutetuja testejä lähtökohdiltaan vääränä? Siltä varalta kuitenkin, että muistan väärin (nyt en uusinut katselukokemusta), yleistysvaroitus.

Netti on täynnä tyhjänpäiväistä "sisältöä" (hyi helvetti pelkkää sometähteyden ideaa). Joka toinen töhö yrittää kerätä jonkinlaista julkisuutta kanavillaan ja tiedon sijaan saamme itse keksittyihin sääntöihin perustuvaa paskaa. Nupit klo 12:een ja sitten verrataan. Jep. Hyvä tuli. Nyt tiedämme kaiken.

Jos haluaisi tehdä sokkotestejä, eikö sen eteen voisi nähdä edes sen verran vaivaa, että säätäisi nuo kloonit ensin kuulostamaan mahdollisimman paljon toisiltaan? Tätä siis tuijottamatta siihen potikan asentoon. Se kun nyt heittelee ihan saman valmistajan eri yksilöissäkin hiukkasen. Ainakin Andertons tekee aina sillä kaavalla, että nupit säädetään samaan asentoon (ainakin sinnepäin). Puhumattakaan pelkistä julkkis-wannabeistä (joita ei voi koskaan haukkua tarpeeksi).

Laite-esittelyt ovat hieno keksintö, kunhan ei ala uskomaan että ne ovat koko totuus.
Basifisti
09.01.2023 23:21:22
BugBadWolf: Miten tuo erojen suuruus on määritelty? Kas kun tässä on vähän monenlaista puhujaa. Kun siihen lisää sen, että suurimman osan tarkoitus on ymmärtää kaikki lähtökohtaisesti väärin... No ainakin tuo luuleminen liittyy siihen, jos ei muuhun.

Ihmisten erot voivat tässä yhteydessä olla huomattavastikin suurempia kuin joidenkin op-ampien. Aivan samalla tavalla kuin joku on toista pidempi, tursuu eri väristä karvaa, joku myös näkee paremmin, kuulee paremmin tai vaikkapa haistaa paremmin. Maailmassa on viininmaistajankin ammatti, vaikka liekkihotellin miehille maulla ei ole sen suurempaa merkitystä.

Puhutaan nimimiehestä, joka kuulee fuzzin patterin kunnon. Perään tulee kommenttia, jossa tätä pidetään huuhaana ja yritetään tätä kautta vetää syystäkin maailman huipulle noussut nimi alas, keskivertojen ankeaan "demokratiaan". Siihen lahjattomien massaan, jossa kukaan ei ole toista parempi vaikka jokainen on minäminäminää huonompi.

Ne lahjakkaimmat nousevat huipulle syystä. Siksi, että ne haluavat tietää enemmän, kiinnittävät pieniinkin yksityiskohtiin huomiota ja harjaantuvat vuosien/vuosikymmenien aikana kuulemaan (ja tuntemaan) niitä pieniä eroja.

Siitä siinä on kysymys. Jos soundierot eivät ole tärkeitä, ts jos ei pyri parempaan, ei niitä harjaannu kuulemaan ja tuntemaan.

Olet oikeassa että meitä on moneen junaan. Itse toivoisin että EJ:n fuzzin patteri kuivuisi kokonaan jos joutuisin häntä pitkään kuuntelemaan.

Gas on gas. Joku tekee sitä, koska pyrkii parempaan - toki yksi voi tietää mitä tarvitsee, kun toinen vain, mitä haluaa - ja joku kolmas tähän perään saadakseen hetken endorfiinipörinät "lahjan" saatuaan.

Ei siis välttämättä liity asiaan. Emme voi tietenkään ikinä tietää, kuka mistäkin syystä toimii. Vain siitä voi olla varma, että se ensimmäinen gas tulee kaikille väärästä syystä. Kukapa sitä toimintansa vaippaiässä olisi oppinut mistään mitään?

Gasin ja tuon videon nostin tähän siksi että uskon sen kuvaavan tosi monella suurta osaa tästä harjaantumisesta ja helpommin itseään harjaannuttaisi kun soittaisi ja treenaisi enemmän - ainakin jos ne jäävät tutkimisen ja kaiken kaman haalimisen varjoon. Toki jos rehellisesti itselleen myöntää että se on se pääasia niin ei siinä sitten mitään.
BugBadWolf
09.01.2023 23:47:14
Basifisti: ...helpommin itseään harjaannuttaisi kun soittaisi ja treenaisi enemmän - ainakin jos ne jäävät tutkimisen ja kaiken kaman haalimisen varjoon...

En ymmärrä ajatusmallia, jossa ihminen jotenkin ohjataan kapeille raiteille ja ehdotellaan, että ei voisi harrastaa täysipainoisesti soittoa ja kamarunkkailua/nysväämistä samalla kertaa. Minusta nuo ovat toisiaan tukevia asioita.

Sitä kun on pää kirottu logiikalla, niin sen kanssa tuskaillessa tulee vahingossa perustelleeksi kokonaiskuvan hallinnan parantavan suoritusta.

Sitäpaitsi soittamisen harjoittelu on petkutusta. Entisaikaan, kun kikkakolmosten kopioiminen ei ollut muotia, kitaristit olivat pääsääntöisesti osaamattomampia. Jos soittotaidosta olisi apua, miksi ihmeessä nykytiluttelijoista suurin osa ei herätä minkäänlaisia tunteita?

Äh. Olkoon. Mutta kaikki kiva on hyväksi ihmiselle. Soittelu on hauskaa, mutta niin on se nysvääminenkin. Kaikkea kannattaa kokeilla (paitsi siskon kissaa).

...

...ja mitään ei kannata kokeilla kovin totisena.
samiko
10.01.2023 00:15:14 (muokattu 10.01.2023 00:17:27)
Basifisti: Eikun ymmärsit väärin. Joillain ihmisillä lapsena opitut tavat suhtautua asioihin ohjailevat vahvasti käyttäytymistä ja he luulevat kuulevansa suuria eroja, joita muut eivät kuule. Itsekin sorrun tähän välillä, mutta yritän opetella koko ajan uusia toimintamalleja.

Jeff McErlain - Dont let gear ruin your guitar playing!
https://youtu.be/ZUyG8mlqozc

Jeff on äijä joka uskoo kitaroiden puiden vaikuttavan kuinka sähkökitara soi.

Aika diippiä kultakorvailua.

https://www.youtube.com/watch?v=pz46njh-jYM
Basifisti
10.01.2023 08:37:31
BugBadWolf:

Äh. Olkoon. Mutta kaikki kiva on hyväksi ihmiselle. Soittelu on hauskaa, mutta niin on se nysvääminenkin. Kaikkea kannattaa kokeilla (paitsi siskon kissaa).
...
...ja mitään ei kannata kokeilla kovin totisena.

Näistä asioista olen erittäin samaa mieltä. Enkä yritä kieltää ketään tekemästä haluamaansa asiaa enkä siihen pystyisikään. Olen vain sitä mieltä että tavallaan koko tämä ala kärsii gasista ja kollektiivisesta itsensä kusetuksesta ja näen tärkeäksi laittaa välillä vähän hanttiin.
Basifisti
10.01.2023 08:44:12
samiko: Jeff on äijä joka uskoo kitaroiden puiden vaikuttavan kuinka sähkökitara soi.

Aika diippiä kultakorvailua.

https://www.youtube.com/watch?v=pz46njh-jYM

Ymmärtääksen tosiaan toteaa lyhyesti että puut vaikuttavat sointiin. Neuvoo kuitenkin valitsemaan akustisesti resonoivimman yksilön myöhemmin. Aika samalla tavalla itsekin asian näen ja kitaroita testailen vaikka uskon että se ei vaikuta sähköiseen sointiin.

Minusta kokonaisuutena erittäin hyvä video kitaran valinnasta.
jkiva
10.01.2023 11:29:04 (muokattu 10.01.2023 11:29:32)

Basifisti: Neuvoo kuitenkin valitsemaan akustisesti resonoivimman yksilön

Ollaan jo eri aiheessa, mutta...

Tuo puiden soimisen tavoittelu ja ihannointi on silleen hassua, että alkuperäinen ja yksi johtava sähkökitaran suunnitteluparametri on nimenomaan akustisen soinnin ja resonoinnin minimointi. Koska akustinen sointi aiheuttaa kierto-ongelmia. Periaatteessa optimaalinen sähkis kai olis pätkä ratkakiskoa tms. joka ei soi sitten yhtään. :D

Elikkäs juu... siinä vaiheessa kun sen lykkää styrkkariin niin niille puiden soimisellekin on yks ja sama. On tullut vastaan loistavia (sähkö)kitaroita, jotka on akustisesti ihan tumppuja.
BugBadWolf
10.01.2023 13:17:44
Basifisti: ...koko tämä ala kärsii gasista ja kollektiivisesta itsensä kusetuksesta ja näen tärkeäksi laittaa välillä vähän hanttiin.

Olen erittäin vahvasti samaa mieltä tästä asiasta. Ja tekee hyvää tuulettaa vanhoja (ja uusia) uskomuksia. Varsinkin, mitä tulee vuosikymmeniä vanhoihin, "ikuisiin" totuuksiin.

Mutta tässä ei ole hyvä mennä mihinkään skepsis/foliohattu-tyyliin ja varmuuden vuoksi vastustaa aivan kaikkea. On asioita, jotka toimivat ja uskomuksia, jotka ovat suorastaan haitaksi. Näiden erot voi löytää vain, jos jaksaa pitää mielensä avoimena.

Sittenhän ne tietenkin voisi tuoda keskusteluihin, uskovaiset lynkkaisivat sekä löydöt että löytäjän ja parin vuoden päästä sama ralli uusiksi.

Hassua, kuinka tämä ei rajoitu vain alaan, vaan - taas kerran - kuvaa ihmiskuntaa muutenkin aivan kaikessa. Luulen että muusikoiden keskuuteen on soluttautunut aivan liikaa ihmisiä.
Mikko1978
10.01.2023 16:33:25
jkiva: Ollaan jo eri aiheessa, mutta...

Tuo puiden soimisen tavoittelu ja ihannointi on silleen hassua, että alkuperäinen ja yksi johtava sähkökitaran suunnitteluparametri on nimenomaan akustisen soinnin ja resonoinnin minimointi. Koska akustinen sointi aiheuttaa kierto-ongelmia. Periaatteessa optimaalinen sähkis kai olis pätkä ratkakiskoa tms. joka ei soi sitten yhtään. :D

Elikkäs juu... siinä vaiheessa kun sen lykkää styrkkariin niin niille puiden soimisellekin on yks ja sama. On tullut vastaan loistavia (sähkö)kitaroita, jotka on akustisesti ihan tumppuja.

Kerrotko yhdenkin sähkökitaran, jossa akustinen sointi olisi minimoitu? Jos yritetään minimoida, niin minkä ihmeen vuoksi käytetään usein vahvasti resonoivia puita tai jopa kaikukoppia? Lankuissa ei nyt edes ole kierto-ongelmaa, soipa puut akustisesti kuinka voimakkaasti tahansa. Taas vissiin todistettiin se, että esim. Gibsonit soivat vahvistettuna samalla tavalla samoilla mikeillä, olipa runko sitten minkä mallinen tahans. SG tai jatsiboksi - ei mitään eroa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)