Aihe: Røde NTK -kokemuksia
1
Mikael
07.07.2004 17:50:17 (muokattu 08.07.2004 09:30:49)

Vihdoin päästiin tositoimiin muutama viikko sitten hankitun uuden mikrofonin kanssa ja tyytyväisyyttä on ilmassa. Viikonloppuna äänittelin sillä laulua, akustista kitaraa ja rainstick-rahistinta. Etusena toimi dbx 586.

Akustinen kitara tarttui narulle (tai siis kovalevylle) todella kauniisti. Yläpää kauniisti ja selkeästi ihan ylimpiä helinöitä myöden, ilman mitään karkeutta tai pistävyyttä. Alapää muhkeasti vaan ei yhtään mutaisesti. Parhaiten tämän huomasi miksatessa, kun eq:hun ei juuri tarvinut koskea - kanavat vaan auki ja se oli heti hyvä.

Laulun äänitys oli myös varsin vaivatonta ja mukavaa - tässä oli etusen lisäki hieman optokompuraa äänitettäessä. Mikki toimi varsin vaivattomasti sekä miehelle että naiselle. Varsinkin naisäänen ylästemmat olivat hienoa ja sävykästä kuultavaa. Miesäänelle tuli kivasti lämpöistä ja sopivan paksua alakertaa mukaan läheltä laulettaessa - kuitenkin niin että mutaisuus ei tässäkään ollut vaivaksi. Sama homma kuin kitaran kanssa: miksaus oli jotenkin todella helppoa kun ei tarvinnut juuri eq:ta väännellä.

Sheikkausosastolla sellanen paksu rahina, mitä tosta puisesta rainstickista irtoaa oli myös mukavaa kuultavaa, eikä sellaista pelkkää pistävää sihinää, mitä sheikkaus-hommista helposti tulee.

Tyytyväinen on ihminen. Hyvän mikin ovat Australiassa rakentaneet ja hintakin on isokalvoiseksi putkimikisi aika kohdillaan: StPaulsSoundin tarjouksesta 375€.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
askomiko
07.07.2004 20:42:12
Tietäskö kukaan miten NTK ja NTV suhtautuu toisiinsa. Elisiis mitä eroa, mikä hintasuhde.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Mikael
08.07.2004 09:24:29 (muokattu 08.07.2004 09:26:41)

Mulla on sellainen käsitys, että NTK tuli paranneltuna verisona nimenomaan tuon NTV:n tilalle. NTV esiteltiin 1999 ja NTK 2001 ja uutena ne ovat olleet suurinpiirtein saman hintaisia. NTV:tä ei enää valmisteta.

Selkeimmät parannukset teknisissä tiedoissa näyttäis olevan hiljaisuudessa ja maksimi äänenpaineen siedossa:
Self noise: 19dBA / 12dBA
Max SPL: 130dB / 158dB
Taajusvastetta NTV:lle en löytänyt mistään ja vierekkäin en oo päässyt kokeilemaan joten soundista on paha mennä sanomaan mitään...

SOS:ista näyttäis löytyvän arvostelut molemmista:
http://www.soundonsound.com/sos/may99/articles/rodentv.htm?
http://www.soundonsound.com/sos/jul01/articles/rode.asp?
_hannu
08.07.2004 10:00:43
Tuo hinta on kyllä aika käsittämätön, hyvän tarjouksen ovat tehneet. T-kaupassa hintaa on melkein 200 euroa enemmän. Ikävä kyllä huomasin sen vasta sen jälkeen kun lomille lähtivät, mutta täytyy yrittää elokuussa uudestaan mikäli vielä natsaisi.
Locrian
08.07.2004 10:41:33
Tuo hinta on kyllä aika käsittämätön, hyvän tarjouksen ovat tehneet. T-kaupassa hintaa on melkein 200 euroa enemmän. Ikävä kyllä huomasin sen vasta sen jälkeen kun lomille lähtivät, mutta täytyy yrittää elokuussa uudestaan mikäli vielä natsaisi.

Jos mä nyt vielä oikein muistan niin StPaulissa oli noita kaksi tai yksi jäljellä.Yritti tarjota mullekin mutta ei ollut silloin budjettia.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
sami_sumea
09.07.2004 10:43:37

Jos mä nyt vielä oikein muistan niin StPaulissa oli noita kaksi tai yksi jäljellä.Yritti tarjota mullekin mutta ei ollut silloin budjettia.

Ehtivät vastata vielä ainakin mun sähköpostiin. Joo, pari oli vielä. Laitoin tilaukseen :-)

...
... Valtakunnanlaapotti on puhunut!
sami_sumea
09.07.2004 16:23:36 (muokattu 09.07.2004 16:25:22)

Keväällä olin jo melkein naputellut tilauksen, kun tulikin erityisen yllättävä menoerä, joka vei kaikki rahnat. Harmitti melkein. No, ehkä sitten K2 joskus.

Haa. Sain just tekstiviestin että paketti on saapunut matkahuoltoon.

Kannattaa mailata vielä, koska itse lähetin tosiaan postia edellispäivänä ja nyt on vehje noutoa odottamassa..

edit: niin, siis tietty siinätapauksessa että budjettivaje on korjaantunut :)

Hinta on ainakin ökyhalpa verrattuna normaaliin.

...
Juice
10.07.2004 12:40:45 (muokattu 10.07.2004 12:41:45)
.....
I don't know how man will fight World War III, but I do know how they will fight World War IV : with sticks and stones." - Albert Einstein
_hannu
12.07.2004 10:06:23
Sain kuin sainkin rahat kasaan ja viimeinen(?) kappale lähti tilaukseen. Nyt sitten odottelemaan. :)
sami_sumea
12.07.2004 13:24:58

Sain kuin sainkin rahat kasaan ja viimeinen(?) kappale lähti tilaukseen. Nyt sitten odottelemaan. :)

Jees. Eroottisen näköinen vempain, kannattaa odottaa :-)

Mukana tuli (ainakin mulla) muuten todella asiallinen kuljetuscase joka on varmasti omiaan kun tuota joutuu kuitenkin roudailemaan ympäri mualimaa.

...
Mohla
15.07.2004 19:50:20

Jees. Eroottisen näköinen vempain, kannattaa odottaa :-)

Mukana tuli (ainakin mulla) muuten todella asiallinen kuljetuscase joka on varmasti omiaan kun tuota joutuu kuitenkin roudailemaan ympäri mualimaa.

...

Joo. Testailtin eilen tuota sun kappalettas.
Ääniteltiin Joonaksen nasaali rääkymistä ja oikein mukavan kuuloista soundia syntyy.
Akustinen kitara josta puuttuu yksi kieli ja muut kielet ovat vanhoja ja huonoja soi myös tuon mikin kautta erinomaisesti.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
sami_sumea
16.07.2004 12:12:20

Ääniteltiin Joonaksen nasaali rääkymistä ja oikein mukavan kuuloista soundia syntyy.

Uh. Voin kuvitella kun Joonas määkii.. :-)

Akustinen kitara josta puuttuu yksi kieli ja muut kielet ovat vanhoja ja huonoja soi myös tuon mikin kautta erinomaisesti.

Veikö Tappu pois sen paremman akustisen Kartanolta?

Onks soundissa jotain selvää eroa esim. NT3:een tai NT1:een, tai Behringerin B2:een?

...
Tabbu
19.07.2004 05:31:23 (muokattu 19.07.2004 05:32:17)

Veikö Tappu pois sen paremman akustisen Kartanolta?

...

Vein. Himottaa kyllä kokeilla nauhoittaa sitä mun kitaraa. Onhan se nyt kolmen ja puolen tonnin kitara :P

Tabulius
"Säveltäjän tehtävänä on ylläpitää ja edistää yleistä henkistä hyvinvointia ja kehitystä tuomalla sisältöjä, joita hyödyntämällä kulttuurin kuluttaja kykenee tuottavampaan yhteiskunnalliseen toimintaan"
_hannu
19.07.2004 14:11:26
Mikki saapui torstaina ja viikonloppuna pääsin jo laulun kanssa testaamaan. Vaikka testattavana oli melko harjaantumaton miesääni (eli minä) ja signaaliketjussa lisäksi toinenkin eittämätön heikkous (mikseri) niin olin äärimmäisen tyytyväinen lopputulokseen! Viimeksi omaa ääntäni paremmilla vehkeillä nauhoittaessa käytössä oli saman valmistajan NT-1 sekä Focusriten etunen ja lopputulos kuulostaa nyt omaan korvaani NTK:lla nauhottelun jälkeen kovin muoviselta. Suurimman eron huomasi, kuten Mikaelkin jo sanoi, kun ei tarvinnut juuri ekvalisointiin turvautua.

Toden teolla pääsen mikkiä käyttämään vasta muutaman viikon päästä mutta toistaiseksi en sijoitusta ole katunut hetkeäkään.

Ja se mikki todellakin on melkoisen eroottinen kapine.
Mohla
26.07.2004 19:00:14

Himottaa kyllä kokeilla nauhoittaa sitä mun kitaraa. Onhan se nyt kolmen ja puolen tonnin kitara :P

Vaihoin mun kitaraan uudet kielet, joten nyt siitäkin saa jotain järkevää soundia irti. Pitää äänitellä jotain jossain vaiheessa lisää.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Mikael
27.07.2004 10:11:20

Mulla on ensimmäinen pidempi sessio takana NTK:n kanssa ja edelleen olen tyytyväinen. Samassa sessiossa oli mukana muita isokalvoisia mm. AKG:n C4000b ja C3000b, sekä Røde NT1A ja Behringer B1. Lauluihin ja akustiselle kitaralle NTK oli selvästi noista paras vaihtoehto. Nyt vaan tietty himottais saada toinen samanmoinen stereoänityksiin...
Teemu Tee
02.08.2004 10:59:21
.

Selkeimmät parannukset teknisissä tiedoissa näyttäis olevan hiljaisuudessa ja maksimi äänenpaineen siedossa:
Self noise: 19dBA / 12dBA
Max SPL: 130dB / 158dB

Vetelin eräässä studiossa muutama vuosi sitten ymmärtääkseni NTK:hon, mutta nuo lukemat osoittaisivat, että taisi olla sittenkin NTV. Sen verran vanhasta klasarilaulajan lärvistä lähti ääntä, että mikki meni 30cm päästä laulettaessa ihan ruvelle. Soundi ei enää ollut ihan niin läsnäoleva 50-60cm etäisyydeltä.
Tyhjän saa pyytämättäkin
askomiko
02.08.2004 14:37:57
130dB laulamalla? Voisiko siellä olla joku muu paikka tulessa kuin mikki?
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
sami_sumea
02.08.2004 15:56:41

Sen verran vanhasta klasarilaulajan lärvistä lähti ääntä, että mikki meni 30cm päästä laulettaessa ihan ruvelle. Soundi ei enää ollut ihan niin läsnäoleva 50-60cm etäisyydeltä.

Hmm? Oliko sulla pad-switchi päällä etuasteessa? Veikkaan et särölle meni etuaste, ei mikki.

...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)