Aihe: Fender `72 Telecaster deluxe
1 2 3
jran
10.09.2009 08:21:18
Björn E. Borg: Nii-i niissä on kaula luultavasti kolmella pultilla kiinni, ja jotkut karttavat näitä 70-luvun fenkkuja siitä syystä.

Toi on se "micro tilt" kiinnitys. Pitäis olla sillain säädettävämpi. En huomannut käytössä mitään eroa perinteiseen neljään pulttiin, eli kaula ei irronnut eikä muutenkaan heilunut. Ainakaan siis normaalia enempää.
gelsmond
10.09.2009 22:57:16
Toi kolmen ruuvin kaulakiinnityksen pelko liittyy kai aika pitkälti siihen että monissa 70-lukulaisissa Fendereissä (varsinkin 70-luvun loppupuolella) oli muiden laatuongelmien lisäksi satunnaisen löysät kaulataskut, mitä 3-ruuvinen kiinnitys pahensi entisestään. Itelläni oli joskus '79 strato jonka kaula oli shimmattu joka suunnasta ainakin millin verran että pysyi tiukkana. Nykyisissä reissueissa ei noita ongelmia pitäisi juurikaan olla, joten ruuvien määrä ei varsinaisesti pitäisi vaikuttaa kaulan tiukkuuteen vaan on lähinnä autenttisuuskysymys.
Björn E. Borg
11.09.2009 08:32:59
markusnurminen: Toi kolmen ruuvin kaulakiinnityksen pelko liittyy kai aika pitkälti siihen että monissa 70-lukulaisissa Fendereissä (varsinkin 70-luvun loppupuolella) oli muiden laatuongelmien lisäksi satunnaisen löysät kaulataskut, mitä 3-ruuvinen kiinnitys pahensi entisestään. Itelläni oli joskus '79 strato jonka kaula oli shimmattu joka suunnasta ainakin millin verran että pysyi tiukkana. Nykyisissä reissueissa ei noita ongelmia pitäisi juurikaan olla, joten ruuvien määrä ei varsinaisesti pitäisi vaikuttaa kaulan tiukkuuteen vaan on lähinnä autenttisuuskysymys.

Kiitän kovasti omasta puolestani tästä kommentista. Minusta tämä selvittää asian täydellisesti.
p130
11.09.2009 09:40:12

Björn E. Borg: Kiitän kovasti omasta puolestani tästä kommentista. Minusta tämä selvittää asian täydellisesti.

No, Leo Fenderhän otti kolmeruuvisen kiinnityksen käyttöön niin Music Maneissa kuin G&L:ssäkin. Eli ainakaan suuri nero itse ei pitänyt tätä CBS-keksintöä huononnuksena. G&L siirtyi neljään ruuviin myöhemmin. Selityksenä kolmiruuvisen kiinnityksen huono maine, ei toimivuusongelmat.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
msalama
03.12.2022 12:02:41 (muokattu 03.12.2022 12:06:54)

satunnaisen löysät kaulataskut

Joka juuri on se syy tuolle kaulojen liikkumiselle. Mulla on tällä hetkellä kolme hyvin tehtyä 70-luvun televarianttia kolmiruuvikiinnityksellä ja kaikkien kaulat ovat ihan yhtä lujaa kiinni kuin missä hyvänsä perinteisessäkin, eli systeemissä ei ole mitään vikaa sinänsä vaikka CBS:n laatutasossa usein olikin. Tuo on kunnolla tehtynä täysin toimiva design, eli ihan kaikkea boomer-paskapuhetta ei kyllä kannata uskoa tässäkään.

Huom! Olet kirjoittamassa yli 4831 päivää vanhaan aiheeseen!

Juu juu äiskä, niin olen.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
Alfons Åberg
04.12.2022 13:18:34
Joo, tiukassa kaulataskussahan kaula pysyy kiinni ilman ruuvejakin, sillon kun kielet eivät ole viritettyinä. Siis hiuksenhienolla erolla, että kaula pysyy siellä taskussa, muttei kanita mistään eikä kaulaa tarvitse nuijia sinne taskuun.

Se, monellako ruuvilla yhdistelmä lopullisesti kasataan, on toisarvoista.
tämä ei olekaan paska housuille
fox
04.12.2022 16:24:36

Presidentti:

Juu, tuskin Fenderin Clarence Leo olis toimimatonta systeemiä noihin laittanut. Eli eipä se Micro-Tiltti mitenkään huono ole. Aikoinaan kun noita remontteja teki, joutui kyllä toteamaan, että jotkut tee-se-itse säätäjät onnistuivat suorittamaan kaulakulman säätöä kiinnitysruuveja ensin löystyttämättä. Eihän se microtiltin säätöruuvi sitä kaulaa pysty ylöspäin työntämään tukevampia kireällä olevia kaularuuveja vastaan, jolloin se "heikompi pettää". Sitten voi valitella, miten kelvoton tuo säätö on.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
p130
04.12.2022 17:30:29

fox: Juu, tuskin Fenderin Clarence Leo olis toimimatonta systeemiä noihin laittanut. Eli eipä se Micro-Tiltti mitenkään huono ole. Aikoinaan kun noita remontteja teki, joutui kyllä toteamaan, että jotkut tee-se-itse säätäjät onnistuivat suorittamaan kaulakulman säätöä kiinnitysruuveja ensin löystyttämättä. Eihän se microtiltin säätöruuvi sitä kaulaa pysty ylöspäin työntämään tukevampia kireällä olevia kaularuuveja vastaan, jolloin se "heikompi pettää". Sitten voi valitella, miten kelvoton tuo säätö on.. ;)

G&L otti myös Leon ohjauksessa systeemin käyttöön. Eli tuskin ukko itse sitä ainakaan huonona piti. Tiettävästi siirtyivät markkinointisyistä neljän pultin "normaaliin" liitokseen kolmipulttisen huonon maineen vuoksi
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Mikko1978
05.12.2022 05:55:19
Presidentti: Joo, tiukassa kaulataskussahan kaula pysyy kiinni ilman ruuvejakin, sillon kun kielet eivät ole viritettyinä. Siis hiuksenhienolla erolla, että kaula pysyy siellä taskussa, muttei kanita mistään eikä kaulaa tarvitse nuijia sinne taskuun.

Aika harvinaisia ovat niin tiukat kaulataskut, että kaula pysyisi linjassa ihan vain taskun ohjaamana - varsinkin halvoissa ja keskihintaisissa kitaroissa. Tuollainen ei ole välttämättä edes tavoiteltavaa, koska puiden eläminen saattaa aiheuttaa ongelmia ja kaulalinjan säätäminen on vaikeaa. Fenderläisen koulukunnan taskuissa alalpuolella ei ole juurikaan edes taskua ohjaamassa kaulaa.
varakeef
01.01.2023 00:40:51
Tiukka kaulatasku on silkkaa huuhaata ja korkeitnaan kosmetiikkaa. Jos sivuissa on väliä, niin se on sitten sama onko sitä 0,03 milliä vai millin, kontaktia ei silloin sitä kautta ole.

Kaikki olennainen tapahtuu kaulataskun pohjan ja kaulan tyven alapinnan välillä.
Rosvovaltio pitäköön suolakurkkunsa
msalama
01.01.2023 10:39:45

olennainen tapahtuu kaulataskun pohjan ja kaulan tyven alapinnan välillä

No on paljon perää tossakin ja mä olen esmes huomannut, että sopivan karkea lättyshimmi (siis ei kulmaa) tekee tossa ihmeitä jos jotain trabelia suoralla puu-puu kontaktilla on. Mutta oon kuitenkin sitä mieltä, että helvetin hyvä että ainakin noissa mun seiskönteissä on todella tiukat taskut ihan kaiken varalta siltikin, eli hyviä yksilöitä ovat siinä mielessä eivätkä mitään CBS:n hutelointilaatua.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
varakeef
01.01.2023 15:32:03
msalama: No on paljon perää tossakin ja mä olen esmes huomannut, että sopivan karkea lättyshimmi (siis ei kulmaa) tekee tossa ihmeitä jos jotain trabelia suoralla puu-puu kontaktilla on. Mutta oon kuitenkin sitä mieltä, että helvetin hyvä että ainakin noissa mun seiskönteissä on todella tiukat taskut ihan kaiken varalta siltikin, eli hyviä yksilöitä ovat siinä mielessä eivätkä mitään CBS:n hutelointilaatua.

Juu, ja shimmit ovat mainio säätökonsti aivan kaikenikäisissä teleissä ja stratoissa.
Rosvovaltio pitäköön suolakurkkunsa
Mikko1978
02.01.2023 05:46:16
varakeef: Tiukka kaulatasku on silkkaa huuhaata ja korkeitnaan kosmetiikkaa. Jos sivuissa on väliä, niin se on sitten sama onko sitä 0,03 milliä vai millin, kontaktia ei silloin sitä kautta ole.

Kaikki olennainen tapahtuu kaulataskun pohjan ja kaulan tyven alapinnan välillä.

Pari senttiä enemmän ja vähemmän löysää sovitetta kaulan päässä ruuvien takana ei tosiaan ihmeitä tee. Ruuvit ja kielet painavat kaulaa taskun pohjaan sen sijaan ihan tuntuvalla voimalla. Kannattaa huolehtia siitä, että taskun pohjan ja kaulan kontakti on hyvä - usein näin ei ole. Siellä voi olla esim roskia, muotovirheitä ja kaikenlaisia omia virityksiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)