Aihe: Headrush Gigboard ongelmia
1
SuperStrat4life
30.12.2022 12:42:01
Hommasin tämän kotisoittoon joku aika sitten ja kaiuttimiksi Headrush frfr108. Ongelma on se että hyvän soundin aikaan saaminen vaatii tuntikausien ruuvaamisen ja työn. Suurinosa vahvistinmalleista ja kaapeista kuulostavat suoraansanoen kelvottomilta. Ääni on pääsääntöisesti ontto ja suhiseva ja useimmissa vahvareissa tuntuu olevan sellainen ankkamainen ääni, aivan kuin Wah- pedaali olisi hieman auki. Soundit eivät ole kovin dynaamisia ja varsin epäsoitettavia.

Olen siis saanut tehtyä useita hyviä soundeja, mutta vaatinee vähän liian ison vaivan. Ostin taannoin EVH- paketin, jossa oli mukana IR- kaappimallinnuksia, mutta kaikki 11 paketin mukana tullutta soundia on aikamoista kuraa vrt niihin, jotka olen itse tehnyt. Mahdollisesti en vaan osaa tätä käyttää oikealla tavalla tai sitten jotakin on jäänyt välistä. Myönnän etten ole näiden kanssa kovin hyvä, mutta 100w putkivahvareista olen aina saanut hyviä ääniä aikaiseksi.

Onkohan tuo Headrushin oma frfr kaiutin sopimaton ja korjaantuuko soundit paremmilla kaiuttimilla? Pitäisikö välissä olla power ampia?
Krice
31.12.2022 00:30:25

Oletko kokeillut yhdellä johdolla? Tuohan on mono-kaiutin, joten vähän hassua että siinä on kaksi sisääntuloa. Tosin sen pitäisi teoriassa sitten toimia myös stereo-sisääntulona? Kaappimallinnus kannattaa ehkä myös ottaa pois päältä kokeilun kannalta, sitähän ei teoriassa tarvita jos on oikea kaappi käytössä, ainakin tuntuisi loogiselta.
elon arska
31.12.2022 09:17:31
FRFR-kaiuttimen kanssa soittaessa kaappimallinnus on hyvä olla päällä, kitarakaapin kanssa ei niinkään. EQuttaminen on noissa laitteissa avainasia.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
vekotin75
31.12.2022 20:26:53
Tervehdys

Ostin kuukausi sitten Mx5-pedaalin ja kovin tutuilta kuulostaa ongelmat. Kuten joku jo mainitsi, input ja output on syytä säätää huolella.

Jostain syystä olen saanut laitteesta maukkaita jazzsoundeja, niin puhtaita kuin pieniä reunasäröjä kyseiseen genreen. Myös Bon Jovi-tyylinen "bilebändikitarasärö" on onnistunut helpolla. Mutta noihin se sitten on jäänytkin.

Sellaista puhdasta selkeää nauhakaiulla höystettyä presettiä en ole onnistunut tekemään. Vaikka minulla on output valittuna mono tai stereo, kaiut ovat jotenkin luonnottimia, ellei paskoja. Minulla on myös tuo frfr8-kaiutin, jota varten olen monona ulos tuloa käyttänyt.

Luulen, että suuri merkitys on kitaralla. Minun 335-tyylinen kitara toimii paremmin kuin telecaster tai stratocaster, varsinkin puhtailla soundeilla.

En ole vielä päässyt sisälle laitteen outputin mittari vs todellinen äänenpaine ulos. Joskus soundi menee punaiselle vaikka kuulokkeista tulee mielestäni hiljempaa kuin rig:stä joka ei ole punaisella. Ilmeisesti kaikki efektit vaikuttavat siihen outputtiin jollain tavalla.

Kokeilen vielä Mad Professorin kompuraa multiefektin edessä sekä laitteen omassa efektilenkissä, jos sillä saisi eloa telen ja straton soundeihin. Laitteen omat kompurat ovat miedoilla asetuksilla ponnettomia, ja suuremmilla asetuksilla kauheita.

Mutta kuten sanoin alussa, humbuckerkitaralla homma on helpompaa ja hyviäkin soundeja onnistuu loihtimaan.
Guitarfreak
01.01.2023 00:54:55
vekotin75:

En ole vielä päässyt sisälle laitteen outputin mittari vs todellinen äänenpaine ulos. Joskus soundi menee punaiselle vaikka kuulokkeista tulee mielestäni hiljempaa kuin rig:stä joka ei ole punaisella. Ilmeisesti kaikki efektit vaikuttavat siihen outputtiin jollain tavalla.

Koko signaaliketju vaikuttaa outputtiin. Itse muistan leikelleeni agressiivisesti IR moduulista/moduuleista matalia taajuuksia (100-150Hz rajalla) nää matalat huminat näkyy mittareista mut ei välttämättä niin kuulu. Muutenkin soundien yläkerran määrä vaikuttaa radikaalisti vaikutelmaan voimakkuudesta :)
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)