Aihe: 1458 "ihmepiiri". Tarua vai legendaa??
1 2 3 4 513 14 15 16 17
J.Nikkanen
29.12.2022 09:49:42
msalama: Tarkkana pojjjaat ettei ny sentäs mene ihan toanwudz-tasolle tämä homma.

Jaaha, tästä hyvästä punainen kor... eiku punainen käärmeöljykaapeli!
erty
29.12.2022 09:53:00
J.Nikkanen: Jaaha, tästä hyvästä punainen kor... eiku punainen käärmeöljykaapeli!

Ei kellään olis myytävänä proffan red cablea? Vois tuutata sillä vanhaa tube screameria niin ei haittais vaik oiskin väärä opari.
samiko
29.12.2022 10:11:56
Se on vähän niin, että jos ostan reissuen jostain vanhasta musakamasta, niin kyllä se mielellään olisi mahdollisimman tarkka versio siitä alkuperäisestä.

Mutta miksi ostaa yleensäkään enää mitään, tai miettiä tälläisiä lutikoiden vaikutuksia? Kaikki kuulostaa ihan samalta ja varsinkin vahvarit ja efektit saa nykyään lähes kaikki yhdessä kökössä kun ostaa modernin multiefektin.

Kaikki on ihan yhtä hyvää ja halpaa ja sitä saa paljon. Alas Gibsonit, putkivahvarit ja lutikat :D
Tympee Huttunen
29.12.2022 10:20:00 (muokattu 29.12.2022 10:24:17)
Zammy: Väitteitähän löytyy puolesta ja vastaan. JHS Josh Scottin näkemys löytyy täältä:

https://thejhsshow.com/articles/his … and-timeline-of-the-proco-rat-pedal

This small but wonderful mistake led to the RATs trademark sound. In the original units, a LM308 op-amp was used and many people use its existence much like the tantalum cap as a sort of physical explanation for the really great RAT sound they remember. This op amp was discontinued in the early 2000s, phased out of the RATs production around 2005 and was replaced with the OP07. Despite popular opinion and rumor, this OP07 is a perfect replacement for the LM308. Its response, slew rate and frequency attenuation are identical. Sadly, the arguments you see for this rumor are never scientific or controlled, they are based on memory or a simple ear test that compares two RATS. This is impossible to test accurately, as you need to use the EXACT same circuit and you need to perfectly switch between two op amps instantly. Its been scientifically proven that just a few seconds between audio perception is impossible to hear, let alone compare

Korostan, että tuo on vain hänen mielipide. Olen itse kyllä soittanut sekä OP07 Rattia ja LM308:a ja en oikein osaa sanoa muuta kuin että ottaisin LM308 version ihan vain siksi, että voin. Mutta maksaisinko siitä kovin paljon ekstraa.. En tiedä.

Oma mielipide on, että se LM308 "sagging" ja tietynlainen tukkoon meneminen on ihan kuultavissakin, eikä tarvitse edes itse soittaa, mutta nää on näitä. Kunhan rokki soi

e: tästäkin kuulee hyvin:
https://youtu.be/JjMcIhl1OAc
Kefiiri
29.12.2022 10:25:02 (muokattu 29.12.2022 10:32:33)
Tympee Huttunen: Oma mielipide on, että se LM308 "sagging" ja tietynlainen tukkoon meneminen on ihan kuultavissakin, eikä tarvitse edes itse soittaa, mutta nää on näitä. Kunhan rokki soi

Kiintoisaa, koska voihan asia noinkin olla. Jos piirin vaihtaisi siihen "korvaavaan", niin jäisikö tuo tapahtumatta?

Havainnollinen tuo video minkä lisäsit. Mulla kävi niin, että ensin kuulin sen atakin kyykkäyksen LM308:lla verrattuna siihen toiseen, mutta kun kuuntelin saman kohdan uudestaan silmät kiinni niin kuulosti menevän toisknpäin :D
En ole musiikin asiantuntija.
samiko
29.12.2022 10:35:15
Tympee Huttunen: Oma mielipide on, että se LM308 "sagging" ja tietynlainen tukkoon meneminen on ihan kuultavissakin, eikä tarvitse edes itse soittaa, mutta nää on näitä. Kunhan rokki soi

e: tästäkin kuulee hyvin:
https://youtu.be/JjMcIhl1OAc

Mutta hommahan on siinä että kaikki eivät erota edes vihreää punaisesta.

Se että joku ei huomaa eroa kahden asian välillä ei kerro mistään yhtään mitään.
murvas
29.12.2022 10:38:45
Olipas mielenkiintoista.........
No...soundit ovat makuasia. Minä basistina en ymmärrä säröä lainkaan.
Jos basso säröllä, on jossakin vikaa.

Luin hartaudella kaikki milipiteenvaihdot tuosta op ampista.
Hymyni leveni vielä vähän kun katsoin torin efektipalstaa. Siellä oli nyt maininta
"legendaarisista" 1N4148 diodeista. Niihin verrattuna 1458 on harvinaisuus.....

Onkohan josskin "uskonlahkoa" diodille 1N4007 vai transistorille BC547?

Rock on rajaton riemu!!!
"Vintageprojetit ovat elämän tarkoitus"
Sax-pappa
29.12.2022 10:43:28
murvas: Olipas mielenkiintoista.........
No...soundit ovat makuasia. Minä basistina en ymmärrä säröä lainkaan.
Jos basso säröllä, on jossakin vikaa.

Luin hartaudella kaikki milipiteenvaihdot tuosta op ampista.
Hymyni leveni vielä vähän kun katsoin torin efektipalstaa. Siellä oli nyt maininta
"legendaarisista" 1N4148 diodeista. Niihin verrattuna 1458 on harvinaisuus.....

Onkohan josskin "uskonlahkoa" diodille 1N4007 vai transistorille BC547?

Rock on rajaton riemu!!!

Näinhän se on. Toiset soittelee ja kuuntelee vahvistimella musiikkia. Toiset taas musiikilla vahvistinta.
Kefiiri
29.12.2022 10:51:13
samiko: Mutta hommahan on siinä että kaikki eivät erota edes vihreää punaisesta.

Se että joku ei huomaa eroa kahden asian välillä ei kerro mistään yhtään mitään.

Kertoo se nyt jostain mutta ei tosiaan todista etteikö jossain voisi olla jokin beduiini joka huomaa eron.
En ole musiikin asiantuntija.
msalama
29.12.2022 10:53:05

Jos basso säröllä, on jossakin vikaa

Älä sano tota J. J. Burnelille, se kun on vielä karatekakin ja kaikkee.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
samiko
29.12.2022 11:01:25
Kefiiri: Kertoo se nyt jostain mutta ei tosiaan todista etteikö jossain voisi olla jokin beduiini joka huomaa eron.

Mulla on tuttu joka ei erota 20 vuotta vanhan ja silloinkin 100e maksaneen multiefektin soundissa mitään eroa näihin nykyajan lippulaivamalleihin. Minä huomaan ja selkeän. Olen siis beduiini.
samiko
29.12.2022 11:03:32
Penasol: Se voi kertoa siitä, että vaikka eroa saattaisikin olla, niin asialla ei ole kaikille mitään väliä. Pitää muistaa, että nämä on aika hienovaraisia juttuja, joiden merkityksellisyys on juuri niin suuri kuin miten suureksi sen itselleen tekee.

Niin, mutta nyt siirrellään maalitolppia.

Se että sinä tai minä ei koeta jotain eroa merkitykselliseksi ei tee siitä merkityksetöntä.
Tympee Huttunen
29.12.2022 11:05:53
Kefiiri: Kiintoisaa, koska voihan asia noinkin olla. Jos piirin vaihtaisi siihen "korvaavaan", niin jäisikö tuo tapahtumatta?

Havainnollinen tuo video minkä lisäsit. Mulla kävi niin, että ensin kuulin sen atakin kyykkäyksen LM308:lla verrattuna siihen toiseen, mutta kun kuuntelin saman kohdan uudestaan silmät kiinni niin kuulosti menevän toisknpäin :D

Mulla alkoi LM308-uskonto niin, että ostin Ratin aloin soittamaan ja ajattelin, että onko se rikki vai mikä tekee sen kyykkäyksen.
Penasol
29.12.2022 11:11:32

samiko: Niin, mutta nyt siirrellään maalitolppia.

Se että sinä tai minä ei koeta jotain eroa merkitykselliseksi ei tee siitä merkityksetöntä.

Ei tee, ei. Mutta kyllä se silti jostain kertoo jos joku ei eroa huomaa. Se kertoo siitä, että asia ei ole kaikille järin merkityksellinen. Ja sen oerusteella voi minusta jotain arvioita esittää asian tärkeydestä kokonaisuuden osana. Mutta en missään nimessä väitä, että tällaiset turhaa hommaa olisi. Tulee tuota hifistelyä/hinkkausta/runkkausta/jne harrasteltua itsekin tietyissä jutuissa.
En tiiä saatana
samiko
29.12.2022 11:23:07
Penasol: Ei tee, ei. Mutta kyllä se silti jostain kertoo jos joku ei eroa huomaa. Se kertoo siitä, että asia ei ole kaikille järin merkityksellinen. Ja sen oerusteella voi minusta jotain arvioita esittää asian tärkeydestä kokonaisuuden osana. Mutta en missään nimessä väitä, että tällaiset turhaa hommaa olisi. Tulee tuota hifistelyä/hinkkausta/runkkausta/jne harrasteltua itsekin tietyissä jutuissa.

Tämä menee taas tähän ääripäätapauksiin. Joku hifistelee ja kuulee kaapelin punonnankin. Mutta on paljon sellaisiakin ääripäätapauksia jotka eivät kuule tyyliin rummun ja pianon eroa. Ja sellaisia joille riittää että basson soundi on tunnistettavasti basso ja se siitä.

"Mutta kyllä se silti jostain kertoo jos joku ei eroa huomaa." - Olen täysin eri mieltä. Mulla on tää lihapullavertaus ollut näissä. Se että minä en erota eineslihapullaa Välimäen lihapullasta, ei kerro mitään näistä kahdesta lihapullasta. Eroa ei ole ehkä yhtään, eroa on ehkä vähän, eroa on ehkä (ja todennäköisesti) paljon.

- Siis johtopäätös, havaintoni on aivan nolla.
Penasol
29.12.2022 11:35:23 (muokattu 29.12.2022 11:35:57)

samiko: Tämä menee taas tähän ääripäätapauksiin. Joku hifistelee ja kuulee kaapelin punonnankin. Mutta on paljon sellaisiakin ääripäätapauksia jotka eivät kuule tyyliin rummun ja pianon eroa. Ja sellaisia joille riittää että basson soundi on tunnistettavasti basso ja se siitä.

"Mutta kyllä se silti jostain kertoo jos joku ei eroa huomaa." - Olen täysin eri mieltä. Mulla on tää lihapullavertaus ollut näissä. Se että minä en erota eineslihapullaa Välimäen lihapullasta, ei kerro mitään näistä kahdesta lihapullasta. Eroa ei ole ehkä yhtään, eroa on ehkä vähän, eroa on ehkä (ja todennäköisesti) paljon.

- Siis johtopäätös, havaintoni on aivan nolla.

No joo, tässä näkyy ehkä se yksi minun hifistelykohteista. Lataan joskus arkisissa yhteyksissä liikaa painoarvoa yksittäisille sanoille. Kirjoitit tuolla, että ei kerro mistään yhtään mitään. Siitä olen toki samaa mieltä, että se ei kerro kahden lihapullan ominaisuuksista. Mutta kyllä se silti jostain kertoo. Se kertoo ihmisten suhteestä kyseisiin lihapulliin. Se on sinänsä merkityksetöntä lihapullien suhteen, mutta on se rutkasti enemmän ja tärkeämpää kuin ei mistään yhtään mitään.
En tiiä saatana
samiko
29.12.2022 11:38:56
Penasol: Mutta kyllä se silti jostain kertoo. Se kertoo ihmisten suhteestä kyseisiin lihapulliin. Se on sinänsä merkityksetöntä lihapullien suhteen, mutta on se rutkasti enemmän ja tärkeämpää kuin ei .

Ymmärrän mitä tarkoitat. Itse tosiaan en anna piirun vertaa painoarvoa jonkun random tyypin mielipiteelle kahdesta eri lihapullasta, mutta ymmärrän että joku voi mielipiteelle jonkun arvon antaakin.
jhlamm
29.12.2022 18:44:19
TL:DR; Tarua.

Jos jaksaa lukea niin...

Muutamia kymmeniä pedaaleita tullut rakenneltua ja kloonailtua. Tästä on tullut opittua, että palikat ovat palikoita ja käytännössä missään ei ole mitään ihmeellistä tai maagista. JHS pedalsin Josh Scottin sanoin vapaasti suomennettuna: "kaikki pedaalit voidaan mallintaa nykykomponentein eikä missään ole mitään mystistä".

Aina on pääasiallisesti ollut kyse markkinnoinnista. Se mitä osaa yleensä käytettiin oli yhdistelmä halpaa hintaa / saatavuutta ja sitä että kuulosti hyvältä. Ei siis niinkään se, että se olisi ainoana kuulostanut hyvältä, vaan myös että sen sai halvalla.

Jos speksejä katsoo, niin opareissa ja monissa trankuissa löytyy aivan vastaavia pelejä nykyisinkin - yleensä jopa edullisesti.

Esimerkiksi TS klooneja olen rakentanut muutamallakin eri oparilla ja variaatiolla. Itse oparin vaikutus kokonaisuuteen on minimaalinen. Käytännössä itse piirissä opari nostaa signaalitasoa feedback-loopin avulla. Tähän on kytketty säröpotikka ja pari diodia. Käytännössä se särö siis muodostuu noista diodeista, jotka syöttävät signaalia takaisin. Pelkästään germanium- ja pii-diodien välillä on enemmän eroa kuin millään samantyyppisillä opareilla. Tässä piirissä opari on ideaalisti vain signaalitason nostaja, joka lisää "volumea" eikä muuta signaalia juurikaan. Signaalin nostoa ei myöskään kauheasti tapahdu, vaan korkeammat signaalitasot klippaantuvat juurikin noilla diodeilla.

Sitten änkeän käteni seuraavaan matopurkkiin hieman aiheen ulkopuolelle jatkuen. Mitä vaikutusta diodeilla on? Käytännössä erot saadaan eri tyypin diodeilla selkeästi esille (Germanium, pii ja LED). Eri kynnysjännitteet määrittävät signaalin klippaantumisen eli säröytymisen. Oman tyyppinsä sisällä diodit ovat piirin toiminnan kannalta vain diodeja eikä esimerkiksi eri germanium-diodien välillä ole juurikaan soundillista eroa. Näissäkin ne maagiset ovat vain myyntitarinaa. Jos kynnysjännite on vastaava, niin tältä osin on soundikin.

Ps. Silti rakennan mielelläni harrastusmielessä esimerkiksi Tube Screameriä ja Klon Centauria vanhoilla tai NOS-osilla. Siinä on osa historiaa ja tunnelmaa. Soundillisesti se ei juurikaan eroa. Mutta ainakin niitä voi aina myydä hyvään hintaan eteenpäin. Tosin harvemmin myyn pedaaleitani. Enemmänkin tykkään siitä, että hyllyllä on "pala historiaa", vaikka se klooni onkin.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
fox
29.12.2022 19:11:45

jhlamm:

Muutamia kymmeniä pedaaleita tullut rakenneltua ja kloonailtua. Tästä on tullut opittua, että palikat ovat palikoita ja käytännössä missään ei ole mitään ihmeellistä tai maagista.

Samoilla mennään, juurikin tuolla aiemmin totesin, että se on se "arkkitehtuuri" ja suunnittelu. Siitähän päästään tähän:

Aina on pääasiallisesti ollut kyse markkinnoinnista. Se mitä osaa yleensä käytettiin oli yhdistelmä halpaa hintaa / saatavuutta ja sitä että kuulosti hyvältä. Ei siis niinkään se, että se olisi ainoana kuulostanut hyvältä, vaan myös että sen sai halvalla.

Teollisen tuoyannon kulmakiviä. Kuten edellä todettua, tuo JRC:n tuplaopari on niin kovin monessa muussakin audio/soittovehkehessä käytössä. Eikä se itse opari tosiaan ole muuta kuin opari. Esmerkiksi Ibanezin 2622 Artistin, ja sen jälkeen tulleiden aktiivi-Artistien, Musicianien ja Studioitten etuvahvistin/ekvalisaattorikortin opari sattumoisin on toteutettu tuolla oparilla. Säröä ei tuu---
Ja tosiaan, Ibanezin pedaaleista kun puhutaan, 1986 MSL eli Metal Screamer on juurikin 808/TS-9 mutta sitäpä ei syystä tai toisesta nimitetty "tuupihuutajaksi", ehken sen vuoksi, kun tuohon ajankohtaan ei vielä ollut mitään huikeaa kysyntää TS-pedaaleista (niist alkuperäisistä..) Kaipa nuo Metal Screameritkin sitten ryhtyy hintatasoaan kohottamaan..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)