Aihe: 1458 "ihmepiiri". Tarua vai legendaa??
1 2 3 4 513 14 15 16 17
murvas
28.12.2022 13:17:40
Olen lukenut eri palstoilla ja foorumeilla tämän piirin ihmeellisyydestä.
Lähdin ihmettelemään tätä komponenttikauppiaan ja huoltomiehen silmin.

1458 on iänikuinen kasois-operaatiovahvistin. Käytetty kaikessa mahdollisessa elektroniikassa, jopa paljossa muussa kuin ääneen liittyvässä.
UA, NE, MC ym- etuliitteet kertovat valmistajan. Kaikki arvot kuitenkin standardoituja, ja täysin yhteensopivia.
Nämä ovat moisia veijareita että hajoavat harvoin. Olen kuitenkin vaihtanut rikkoutuneita jotain kymmeniä. Olen aina ottanut 1458 laatikosta osan, ja juottanut kiinni.
En ole koskaan huomannut eroja..

Itse asiassa tämä on huonolaatuinen ja halpa komponentti. Yleinen 70-80 luvun halvoissa miksereissä yms..Kaikissa niissä jotka kohisevat..

Kertokaa toki mistä "hypetys" tulee ??
"Vintageprojetit ovat elämän tarkoitus"
Kefiiri
28.12.2022 13:53:41 (muokattu 31.12.2022 07:36:29)
Kai se hype tulee jostain jonkun staran (SRV?) käyttämästä Tubescreamer-mallista jossa juuri JRC1458 sattui olemaan. Sitten keksittiin teorioita miksi soundi oli juuri tuosta ihmelutikasta kiinni.

Samaltahan eri valmistajienkin 1458-piirit tietenkin kuulostavat. Toki periaatteessa myös komponentin sopiva huonous voisi luoda erityisen mahtavan särön. Mutta kuten sanoit, jos se soundi huonoudesta tulee niin sama se silti on kaikissa 1458:ssa.

Minullakin on vanha stereohärveli jossa on juuri oikean ikäisiä JRC1458 -piirejä kourallinen :)

Edit: Foxin myöhemmän tarkennuksen ansiosta hokasin tarkoittavani piiriä JRC4558D, mutta löpinäni pätevät mielestäni myös 1458-piiriin, eikös joissain vanhimmissa Tube Screamer -kytkennöissä ole käytetty niitä?
En ole musiikin asiantuntija.
Jonttu
28.12.2022 14:18:20

https://www.youtube.com/watch?v=-w-B6H0abxY
teemu-t-k
28.12.2022 15:48:26
murvas: Kaikki arvot kuitenkin standardoituja, ja täysin yhteensopivia.

Eikös oparit ole yleensäkin aika "standardoituja"...

.... siis ainakin siihen pisteeseen asti, että niitä yliohjataan yli "common mode input range:n" tai saturoitumaan käyttöjännitteiden raja-arvoihin, jolloin sitten eri arkkitehtuurin piirien särökäyttäytyminen voikin olla yllättävän erilaista (esim. polariteetin kääntyminenn, oskillaatiota ja hystereesiä).

En tiedä piileekö 1458:n taika tuollaisessa ja kuinka paljon siitä on myyttiä mutta standardointi ja yhteensopivuus voi olla harmaata aluetta piireissä jotka perustuvat enemmän tai vähemmän noiden opareiden "väärinkäyttöön". Silloin ne eivät aina olekaan niin samanlaisia.

Ja mitenkäs kohina? Tai avoimen silmukan vahvistus korkeilla taajuuksilla? Tai sitten valmistajalla vaan sattui olemaan paljon niitä varastossa.
ituvirtanen
28.12.2022 16:03:21

Kannattaa lähteä raadollisesta näkökulmasta liikkeelle. 1458 on ollut huokea ja yleinen. No niin, siinä ne legendan ainekset tulivat julki.

Standardoitu on jossain määrin oikea termi mutta aina pitää muistaa, että valmistuksessa on toleransseja. Piirien erot pidetään niin pieninä, kuin valmistuksen näkökulmasta on järkevää. Samalla tavalla vaikkapa prosessorien tehot syntyvät prosessieroista. Testissä nopeampi leimataan eri tarralla, tarkkaan ottaen suuremman hinnan kertovalla tarralla...
fox
28.12.2022 16:15:51

teemu-t-k: Eikös oparit ole yleensäkin aika "standardoituja"...

Ja mitenkäs kohina? Tai avoimen silmukan vahvistus korkeilla taajuuksilla? Tai sitten valmistajalla vaan sattui olemaan paljon niitä varastossa.

Ei niitä JRC 4558D -chippejä (joita oli TS808 -polkusimissa) kaiketi sitten ihan niin paljoa ollut Nisshin Onpall varastossa kuitenkaan. John Lomas ja Bill Cummiskey tutkivat noita vihreitä polkusimia ja totesivat että 95% wanhoista TS-yhdeksiköistä sisälsi, ei 4558 oparia, vaan TA75558 oparin. Itse asiassa totesivat viittä eri tuplaoparia vintaaki TS-yseissä. SRV:n teknikko Ray Martinez samassa kirjallisuuslähteessä taas toteaa, että SRV käytti rigissään itse asiassa TS kymppiä.

Että tuommosta opari-juttua. Onhan tuolla "suuressa maailmassa" noita modausohjeita, joilla tehdään TS-9:stä 808 vaihtamalla opari JRC 4558n ja parin vastuksen arvoa muuttamalla. Mutta saahan sitä tehdä jos siltä tuntuu.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
p130
28.12.2022 16:46:14 (muokattu 28.12.2022 17:21:44)

fox: SRV:n teknikko Ray Martinez samassa kirjallisuuslähteessä taas toteaa, että SRV käytti rigissään itse asiassa TS kymppiä.

Muutamaan kertaan olen maininnut palstalla, että SRV:n hyvin tuntenut ja Double Troublen kanssa levyttänyt Tommy McCoy kertoi minulle ukon käyttäneen aina "uusinta mallia", kun kyselin soundisalaisuuksia. TS-10 sopii viimeisenä laudassa olleeksi malliksi.

Nykyään se menisi todennäköisimmin jollakin digihimmelillä...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Laulava Kylätohtori
28.12.2022 16:56:46 (muokattu 28.12.2022 16:57:44)
p130: Muutamaan kertaan olen maininnut palstalla, että SRV:n hyvin tuntenut ja Double Troublen kanssa levyttänyt Tommy McCoy kertoi minulle ukon käyttäneen aina "uusinta mallia, kun kyselin soundisalaisuuksia. TS-10 sopii viimeisenä laudassa olleeksi malliksi.

Nykyään se menisi todennäköisimmin jollakin digihimmelillä...

Näin on mielestäni ollut monessakin paikassa. Käytti kaikkia ts:iä sen mukaan, mikä oli uusin. Ja muitakin pedaaleja.

Onhan tuo oparihomma melko aparia hihhulointia. :D

E. Toki halukkaat harrastakoot, ei siinä mitään ongelmaa ole. Mutta aika hauskaa, kun srv:n soundi on jostain oparista kiinni. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
fox
28.12.2022 17:25:34

Laulava Kylätohtori: Näin on mielestäni ollut monessakin paikassa. Käytti kaikkia ts:iä sen mukaan, mikä oli uusin. Ja muitakin pedaaleja.

Onhan tuo oparihomma melko aparia hihhulointia. :D

E. Toki halukkaat harrastakoot, ei siinä mitään ongelmaa ole. Mutta aika hauskaa, kun srv:n soundi on jostain oparista kiinni. :)

Eihän sitä (kai) kukaan ole ihan tuolla lailla todennut.. ;)
Onhan noitten polkusimien uumenissa paljon muutakin komponenttia milloin milläkin tavalla siihen juoteltu. Usein joku arkkitehtuuri siinä sijoittelussa, oheiskomponenttien arvoissa ym. matskuissa saattaakin olla "hyvä ellei paras". Kyllähän sitä yhtä lailla puhetta on jostain fuzz facesta, kentaurista tai mistä milloinkin.. ;)
"Soundi lähtee sormista" vai miten se nyt oli. Voihan sitä saada (ja on saatukin) massiivisia väännätyksiä "hehkulamppuvahvistimista vs. puolijohteet"..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
teemu-t-k
28.12.2022 18:59:58 (muokattu 28.12.2022 19:06:21)
Standardoitu on jossain määrin oikea termi mutta aina pitää muistaa, että valmistuksessa on toleransseja. Piirien erot pidetään niin pieninä, kuin valmistuksen näkökulmasta on järkevää. Samalla tavalla vaikkapa prosessorien tehot syntyvät prosessieroista. Testissä nopeampi leimataan eri tarralla, tarkkaan ottaen suuremman hinnan kertovalla tarralla...

Juu, alekirjoitan kyllä ton monien komponenttien suhteen mutta toisaalta joku LM1458 on kuitenkin monilta osiltaan jopa täysin eri piiri kuin vaikkapa MC1458. Eli vähän niin kuin putkienkin kanssa valmistaja tekee oman versionsa vastaamaan tiettyjä speksejä eikä itse rakenteella ole niinkään merkitystä kunhan tuote vastaa speksejä. Jonkun 702 voi olla erilainen kuin jonkun toisen 702 ...tai 1458.

Ja niinkuin sanoin, ne speksit eivät edes koske sen piirin "väärinkäyttöä" eli valmistaja ei takaa jotain tietynlaista kitarapedaaleihin passelia käyttäytymistä esim. yliohjatessa, lähinnä vain että särö pysyy jossain speksatuissa rajoissa.

Tästähän voidaankin sitten lähteä hifistelemään sitä just aitoa oikeaa vintage NOS 1458 versiota tietyltä valmistajalta tietyllä sarjanumerolla vähän niinkuin kunnon putkitumputuksen malliin. Tai sitten ei. En ainakaan itse jaksais. Musta on ylipäätään surkeaa suunnittelua jos operaatiovahvistimeen perustuva piiri vaatii just sen tietynlaisen operaatiovahvistinpiirin toimiakseen suunnitellusti. Niiden opareiden kun olisi tarkoitus olla ns. "geneerisiä".
Kefiiri
28.12.2022 19:07:05 (muokattu 28.12.2022 19:07:43)
teemu-t-k:

Ja niinkuin sanoin, ne speksit eivät edes koske sen piirin "väärinkäyttöä" eli valmistaja ei takaa jotain tietynlaista kitarapedaaleihin passelia käyttäytymistä esim. yliohjatessa, lähinnä vain että särö pysyy jossain speksatuissa rajoissa.

Yliohjataanko tuota piiriä Tube Screamerissa? Osittain se särö kai tulee siitä diodileikkurista takaisinkytkennässä.
msalama
28.12.2022 19:56:07

Ei tietääkseni, vaan se generoidaan kokonaisuudessaan sillä diodiklipperillä. Tosin viisaammat valistakoot, jos viisautta tästä on.

Niin ja totta helvetissä joka ainoan TS:n läpi vetäneen staran soundi on siitä oparista kiinni häh. Siis en mä muuten, mutta kun mulla on tossa pari orkkista TS-9:ää joista pyydän ainoastaan tonnin kipale JA HINTA ON SITTEN TIUKKA
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
BugBadWolf
28.12.2022 20:26:18 (muokattu 28.12.2022 20:26:44)
Kefiiri: Yliohjataanko tuota piiriä Tube Screamerissa? Osittain se särö kai tulee siitä diodileikkurista takaisinkytkennässä.

Keh. TS on käytännössä enempi kompressori, kuin overdrive. Suurin osa nimimiehistä käyttänee sitä lähinnä bufferin takia. Ja tuuppaamassa vahvistinta paremmalle särölle. Varsin säröähän sellaisesta ei oikein irtoa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Laulava Kylätohtori
28.12.2022 20:37:23
BugBadWolf: Keh. TS on käytännössä enempi kompressori, kuin overdrive. Suurin osa nimimiehistä käyttänee sitä lähinnä bufferin takia. Ja tuuppaamassa vahvistinta paremmalle särölle. Varsin säröähän sellaisesta ei oikein irtoa.

plus EQ, jolla leikataan bassoa pois ja korostetaan keskialuetta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Tympee Huttunen
28.12.2022 21:04:04
Aiheen sivusta, mutta kyllä se op-ampin piiri vaikuttaa soundiin - ainakin ProCo Ratissa. Sen soundin ja tietyn epätarkkuuden huomaa varmasti soittaessa ja syynä on LM308 ja sen slew rate:

https://www.electrosmash.com/proco-rat

https://catalinbread.com/blogs/kulas-cabinet/pro-co-rat

While many, many op-amps were available to anyone able to walk into a Radio Shack, the LM308 had one crucial statistic in its datasheet: the slew rate.

Unlike several off-the-shelf op-amps, the LM308 had whats called external compensation, which lets the designer limit the slew rate by installing a small capacitor between two of its pins. This limits the output swing speed of the op-amp which allows it to only process guitar harmonics within a certain frequency range.

The flipside of this operation is the gain-bandwidth product, which when parameterized with other design choices, causes the op-amp to perform out-of-spec and distort heavily across selective frequency bands. Crushing.
teemu-t-k
28.12.2022 21:06:58
Kefiiri: Yliohjataanko tuota piiriä Tube Screamerissa? Osittain se särö kai tulee siitä diodileikkurista takaisinkytkennässä.

Suurilta osin kyllä, ja se lienee myös suunniteltu toimintaperiaate. "Leikkuri" on toki vähän harhaanjohtava termi ton kytkennän suhteen. Pikemminkin kyse on "äkillisestä" kompressiosta kun gain putoaa korkeasta arvosta noin yhteen. Diodithan eivät siis varsinaisesti "leikkaa" tossa samalla tavalla kuin vaikkapa kääntävässä operaatiovahvistimessa*. Siksi se särökäyttäytyminen on ns. "pehmeämpää".

Mutta samasta syystä riittävän korkea signaali myös yliohjaa sen itse oparin säröytymään. Eli toisin kuin kääntävässä kytkennässä missä diodileikkuri asettaa rajat ulostulosignaalin amplitudille niin tässä kyllä riittävällä yliohjauksella saadaan myös tuo operaatiovahvistin yliohjattua, etenkin kun käyttöjännitteet synnytetään jollain 9V patterilla ja raja kompression ja oparin yliohjauksen välillä on hiuksenhieno.

*kääntävässä kytkennässä vastaavaa toimintaa voisi mallintaa laittamalla diodeille sarjavastuksen joka rajoittaa vahvistuksen putoamisen vain n. 1x:een diodien johtaessa.
Zammy
28.12.2022 21:18:47
Väitteitähän löytyy puolesta ja vastaan. JHS Josh Scottin näkemys löytyy täältä:

https://thejhsshow.com/articles/his … and-timeline-of-the-proco-rat-pedal

This small but wonderful mistake led to the RATs trademark sound. In the original units, a LM308 op-amp was used and many people use its existence much like the tantalum cap as a sort of physical explanation for the really great RAT sound they remember. This op amp was discontinued in the early 2000s, phased out of the RATs production around 2005 and was replaced with the OP07. Despite popular opinion and rumor, this OP07 is a perfect replacement for the LM308. Its response, slew rate and frequency attenuation are identical. Sadly, the arguments you see for this rumor are never scientific or controlled, they are based on memory or a simple ear test that compares two RATS. This is impossible to test accurately, as you need to use the EXACT same circuit and you need to perfectly switch between two op amps instantly. Its been scientifically proven that just a few seconds between audio perception is impossible to hear, let alone compare

Korostan, että tuo on vain hänen mielipide. Olen itse kyllä soittanut sekä OP07 Rattia ja LM308:a ja en oikein osaa sanoa muuta kuin että ottaisin LM308 version ihan vain siksi, että voin. Mutta maksaisinko siitä kovin paljon ekstraa.. En tiedä.

Tympee Huttunen: Aiheen sivusta, mutta kyllä se op-ampin piiri vaikuttaa soundiin - ainakin ProCo Ratissa. Sen soundin ja tietyn epätarkkuuden huomaa varmasti soittaessa ja syynä on LM308 ja sen slew rate:
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
msalama
29.12.2022 06:33:39

Tarkkana pojjjaat ettei ny sentäs mene ihan toanwudz-tasolle tämä homma.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
Kefiiri
29.12.2022 08:43:26
msalama: Tarkkana pojjjaat ettei ny sentäs mene ihan toanwudz-tasolle tämä homma.

Olisihan se virkistävää että pitkästä aikaa tulisi kitarakamapuolellekin kunnon kähyä :D

Minun on turha ottaa kantaa hienonhienoihin sointieroihin. Kerran soittelin kaverin kanssa jolla oli Rat ja itselläni Fuzzface, kitaroita en edes muista mutta totesin että nämähän kuulostavat ihan samalta :D

Musahommassa tunnelma on tärkeää ja jos se oikealla piirillä paranee niin kannattaahan siitä maksaakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 513 14 15 16 17
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)