Aihe: Jelppikerho goes Kitarakamat uudelleen
1 2 3 4 530 31 32 33 3447 48 49 50 51
Aatos_
07.11.2022 21:31:25
Tätä on varmaan kysytty miljoona kertaa, mutta kysytään nyt mielipidettä kun sitä varten tämä keskusteltu on:

Olen soittanut akustista kitaraa yli 10 vuotta, nyt olen ostamassa ensimmäistä sähkökitaraa. Sähkökitaroista en tiedä juuri mitään, akustisten suhteen olen aikalailla jopa hifistelijä.

Millaista sähkökitaraa suosittelisitte ja etenkin mitä merkkiä

Kitara tulisi lähinnä bändihommiin, pop/rock-musiikkiin, mielellään pitäisi olla mahdollisimman monipuolinen kitara ja helpposoittoinen. Ei hevijuttuja kuitenkaan.

Budjetti 600-1200e. Olen itse katsellut hieman noita semi-hollow kitaroita ja ne vaikuttavat aika hienoilta ja monipuolisilta, esim. eastman T386/T486
Kefiiri
07.11.2022 22:40:09
Guitaristi: Käytössä BluGuitar Amp1, eli ei ole putkivahvistin. Huomenna reeneihin uudestaan kokeilemaan, tässä välissä on vaihtunut pedaalilaudan välipiuhat uusiin.

Edit: sen verran vielä edittiä, että sama ongelma toistui kahdella eri kitaralla, joten kitaran elektroniikasta tuskin on tämä ongelma kiinni.

No on kyllä omituista että rumpalin läiskimisetkin kuuluvat. Entä jos ruuvaa kitarasta volan nollaan, lakkaako kuulumasta?
En ole musiikin asiantuntija.
Kefiiri
07.11.2022 22:42:57 (muokattu 07.11.2022 22:43:10)
Aatos_: Tätä on varmaan kysytty miljoona kertaa, mutta kysytään nyt mielipidettä kun sitä varten tämä keskusteltu on:

Olen soittanut akustista kitaraa yli 10 vuotta, nyt olen ostamassa ensimmäistä sähkökitaraa. Sähkökitaroista en tiedä juuri mitään, akustisten suhteen olen aikalailla jopa hifistelijä.

Millaista sähkökitaraa suosittelisitte ja etenkin mitä merkkiä

Kitara tulisi lähinnä bändihommiin, pop/rock-musiikkiin, mielellään pitäisi olla mahdollisimman monipuolinen kitara ja helpposoittoinen. Ei hevijuttuja kuitenkaan.

Budjetti 600-1200e. Olen itse katsellut hieman noita semi-hollow kitaroita ja ne vaikuttavat aika hienoilta ja monipuolisilta, esim. eastman T386/T486

Sähkiksellä kuin sähkiksellä soittaa poprockit, tärkeintä on että kitara näyttää ja tuntuu hyvältä. Vahvari sitten ratkaisee sen miltä sointi kuulostaa.
Guitaristi
09.11.2022 14:22:24

Kefiiri: No on kyllä omituista että rumpalin läiskimisetkin kuuluvat. Entä jos ruuvaa kitarasta volan nollaan, lakkaako kuulumasta?

Ei kuulu mitään kitaran volapotikan ollessa nollassa. Eilen oli reenit, ja häiriöäänet olivat mystisesti kadonneet. Ainoa asia, joka välissä vaihtui, oli pedaalilauden patch-kaapelit laadukkaampiin ja pistorasia toiseen. Outoa.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Kefiiri
09.11.2022 19:35:01 (muokattu 09.11.2022 19:35:42)
Verkkosähköstä tuollainen mikrofonisuus tuskin johtuu. Jotkut kaapelithan ovat hiukan mikrofonisia, rutinaa kuluu kun niitä taivuttelee. Ehkä ne vanhat välipiuhat ja pedaalilauta muodostivat jonkinlaisen primitiivisen äänenpyydyksen :D
Guitaristi
11.11.2022 12:11:59

Kefiiri: Verkkosähköstä tuollainen mikrofonisuus tuskin johtuu. Jotkut kaapelithan ovat hiukan mikrofonisia, rutinaa kuluu kun niitä taivuttelee. Ehkä ne vanhat välipiuhat ja pedaalilauta muodostivat jonkinlaisen primitiivisen äänenpyydyksen :D

Joo varmasti elektronit menivät nyt ojennukseen näillä korjausliikkeillä :D No ihan sama mulle sinänsä mistä johtui, jos nyt tilanne jatkossakin toimii ok.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
McNulty
11.11.2022 16:28:28
Kefiiri: Verkkosähköstä tuollainen mikrofonisuus tuskin johtuu. Jotkut kaapelithan ovat hiukan mikrofonisia, rutinaa kuluu kun niitä taivuttelee. Ehkä ne vanhat välipiuhat ja pedaalilauta muodostivat jonkinlaisen primitiivisen äänenpyydyksen :D

Olisiko voinut käydä niin että huonosti suojattu kaapeli yhdessä kitaran ja pedaalin/pedaalien kanssa olisi muodostanut antennin ja poiminut häiriötä muualta?

Jotenkin tuli tämä mieleen jos pedaalilaudasta on roikat vaihdettu nyt paremmiksi, niin varmasti häiriönsuojaus parantunut ja RF antenni kadonnut :)
moving in stereo
r3volution
13.11.2022 17:32:17 (muokattu 13.11.2022 17:44:05)
Töttöröö!
Oon tilaamassa ulkomaan you know what-kaupasta lahjaksi lukkiutuvia viritinkoneistoja yhteen Ibaneziin ja LTD kitaraan. Oisko jollakulla varmaa tietoa noiden merkkien käyttämiin perusvirittimien bore diametereistä? Ettei omistajan tartte ainakaan porahommiin rueta...kiitos vastauksista jo tässä vaiheessa!
Larzes
13.11.2022 23:18:42
Samat hilppeet menee reiän puolesta - Gotohit, Schallerit jne. Oleellisempaa on tuon pienemmän ruuvin sijoittelu sekä tapin riittävä pituus.
Paskaa soittoa jo syksystä 2008
tgynther
20.11.2022 13:55:48
Osaatteko kertoa mihin kovaan laukkuun Gibson LPJ menee? Ilmeisesti normi Les Paul laukut ovat liian tilavia ja vaatisivat lisätäytettä
Mikko_AAA
26.11.2022 12:24:09
Onko täällä kukaan tilannnut Andertonilta tai Peach guitarsilta mitään?

Mikäli on, niin onko ollut ongelmia laadun tai toiminnan kanssa? Ilmeisesti molemmilla on jonkinlainen laadunvalvonta kitaroissa etteivät lähetä paskaa, mutta kokemuksia käytännösssä?
Sammo
26.11.2022 12:30:41
Mikko_AAA: Onko täällä kukaan tilannnut Andertonilta tai Peach guitarsilta mitään?

Mikäli on, niin onko ollut ongelmia laadun tai toiminnan kanssa? Ilmeisesti molemmilla on jonkinlainen laadunvalvonta kitaroissa etteivät lähetä paskaa, mutta kokemuksia käytännösssä?

Peachilta on itelle tullut kaksi, kaverin suosituksilla. Ja toiselle kaverille yksi. Ei ongelmia ja kolmen käsissä olleen kitaran säädöt suoraan paketista kunnossa. Kokemukset tosin ajalta pre-Brexit (prexit?)
This is on a whole other level. Its level one.
Mikko_AAA
26.11.2022 12:33:45
Sammo: Peachilta on itelle tullut kaksi, kaverin suosituksilla. Ja toiselle kaverille yksi. Ei ongelmia ja kolmen käsissä olleen kitaran säädöt suoraan paketista kunnossa. Kokemukset tosin ajalta pre-Brexit (prexit?)

Jees kiitti! Nykyään tuntuu että alkaa olemaan Suomen kauppojen kanssa tilanne, että valikoima on todella huono. Jokaisessa kaupassa on "Ei ole varastossa" nimistä tuotetta myynnissä.

En tiedä näkyykö maailmantilanne tuossakin että suuret hankkijat vie isot erät ja jotain jämiä tiputellaan Suomeen jos sattuu jäämään.

Joitaki kitaroita olis Peachilla mitkä kuumottelis.
hannlain
03.12.2022 22:27:36
Olikos MusicomLab EFX mk IV käyttäjia? Saako tuohon jotenkin preset-kohtaiset MIDI CC-komennot? Eli tarvitsisi komentaa Strymon Mobius by-pass-tilaan tietyissä preseteissä ja tietty pois by-pass-tilasta ja haluttu presetti Mobiuksesta päälle niissä preseteissä, joissa Mobiusta tarvitaan. MIDI PC:t sain ohjelmoitua preset-kohtaisesti. En oikein ymmärrä miten noita MusicomLabin Global settingsien alta löytyviä CC-komentoja on tarkoitus käyttää.
Old is not 0xdead.
hannlain
05.12.2022 09:00:30
hannlain: Olikos MusicomLab EFX mk IV käyttäjia? Saako tuohon jotenkin preset-kohtaiset MIDI CC-komennot? Eli tarvitsisi komentaa Strymon Mobius by-pass-tilaan tietyissä preseteissä ja tietty pois by-pass-tilasta ja haluttu presetti Mobiuksesta päälle niissä preseteissä, joissa Mobiusta tarvitaan. MIDI PC:t sain ohjelmoitua preset-kohtaisesti. En oikein ymmärrä miten noita MusicomLabin Global settingsien alta löytyviä CC-komentoja on tarkoitus käyttää.

Tämä taisi ratketa ihan omin neuvoin. Preset-kohtaisesti pystyy konffaamaan expression porttiin kytketyn kontrollerin ohjaamaan MIDI CC-käskyillä jotain parametria. Tuossa voi konffata alkuarvon, joka määrää parametrin arvon, kun ko. preset valitaan, ja lisäksi min/max valuet, joiden välillä arvo on kun expression pedaali on täysin kiinni/auki. Ja jos laittaa alkuarvon ja min/max valuet samaksi, lähtee preset valittaessa aina sama CC-käsky ko. arvolla vaikkei expression portissa olisikaan mitään controlleria kiinni.
Old is not 0xdead.
rosberg
07.12.2022 12:14:54
Osaako joku kertoa, että mahtuuhan Gibson Les Paul Special Doublecut Les Paul Juniorin laukkuun?
Täytyyhän sen mahtua jos se kerran normi Les Paulin laukkuun mahtuu, mutta syvyyssuunnassa hölskyy. Näitä laukkuja liikkuu niin huonosti, että ei oman päättelyn perusteella viittisi ostaa.
Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää.
Cancun
22.12.2022 14:38:31
Noniin. Olen näissä asioissa aivan kädetön, mutta eihän tämä nyt mitään rakettitiedettä sentään pitäisi olla. Pedaalista on jalkakytkin finito, päätellen siitä, että signaali pätkii, hiljenee ja rutisee aina päälle polkaistaessa. Tarpeeksi runkuttamalla saattaa purkin saada toimimaan normaalisti, mutta annas olla kun kytket sen pois päältä ja yrität taas myöhemmin saada takaisin peliin mukaan.

Eikö tämä nyt onnistuisi ihan vain kolvaamalla entinen irti ja länttäämällä uusi, esim. tälläinen: https://uraltone.com/elektroniikan- … -jalkakytkin-electro-harmonix.html, tilalle?

Linkin takana havainnollistavaa kuvamateriaalia.

https://imgur.com/a/fk5PypK
kojones
22.12.2022 14:46:49
Cancun:
Eikö tämä nyt onnistuisi ihan vain kolvaamalla entinen irti ja länttäämällä uusi, esim. tälläinen: https://uraltone.com/elektroniikan- … -jalkakytkin-electro-harmonix.html, tilalle?

Linkin takana havainnollistavaa kuvamateriaalia.

https://imgur.com/a/fk5PypK

Onnistuu just niin. PCB-korvakkeilla oleva kytkin voi olla helpompi saada mahtumaan reikiin ja tinaimusukka helpottaa vanhojen tinojen poistoa, ilman ei oikein kytkimen irrotus onnistu.
Cancun
22.12.2022 15:18:50
kojones: Onnistuu just niin. PCB-korvakkeilla oleva kytkin voi olla helpompi saada mahtumaan reikiin ja tinaimusukka helpottaa vanhojen tinojen poistoa, ilman ei oikein kytkimen irrotus onnistu.

Jes, kiitos! Otan tästä pyhien projektin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)