Niskamies 06.07.2004 08:53:44 | |
---|
Kokeilinpa tossa tutun bassoa, jossa oli lakat hiottu pois ja tilalle pistetty mehiläisvahaa. Onko suuri operaatio tehdä itse, ja mistä saa tarvikkeet? Sbassossa on 4 kieltä. Tai 6. |
Karlsson 06.07.2004 09:48:19 | |
---|
Kokeilinpa tossa tutun bassoa, jossa oli lakat hiottu pois ja tilalle pistetty mehiläisvahaa. Onko suuri operaatio tehdä itse, ja mistä saa tarvikkeet? Kantsii kuitenni viedä ehkäpä soitinkorjaajalle tehtäväksi, jos halajaa hyvää jälkeä... Eipä tuon pitäisi montaa kymppiä maksaa. Tiedän että ei tuota ole vaikea tehdä itsekkään, mutta en usko että siinä itse tekemisessä säästää loppujen lopuksi kovin paljoa, ellei ole tarvikkeita valmiina ja sopivaa puunkäsittelytaitoa. Yes ma´am, you can call me Sam! |
mr.bungle 06.07.2004 11:59:38 | |
---|
Kokeilinpa tossa tutun bassoa, jossa oli lakat hiottu pois ja tilalle pistetty mehiläisvahaa. Onko suuri operaatio tehdä itse, ja mistä saa tarvikkeet? Koitappas hioa kaulaa hyvin hienorakeisella hiekkapaperilla. Tuntuma voi olla miellyttävä jo silloin (kaikkea lakkaa ei siis tarvi hioa pois). |
balzary 06.07.2004 12:12:06 | |
---|
soitinrakennuspuolellahan on nyt meneillään lakan poistamisesta threadi. |
chief 06.07.2004 12:47:25 | |
---|
Koitappas hioa kaulaa hyvin hienorakeisella hiekkapaperilla. Tuntuma voi olla miellyttävä jo silloin (kaikkea lakkaa ei siis tarvi hioa pois). Eikös tohon tepsi myös hyvin, HYVIN hieno teräsvilla. 0000-karkeus. Ja varovasti tosiaan, joka vetäisyn jälkeen kun kokeilee ettei mene liikaa. "Musiikki
on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi."
-Schopenhauer |
N_Bates 06.07.2004 13:02:07 | |
---|
osta EB musari niin on valmiiks ilman lakkaa! Stein und Brötchen! |
Jimi Henri 07.07.2004 12:59:11 | |
---|
Kokeilinpa tossa tutun bassoa, jossa oli lakat hiottu pois ja tilalle pistetty mehiläisvahaa. Onko suuri operaatio tehdä itse, ja mistä saa tarvikkeet? On muute yleisesti ottaen aika nihkeän tuntuista ainetta tuo mehiläisvaha kaulassa. Kannattaa harkita mielestäni ennemmin jonkun öljyn laittoa kuten muistaakseni esim. kiinanpuuöljy tai hartsiöljy. Tulee paljon puumaisempi pinta eikä sitä vahan tuomaa nihkeää kalvoa. Talk Less Play More |
Teijo K. 07.07.2004 16:14:46 | |
---|
On muute yleisesti ottaen aika nihkeän tuntuista ainetta tuo mehiläisvaha kaulassa. Kannattaa harkita mielestäni ennemmin jonkun öljyn laittoa kuten muistaakseni esim. kiinanpuuöljy tai hartsiöljy. Tulee paljon puumaisempi pinta eikä sitä vahan tuomaa nihkeää kalvoa. Jeps. Kuin myös mehiläisvahan koen ikäväksi kaulassa. Yhdessä oli, mutta annoin sen sbasson yhdelle kaverille leluksi. Jos olisi pakko vahata kaula, niin laittaisin Carnaubavahaa. Se on kasvipohjainen, kovempi vaha. Lähempänä kyllä lopulta lakan tuntumaa. Mistä tullaan siihen, että enpä edes poistaisi lakkoja alkapäällekään. Kestävämpi ja mukavampi tuntuma. Adoptoi orpo basisti. Monipuolinen musiikkimaku. |
käki 08.07.2004 12:23:15 | |
---|
osta EB musari niin on valmiiks ilman lakkaa! Se ei varmaan ihan ilman lakkaa kuitenkaan ole. 'Satin finish' tai jotenkin niin... Viisaammat tietää, miten se tehdään, mie en. Oli miten oli, näin on. |
Sähköjänis 08.07.2004 12:24:41 (muokattu 08.07.2004 12:29:41) | |
---|
Se ei varmaan ihan ilman lakkaa kuitenkaan ole. 'Satin finish' tai jotenkin niin... Viisaammat tietää, miten se tehdään, mie en. "blend of gunstock oil and special waxes" näin sanoo katalogi. |
käki 08.07.2004 12:27:39 | |
---|
"blen of gunstock oil and special waxes" näin sanoo katalogi. Aha. Oliskohan tossa G&L:ssä sama juttu. Samalla tavallla sileän tuntunen on myös. Nettisivut eivät kerro. Oli miten oli, näin on. |
chief 08.07.2004 18:25:53 | |
---|
Aha. Oliskohan tossa G&L:ssä sama juttu. Samalla tavallla sileän tuntunen on myös. Nettisivut eivät kerro. Jaa. Mulla on ainakin joku lakka siinä. "Musiikki
on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi."
-Schopenhauer |
bize 08.07.2004 23:48:24 | |
---|
Kokeilinpa tossa tutun bassoa, jossa oli lakat hiottu pois ja tilalle pistetty mehiläisvahaa. Onko suuri operaatio tehdä itse, ja mistä saa tarvikkeet? Yammun RBX300:n kaulan lakalle ja mustalle maalille annoin kyytiä ja korvasin vahapinnalla. Työtunteja meni n. 10, kun en kauheaa kiirettä pitänyt ja otin aika hienolla paperilla alusta asti. Laitoin pohjalle 3 kerrosta pellavaöljyä ja päälle 3 kerrosta vahaa, joten kokonaisuudessaan aikaa meni reilu viikko, kun kuivumisajat lasketaan. Hiomapaperia saa rautakaupasta, jollain 80-, 120- ja 240 -paperisetillä pärjää varmaankin. Mehiläisvahaa saa varmaankin jostain Värisilmästä tms. maaleihin ja pintakäsittelyyn erikoistuneista liikkeistä. Ei mikään älyttömän työläs, ikävä tai vaativa homma, mutta kannattaa harkita kahteen kertaan tarvitseeko sitä lakkapintaa välttämättä poistaa. Mulla itelläni oli motiivina lähinnä se että musta kaula oli ruma. Mielessä kannattaa myös pitää, että kaulan kiinnitysosan istuvuus bodyyn on käsittelyainekerroksen paksuudesta kiinni, joten siitä osasta kaulaa ei kannata hioa kuin kiinnitettynä näkyvä osa. Mut jos siitä jacobassosta nyt puhut niin vie ammattimiehelle.. Halpabassot erikseen. |
Jaa. Mulla on ainakin joku lakka siinä. Lakalta tuntuu tämäkin. Uutena se oli paljon sileämpi, kuin vauvan takapuoli :O Oli miten oli, näin on. |