Aihe: Onko kauhu kuollut genre?
1 2 3 4 583 84 85 86 87106 107 108 109 110
bedlam
03.11.2022 14:08:34 (muokattu 03.11.2022 14:39:51)

tomaattiorava: Barbarian oli aivan jäätävän huono ja pitkästyttävä, ei eroa massasta mitenkään.
Vuoden suurimpia pettymyksiä.

Minut Barbarian taas yllätti olemalla niin erilainen ja jotain ihan muuta kuin perusmassaa. Mutta nää on näitä.

Itselle tän vuoden leffoista Speak No Evil oli lievähkö pettymys ihan vain koska rakastin leffan ekaa tuntia niin paljon ja Hellraiser oli ihan järkyttävä pökäle. Miksi edes odotin jotain muuta. Olisin kyllä suoraan sanottuna olettanut että Speak No Evilillä olisi esim. korkeampi arvosana IMDB:ssä kuin Barbarianilla, tavallisesti ne kun ei myötäile ollenkaan omia mielipiteitäni. Mut vuoden paras ja suurin positiivinen yllättäjä omalla kohdalla ehdottomasti Pearl. Nyt vaan pitää toivoa että Ti West saa lisää leffaprojekteja alle eikä vajoa takaisin satunnaisten sarjojen pariin.

Kyllä täytyy sanoa että tää lähemmäs 30 kauhuleffaa kuukauteen taas hetkeksi riittää, joulun aikoihin perinteinen Fulci-putki taas punaviinin kera.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
miscage
03.11.2022 22:39:55
bedlam: Kyllä genre oli jo siinä kohtaa lukittu kun alkoivat käsikirjoitusta miettimään. Eikä haastattelujen perusteella mitään kiirettä ollut kirjoittaa leffaa valmiiksi. En itse huomannut että loppu olisi tullut jotenkin töksähtäen. Vähän harmittaa kyllä ettei muhun iskenyt tää leffa niin kuin muihin. Ekat 2/3 oli ihan ysin leffa mutta lopusta jäi semmonen "meh"-fiilis. Olisin toivonut että viimeinen vartti olisi toteutettu ihan eri tavalla.

Joo varmasti oli tiedossa, taisi olla niin että kauhu oli vaan tekijälle hieman tuntemattomampi pääty ja halusi haastaa itseään. Mulle se näyttäytyi hieman epätasapainoisena kuljetuksena. Lopussa tykkäsin siitä että se oli paketoitu nopeasti, "shokkikohtaus" oli juuri oikeanpituinen, sitten tuli jo se "luovuttamis" vaihe jossa kaikki oli jo mennyt.
Kummiseta
03.11.2022 22:56:22
Significant other oli vallan jees tuore horror elokuva. Ei sinallaan mitaan uutta auringon alla, mutta outdoors meininki miellytti ja piristi. Loytyy paramount+:lta. 5/5

Barbarian oli myos vallan oiva. 5/5
Jäähyn syy: Komodo-källi -ketju.
Lohivirta
07.11.2022 08:25:34
Viikonloppuna tuli katsottua Prey for the devil ja Barbarian.
Molemmat mielestäni hyviä. Barbarian olikin huomattavan erilainen kuin ensimmäisestä vartista olisi ajatellut. Piti hyvin jännityksessä loppupuoliskolle asti. Jo pidemmän aikaa olen yrittänyt välttää elokuvien trailerit kun niistä saattaa saada ennakkokäsityksiä miten elokuva etenee. Kiitoksia suosituksista jälleen!

Prey for the devil oli enemmin tavallista manaaja-elokuva teemaa. Tykkäsin pääosanäyttelijästä joka veti roolin näyttävästi.
Bluesmies
18.11.2022 15:44:02
Mitenköhän tuo Pearl ei ole vieläkään tullut leffateattereihin?!? Missä sen voi oikein nähdä?
Henri Henri Olavi
18.11.2022 16:10:53
Turun Night Visionseissa olisi MEGALOMANIAC (2022). Onko joku nähnyt? Kannattaako tuosta maksaa?
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
Bluesmies
18.11.2022 16:12:02
Lunnu: Terrifier 2 on saanut ihmisiä oksentelemaan ja amblansseja paikalle
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009147289.html

Onkohan toi ykkösosa mistään kotoisin?

Se eka on hyvä ja tiivis paketti, siis oikeasti todella hauskaa kauhukomediaa. Joten innolla sitten katsoin tämän kakkosen.

Täyttä paskaa ja varsinkin sen takia, että tämä leffa oli 2,5 tuntia pitkä! Sellainen 1 h 10 min olisi toiminut paremmin. Aivan helvetin huono ekaan osaan verrattuna. En voi suositella kellekään. Tottakai tämän katsoi, ei siinä mitään, mutta katsoin kelloa vähän väliä, että koska tämä loppuu. Aivan helvetisti täysin irrallisia kohtauksia, jotka eivät liittyneet mitenkään mihinkään.
Henri Henri Olavi
18.11.2022 16:13:48
Bluesmies: Täyttä paskaa ja varsinkin sen takia, että tämä leffa oli 2,5 tuntia pitkä!

Luin tänään Hesarista tuon arvostelun ja itsekin mietin, että mitä järkeä tehdä tällaisesta leffasta 138 min pitkä.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
Bluesmies
18.11.2022 16:21:34
Henri Henri Olavi: Luin tänään Hesarista tuon arvostelun ja itsekin mietin, että mitä järkeä tehdä tällaisesta leffasta 138 min pitkä.

Ilmeisesti syy oli siinä, että ohjaaja itse "leikkasi" tämän elokuvan eli ts. ei leikannut yhtään mitään pois, mitä oli kuvattu, koska halusi kaikki leffaan. Tässä lopputulos. Jokainen leike kestää n. 3 sekuntia pitempään, kuin pitäisi. Siitä tulee jo varmasti 15 min leffaan pituutta.
Tympee Huttunen
04.12.2022 16:17:10
Topicista tuttu Midnight Club sai kenkää ja tässä kerrotaan tarina loppuun:

https://www.tumblr.com/flanaganfilm … pmoJ%2Fhsple%2FfFVx33D%2FsmgwFMAAAA

Harmi sikäli, että tuon kaiken olisi voinut tiivistää siihen ekaan kauteen ja tarinalla olisi ollut selkeä alku ja loppu.
bedlam
05.12.2022 13:30:58

Bluesmies: Ilmeisesti syy oli siinä, että ohjaaja itse "leikkasi" tämän elokuvan eli ts. ei leikannut yhtään mitään pois, mitä oli kuvattu, koska halusi kaikki leffaan. Tässä lopputulos. Jokainen leike kestää n. 3 sekuntia pitempään, kuin pitäisi. Siitä tulee jo varmasti 15 min leffaan pituutta.

Tää on kyllä vihoviimeistä. Aika harva ohjaaja osaa leikata omat leffansa, siihen tarttee tietynlaista objektiivista silmää. Toki on poikkeuksiakin (Alfonso Cuarón).
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Henri Henri Olavi
10.12.2022 15:52:31
Ovatko Kane Pixelsin pätkä(t) tuttuja?

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009247312.html
kyseinen
12.12.2022 12:06:31
Eilen sain kahlattua Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities -antologian läpi Netflixistä. Ei se nyt huono ollut, mutta vain viimeinen osa herätti itsessä mitään väristyksiä, joskin aivan sataan kertaan kerrottu sekin tarina. Etenkin Peter Wellerin tähdittämä jakso oli paha pettymys, alun asetelma ja tyyli antoivat odottaa liikoja.
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
AP
12.12.2022 14:34:32
bedlam: Tää on kyllä vihoviimeistä. Aika harva ohjaaja osaa leikata omat leffansa, siihen tarttee tietynlaista objektiivista silmää. Toki on poikkeuksiakin (Aki Kaurismäki), jolta tiemmä ei jää juuri käyttämätöntä filmiä vaan elokuva on kerralla valmiiksi suuniteltu.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
kyseinen
18.12.2022 18:56:29
Tämä vastannee otsikon kysymykseen aika vahvasti EI:

https://editorial.rottentomatoes.com/guide/2022-horror-movies-ranked/

Joskus olen ennenkin näitä kysellyt, mitä yo. listassa olevia palstan kauhuraati erityisesti suosittelisi?
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
tomaattiorava
19.12.2022 16:28:15
kyseinen:
Joskus olen ennenkin näitä kysellyt, mitä yo. listassa olevia palstan kauhuraati erityisesti suosittelisi?

The Innocents, You Won't be Alone, Terrifier 2, Resurrection, The Cursed, Men, Hellraiser. Omat kaks markkaani listalta.
Henri Henri Olavi
19.12.2022 16:45:54
En ole nähnyt montaa, mutta Nope ja Men ovat loistavat.
dixi19
20.12.2022 02:14:22

kyseinen: Tämä vastannee otsikon kysymykseen aika vahvasti EI:

https://editorial.rottentomatoes.com/guide/2022-horror-movies-ranked/

Nopelle heti kärkeen ääni täältäkin. En itse asiassa ole aiemmin ollut juuri vaikuttunut Peelen edellisistä, vaikka ihan päteviä ovatkin, mutta tämä oli itse asiassa varmaan vuoden parhaita katselukokemuksia. Kylmästi tarkastellen ei sinänsä parhaita elokuvia, mutta silti todella viihdyttävä ja sympaattinen ja aika koskettavakin. Leffa tosin ei mielestäni ole järin kauhu, vaan enemmänkin vertailukohdat ois vähän kuin scifi-aikojen Spielberg ohjaisi Once Upon Time in Hollywoodin.

Listan muita kovia:

Innocents - ehkä yleisesti vuoden parhaita elokuvia, tosin tykkään yleisesti muutenkin kaikesta mitä Eskil Vogt kirjoittaa, eli siis kaikki Joakim Trierin leffat.

Watcher - aivan todella positiivinen yllätys. Ensinnäkin koska oli oikeasti kuvattu on location Romaniassa ja toiseksi, että oli ilahduttavasti todella ei-kikkaileva vanhan liiton trilleri. Ei mitään erikoistwistejä tai metatasoja, vaan ihan vain tosi perinteinen trilleri, joka nykyaikana onkin jo aika fressi ratkaisu. Ja toki hienot näyttelijät auttoivat asiaa myös, eli jengiä mm. It Followsista ja Gaspar Noen ja Alex Garlandin hommista.

Men - Garlandista puheen ollen tämä oli kait vähän dumattu tuotos häneltä. Itse kuitenkin pidin, oli paras ohjaus Ex Machinan jälkeen, kaikki muut nähtynä (myös DEVS).

Ja sitten häikäilemättömästi tarjoan vielä kertaalleen meidän omatekemää leffaa, eli The Twiniä, jos yhtään toimii semmoinen hillitympi 60-70 -lukulainen kauhutrilleri tyyliin Let's Scare Jessica to Death ja toki Rosemary's Baby. Viaplayn jäsenille pitäis kuulua kuukausimaksuun ainakin.
anomus.com
bedlam
20.12.2022 13:47:22

Välihuomiona The Innocents vuodelta 1961 on mun mielestä ehken kaikkien aikojen paras kauhuleffa. En ole tuota kaimaa nähnyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)