lifer 07.12.2022 20:41:44 | |
---|
Olen törmännyt semmoiseen uuden kitaran kanssa, että vola ei puhdista fuzzia entisen soittimen tavalla. Aiemmassa fenkulassa soundi muuttui kautta koko matkan volaa säätäessä. Onko viisailla neuvoa minkä mallin volapotikka tarjoaisi parhaan reaktion, kun toiveena olisi saada dynaaminen säätövara puhtaasta kunnon kurttuun? Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti". |
Laulava Kylätohtori 07.12.2022 21:18:42 | |
---|
Onko uudet kuumemmat mikit? Tai onko uudessa lineaarinen volapotikka logaritmisen sijaan? Jos skeba on muuten hyvä, on potikan vaihto helppo ja halpa modi. Jos siis on siitä kyse... Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
lifer 07.12.2022 21:32:57 | |
---|
Jaa juu. Kiitos vinkistä. Täytyy kysellä rakentajalta kumman laittoi, kun itselle avaaminen ja katsominen ei sytyttäisi lamppuja suuntaan tai toiseen. Hyvä kitara kyllä on ja nappulan vaihto hotsittaa. Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti". |
Antti1 07.12.2022 21:38:29 | |
---|
Logaritmisissa potikoissa voi olla keskenään huomattavankin suuria eroja, ei oo ihan sama mikä siellä on. Tubesta löytyi ainakin joskus aiemmin tänä vuonna melko kattava testipätkä eri potikoista. Kannattaa koittaa etsiä, jos kiinnostaa enemmänkin. |
askomiko 08.12.2022 20:58:16 | |
---|
Onhan kitara suoraan kiinni fuzzissa, eikä ole välissä muita pedaaleita jotka sotkee koko homman. |
lifer 09.12.2022 08:53:54 | |
---|
askomiko: Onhan kitara suoraan kiinni fuzzissa, eikä ole välissä muita pedaaleita jotka sotkee koko homman. Joo ekana on. Fuzz jälkeen ketju näin: viritin, wah, od, od/boost, clean boost, flanger/multimuljutin. Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti". |
erty 09.12.2022 11:52:18 | |
---|
Jos jommassa kummassa kitarassa on treble bleed volapotikassa niin se muuttaa käyttäytymistä huomattavasti. |
lifer 09.12.2022 15:55:49 | |
---|
Logaritminen potikan on tässä nykyisessä kitarassa. Eli volapotikan vaihto ei välttämättä olisi nyt se ratkaisu vissiinpä. Jotain kuulin kautta rantain tonen konkan vaikuttavan myös. Onkohan täällä kokemuksia? Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti". |
erty 09.12.2022 17:16:12 | |
---|
Ei oo konkan koolla väliä jos tone on auki. Tarkennaks vielä mitkä kitarat ja mikit kyseessä? |
lifer 09.12.2022 20:31:36 | |
---|
Nykyinen on Katajan versio jazzmasterista, jossa vola, tone ja mikkien valitsin ilman rytmipiiriä. Mikit ovat myös Katajan. Speksaus 60-luvun hengessä sanottiin myynti -ilmoituksessa. En osaa siis tarkemmin mikeistä sanoa kuin että jazzmaster mikeiksi ovat tehdyt ja hyvät sinällään kyllä. Verrokki oli Fender jazzmaster 60's spekseillä japanista. Siinä vola ja tone reagoi paljon nätimmin eli dynaamisesti koko skaalan alueella kuin tässä tai vaikkapa stratoissa yleensä. Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti". |
erty 09.12.2022 20:55:38 | |
---|
Ainakin osissa MIJ Jazzmastereista on stockina lineaarinen 1Meg volapotikka yleisemmän logaritmisen sijaan. Lineaarisella potikalla fuzz face puhdistuu tasasemmin koko potikan matkalta, kun taas logaritmisella suurin muutos tapahtuu ekan ~10% matkalla. Lähtisin siis koittamaan lineaarista potikkaa tässä tapauksessa. |
Laulava Kylätohtori 09.12.2022 20:58:12 | |
---|
erty: Ainakin osissa MIJ Jazzmastereista on stockina lineaarinen 1Meg volapotikka yleisemmän logaritmisen sijaan. Lineaarisella potikalla fuzz face puhdistuu tasasemmin koko potikan matkalta, kun taas logaritmisella suurin muutos tapahtuu ekan ~10% matkalla. Lähtisin siis koittamaan lineaarista potikkaa tässä tapauksessa. Eikö tuo ole toisin päin? Korvahan toimii logaritmisesti? Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
erty 09.12.2022 21:05:43 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Eikö tuo ole toisin päin? Korvahan toimii logaritmisesti? Ei fuzz face ole korva :D |
Laulava Kylätohtori 09.12.2022 21:51:34 | |
---|
erty: Ei fuzz face ole korva :D No shit, Sherlock. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
lifer 09.12.2022 22:01:28 | |
---|
erty: Ainakin osissa MIJ Jazzmastereista on stockina lineaarinen 1Meg volapotikka yleisemmän logaritmisen sijaan. Lineaarisella potikalla fuzz face puhdistuu tasasemmin koko potikan matkalta, kun taas logaritmisella suurin muutos tapahtuu ekan ~10% matkalla. Lähtisin siis koittamaan lineaarista potikkaa tässä tapauksessa. Nyt on vakuuttavan kuuloinen lausunto siellä. Eräs liike myös lineaarista vinkkasi mutta jotenkin oletin, että onko mennyt nämä sekaisin mutta tosiaan, jos kerran fuzz reagoi eri tavalla niin tätä voisi kokeilla. Tosiaan nyt suurin muutos on siellä ensimmäisellä kymmenyksellä. Kiitos jokaiselle vinkeistä. Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti". |
erty 10.12.2022 11:24:46 | |
---|
Sorit tohtorille kun ei jaksanu alkaa perjantaikaljoissa availemaan fuzz facen sisääntuloimpedanssin ja kitaran yhteispeliä. Yleisestikin ennen fuzzia oleva vola (pre gain) toimii paremmin lineaarisella säädöllä (esim. Fulltone 69, AM Sun Face, Astro Tone jne). Eihän siinä vola sinänsä juuri muutu vaan särön määrä. Mut jos lineaarinen volapotikka ajatuksena kauhistuttaa niin nykyäänhän markkinoidaan myös vintage taper logaritmisia potikoita, jotka ei oo ihan niin jyrkkiä kuin modernit logaritmiset potikat. Vois sanoo et ne on jotain siltä väliltä ja vois toimia tässäkin yhteydessä halutusti. |
lifer 15.12.2022 17:03:39 | |
---|
Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti". |
Laulava Kylätohtori 15.12.2022 18:04:13 | |
---|
erty: Sorit tohtorille kun ei jaksanu alkaa perjantaikaljoissa availemaan fuzz facen sisääntuloimpedanssin ja kitaran yhteispeliä. Yleisestikin ennen fuzzia oleva vola (pre gain) toimii paremmin lineaarisella säädöllä (esim. Fulltone 69, AM Sun Face, Astro Tone jne). Eihän siinä vola sinänsä juuri muutu vaan särön määrä. Mut jos lineaarinen volapotikka ajatuksena kauhistuttaa niin nykyäänhän markkinoidaan myös vintage taper logaritmisia potikoita, jotka ei oo ihan niin jyrkkiä kuin modernit logaritmiset potikat. Vois sanoo et ne on jotain siltä väliltä ja vois toimia tässäkin yhteydessä halutusti. Harvemmin sitä siinä tilanteessa jaksaa. :D Hyvä, että tämäkin asia selvisi. Jotenkin täältä jäänyt mielikuva, että toimii toisin päin. Tuota lineaarista voisi vaikka kokeilla joskus, koska tuo logaritminen tosiaan on ollut vähän "on-off" joidenkin fuzzien kanssa. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Mä yleensä heittänyt aina lineaarisen volapotikan kitaroihin siitä asti kun yks kerta aikoja sitten kitaraseppä oli laittanut linen volaan ja logan toneen yhteen kitaraan kun en vielä osannut itse juotella, ihan jees toiminut jos tarvinnut pakittaa volaa. Tykännyt enemmän kuin logasta. Logat sitten tonena toiminut hyvin. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
forreal 16.12.2022 13:10:57 (muokattu 16.12.2022 13:28:45) | |
---|
Mulla on Fender Vintera 60s Jaguar Modin kanssa ihan sama. Alkuperäiset mikit vaihdoin aika nopeasti DiMarzioihin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Volume-potikka tappaa äänen hyvin nopeasti ja nyt kun testasin sitä Fuzz Faceen, niin volume on vähän niin kuin on/off-kykin. Pikkaisen kun kääntää, niin puhdistuu välittömästi täysin ja hieman kun kääntää lisää, niin sitten loppuu volumet kokonaan. Erittäin logaritminen potikka taitaa olla. "King Crimson ceased to exist in September 1974, which was when all English bands in that genre should have ceased to exist."
(Robert Fripp)
"Everyone knows rock attained perfection in 1974. It's a scientific fact."
(Homer Simpson) |