Aihe: Tietokonepalstan jelppikerho
1 2 3 4 544 45 46 47 48 49 50 51
Tympee Huttunen
28.07.2022 15:36:47 (muokattu 28.07.2022 15:39:08)
Antti1: Ootko testannut toisella kortilla, ettei ole lukija paskeena?

Mulla on nuo Zoomin nauhurit.kiinni koneessa massamuisteina. Koitin sekä H1 että Q3-laitteilla. Taidan odotella töiden alkuun ja menen nöyränä poikana IT-tuen juttusille.

Ostin muuten tuon Recuvan ja pistin sinne mailia, että ei toimi tällä kertaa ja että onko jotain tehtävissä. Tyypit pisti rahat heti takaisin. Iso peukku Piriformille.
Henri Henri Olavi
28.07.2022 16:56:18
Tympee Huttunen: Mulla on nuo Zoomin nauhurit.kiinni koneessa massamuisteina. Koitin sekä H1 että Q3-laitteilla. Taidan odotella töiden alkuun ja menen nöyränä poikana IT-tuen juttusille.

Oletko kokeillut niin, että laitat vain ne kortit kiinni koneeseen ja yrität sitten kaivaa esiin tiedostoja?
Aum Trayambakam Yajamahe Sugandhim Pushtivardhanam Urva Rukamiva Bandhanaan Mrityor Mokshiye Maamritat
Tympee Huttunen
28.07.2022 18:32:42
Henri Henri Olavi: Oletko kokeillut niin, että laitat vain ne kortit kiinni koneeseen ja yrität sitten kaivaa esiin tiedostoja?

Mun läppärissä ei ole moisia hienouksia :) Jos sitä odottelisi töiden alkuun. Tosin tuo kortti herjaa formatointia Zoomissakin jo eli paskaksi se meni jotenkin.
Henri Henri Olavi
28.07.2022 21:03:53
Sillä mä vaan, että joskus oli meikällä kortti joka temppuili Zoom H4n persiissä, mutta kun luki sen kortin itsekseen, ilman USB-yhteyttä Zoomiin, niin sain formatoitua sen.
Aum Trayambakam Yajamahe Sugandhim Pushtivardhanam Urva Rukamiva Bandhanaan Mrityor Mokshiye Maamritat
Arkka
28.08.2022 20:36:52

Kokeilin paria nuotinnosohjelmaa, Sibelius First:iä ja MuseScorea. Kummassakin sama probleemi. Kitaranuotit + tabulatuuri -tilanteessa kun lisää 8va:n, niin ne ei älyä muuttaa tabin ja nuotin suhdetta, jonka tulisi tietty muuttua oktaavilla, koska 8va ei perinteisesti koske tabia.

Eli jos mulla on tabissa vaikka e-kielellä 13. nauha ja lisään nuottiin 8va:n, niin nuotti ei putoa oktaavilla (kuten vaikka muinaisessa Power Tabissa) vaan se pitää erikseen pudottaa. Tää on toki ok, mutta sitten jos pudotan nuotin manuaalisesti, putoaa tabi samalla. Samalla ohjelmat soittaa sen nuotin oikein, eli 8va ei ole pelkkä visuaalinen kikkare. Menee järki. Mitä mää missaan tässä?
sepisti
29.08.2022 11:55:48 (muokattu 29.08.2022 11:56:31)
Arkka: Kokeilin paria nuotinnosohjelmaa, Sibelius First:iä ja MuseScorea. Kummassakin sama probleemi. Kitaranuotit + tabulatuuri -tilanteessa kun lisää 8va:n, niin ne ei älyä muuttaa tabin ja nuotin suhdetta, jonka tulisi tietty muuttua oktaavilla, koska 8va ei perinteisesti koske tabia.

Eli jos mulla on tabissa vaikka e-kielellä 13. nauha ja lisään nuottiin 8va:n, niin nuotti ei putoa oktaavilla (kuten vaikka muinaisessa Power Tabissa) vaan se pitää erikseen pudottaa. Tää on toki ok, mutta sitten jos pudotan nuotin manuaalisesti, putoaa tabi samalla. Samalla ohjelmat soittaa sen nuotin oikein, eli 8va ei ole pelkkä visuaalinen kikkare. Menee järki. Mitä mää missaan tässä?

En ehkä tajunnut ihan mitä tarkoitat, mutta 8va tai 8vb -merkintä (nuoteissa) on nimenomaan visuaalinen kikkare. Sen avulla nuotit voidaan kirjoittaa sellaiseen rekisteriin, jossa soittajan ei tarvitse lukea nuotteja apuviivapinojen välistä. Jos laitat 8vb merkinnän nuotinkirjoitusohjelmaan, se tietenkin soittaa ne siitä alemmasta oktaavista, koska noilla ohjelmilla tehdään paljon myös sävellys- ja sovitustyötä, jolloin toki halutaan kuulla, että asiat kuulostavat sävellyksen mukaiselta. Eli noi ohjelmat toimivat juurikin tarkoitetulla tavalla.

Tuossa asia selostettuna https://pianotels.com/what-does-8va-and-8vb-mean-in-music/
Tai tässä https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=89755&o=0
Arkka
29.08.2022 12:23:07

sepisti: En ehkä tajunnut ihan mitä tarkoitat, mutta 8va tai 8vb -merkintä (nuoteissa) on nimenomaan visuaalinen kikkare. Sen avulla nuotit voidaan kirjoittaa sellaiseen rekisteriin, jossa soittajan ei tarvitse lukea nuotteja apuviivapinojen välistä. Jos laitat 8vb merkinnän nuotinkirjoitusohjelmaan, se tietenkin soittaa ne siitä alemmasta oktaavista, koska noilla ohjelmilla tehdään paljon myös sävellys- ja sovitustyötä, jolloin toki halutaan kuulla, että asiat kuulostavat sävellyksen mukaiselta. Eli noi ohjelmat toimivat juurikin tarkoitetulla tavalla.

Tuossa asia selostettuna https://pianotels.com/what-does-8va-and-8vb-mean-in-music/
Tai tässä https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=89755&o=0

Jees, selitin kehnosti. Tuo on siis tuttu merkintä kyllä, mutta esim. tällasta en onnistu tekemään ainakaan millään järkevällä workflowlla:
https://musescore.org/sites/musesco … org/files/2020-08/solo%20sample.JPG

Eli tuossa nuotit on selkeyden vuoksi oktaavia alemmaksi kirjoitettu, mutta tabulatuuri on eksakti, tabulatuuria kun ei ole mitään järkeä pudottaa oktaavilla. MuseScoresta löytyikin tällanen keskustelu aiheesta:
https://musescore.org/en/node/309239

...eli näyttää vähän siltä, että näissä ohjelmissa asiaa ei ole nähty niin merkityksellisenä, että olisi kannattanut tehdä isompaa muutosta ohjelmaan (ja tuo voi olla yllättävänkin iso homma koodailla). Alunperin ei varmaan soolokitarat ole olleet päällimmäisenä mielessä.
texjazz
06.11.2022 16:44:42

Tein eilen Garagebandiin biisipohjaa. Onnellisna koko päivän sitä ähräsin. Ja sitten jaoin WeTransferin kautta bändikaverin kanssa. Oma sovitukseni oli F-duurissa. Vaan annas olla, kun lähetin biisin, bändikaveri ihmetteli miksi tuli Bb:ssa. No just kävin tsekkaamassa ja niin oli muuttunut myös omaan Garageen Bb:hen koko höskä. Mistähän tämä johtuu? Ja pystynykö palauttamaan biisin takaisin orkkis F-sävellajiin?
Kaikki on jo tehty.
Henri Henri Olavi
06.11.2022 16:46:42 (muokattu 06.11.2022 16:47:50)
texjazz: Tein eilen Garagebandiin biisipohjaa. Onnellisna koko päivän sitä ähräsin. Ja sitten jaoin WeTransferin kautta bändikaverin kanssa. Oma sovitukseni oli F-duurissa. Vaan annas olla, kun lähetin biisin, bändikaveri ihmetteli miksi tuli Bb:ssa. No just kävin tsekkaamassa ja niin oli muuttunut myös omaan Garageen Bb:hen koko höskä. Mistähän tämä johtuu? Ja pystynykö palauttamaan biisin takaisin orkkis F-sävellajiin?

https://support.apple.com/fi-fi/guide/garageband/gbndefa7343f/mac

Täällä yksityiskohtaisemmin erilaisiin tilanteisiin, joissa tarvitsee vaihtaa sävellajia:

https://producersociety.com/key-signature-pitch-garageband/
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
Henri Henri Olavi
09.12.2022 15:32:08
slowdive: miten selvitä helpoimmalla siitä, että saisi vanhalta koneelta sisällöt uudelle, niin että plugarit ja projektit aukeaa jatkossakin.

Saattaa vähän pahasti olla niin, että joudut asentamaan kaikki uudestaan. Siis softat ja plugarit. Muut kamathan voit vaan siirtää vanhalta koneelta uudelle. En tiedä onko Windowsissa sellaista kuin macOS:ssä, että voi tuoda vanhalta koneelta uuteen kättöönoton yhteydessä mitä haluaa, mutta jos ei, niin ulkoisen levyn kautta sittrn vaan.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
otamatone
09.12.2022 18:36:11
Jos uusi kone on joku merkkikone/läppäri, jossa Windows olisi valmiina niin saattaa olla ylivaikea homma yrittää nykyisen kökön siirtämistä toimivasti. Varsinkin jos Windowsit ei olisi sama versio molemmissa.

Eli minkälaista uutta konetta himoitset ?
Mitä asemia nykyisessä koneessa on ja missä käytössä ne ovat ?

Jos on mahdollista siirtyä nimettömään rautaan, jossa on vain tyhjä (riittävän iso) SSD/HDD odottamassa niin jotain pystyisi ehkä ainakin yrittämään, mahdollisesti jollain kaupallisella sovelluksella. Ei mitenkään parin klikkauksen homma missään tapauksessa.

Tuossa jotain infoa ns. "Universal Restore" palautuksesta :
https://www.ubackup.com/help/how-to-operate-universal-restore.html

Tuo softa on AOMEI, mutta vastaavia virityksiä löytyy myös ainakin Acronis, Macrium, EaseUS

Windowsin + asennetut softat saattaisi saada palautettua uuteen (tyhjään) koneeseen, mutta Windowsille pitäisi tarjota sitten ehkä uusi serial/avain.

Voi olla että jos softia on asentanut jonnekin epätyypillisiin sijainteihin, muualle kuin käyttöjärjestelmälevylle, niin ne eivät kopioidu mukaan system backuppiin. Jotkut softat ja plugarit saattaa olla tallentaneet omia merkintöjään, että minkälaiseen koneeseen ne on nyt asennettu, ja eivät toimisi noin palautettuina.
Henri Henri Olavi
09.12.2022 21:20:24
Stten vielä oma haasteensa on siinä jos on osa plugareista ollut 32-bittisiä. Nehän ei (käsittääkseni) toimi 64-bittisessä ympäristössä. Ellei Windows ole jotenkin aivan eri kuin macOS. Kolmannen osapuolen wrapperillä toki saattaa saada skulaamaan.
Arkka
09.12.2022 21:36:06 (muokattu 10.12.2022 18:05:03)

Henri Henri Olavi: Stten vielä oma haasteensa on siinä jos on osa plugareista ollut 32-bittisiä. Nehän ei (käsittääkseni) toimi 64-bittisessä ympäristössä. Ellei Windows ole jotenkin aivan eri kuin macOS. Kolmannen osapuolen wrapperillä toki saattaa saada skulaamaan.

Oon vitun perseet mutta kyllä toimii saatana mitä vittua ajattelet edes?

E: Jahas, sellanen järkevä viesti. Olin väärässä - ei toimikaan kaikissa daweissa. Ei tarvisi päissään kirjotella.
Henri Henri Olavi
09.12.2022 21:38:00 (muokattu 09.12.2022 21:42:08)
Arkka: Oon vitun perseet mutta kyllä toimii saatana mitä vittua ajattelet edes?

Oo vaan perseet vitun sika. Sitä vittua ajattelin, että macOS:ssä ei toimi, kuten yllä aprikoin vittu. Siinä ei 32-bittiset softat skulaa 64-bittisess vittu sitä kelasin.

E: ai niin, hymiöt kaikkien sanojen perään.
slowdive
10.12.2022 13:15:55
Kiitoksia vastanneille. Vaikuttaa ettei siinä oikein helppoa tietä ole. Onneksi vanha toimii vielä, pitää koittaa tekohengittää sitä niin pitkään kun pystyy ja sitten jossain vaiheessa aloittaa ns. puhtaalta pöydältä. Onhan siinäkin omat hyvät puolensa, jos yrittäisi näin positiivisesti ajatella
Knobs to the southeast.
Danko
10.12.2022 13:55:59

slowdive: Eihän nuista useistakaan plugareista muista kyllä yhtään mistä ne on peräisin.

Itsehän en muista edes kaikkia plugareitani, mutta ylläpidän excelissä listaa, jossa valmistajan ja tyypin lisäksi löytyy onko auktorisointi iLokilla vai sarjanumerolla.

Järkeväähän olisi pitää myös installerit tallessa, mut hyvin usein tulee siivottua pois asennuksen jälkeen.
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
Arkka
10.12.2022 18:02:44

Henri Henri Olavi: Oo vaan perseet vitun sika. Sitä vittua ajattelin, että macOS:ssä ei toimi, kuten yllä aprikoin vittu. Siinä ei 32-bittiset softat skulaa 64-bittisess vittu sitä kelasin.

E: ai niin, hymiöt kaikkien sanojen perään.

Fuuuu... olin väärässä. Kaikissa daweissa ei toimikaan suorilta. My bad.
otamatone
10.12.2022 18:58:23
slowdive: puhtaalta pöydältä. Onhan siinäkin omat hyvät puolensa

Danko: ylläpidän excelissä listaa

Järkeväähän olisi pitää myös installerit tallessa

Monessa mielessä kyllä hyvä tilanne jos alottaa puhtaalta pöydältä. Tulee asennettua uusimmat versiot. Samalla ehkä jättää asentamatta jotain turhaa. Hyvä mahdollisuus myös perustaa se järjestelmällinen documentti, johon tallentelee tietoja, että mikä mikäkin on. Joku plugari saattaa tarvita omituisia kuvioita rekisteröimisen yhteydessä joiden hoksaamiseen menee aikaa. Eihän niitä sitten seuraavalla kerralla taas muistaisi. Tuollaiset voi merkata talteen.

Itse ajattelin lähiaikoina juuri siirrellä installerit ulkoiselle asemalle. Välillä on tullut ladattua joku paketti ja purettua se sillä metodilla että "laitan väliaikaisesti tuonne". Ja pikkuhiljaa ne vievät tilaa ja sekoittavat turhaan näkymää. Voisi varata yhden yksittäisin ulkoisesti käytettävän aseman pelkästään installereille. Itse koneen sisässä pitäisi ehkä jotain temp-hakemistoa, jonne väliaikaisesti säilöisi korkeintaan muutaman, kun päivittelisi uudempia versioita. Ajoittain sitten siirtäisi taas uusimmat versiot ulkoiselle, pois koneelta.
Henri Henri Olavi
10.12.2022 19:03:58 (muokattu 10.12.2022 19:04:47)
Mulla on Muistiinpanoissa kaikkien nettisivujen käyttäjätunnukset/salasanat ja kaikkien plugareiden koodit tai linkit valmistajien sivuille, joissa aktivointikoodit.

Itse teen aina koneen vaihdossa puhtaan asennuksen/käyttöönoton. Itse asiassa aina kun päivitän käyttiksenkin uudempaan. Pidän siitä, että tulee järjestystä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)