Aihe: Omat kamat bändin käytössä
1 2
Soittajasoittaja
06.12.2022 20:06:45
Moi! Te joiden bändit käyttää keikoilla jonkun soittajan omaa pa:ta/valoja: sisällytättekö keikkapalkkioon jonkin kalustonhuoltolisän jonka kaluston omistaja saa? (Esim 10€/ keikka tms)

Mietin vaan, miten yleensä on tapana hoitaa. Kun kuitenkin se kalusto kuluu ja kärsii yms.
anapena
06.12.2022 21:51:46
No ei, mutta hyvä olis asia huomioida, vaikka pikkusummalla.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
sepisti
06.12.2022 22:00:50
Ilman muuta. 100-200€ per keikka on ihan passeli.
sepisti
06.12.2022 22:11:17
Homman voi miettiä sitä kautta, että kysyy paikalliselta äänentoistofirmalta, mihin hintaan tekniikan saa vuokralle? Siinä äkkiä huomaa, että satasella ei saa oikein mitään.
Einherjar
07.12.2022 02:48:22
Toki pitää järki säilyttää asian kanssa, mutta on se asiallista jotakin saada kamojen käytöstä. Ei niitä tarvi ilmaiseksi luovuttaa. On se sitten nimellinen korvaus tai jotakuinkin samalla tasolla oikean kamafirman vastaavan kasan kanssa.
Jos bändissä on pystylaulaja ja hän pelkästään vetää pa:n kautta, niin sitten voidaan armahtaa. Muuten kyllä pidän asiallisena periä jotakin kamojen käytöstä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
basisti1971
07.12.2022 10:28:49
Moi.

Tervetuloa mnettiin.

Soittajasoittaja: Moi! Te joiden bändit käyttää keikoilla jonkun soittajan omaa pa:ta/valoja: sisällytättekö keikkapalkkioon jonkin kalustonhuoltolisän jonka kaluston omistaja saa? (Esim 10€/ keikka tms)

Mietin vaan, miten yleensä on tapana hoitaa. Kun kuitenkin se kalusto kuluu ja kärsii yms.

Liki kaikissa bändeissä joissa itse olen ollut mukana, on keikkaliksoista jyvitetty osansa kalustolle ja kulkemiselle.

Lähinnä tuon kulttuurin omaksuminen tai omaksumatta jättäminen lienee kiinni siitä millaiseen käytäntöön on keikkamuusikon urallaan kasvanut, tai viimekädessä siitä millainen on ylipäätään luonteeltaan.

Mulle esimerkiksi ei tulisi mieleenkään olla ainakin kysymättä mitä kustantaa jos valmiiseen pöytään kampean ja toisten laittein häärään (ja merkittävämmistä kun on kyse, en edes etukäteen kysy vaan maksan sopivaksikatsomani summan ja kysyn korkeintaan riittäkö), ja toisaalta etenkin nän vanhemmiten aiheuttaa negatiivisia mietteitä jos joku olettaa että kaikki tulee kuin manulle illallinen.
Ihan alkumetreiltä asti kun olen klassisen "Basismimantran" sisäistänyt = basistilta löytyy niin keikkakulkuneuvo kuin PA:kin :).

Summien suuruus pitää tietysti laitteiden kohdalla sovittaa kontekstiin, eli työmäärään, kaluston arvoon/käyttökelppisuuteen ja keikkaliksaan, joista ainakin mun mielestä keikkaliksa on se olennaisin.
Hyväntekeväisyyskeikat erikseen, mutta vähänkään käyttökelpoisemmalle PA:lle 20~50€/keikka on 100-200€ keikkaliksasta kohtuullinen korvaus kunhan kaikki roudaa.

Kaluston arvo on sitä mitä se on, vastikkeettoman harrastamisen puolelle menee jo vaatimattomillakin kamoilla jos vaikka aiemmin viestiketjussa mainituun vuokraamiseen vertaa.
Vuokrahinta (ennenvanhaan ~2%/vrk kaluston arvosta+ kiinteät kulut) on kuitenkin ainoa reaalireferenssi laitteistokustannusten haarukoimiseen, kaikki muu on fiilispohjalta mutuilua.

Työmäärä on aina varsin hankalasti kvantifioitavissa oleva osa-alue, etenkin jos laitteiston omistaja on ainoa joka ne osaa kytkeä ja/tai käyttää, ja näräähän tuosta ennenpitkää tuppaa syntymään, MOT ;).

Kulkemisen kustannukset ovat ylivoimaisesti helpoimmin määriteltävissä, halvimmillaan polttoaineet, ja jos suoraan tilaajalta velotetaan, kilometrikorvaus on hyvä kompromissi.

Ajatus siitä että kaikki omistaisivat PA-/keikka-kaluston yhdessä, tai edes niin että kukin omistaa sellaisenaankin käyttökelpoisia osakokonaisuuksia on kaunis, mutta ainakin omaan kokemuspohjaan nojaten äärimmäisen huonosti toimivia utopioita pidemmän päälle.

T:Samuli
artope
07.12.2022 11:29:23

basisti1971: Ajatus siitä että kaikki omistaisivat PA-/keikka-kaluston yhdessä, tai edes niin että kukin omistaa sellaisenaankin käyttökelpoisia osakokonaisuuksia on kaunis, mutta ainakin omaan kokemuspohjaan nojaten äärimmäisen huonosti toimivia utopioita pidemmän päälle

Meillä orkesterin laulukamat ostettiin sukulaismiehen kanssa aikanaan puoliks. Säilytys/roudaus/reenipaikka (reenit kerran vuodessa...) oli mun hallussa vajaat 20vuotta, kun omistin sen verran isot tilat (ja peräkärryn, olenhan basisti) että ne meille sopi. Myös kiippavelhon henk.koht kamat mun hallussa. Ikinä en ole penniäkään korvausta vaatinut, saati sitten tarjottu. Olis varmaan pitänyt. Noh jotain km-korvauksia toki olen ominut.

Sitte muutettiin pienempään asumismuotoon ja tulikin heti säilytysongelma. Sain hommattua pienen varastokopin mikä ei ny oo kallis 10e/kk/ukko tai jos orkesterilla on jääny keikkaliksoista niin otetaan sieltä. Nyt kaverilla valmistumassa ja kamat ehkä mahtuu sinne. Elämme jännia aikoja.

Niin ja jos jotain kamoille olis tapahtunut, niin mun vakuutuksistahan ne olis sitte menny. Hölmöläisen hommaa joo.
"Siwa-stemma - yllättävän lähellä"
Rallattelija
07.12.2022 17:15:38
Tää on niin näkökulma asia. Mä en koskaan edes ole ajatellut tuollaista omien bändien kanssa.

ja se näkökulma:

- Rumpali tuo paikalle rummut 2500€
- Basisti pari Keppiä ja rantasaunan 2500€
- Kitaristi muutaman kepin ja stäkin 2500€
- Kiipparisti parit koskettimet 2500€
- Vocalisti tuo itsensä 1€ (koska isän käyttämä kortsu meni aikoinaan rikki mutta se oli silti maksettu)

Vocalisti Omistaa pienen 2500€ maksavan äänentoiston mutta haluaa sen käyttämisestä extraa. Miksi muut eivät saa extraa oman kaluston käytöstä?

Toki tuo on nyt vaan antamaan asiaan se näkökulma. Joku muukin saattaa omistaa sen äänentoiston kuin laulaja, tilanteesta se mun mielestä riippuu. Toki kun meet sitten vuokraamaan ne kaitsarit niin sillä satasella ei tosiaan saa juuri mitään niinkuin jo joku hianosti sen ilmaisi.
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
masoni
08.12.2022 05:34:31
Eräs esimerkki: Omistin PA:t ja pakun.Eikä mitkään laulukamat vaan kunnon PA zsydem.Säilytin kamat kotona.Kun oli keikka lastasin kamat pakuun yksin.Asuin maalla ja muut kaukana kaupungissa.Roudaus apua oli keikkapaikalla mutta kaikki piuha ja johto homma oli minun vastuulla,kun "ei myö osata".Sekä miksaus lavalta.Soittamisen ja laulamisen ohella.
Sitten valivali kun ei saundaa tämä eikä kuulu mulle se ja se...Kotona sit kamat autotalliin ihan issekseen aamuyöstä.
Möin PA:t pois ja pistin pakun seisomaan.Loppui se bändikin siitä hissukseen.
Nyt on taas bändi,mutta en hommaa kamoja.Paku myynnissä.Joku muu hoitaa ja jos ei hoida niin voi voi.Mutta Oppia ikä kaikki.
nightbird
08.12.2022 09:16:31
Rallattelija: Tää on niin näkökulma asia. Mä en koskaan edes ole ajatellut tuollaista omien bändien kanssa.

ja se näkökulma:

- Rumpali tuo paikalle rummut 2500€
- Basisti pari Keppiä ja rantasaunan 2500€
- Kitaristi muutaman kepin ja stäkin 2500€
- Kiipparisti parit koskettimet 2500€
- Vocalisti tuo itsensä 1€ (koska isän käyttämä kortsu meni aikoinaan rikki mutta se oli silti maksettu)

Vocalisti Omistaa pienen 2500€ maksavan äänentoiston mutta haluaa sen käyttämisestä extraa. Miksi muut eivät saa extraa oman kaluston käytöstä?

Toki tuo on nyt vaan antamaan asiaan se näkökulma. Joku muukin saattaa omistaa sen äänentoiston kuin laulaja, tilanteesta se mun mielestä riippuu. Toki kun meet sitten vuokraamaan ne kaitsarit niin sillä satasella ei tosiaan saa juuri mitään niinkuin jo joku hianosti sen ilmaisi.

Kamat sen laulun vahvistamiseen ovat aika perustavan laatuinen vaatimus sille että se laulu ylipäätänsä kuuluu, muuten se menee instrumentaaliksi. Toisaalta taas jos kitaristi ei tuo omia kamojaan menee se hänen osaltaan akustiseksi. Ihan miten sen ottaa, jos on pelkästään laulu niin ehkä se vokalisti voi rahdata omat kamat, jos se on bändin yleis-PA niin silloin on asiallista että se joko hankitaan yhdessä tai sitten jokin korvaus keikkapalkkiosta, treenikseltä on tuskin mitään syytä vaatia hyvitystä esim. vuokrassa kun ei bändikään mitään saa kuin harjoitusta.
Pitäisi perustaa sellainen bändi X-Oy ja ostaa kamat sen nimiin......
rintapek
08.12.2022 15:47:06

Soittajasoittaja: Moi! T

Mä veikkaan, et tapoja on yhtä monia kuin bändejäkin.

Tää on arvaus, mut ulla on semmoinen kutina, et juniorivuosina kun bändejä perustetaan ja tulee ekojen keikkojen aika, niin keikalla tarvitaan jotkin kamat, jotka joku sit tavalla tai toisella hankkii. Niitä sit käytetään. Mut kun niist ekoista keikoista ei saa rahaa niin ylipäänsä kukaan ei saa mitään korvauksia..
Sit niit kamoja käytetään samalla hintapolitiikalla siitä eteenpäin.

Jos kun joskus perustaa/liittyy bändiin jolla jolla on touhuun ammattimaisempi ote ja vaikka esim. sivutulomeininki niin sit niit kamojen kuoletuksia mietitään toisella tavalla.

Mun nykyisessä trubaduossa ei o kummemmin sovittu koska menbee jokseenkin luonnollisena ilmiönä, et mennään kaverin autolla ja vedetään mun kamoilla.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
musamies
10.12.2022 22:46:46
Jos omia vehkeitä kuskailee keikalle yhteiseen käyttöön, saattaa joutua tekemään ylimääräistä joka johtuu tilaisuudesta ja mahdollisesti muut haluaa käyttää niitä johonkin ties mitä spiikkejä tai taustamusaa. Häiritsee jonkin verta muusikkona toimimista. On myös tylsä tyyppi jos haluaa pakata vehkeet ajoissa pois. Tietenkin pyydetään pystyttämään laitteita niin, että tulee odottelua.
Sax-pappa
11.12.2022 10:18:56
musamies: Jos omia vehkeitä kuskailee keikalle yhteiseen käyttöön, saattaa joutua tekemään ylimääräistä joka johtuu tilaisuudesta ja mahdollisesti muut haluaa käyttää niitä johonkin ties mitä spiikkejä tai taustamusaa. Häiritsee jonkin verta muusikkona toimimista. On myös tylsä tyyppi jos haluaa pakata vehkeet ajoissa pois. Tietenkin pyydetään pystyttämään laitteita niin, että tulee odottelua.

Nämähän on tyypillisiä kuvioita yksityistilaisuuksissa oli kamat sitten omia tai ei. Roudaus ennen tilaisuuden alkua. Sitten odottelua. Spiikkejä, ehkä yllätysesiintyjiä. Yksityistilaisuus ei ole konsertti. Bändi on siellä osaltaan edistämässä tilaisuuden onnistumista. Toivottavasti kuvioista on sovittu etukäteen.
musamies
11.12.2022 11:06:22
Sax-pappa: Nämähän on tyypillisiä kuvioita yksityistilaisuuksissa oli kamat sitten omia tai ei. Roudaus ennen tilaisuuden alkua. Sitten odottelua. Spiikkejä, ehkä yllätysesiintyjiä. Yksityistilaisuus ei ole konsertti. Bändi on siellä osaltaan edistämässä tilaisuuden onnistumista. Toivottavasti kuvioista on sovittu etukäteen.

Tyypillinen harrastebändin keikka on vaikkapa häät tai syntymäpäivät. Saattaa olla myös virvokkeita nautittu aika paljon.

Tämän vuoksi omia ja varsinkaan kovin hyviä kamoja ei ole mielekästä viedä lojumaan jos rooli kuitenkin muusikon. Se olisi eri juttu jos on pyydetty ja maksettu äänitekniikkahommista.

Ulkona tilanne voi olla, että vehkeet saattaa altistua sateelle.

Toisaalta vehkeitä on ainakin käytettynä hintaluokasa ettei korkealta puusta putoa. Silti voi hermo olla kireällä jos näkee, että niitä kohdellaan huonosti.
Sax-pappa
11.12.2022 11:50:12
musamies: Tyypillinen harrastebändin keikka on vaikkapa häät tai syntymäpäivät. Saattaa olla myös virvokkeita nautittu aika paljon.

Tämän vuoksi omia ja varsinkaan kovin hyviä kamoja ei ole mielekästä viedä lojumaan jos rooli kuitenkin muusikon. Se olisi eri juttu jos on pyydetty ja maksettu ovitistiäänitekniikkahommista.

En nyt ihan ymmärtänyt tuota lojumista. Mainitsemissasi tilaisuuksissa kamat pystytetään ennen tilaisuuden alkua ja kerätään pois viimeisen valssin tms. pärähdettyä. Tällä välillä ne eivät tietenkään ole vapaassa käytössä. Niitä käytetään spiikkeihin ym. jos näin on sovittu. Muuten niihin ei kosketa.
musamies
11.12.2022 11:57:42
Sax-pappa: En nyt ihan ymmärtänyt tuota lojumista. Mainitsemissasi tilaisuuksissa kamat pystytetään ennen tilaisuuden alkua ja kerätään pois viimeisen valssin tms. pärähdettyä. Tällä välillä ne eivät tietenkään ole vapaassa käytössä. Niitä käytetään spiikkeihin ym. jos näin on sovittu. Muuten niihin ei kosketa.

Lojumisvaara on olemassa. Joskus jotain juhlatilaa laitetaan vaikka edellisenä päivänä. Kamat voi joutua lojumaan myös perävaunussa ja sille ei joka paikassa ole kovinkaan hyvää ja turvallista paikkaa.

Keikkapaikat voivat olla mitä ihmeellisempiä. Ollut soittamassa vaikkapa pienehkön laivan kannella.

Jos käy niin, että harrastemuusikko innostuu itsekin nauttimaan juhlan antimia, on oma haasteensa miten kamat saadaan pois koska ajoneuvo jolla ne on tuotu, on todennäköisesti myös oma.

On paljon helpompi keikalla jos ei omista ylimääräistä kamaa.
Pauli Lappalainen
11.12.2022 12:01:30
musamies: Lojumisvaara on olemassa. Joskus jotain juhlatilaa laitetaan vaikka edellisenä päivänä. Kamat voi joutua lojumaan myös perävaunussa ja sille ei joka paikassa ole kovinkaan hyvää ja turvallista paikkaa.

Keikkapaikat voivat olla mitä ihmeellisempiä. Ollut soittamassa vaikkapa pienehkön laivan kannella.

Jos käy niin, että harrastemuusikko innostuu itsekin nauttimaan juhlan antimia, on oma haasteensa miten kamat saadaan pois koska ajoneuvo jolla ne on tuotu, on todennäköisesti myös oma.

On paljon helpompi keikalla jos ei omista ylimääräistä kamaa.

Ei tarvitse kamoja itsellä kun ostaa palvelun joltain jolla on. Eikä loju romut nurkissa.

Sitten voi ihan rauhassa vetää loppuliksan kurkusta alas kunhan muistaa säästää sen verran, että pääsee taksilla kotiin.
Sax-pappa
11.12.2022 12:14:51 (muokattu 11.12.2022 12:18:22)
Pauli Lappalainen: Ei tarvitse kamoja itsellä kun ostaa palvelun joltain jolla on. Eikä loju romut nurkissa.

Sitten voi ihan rauhassa vetää loppuliksan kurkusta alas kunhan muistaa säästää sen verran, että pääsee taksilla kotiin.

Toki tämä on totta, mutta menee vähän ohi omien kamojen käyttö - aiheen . Eli joku bändissä omistaa kamat joilla keikkaillaan.
rintapek
13.12.2022 20:29:54

basisti1971:

Ajatus siitä että kaikki omistaisivat PA-/keikka-kaluston yhdessä, tai edes niin että kukin omistaa sellaisenaankin käyttökelpoisia osakokonaisuuksia on kaunis, mutta ainakin omaan kokemuspohjaan nojaten äärimmäisen huonosti toimivia utopioita pidemmän päälle.

T:Samuli

On kokemusta tostakin ja ihan hyvää sellaista.
Stressiklubissa aikanaan päätettiin, et ostetaan kimppakamat.
Otettiin jonkin aikaa keikkaliksasta vaan kulut ja pantiin loput kassalippaaseen.
Kun siel oli tarpeeks, niin mentiin kassalippaan kanssa soittokamakauppaan.
Sit oli soittamalla tienatut kamat jotka ei ollu kenenkään omat.
Jos bändi lopettaa niin jaetaan, jos joku lopettaa, niin kamat jää bändiin ilman korvausta.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)