Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oktaaveripedaalit
1
iec
29.11.2022 12:00:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Oktaavereista löytyi aika vanhoja keskusteluita, joten voitaisiin vähän päivittää kokemuksia tuoreimmilla polkusimilla. Kertokaapa mitkä pedaalit ovat toimineet omassa käytössä parhaiten.
 
Itse innostuin oktaavereista kun hommasin Ashdown Rootmaster 800-vahvarin, jossa on integroitu 1oct alas -oktaaveri. Kuten arvata saattaa, sehän oli ihan susi träkkäämisen suhteen (vaikka kokeilin kaikkia mahdollisia säätöjä bassosta ja eri soittotekniikoita), mutta muuten kuulosti oikein mukavalta mausteelta joihinkin biiseihin. Vahvarin epäonnistuneeseen oktaaveriin pettyneenä lähdin selvittelemään mikä voisi olla hyvä oktaaveripedaali joka träkkää hyvin. Päädyin ostamaan Boss OC-5 -pedaalin.
 
Täytyy sanoa, että omassa käytössä tämä Boss OC-5 tuntuu toimivan oikein mallikkaasti. Siinä on kaksi eri moodia, eli OC-2 -tyylinen Vintage ja sitten Polymode, joka on ilmeisesti evoluutio OC-3 -pedaalista. Omassa käytössä tuo polymode tuntuu parhaimmalta. Nelikielisellä bassolla träkkää todella hyvin (eikä tarvitse säädellä tonea tai mikkiasetuksia, saatika muuttaa soittotyyliä), eli tunnistaa jopa matalan E:n, vaikka sillä ei niin väliä olisikaan. Olen tyytyväinen ostokseeni. Tuossa on vieläpä mahdollista käyttää 1oct ylös, kuivan ja 1oct alas -säätöjen rinnalla.
 
Ashdownin vahvarin omalla oktaaverilla ei ole mitään jakoa verrattuna tähän. Toki en ole selvittänyt että onko tuossa mun vahvarissa vain jotain pientä häikkää oktaaverissa, eli yksilövika vai onko se efekti siinä muuten vain designiltaan jo surkea.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hemmo
29.11.2022 18:17:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmyisiä miulla on käytössä:
1._Boss Super Octave OC-3, polyfoninen + särö, oikein hyvä perusvehjes
2._Boss Bass Synthesizer SYB-3, paljon eri soundeja, hauska
3._Boss Octave OC-5, uutuus, erinomainen, varsinkin Lowest Range moodi
4._Boss Octave OC-2, klassikko, mono
5._Digitech Whammy Ricochet, tarkka, eri moodeja
6._Digitech Drop, ihan kiva momentinmuunnin
7._EHX Micro Pog, toistaa hieman liiankin tarkasti
8._EHX Nano Pog, sama kuin edellä mutta pienempi
9._EHX Octave Multiplexer, mono, filsuilla voi säätää hieman omituisempaakin soundia
10._MXR Blue box octaver, mono, särö, 2 oktaavia alas
 
En sen enempää tässä nyt ehi noita analysoimaan. Kaikki ovat jääneet toistaiseksi käyttispeleiksi.
 
Mä olen tässä vähän... funtsaillu
ituvirtanen
29.11.2022 19:59:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OC-2 (Japan) on jossain Graalin maljaan verrattava värkki. Minulla toimi vähän niin ja näin. Pyörii kahdensadan tuntumassa.
 
Cog T-16 on brittipolkusin ja se toimii ihan kivasti.
 
Sonicake QSC-10 on ilmeisesti Valeton OC-10:n seuraaja. Valetonia pidetään maailmalla hyvänä ja huokeana OC-2:n kopiona. En ole vielä ehtinyt kokeilla.
 
Subdecay Octasynth on ihan mielenkiintoinen mutta puhdasta saundia siitä tuskin millään saa. Nimensä mukaisesti synahenkinen.
 
SY-1 träkkää kuin unelma. Joittenkin mielestä rajattu saundivalikoimansa takia mutta säätöjä riittää kyllä vaikka mihin saundiin.
 
SYB-3, SYB-5 odottavat tuossa kunnollista testiä.
 
FI (Akain pohjalta lähtenyt Future Impact) on hyvässä maineessa ja syystä. Sitä voi itsekin säätää tietokoneella ja äänivalikoima on liki loputon.
 
Sub'n'up löytyy Plethorasta mutta etenkin yläpuolen oktaavi on minulle täysin no go.
 
Kaikkihan nämä saundipuolen jutut ovat makuasioita. Oktaaverin toimintaa voi mahdollisesti parantaa vaikkapa kompuralla (auttaa joskus), siis kokeilu kannattaa. SY-1 on hämmentänyt, koska se pysyy niin hyvin kiinni ihan yksinäänkin.
 
okabass
29.11.2022 20:34:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossin OC-3 on kokeilemisen arvoinen. Siihen kun lisää phaserin perään, niin saapi vähän Moog Tauruksen jäljitelmää.
Linkistä noin 2:00 paikkeilta.
https://www.youtube.com/watch?v=Viq … xk&list=RDViqvSrB6oxk&start_radio=1
 
Tympee Huttunen
29.11.2022 21:04:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossin OC-5 kiinnostaa paljon.
 
Multa löytyy:
EHX POG 2, joka on kyllä todella hyvä ja taipuu kaikenlaiseen
Boss PS-6, joka yksi lemppareita kaikista. Tossa on sävellajikohtaiset harmoniat ja ihan normi oktaaveri. Sen lisäksi vielä hieno detune ja "whammy".
 
iec
29.11.2022 21:15:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämähän herätti mukavasti mielenkiintoa. Mulla on huomenna bänditreenit, joten saan hieman tosielämän kokemusta OC-5:n käytännön toiminnasta. Täytyy sitten laitella kommenttia kun vain ehdin. Ja kenties keikalle tämä purkki pääsee 15.12 Oulussa.
 
Yritin nyt tämän oktaaverin kohdalla osua kerralla "nappiin" ja toistaiseksi vaikuttaa että niin kävi. Vaikka kokeilut kuuluvat harrastukseen, niin olen huomannut että iän karttuessa sitä hommaa mieluiten toimivia ja hyväsoundisia kamppeita heti ensi yrittämällä ja pyrkii välttämään virheostoksia jos vain mahdollista :)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hemmo
29.11.2022 21:46:19 (muokattu 29.11.2022 22:15:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Tämähän herätti mukavasti mielenkiintoa. Mulla on huomenna bänditreenit, joten saan hieman tosielämän kokemusta OC-5:n käytännön toiminnasta. Täytyy sitten laitella kommenttia kun vain ehdin. Ja kenties keikalle tämä purkki pääsee 15.12 Oulussa.
 
Yritin nyt tämän oktaaverin kohdalla osua kerralla "nappiin" ja toistaiseksi vaikuttaa että niin kävi. Vaikka kokeilut kuuluvat harrastukseen, niin olen huomannut että iän karttuessa sitä hommaa mieluiten toimivia ja hyväsoundisia kamppeita heti ensi yrittämällä ja pyrkii välttämään virheostoksia jos vain mahdollista :)

 
Efektipedaalien, vahvistimien ja soittimien testaaminen on loputonta sutkutusta. Onnea matkaan. Muista käyttää aikaa säätöhommiin. Oon ite virheostoksiakin tehnyt, kun todellisuus paljastuu vasta treeniksellä.
 
Mä olen tässä vähän... funtsaillu
J.Nikkanen
30.11.2022 11:07:04 (muokattu 30.11.2022 11:11:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyiset:
 
-Digitech Bass Whammy
-yläoktaavia ja vähän muutakin tuuttailee Fishman Fission Powerchord Bass FX härveli
 
Menneet:
 
-EHX Micro POG, helvetin hyvä träkkäys mutta joku siinä saundissa tökki
-Foxrox Octron, aivan helvetin kiva ja paras ja hyvä, tein silleen tyhmästi että myin pois
-EBS BassOctave, ihan ok
-MXR Blue Box, hassu perseilypurkki
-DOD Buzzbox FX33, no niin, kyllä, kunnollista. Löysi paremman kodin yhdeltä todella taitavalta basistilta ja tämä purkki on sekoillut sen jälkeen milloin missäkin, levyllekkin tainnut päästä EDIT: Niin ja Tolosen "Bassosärö soundin muokkaajana ja populaarimusiikissa" kanditutkielmassakin on tuota purkkia hämmästelty!
 
paso
01.12.2022 12:20:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiemmin käytössä oli Pearl OC-7, jonka tyhmyyksissäni möin. Loistava laite oli tämä. Nykyisin laudassa on Aguilar Octamizer, joka hoitaa hommansa myöskin mallikkaasti.
 
"Sunrise, wrong side of another day.."
mr_randomizer
05.12.2022 10:57:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoi!
 
Oktaaveri on mulla bassoefekteistä kaikista eniten käytössä. Itselläni on eri käyttötarkoituksia varten Boss OC2 ja EHX Micro POG. Noiden kahden välillä on merkittävä soundiero ja se tulee parhaiten esille attackissa. Boss on todella napakka ja jämäkkä syttymään, jolloin synabassosimulointi nopeillakin tempoilla onnistuu vallan mainiosti. EHX taas träkkää paremmin, mutta attack on joitain millisekunteja hitaampi, tms. ja sen vuoksi ei oikein toimi "jämäköissä" tilanteissa. Ei vain yksinkertaisesti ole niin terhakka, kuin Boss.
 
(En tiedä toiko tämä kommentti mitään uutta auringon alle, mutta tulipahan otettua kantaa... :)
 
iec
05.12.2022 14:37:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on ekat treenit vedetty Boss OC-5-pedaalin kanssa ja olen tyytyväinen. Sopii joihinkin bändin biiseihin tiettyihin osuuksiin ja biisin voi lopettaa myös kunnon jyrinään.
 
Mulla on signaaliketjussa oktaaverin jälkeen mallintava pedaali, jota pidän päällä aina. Siinä on muuten lähes muuttumaton signaali, mutta pieni kompressio varmistamassa, ettei pahimmat älyttömyydet mene vahvarille saakka tietyn levelin ylittyessä ja dynamiikka pysyy silti normisoitossa. Lisäksi ylipäästösuodatus (HPF) 2. vai olikohan 3. asteen suodatuksena 30 Hz alapuolisille taajuuksille. Jyrinät tulevat tarvittaessa läpi, muttei mitään kaappia särkevää taajuutta.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
JukkaPena
21.12.2022 11:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä käytössä EBS OctaBass jota kyllä suosittelen. Sitä voisi kai joku moittia steriiliksi, persoonattomaksi tai tylsäksi. Kyseessä on kuitenin bassosoundin mauste joka on osa bändin soundia.
 
Omassa käytössä oktaaveri on lähinnä bilekeikoilla Uptown Funkin, Moves Like Jaggerin ym. kaltaisissa biiseissä ja tilanteissa jossa pitää saada 4-kielisellä jotain 5-kieliseltä kuulostavaa.
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
Tana
22.12.2022 13:20:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MXR Bass Octave Deluxe on ehdottomasti paras träkkääjä ja tarpeen mukaan hieman soundin värittäjäkin. Boss OC-3 tulee hyvänä kakkosena ja sen valttikortti on särömoodi, jolla saa varsin tanakkaa alaoktaavilla rikastettua pörinää aikaan.
 
Thefish
10.01.2023 12:56:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laudassa pidin (silloin kun sille oli vielä käyttöä) OC-2:n lisänä Ebs:n octabassia kliinimpiin biiseihin. Joskus myös Ehx:n microsynaa josta vääntämällä sai vähän erilaisempaa analogipöhinää.
 
Oc-2 on mun mielestä lähinnä instrumentti jonka ominaisuudet pitää harjoitella - eli mistä träkkää ja mistä ei sekä millä tatsilla käskee. Soundi sinänsä on edelleen timanttia.
 
Tähän hätään en osaa sanoa onko oma loota alkuperäinen japsi vai jossain muualla tehty mutta joskus -92 se muistaakseni tuli hankittua Ruskeasuon asiantuntijaliikkeestä.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «