Aloitteleva hanuristi täällä kyselee: Onko bassopuolen sormituksille jotain suosituksia millä sormilla basso/sointunäppäimiä kannattaisi painella? OIkeiden soittajien videoita katsottaessa näyttäis olevan monenlaista käytäntöä, jotkut käyttää ihan sekaisin mitä sormia vaan kun toiset taas aika säännöllisesti perubasso nimettömällä, kvinttibasso keskisormella ja sointu aina etusormella.. Vai onko asialla mitään väliä, soittaa vaan siten mikä helpoimmalta tuntuu..? Vai pitäskö nöyrtyä ja ostaa/lainata joku aloittelijan opas.. ;-) |
jamo: Aloitteleva hanuristi täällä kyselee: Onko bassopuolen sormituksille jotain suosituksia millä sormilla basso/sointunäppäimiä kannattaisi painella? OIkeiden soittajien videoita katsottaessa näyttäis olevan monenlaista käytäntöä, jotkut käyttää ihan sekaisin mitä sormia vaan kun toiset taas aika säännöllisesti perubasso nimettömällä, kvinttibasso keskisormella ja sointu aina etusormella.. Vai onko asialla mitään väliä, soittaa vaan siten mikä helpoimmalta tuntuu..? Vai pitäskö nöyrtyä ja ostaa/lainata joku aloittelijan opas.. ;-) Itse olen huomannut että aika paljon on soitettavasta teoksestakin kiinni miten missäkin kohdassa sormet on, mutta normi vaihtobassottelussa itse olen tuon nimettömän perusbassolla kokenut toimivaksi. Silloin kaikki sormet ovat valmiiksi "paikoillaan". Terveiset sinne taivaaseen. |