Aihe: Mihin katosivat perinteiset virret?
1 2
sub zero
02.11.2022 10:30:51 (muokattu 02.11.2022 10:42:58)
HS-mielipide tänään

Mihin katosivat perinteiset virret?

Minne katosivat meitä suomalaisia jo sukupolvien ajan puhutelleet perinteiset virret? Tuttuine sävelineen ja sanoineen ne ovat osa kansallista kulttuuriperintöämme. Olemme ystävieni kanssa kummastelleet, miksi television ja radion jumalanpalveluksissa ei edes monipuolisuuden vuoksi veisata juurikaan muita kuin gospelvaikutteisia, sähkökitaralla säestettyjä niin sanottuja riemulauluja. Olen toki ymmärtänyt, että uudella kirkkomusiikilla halutaan houkutella uutta nuorempaa väkeä jumalanpalveluksiin ja ylipäänsä kirkon piiriin. Kuitenkin moni meistä kaipaa juuri nykyisinä ahdistavina aikoina noita perinteisiä virsiä.

Meillä vanhemmalla väellä perinteisiin virsiin liittyy henkilökohtaisia muistoja alkaen koulusta vuodenaikoihin ja perhetapahtumiin. Ne muistot haluaisimme vieläkin säilyttää ja viedä eteenpäin.

Satu Postpischl

eläkeläinen, Vantaa

Onko joku tehnyt vastaavia havaintoja kuin tuossa mielipidekirjoituksessa? Onko maailman rappio todella jo näin pitkällä?
minä tykkään käydä koulua, minä tykkään laulaa
Sax-pappa
02.11.2022 10:44:17
sub zero: HS-mielipide tänään: Mihin katosivat perinteiset virret?
https://pastebin.com/raw/Fp3k3mjk

Onko joku tehnyt vastaavia havaintoja kuin tuossa mielipidekirjoituksessa? Onko maailman rappio todella jo näin pitkällä?

Joskus sunnuntaiaamuna klo 10 radion aukaisun jälkeen on käynyt mielessä ajatus että onkohan menossa jumalanpalvelus vai iskelmäradio.
Gary Enfield
02.11.2022 11:00:35
Silloin harvoin kun oon kirkossa käyny niin on ollu virsiä. Aika vähän meitä laulavia on kuitenkin aina ollu, vaikka ne on yleensä niitä tavallisimpia mitkä itsekin tietää.
Sax-pappa
02.11.2022 11:20:29
Gary Enfield: Silloin harvoin kun oon kirkossa käyny niin on ollu virsiä. Aika vähän meitä laulavia on kuitenkin aina ollu, vaikka ne on yleensä niitä tavallisimpia mitkä itsekin tietää.

Näin se varmaan onkin. Radioitaviin/televisioitaviin tilaisuuksiin seurakunnat ilmeisesti yrittävät aina kehitellä jotain erikoisempaa.
Epämuusikko
03.11.2022 08:34:49 (muokattu 03.11.2022 08:37:33)
En ota virsiin suoranaisesti kantaa, mutta enemmän "ihan vaan laulamista" sais olla radioaalloilla ja yhteiskunnassa juu. Ylen Ykköseltä tulee kuorokeikkoja ja -musaa silloin tällöin, siitä plussaa. Missä ovat uudet koululaulut? protestilaulut? työlaulut? marssilaulut, mitä kuuluu Mikko Innasen maakuntalaulu-uudistukselle? okei, ne eivät olleet laulettuja versioita, but you get the idea.

Jos näitä juttuja ylläpidettäisiin niin ehkä ois siirtovaikutusta virsien laulamisen volaankin. Oon nimittäin huomannut saman asian, seurakunta on nykyään aika vaitonaista.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Sax-pappa
03.11.2022 08:48:01
Epämuusikko: En ota virsiin suoranaisesti kantaa, mutta enemmän "ihan vaan laulamista" sais olla radioaalloilla ja yhteiskunnassa juu. Ylen Ykköseltä tulee kuorokeikkoja ja -musaa silloin tällöin, siitä plussaa. Missä ovat uudet koululaulut? protestilaulut? työlaulut? marssilaulut, mitä kuuluu Mikko Innasen maakuntalaulu-uudistukselle? okei, ne eivät olleet laulettuja versioita, but you get the idea.

Jos näitä juttuja ylläpidettäisiin niin ehkä ois siirtovaikutusta virsien laulamisen volaankin. Oon nimittäin huomannut saman asian, seurakunta on nykyään aika vaitonaista.

Yhteislaulamistilaisuudet ovat tosiaan vähentyneet. Näitähän oli ennenwanhaan mm. Helsingin soutustadionilla. Samoin ajalla ennen karaokea oli ravintoloissa lauluiltoja. Opiskelijaelämään laulu kuului kiinteästi. Miten lienee nykyään?
Epämuusikko
03.11.2022 12:00:12
Sax-pappa: Yhteislaulamistilaisuudet ovat tosiaan vähentyneet. Näitähän oli ennenwanhaan mm. Helsingin soutustadionilla. Samoin ajalla ennen karaokea oli ravintoloissa lauluiltoja. Opiskelijaelämään laulu kuului kiinteästi. Miten lienee nykyään?

Ei ainakaan yhtä paljon kuin ennen. Kerään eri ainejärjestöjen laulukirjoja btw, jos jollakin on semmoisia mistä haluaa eroon niin maksan postit.
Prophet
03.11.2022 23:32:12
Eikö peruskoulussa enää syksyisin soiteta aamunavauksen yhteydessä c-kasetilta virsiä Totuuden henki, Jumala ompi linnamme, Kun koulutyöni alkaa taas?
Pauli Lappalainen
04.11.2022 05:59:52
Prophet: Eikö peruskoulussa enää syksyisin soiteta aamunavauksen yhteydessä c-kasetilta virsiä Totuuden henki, Jumala ompi linnamme, Kun koulutyöni alkaa taas?

Ei koska joku uskonnoton tai toisinuskoja voi loukkaantua.
Pitäisi tasapuolisuuden mukaan soittaa kaikkein uskonnoiitten ja uskonnottomiitten virsiitä ja siitä se soppa syntyisi. Parempi olla soittamatta yhtään mitään niin on tasapuolisesti tylsää
Epämuusikko
04.11.2022 07:49:01 (muokattu 04.11.2022 07:49:12)
Ajatus siitä, että suomalaiset olisivat laulukansaa, on ollut myytti. Nyky-yhteiskunta (sis. toki koulun mutta muukin meno) pitää valitettavasti huolen siitä, että se on kohta myös historiaa.
Gary Enfield
04.11.2022 08:33:07
Epämuusikko: Ajatus siitä, että suomalaiset olisivat laulukansaa, on ollut myytti. Nyky-yhteiskunta (sis. toki koulun mutta muukin meno) pitää valitettavasti huolen siitä, että se on kohta myös historiaa.

Ruotsalaiset laulaa, ja virolaiset, suomalainen häpeää hiljaa. Ymmärrän kyllä oman ja sitä vanhempien polvien lauluhäpeämiset, mutta eikö musiikkipedagogiikka oo sitten yhtään edistynyt vai mistä lie johtuu moinen. Vai onko kulttuuri vaan niin monoliittisen jäyhä ettei mitkään pedagogiikat auta?
Yallup
04.11.2022 10:53:08 (muokattu 04.11.2022 10:53:59)
Voikohan näitä TV:n ja radion jumalanpalveluksia pitää normaaleina ns messuina, joita pidetään sunnuntaina. Nehän ovat lähes aina nauhoitettuja lähetyksiä jostakin erillisestä tilaisuudesta - jopa uusintoja. Niissä todellakin esiintyy usein yhtyeitä ja kuoroja laulamassa gospeleita ja riemulauluja. Jos oman seurakunnan tai kirkon tilaisuuksista lähetetään suoraa nettilähetystä, siellä mennään virallisen kaavan mukaan saarnoineen, ehtoollisineen, uskontunnustuksineen ja virsineen, jotka liittyvät yleensä kirkkovuoden ajankohtaan. Siellä ei sähkökitaroita näe - ja urut pauhaa.
"Tosta se taitaa lähteä.."
Yallup
04.11.2022 14:03:52
Pauli Lappalainen: Kyllähän aika moneen kirkkoon on rakennettu tekniikka, joka mahdollistaa bandisoiton: mikserit, mikit, monitorit, muut pelit ja leikit.

Monikameratekniikasta ja streamausvimpaimista puhumattakaan.

Tottakai siellä on tekniikkaa ja siellä esiintyy Eino Grönistä Siltsuun, joita ei pidä sotkea virsiin ja jumalanpalveluksiin. Kysehän oli näistä sunnuntaisin lähetettävistä TV:n "jumalanpalveluksista", jotka useinkaan eivät ole kaavan mukaisia messuja, joissa kyllä pääsee kuulemaan ja laulamaan ihan virsikirjan virsiä. En tiedä miksi YLE on ottanut tuollaisen tavan lähettää lähinnä musiikkiesityksiä, kun ohjelman nimi on selvästi Jumalanpalvelus ja tulee klo 10 kuten kirkoissa yleensä. Voisivat lähettää ihan oikean messun vaikka suorana niin kuultaisiin niitä kaivattuja virsiä.
p130
04.11.2022 14:22:23

Pauli Lappalainen: Kyllähän aika moneen kirkkoon on rakennettu tekniikka, joka mahdollistaa bandisoiton: mikserit, mikit, monitorit, muut pelit ja leikit.

Monikameratekniikasta ja streamausvimpaimista puhumattakaan.

Ilmeisesti kustannuskysymys, mutta parissa uudehkossa kirkossa (toinen oli tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyh%C … 4n_Kolminaisuuden_kirkko_(Ylivieska) )olen käynyt ihan lyhyen ajan sisään, ja molemmissa oli sähköurut. Ihmetytti, saaneeko yhtä vaikuttavaa meininkiä kuin "oikeilla" kirkkouruilla?
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Yallup
04.11.2022 15:39:00
p130: Ilmeisesti kustannuskysymys, mutta parissa uudehkossa kirkossa (toinen oli tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyh%C … 4n_Kolminaisuuden_kirkko_(Ylivieska) )olen käynyt ihan lyhyen ajan sisään, ja molemmissa oli sähköurut. Ihmetytti, saaneeko yhtä vaikuttavaa meininkiä kuin "oikeilla" kirkkouruilla?

Ylivieskaan tulee kyllä oikeatkin urut - ja komeat tuleekin, ne sähkövehkeet ovat väliaikaisia
Sax-pappa
06.11.2022 10:10:21
Sax-pappa: Joskus sunnuntaiaamuna klo 10 radion aukaisun jälkeen on käynyt mielessä ajatus että onkohan menossa jumalanpalvelus vai iskelmäradio.

No eikös tänään radiojumalanpalveluksessa ensimmäisenä kajahtanutkin Tuure Kilpeläisen Valon pisaroita!
leka
10.11.2022 14:41:15
No nyt sitten antamaan palautetta:

Mitä mieltä olet radiojumalanpalveluksista? Kerro meille

https://yle.fi/aihe/a/20-10003696
leka ei rakenna, leka hajottaa
Epämuusikko
10.11.2022 17:49:16
Ite oon jumiksia kompannu varmaan toistakymmentä kertaa, kunhan biisien sanoma on jotenkin perusteltavissa tilaisuuden luonteeseen niin mulle ok. mutta virsi- ja muuta yhteislaulantaa sais olla joka tapauksessa yhteiskunnassa enemmän.
Yallup
13.11.2022 10:08:14 (muokattu 13.11.2022 10:15:08)
Nytkin YLE lähettää jonkun Babtistikirkon studiokirkon. Aika omituista kun näitä Babtisteja on Suomessa alle 2500. On sentään isänpäivä ja voisivat näyttää edes lapsikuoron esityksiä, jos oikeita messuja ei raskita esittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)