abassimo 27.10.2022 15:29:19 | |
---|
msalama: No en ainakaan itte maksais tota kun rikkomattomiakin saa alle tonniin. Mnetissä on kuitenkin yksi kaikkitietävä joka maksaisi, koska rikkinäinen lapa ei kuulemma vaikuta hintaan ja kaikki jotka sanoo, että vaikuttaa on trolleja ;) |
msalama 28.10.2022 06:12:07 | |
---|
Joo, muistan tapauksen. No ehkä se sit ostaa ton? Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
Penasol 28.10.2022 07:46:52 | |
---|
Tuota kaulakorjausasiaa olen mietiskellyt. Se vaikuttaa olevan monelle aika iso huomion kohde, mutta eihän se hyvin tehtynä sinänsä huononna soitinta, vaan jopa vähentää lavan murtumisen riskiä jatkossa. Ymmärrän toki, että sillä on hintaan alentava vaikutus, mutta jotenkin en osaa suhtautua itse asiaan muuten kuin pienenä sivuseikkana. Vai enks mää nyt ymmärrä jotain? En tiiä saatana |
B-tone-flat 28.10.2022 08:39:23 | |
---|
Penasol: Tuota kaulakorjausasiaa olen mietiskellyt. Se vaikuttaa olevan monelle aika iso huomion kohde, mutta eihän se hyvin tehtynä sinänsä huononna soitinta, vaan jopa vähentää lavan murtumisen riskiä jatkossa. Ymmärrän toki, että sillä on hintaan alentava vaikutus, mutta jotenkin en osaa suhtautua itse asiaan muuten kuin pienenä sivuseikkana. Vai enks mää nyt ymmärrä jotain? Mulla löytyy kolme lapakorjattua Gibsonia ja mä en ainaskaan löydä niistä mitään pahaa sanottavaa. Toimivat kuten pitää, keikalla ja studiossa. Ostohinta oli rikkoutumatonta huomattavasti halvempi mikä oli pelkästään hyvä asia. Skebat kun ostettu soittoa eikä keräilyä varten. "If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell |
msalama 28.10.2022 11:52:48 | |
---|
No se on sama asia kuin että ostatko sä bränikän auton vai sellaisen, jonka pannusta on jakohihna katkennut ajossa ja se on ollut täysmoottorirempassa. Jälkimmäisenkin voi toki ostaa, muttei uuden hintaan ja sama pätee ihan kaikkiin kestokulutushyödykkeisiin. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
dajackal 28.10.2022 12:35:17 | |
---|
msalama: No se on sama asia kuin että ostatko sä bränikän auton vai sellaisen, jonka pannusta on jakohihna katkennut ajossa ja se on ollut täysmoottorirempassa. Jälkimmäisenkin voi toki ostaa, muttei uuden hintaan ja sama pätee ihan kaikkiin kestokulutushyödykkeisiin. Vertauksessa kolarikorjattu auto toimisi ehkä paremmin, koska siitä jää jälki auton tietoihin ja siinä hommassa on riskinä että jotain jäi huomaamatta/korjaamatta, joten arvo alenee perustellusti. Jakopää jos kilkkaa niin siitä ei välttämättä tule merkintöjä ja *yleensä* korjauksessa moottorista tulee about uuden veroinen (eli parempi kuin mitä se oli 200tkm ajettuna) eikä asia näin ollen juurikaan vaikuta jälleenmyyntihintaan. Joissain automalleissa asia saattaa olla jopa positiivinen, etenkin jos jakopää on ketjulla (mm. Kamux kieltäytyi ottamasta kaverin Audia vaihdossa, koska siitä ei ollut jakoketju vielä pompannut. Jos olisi ketjuremppa tehty, niin sitten olisi käynyt). Itse asiasta emme kuitenkaan ole ollenkaan eri mieltä. Käyttökitaroina varmasti hyviä, mutta kun kaikki ei ole originaalia ja optisesti virheetöntä niin arvo kärsii. |
zedder 28.10.2022 12:48:36 | |
---|
Siis onko nyt niin, että kaikki Japanissa tehdyt neck-thru -Charvelit ja -Jacksonit ovat vähintään tonnin pelejä? Vaikkeivat olisi ihan priimakunnossakaan? Tuon torin perusteella näyttäisi siltä, joskin toteutunut kauppahinta ja pyynti voivat toki erota toisistaan jonkin verran. Kun eijjole sellaista palvelua kuin asuntojen hintoja koskien on... Trubamolli. |
msalama 28.10.2022 13:34:09 | |
---|
No joo Shakaali, vaikka runko-oikaistu sitten, mutta pointti sama. Mä en noista automobiilipuolen finesseistä niin tiedä, vaikka nuornamiesnä tuli toki rasvanäppinäkin hilluttua ja jopa yksi -58 farkku Rekordiopukka lähes raadosta rekkariin saakka kunnostettua. Oli pähee menopeli :) Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
basisti1971 29.10.2022 07:47:11 | |
---|
Moi. Penasol: Tuota kaulakorjausasiaa olen mietiskellyt. Se vaikuttaa olevan monelle aika iso huomion kohde... :) Monesta niin tiedä, lähinnä kyse taitaa kuitenkin olla varsin harvalukuisesta, mutta sitäkin huomionhakuisemmasta joukosta ;).
Penasol: ...mutta eihän se hyvin tehtynä sinänsä huononna soitinta, vaan jopa vähentää lavan murtumisen riskiä jatkossa. Ei huononna ei, mutta jos (ja yleensä kun) katkeaa syiden mukaisesti, ei kyllä ole mitään teknistä syytä miksi vähentäisi murtumisriskiä jatkossa vaikka niin väitetään. Ei yleensä omaan kokemukseen nojaten murru/katkea toistamiseen samasta liimasaumasta, mutta vieressä on tuonkaltaisessa laparakenteessa aina roimasti kohtia mistä vaurioitua. Ominaisuus ei tietenkään ole vain Gibsonin instrumenttien yksinoikeus vaikka niihin lähinnä liitetäänkin, kaikki yhdestä mahonginpalasta veistetyt kaulat ovat samalla tapaa vaurioalttiita. Tuosta syystä laminointi ja scarf-joint ilmaantui mahonkikaulojen valmistustekniikoihin viimeistään 70-luvulla. "Kehittyneemmät" ja vahvemmat rakenteet kuten Taylorin käyttämä sormiliitos tuli myöhemmin, muistaakeni 80-90-luvun taitteessa, tosin ~2007 vaihtoivat scarf-joint rakenteeseen ulkonäkösyistä. Ja kyllähän Gibsonillakin rakenteen heikkoudet etenkin mahongin laadun laskiessa havaitsivat, mutta Firebirdeistä tuttu laminointi tai edes vajaa vuosikymmen Firebirdin jälkeen lanseerattu 70-luvun alun "neck-volute" eivät nekään ostajakunnalle kelvanneet. Omakohtaista kokemusta on kyllä siitäkin ettei sen enempää laminointi (-90 Firebird) kuin volutekaan (70-luvun alun LP Custom) lavan katkeamiselta täysin suojaa, mutta vähentää taipumusta kuitenkin suuresti.
Penasol: Ymmärrän toki, että sillä on hintaan alentava vaikutus, mutta jotenkin en osaa suhtautua itse asiaan muuten kuin pienenä sivuseikkana. Samassa veneessä olet harrastelijoiden ja ammattilastenkin valtaosan kanssa, varsinkin jos keikka-/käyttöinstrumenteista on kyse. Keräilijät ja kammopompsua haikailevat harrastelija"kauppiaat" ovat tietysti oma erikoisjoukkonsa, mutta edelliset yleensä mieltään muuttavat ennenpitkää kun ehjien tarjonta vääjäämättä tyrehtyy, ja jälkimmäiset menettävät sen pienenkin pompsuntekomahdollisuutensa kun jäävät low-ball tarjouksineen tingatessaan tyyten ilman.
Penasol: Vai enks mää nyt ymmärrä jotain? Nettifoorumien "todellisuus" ja oikea todellisuus eivät ehkä välttämättä kohtaa ;). Tai jotain. T:Samuli |
msalama 29.10.2022 17:43:24 | |
---|
Sanotaan pikemminkin, että Samulin "todellisuus" ja todellisuus eivät kohtaa. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
msalama 30.10.2022 17:41:14 | |
---|
No OK, tuli ilmeisesti laitettua vähän turhan suorasanaisesti eilen, koska kommentti on kadonnut. Mutta sanotaan nyt sitten vaikka niin, että mullahan noita kaulakorjattuja on joitakin ollut, enkä _yhdestäkään_ ole ehjän hintaa joutunut maksamaan. Siis en yhdestäkään. Jos joku on niin hyväuskoinen, että täyden hinnan tuollaisesta maksaa, niin kaikin mokomin. Mutta asiaatuntemattomille kuitenkin tiedoksi, että oikeassa elämässä noita saa kyllä halvemmalla, vaikka eräät kaikkien alojen yleiserikoisasiantuntijat muuta yrittävät väittääkin. Ja eipä siitä sitten muuta. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
jkiva 30.10.2022 22:33:05 (muokattu 30.10.2022 22:33:19) | |
---|
msalama: Mutta sanotaan nyt sitten vaikka niin, että mullahan noita kaulakorjattuja on joitakin ollut, enkä _yhdestäkään_ ole ehjän hintaa joutunut maksamaan. Siis en yhdestäkään. Ja se on kyllä hassua kun hyvin korjattunahan se on tod.näk. parempi ku alkuperänen. :) |
msalama: Sanotaan pikemminkin, että Samulin "todellisuus" ja todellisuus eivät kohtaa. Eli sinun mielestä korjatulla kaulalla kitara on jotenkin huonompi kuin korjaamattomalla? Millä tavalla? En tiiä saatana |
Kefiiri 30.10.2022 23:15:11 (muokattu 30.10.2022 23:19:25) | |
---|
Penasol: Eli sinun mielestä korjatulla kaulalla kitara on jotenkin huonompi kuin korjaamattomalla? Millä tavalla? Sillä tavalla että siitä saa myydessä huonomman hinnan kuin ehjästä samanlaisesta. Teknisestihän se voi olla uutta parempi jos sinne on laitettu semmoiset vahvikepalikat molemmin puolin kaularaudan koloa tukemaan katkeamakohtaa. Silloin lapa ehkä jättää katkeamatta kevyemmänpuoleisessa kaatumistapauksessa. En ole musiikin asiantuntija. |
msalama 31.10.2022 05:53:11 | |
---|
Millä tavalla? Millä tavalla mitä? Missä mä sanoin, että se on välttämättä huonompi? Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
Penasol 31.10.2022 09:30:47 | |
---|
msalama: Millä tavalla mitä? Missä mä sanoin, että se on välttämättä huonompi? Ensin minä ihmettelin sitä, että moni tuntuu nettipalstoilla pitävän korjattua kaulaa isona seikkana ja nimenomaan huonompana kuin korjaamatonta. Kysyin, että enkö nyt vain ymmärrä jotain. Basisti1971 vastasi, että eipä se sen huonompi ole ja nettikeskusteluiden "todellisuus" ei aina seuraile todellisuutta. Sinä totesit, että basisti1971:n "todellisuus" ja todellisuus eivät oikein kohtaa. Tästä sain sen kuvan, että väität basisti1971:n väitettä roskaksi, eli olisit sitä mieltä, että korjattu kaula olisi huonompi kuin korjaamaton. En tiiä saatana |
zedder 31.10.2022 09:42:09 (muokattu 31.10.2022 14:29:55) | |
---|
Ainoa arveluttava asia korjatussa LP-kaulassa korjaamattomaan verrattuna lienee se, että onko työ dokumentoitu siten että voidaan olla varmoja suoritteen asiallisuudesta. Mikäli korjattu kohta on pintakäsitelty niin ettei enää ole näkyvyyttä liitokseen, niin ilman luotettavaa todistetta työn suorittajan taholta lienee aika mahdotonta sulkea pois satunnaisen erikeeperaskartelijan panosta projektissa? . Ja olis se kyllä yhä ihan kiva, jos lainatusta tekstistä selviäisi että mistä/keneltä se on lainattu. Trubamolli. |
L.H 31.10.2022 10:16:50 | |
---|
|
msalama 31.10.2022 14:21:00 | |
---|
Tästä sain sen kuvan, että No niin ilmeisesti, ja se kuva oli väärä. Mä kun en puhunut mistään muusta kuin hinnoista, eli mitä mokomasta kannattaa maksaa. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
gotthard 31.10.2022 15:57:39 (muokattu 31.10.2022 15:59:31) | |
---|
Jos fingerporissa olisi myynnissä Gibson niin J.Suoro laittaisi myynti-ilmoitukseen että "ei lapakorjauksia" ja sitten myisi sellaisen juuri hajonneen, jossa kitara on kahdessa palassa, joista lapa on toinen. |