Lunnu 28.10.2022 11:58:47 | |
---|
carnation: Ensi viikolla Netflixiin putkahtelee Guillermo del Toron kauhuantologiasarja https://en.wikipedia.org/wiki/Guill … del_Toro%27s_Cabinet_of_Curiosities Jaksoja ilmestyy siis kaksi per päivä aikavälillä 25.-28.10. Ihan lupaavia tekijämiehiä ja -naisia mukana, Vincenzo Natali, Jennifer Kent ja Panos Cosmatos. Eka jakso katsottu. Vähän sellainen wanha creepshow -meininki. Ihan hyvin toteutettu - pikkasen kieli poskessa paikka paikoin sanoisin. Ihan viihdyttävä - joskaan ei nyt mitenkään pelottava. Katson kyllä seuraavankin jakson. Nostalgy is not what it used to be |
Henri Henri Olavi 28.10.2022 12:02:09 | |
---|
Lunnu: Eka jakso katsottu. Vähän sellainen wanha creepshow -meininki. Ihan hyvin toteutettu - pikkasen kieli poskessa paikka paikoin sanoisin. Ihan viihdyttävä - joskaan ei nyt mitenkään pelottava. Katson kyllä seuraavankin jakson. Meinasin katsoa eilen yöllä ekan jakson, mutta alkoikin väsyttää. Kiva kuulla ettei ole pelottava. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
bedlam 28.10.2022 12:14:15 (muokattu 28.10.2022 12:15:48) | |
---|
22/31: SPEAK NO EVIL (2022) Olipa loistavasti rakennettua piinaavan vaivaannuttavaa tunnelmaa. Harmittaa suuresti että elokuvaa katsoessa tiesi sen kuuluvan kauhugenreen, koska ilman sitä tietoa ei olisi arvannut yhtään että mihin suuntaan ollaan menossa. Ainoastaan musiikki oli siitä vihjeenä. Ei pelottava elokuva varsinaisesti, mutta dialogi sai kiemurtelemaan sohvalla vaivaantuneena. Hyvässä mielessä siis. Mutta jotkut ovat hehkuttaneet vuoden leffaksi, ei niin isoa vaikutusta tehnyt koska lopun jälkeen se ei jäänyt pyörimään ajatuksiin (muuten kuin siinä mielessä, että olisinpa saanut itse olla tuottajana ja päättää miten leffa loppuu). Toivoin että jäisi edes pariksi tunniksi samalla tavalla vaivaamaan kuin joku Eden Lake. 7/10 23/31: FRIGHT NIGHT 2 (1988) Tää löytyy jopa alkuperäisenä VHS-kasettina, mutta tuskinpa olen silti katsonut koskaan ainakaan kokonaan. Todella väsynyt leffa jos ekaan vertaa, vaikka samat päähahmot olikin mukana. Parasta leffassa oli Peter Vincentin kämppä, haluaisin samanlaisen. 4,5/10 Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
bedlam 28.10.2022 12:35:14 (muokattu 28.10.2022 13:10:15) | |
---|
24/31: BARBARIAN (2022) Oho. Olen vuosikausia toivonut että pelottaisipa vielä joskus joku kauhuleffa ihan kunnolla. Ja nyt täytyy myöntää, että tässä oli n. vartin osio jossa olin ihan täysin paskat housussa. Sen jälkeen tuli hetkeksi fiilis, että blääh ja tuntui että elokuva on pilalla. Mutta kohta taas huomasi olevansa täysin leffan vietävänä. Yhdessä kohtauksessa huusin ääneen, että "JUOKSE, JUOKSE, JUOKSE NYT STNA!" ja elokuvan lopussa hihkahdin riemusta. Tämä elokuva ei taatusti tule miellyttämään kaikkia, välillä mentiin aika reilusti komiikankin puolelle ja tuntui kuin eri osiot olisi melkein ohjannut eri ohjaaja. Mutta just siksi tämä tuntui minusta freessille. Ja tässäkin elokuvassa on aika vahvasti toinen syvempi taso mukana, josta aina plussaa. Meinasin ensin heittää jopa ysin, mutta maltetaan nyt. 8/10 25/31: MILL OF THE STONE WOMEN (1960) Ymmärtääkseni ensimmäinen värillinen italialainen kauhuleffa. Ja olipa hyvä sellainen. Loistava The Night of the Devils on tullut katsottua useampaan kertaan ja kun kuulin, että ohjaaja oli tehnyt aiemmin vieläkin arvostetumman kauhuelokuvan niin pakkohan tää oli hommata käsiin. Mario Bava on ollut minulle aina nero ja edelläkävijä värin käytön suhteen, mutta nyt täytyy kyllä myöntää että tässä oli paljonkin bavamaisia piirteitä jo ennen kuin Mario siirtyi värileffoihin. Vanhaan tuulimyllyyn rakennettu makaaberi vahakabinetti elokuvan päänäyttämönä, goottifiilistä ja romantiikkaa sekä kiehtova mysteeri. Harmi ettei Ferroni tehnyt enempää genreleffoja näiden kahden lisäksi. 8/10 Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
Henri Henri Olavi 28.10.2022 12:36:40 | |
---|
bedlam: 24/31: BARBARIAN (2022) Oho. Olen vuosikausia toivonut että pelottaisipa vielä joskus joku kauhuleffa ihan kunnolla. Ja nyt täytyy myöntää, että tässä oli n. vartin osio jossa olin ihan täysin paskat housussa. Sen jälkeen tuli hetkeksi fiilis, että blääh ja tuntui että elokuva on pilalla. Mutta kohta taas huomasi olevansa täysin leffan vietävänä. Yhdessä kohtauksessa huusin ääneen, että JUOKSE, JUOKSE, JUOKSE NYT STNA! ja lopussa hihkahdin riemusta. Tämä elokuva ei taatusti tule miellyttämään kaikkia, välillä mentiin aika reilusti komiikankin puolelle ja tuntui kuin eri osiot olisi melkein ohjannut eri ohjaaja. Mutta just siksi tämä tuntui minusta freessille. Ja tässäkin elokuvassa on aika vahvasti toinen syvempi taso mukana, josta aina plussaa. Meinasin ensin heittää jopa ysin, mutta maltetaan nyt. 8/10 Onko tässä yliluonnollista kauhua? Mä olen sille tosi herkkä. Tai se vähän riippuu. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
bedlam 28.10.2022 12:41:35 (muokattu 28.10.2022 12:51:14) | |
---|
Henri Henri Olavi: Onko tässä yliluonnollista kauhua? Mä olen sille tosi herkkä. Tai se vähän riippuu. PIENI SPOILAUS------------- Vähän siinä ja siinä. Mä en nyt viittis spoilata kauheesti. Jossain vaiheessa oli ketjussa puhetta että oliko Hills Have Eyes yliluonnollista kauhua, suunnilleen samalla levelillä mennään. Mutta sanon, että mua aina pelottaa kauhuleffoissa eniten kun mennään taskulampun kanssa pimeään kellariin ja jonnekin maanalaisiin luolastoihin ja katakombeihin. Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
Henri Henri Olavi 28.10.2022 12:54:03 | |
---|
bedlam: PIENI SPOILAUS------------- Vähän siinä ja siinä. Mä en nyt viittis spoilata kauheesti. Jossain vaiheessa oli ketjussa puhetta että oliko Hills Have Eyes yliluonnollista kauhua, suunnilleen samalla levelillä mennään. Mutta sanon, että mua aina pelottaa kauhuleffoissa eniten kun mennään taskulampun kanssa pimeään kellariin ja jonnekin maanalaisiin luolastoihin ja katakombeihin. Kiitos näkemyksestä ja ei-spoilauksesta. Tämä selvensi paljon. Mulla about sama tuon taskulamppu-kellari/katakombi -jutun suhteen. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
Milkop 28.10.2022 13:16:40 | |
---|
Ei tuo kummoinen pökäle ollut eikä edes kovin jännä imo. Tosin minua ei ikävä kyllä nykyään enää jännitä oikein kauhuleffat. Peleissä onkin sitten eri meininki. Resident Evil Village odottelee vieläkin jatkamista siellä nukentekijän luona. "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
bedlam 28.10.2022 13:21:47 (muokattu 28.10.2022 13:30:16) | |
---|
Milkop: Ei tuo kummoinen pökäle ollut eikä edes kovin jännä imo. Tosin minua ei ikävä kyllä nykyään enää jännitä oikein kauhuleffat. Peleissä onkin sitten eri meininki. Resident Evil Village odottelee vieläkin jatkamista siellä nukentekijän luona. Ei muakaan jännitä yleensä enää kauhuleffat (vaikka katson ne aina yksin ja ihan pilkkopimeässä) ja se on harmi, mutta tää oli eka vuosikausiin joka ei paitsi jännittänyt vaan oikeasti pelotti. Nimen omaan se yksi kohtaus, turha varmaan tarkentaa. Jos sulla tulee mieleen joku uudehko leffa joka vois pelottaa vielä enempi, niin otan innolla vinkkejä vastaan. RE7 virtuaalilaseilla jäi itseltä kesken, TV-ruudun kanssa sentään älysin lähtä juoksemaan karkuun niitä asukkeja mutta VR-laseilla jähmettyy vaan paikalleen kiljumaan :D Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
mpekkanen 28.10.2022 13:34:44 | |
---|
Barbarian Leffa on puoleen väliin 5/5 elokuva, mutta sitten huononee tasaisesti loppua kohden. Viimeinen vartti ihan kuraa ja koko leffa ehkä 2,5/5 Alku oli kyllä oikeasti tosi hyvä. |
bedlam 28.10.2022 13:56:03 (muokattu 28.10.2022 14:00:45) | |
---|
mpekkanen: Barbarian Leffa on puoleen väliin 5/5 elokuva, mutta sitten huononee tasaisesti loppua kohden. Viimeinen vartti ihan kuraa ja koko leffa ehkä 2,5/5 Alku oli kyllä oikeasti tosi hyvä. Minusta leffa notkahti vain hetkeksi siinä n. 1/3 kohdalla, loppu oli minusta loistava. Speak No Evilin loppu taas oli mulle iso pettymys vaikka moni siitä lopusta just tykkäsi. Nää on näitä. Eipä sitä taida semmosta kauhuleffaa ollakaan, joka ei jakaisi mielipiteitä. Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
Hereditary taisi viimeksi jännittää mutta sen on varmaan kaikki nähneet. Jotenkin sitä aina välillä kaipaa sitä kun vaikka lapsena katseli ekaa Elm Streetiä ja piti nostaa jalat sohvalle kun niin pelotti :) "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
Henri Henri Olavi 28.10.2022 14:06:05 | |
---|
Mulle esim. Nun oli liian pelottava. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
bedlam 28.10.2022 14:19:44 (muokattu 28.10.2022 14:21:50) | |
---|
Milkop: Hereditary taisi viimeksi jännittää mutta sen on varmaan kaikki nähneet. Tykkäsin kyllä siitä, mutta muistelen että se oli enemmänkin surullinen kuin jännittävä. Ja siinä taas loppu mulle lässähti pahasti, toisin kuin tuossa Barbarianissa. Mutta kauhu on komedian ohella niin äärimmäisen subjektiivinen ja herkkä laji, vaikuttaa jo oma mielentila ja ympäristöolosuhteetkin niin paljon. Jos itse esim. näen vaikka todella kökön CGI-tehosteen keskellä leffaa, niin se potkaisee minut niin pahasti ulos että loput leffasta on väkisinkin pilalla. Ja esim. joku Fulcin The Beyond oli ekalla katselulla mulle 2/5 ja nykyään se on yksi suurimmista lemppareista. Henri Henri Olavi: Mulle esim. Nun oli liian pelottava. En ole tuota katsonutkaan, kun tuo nunna esiintyi Conjuring-kakkosessa näin siinä vain Marilyn Mansonin ja en voinut karistaa sitä mielikuvaa pois. Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
Henri Henri Olavi 28.10.2022 14:24:03 (muokattu 28.10.2022 14:24:55) | |
---|
Conjuringitkin ovat mulle liian pelottavia. E: Beyond on aivan huippu! CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
mpekkanen 28.10.2022 14:26:13 | |
---|
bedlam: Minusta leffa notkahti vain hetkeksi siinä n. 1/3 kohdalla, loppu oli minusta loistava. Speak No Evilin loppu taas oli mulle iso pettymys vaikka moni siitä lopusta just tykkäsi. Nää on näitä. Eipä sitä taida semmosta kauhuleffaa ollakaan, joka ei jakaisi mielipiteitä. Tässä oli kyllä ihan oikeasti jänniä/pelottavia kohtauksia ennen puoli väliä. Se on jo yksistään aika paljon enemmän mitä moni muu uusi kauhuleffa tarjoaa. Tämä kannattaisi katsoa niin, ettei elokuvasta tiedä mitään etukäteen, tosin niin on monien muidenkin kohdalla. Saatoin antaa ehkä liiankin kriittisen arvion, koska kyllä Barbarian on keskivertoa parempi elokuva. |
bedlam 28.10.2022 14:31:31 (muokattu 28.10.2022 14:33:18) | |
---|
Henri Henri Olavi: Conjuringitkin ovat mulle liian pelottavia. E: Beyond on aivan huippu! On se, mulla on joku kumma perinne kattella The Beyond (ja muita Fulceja) jouluna punkun kera joten kohta taas :D Ekassa Conjuringissa oli ihan jännittävä kohtaus se, kun se emäntä tippui sinne kellariin. Kakkonen meni mulla höpsökomediaksi tuon MM-mielikuvan takia, pitää joskus kokeilla uusiksi. Tsekkasin muuten Barbarianin IMDB-mielipiteitä ja arvosana (7.4) kyllä yllätti vaikka leffasta tykkäsinkin, taitaa olla kaikista korkein lukema tän vuosituhannen kauhuleffoista? Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
Ruutukunkku 28.10.2022 15:30:47 (muokattu 28.10.2022 15:35:21) | |
---|
Bedlamille tässä vaiheessa jo kiitos listauksesta, josta saa myös itselle hyviä täsmäpoimintoja. Itsellä on sellainen juttu, että en kestä jump scare -juttuja ollenkaan. Ensinnäkään psyyke ei kestä ja toisaalta eipä niillä ole mitään elokuvallista arvoa. Ovat minun makuun pelkästään ärsyttäviä, niin kuin varmaan kaikkien yli 16 vuotiaiden mielestä. Tästä johtuen joutuu vähän aina valikoimaan ja tutustumaan etukäteen leffaan. Katsoin kuukausi sitten ensimmäisen kerran itsekin Black Sabbathin ja tuo meni kyllä saman tien blu ray hankintaan. Katsoin amerikan yleisölle suunnatun version, joka kait jossain määrin eroaa (ja on vähemmän yllättäen vähemmän arvostettu) italian versiosta. Pitää ottaa vielä lähiaikoina uusi katsanto alkuperäisenä. Tuo "The Drop of Water" -osio on kyllä tykki! Niin joo, vanhemmista leffoista puheen ollen Suspiria tuli katsottua myös ensimmäistä kertaa taannoin. Tässä kyllä yllätti alun varsin ronski meininki tuon ajan elokuvaan. Lisäksi loppuhuipentuma vetää sokkiarvossa vertoja juurikin em. Black Sabbathin naisruumiille. Aivan moderneista kauhuleffoista Hereditary on tietenkin tuttu ja saman ohjaajan Midsommar, joka on omaan makuun oikein passeli, aika paljonkin The Wickerman -henkinen leffa. Jo jokin aikaa sitten tuli poimittua sokkona The Invitation netflixistä ja tuohan oli myös aivan kelpo kauhupätkä, joskin mitään uutta ei tarjoiltu. Vaan tarvinneekokaan tarjoilla. You are number six |
ÄrGee 28.10.2022 15:32:33 | |
---|
Barbarian pitää tsekata Disney+:n kautta, ja huomiseksi tuli varattua liput leffateatteriin, elokuvana "Smile". To the stars!!! |
Henri Henri Olavi 28.10.2022 15:57:53 | |
---|
Ruutukunkku: Niin joo, vanhemmista leffoista puheen ollen Suspiria tuli katsottua myös ensimmäistä kertaa taannoin. Tässä kyllä yllätti alun varsin ronski meininki tuon ajan elokuvaan. Lisäksi loppuhuipentuma vetää sokkiarvossa vertoja juurikin em. Black Sabbathin naisruumiille. Argenton "noitatrilogia" on mahtava ja Suspiria ehkä niistä paras. Se uudelleenfilmatisointikin on älyttömän kova. En osaa sanoa kumpi on parempi, joka on aika saatanan kova suoritus uusintafilmatisoinnin ohjaajalta. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |