Aihe: Vinkkejä akustisen mikitykseen ja mikrofonin valitsemiseen?
1
ElmeriA
18.10.2022 12:49:43
Moikka kaikille,
Oon valmistautumassa alkavaan keikkailuun akustisen kitaran kanssa ja pyydän neuvoja akkarin mikittämiseen.

Olen hankkimassa PA -setin, johon kuuluu OPERA LIVE 202 Aktivbox, 12'' / 1'', 150W + 50W, 90_x60_ -kaappi sekä
Soundcraft EPM6 -mikseri. (https://www.tori.fi/vi/103235865.htm)

Pienen researchin jälkeen oon ymmärtänyt, että tallamikrofoniin tarvitsee aina etuvahvistimen, jota en haluaisi vielä hankkia.
Kysynkin nyt ehdotuksia edullisesta kontanktori-/piezomikrofonista, joka olisi liitettävissä suoraan mikseriin.

Tarvitsenko muita komponentteja yksinkertaiseen äänentoistamiseen?

-ElmeriA- :)
sepisti
18.10.2022 21:35:46
Kerrohan ihan ensimmäiseksi, mikä kitara sulla on, ja minkälainen elektroniikka siinä on?
oksatboys
18.10.2022 21:57:15

Aktiivinen (=kitarassa on paristo) mikkisysteemi ei tarvitse etuvahvistinta. Näitä on about kaikki tehtaalla asennetut mikit. Passiivinen taas tarvitsee etuasteen tai DI-boksin eli jonkin korkeaimpedanssisella (high Z) vahvistinpiirillä olevan etarin.
Rallattelija
18.10.2022 21:58:40
Jos sulla nyt on se elektroakustinen joka tod näk sitten on jo piezomikillä varustettu niin vetele sillä DI boxin kautta alkuun ja sitten myöhemmin hommaat sen etusen jos koet tarpeelliseksi. Suoraan mikseriin ei kannata kytkeä instrumentteja niiden korkean impedanssin takia. DI box poistaa kyseisen ongelman ja soundista saa siedettävän.
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
ElmeriA
19.10.2022 11:34:52
sepisti: Kerrohan ihan ensimmäiseksi, mikä kitara sulla on, ja minkälainen elektroniikka siinä on?

Mulla on täysin passiivinen akkari ja mietin siihen Dean Markley Promag Plus -single coilia.
Ei tarttis kuin plugata mikseriin ja äänentoistoon.
Mitä mieltä oot suoraan yhdistämisestä?
oksatboys
19.10.2022 12:40:48 (muokattu 19.10.2022 12:43:01)

ElmeriA: Mulla on täysin passiivinen akkari ja mietin siihen Dean Markley Promag Plus -single coilia.

Ei toimi (hyvin), koska tuo on korkeaimpedanssinen. Samanlainen kuin sähkökitaroissa on. Toimii melkein paremmin sähkiksen vahvistimen kanssa kuin PA-kaapeista oman kokemuksen mukaan... Osta siis aktiivinen DI-boksi tuon kaveriksi.

E. Tuon PA-setin mukanahan tulee yks mikrofonikin. Kokeile ihmeessä sitäkin. Soundi todnäk paljon parempi, kuin magneettimikeissä tai piezoissa.
Rallattelija
19.10.2022 14:06:21 (muokattu 20.10.2022 19:18:00)
ElmeriA: Mulla on täysin passiivinen akkari ja mietin siihen Dean Markley Promag Plus -single coilia.

Kaikki tuon tyyppiset mikit on korkeaimpedanssisia joka tekee niistä epäsopivia kytkettäväksi suoraan mikseriin. Epäsopivia siinä mielessä, että kyllä se ääni välittyy mutta äänenlaatu kärsii pirusti. DI boxit on juurikin tätä varten. Ne saa soittimen näyttämään matalaimpedanssiselta mikserille. DI boxeilla tai etusilla et kyllä saa sitä kitaraa kuulostamaan kaiuttimista samalta kuin luomuna. Jos sellaista tavoittelee niin sitten täytyy siepata se ääni ilmasta ihan tavan mikillä. Live keikoilla se ei välttämättä ole se paras tapa. Tuo DI box on nyt hyvinkin yleinen ja hyväksytty tapa hoitaa asia maaliin. DI boxit ei ole välttämättä kovinkaan kalliita. Joku vaikka palmerin Pan-02 voisi olla ihan pätevä.

Aktiivinen, maaerotus, pad ja input signaalin linkki.
sepisti
19.10.2022 23:28:22

Yhdyn edellisien henkilöiden neuvoihin.
rintapek
20.10.2022 13:03:19

sepisti: Yhdyn edellisien henkilöiden neuvoihin.

Niin minäkin, paitti sillä varauksella, et mä harkitsisin vakavasti myös erillisen valmiiks mikitetyn keikkarämpyttimen hankkimista.
Esim ton Takaminen pyynti näyttäis olevan 160,-

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1773098

Tää ihan sillä, et on täysin mahdollista, että esim tolla vois päästä haluamaansa maaliin huomattavasti helpommalla kuin funtsimalla budjettimikitystä nykyiseen skittaan.

anteeks, tää ei liity aiheeseen, eli kitaran mikitykseen mitenkään.
mut omassa trubaduoilussani mä olen päätynyt tontyyppiseen ratkaisuun.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
ElmeriA
20.10.2022 18:20:26
oksatboys:
E. Tuon PA-setin mukanahan tulee yks mikrofonikin. Kokeile ihmeessä sitäkin. Soundi todnäk paljon parempi, kuin magneettimikeissä tai piezoissa.

Selvä, saatan kokeilla tuolla laulumikilläkin.

Rallattelija :

Kiitos molempien kokemuksen jakamisesta. Tuo Pan-02 voisi sopia mun budjettihankkeeseen paremmin. :)
Rallattelija
20.10.2022 19:22:01 (muokattu 20.10.2022 19:24:43)
rintapek: Niin minäkin, paitti sillä varauksella, et mä harkitsisin vakavasti myös erillisen valmiiks mikitetyn keikkarämpyttimen hankkimista.
Esim ton Takaminen pyynti näyttäis olevan 160,-

Tässä olen hyvin samaa mieltä. Helpoin ratkaisu olis vaan hommata se elektroakkari. toisaalta sitähän tässä ei vaan kysytty kuten itsekkin mainitsit. Tosin taitaa se DI boxi olla senkin kanssa ihan pätevä työkalu mutta ei tarvittis sitten mitään erillistä siepparia
Rallattelija
20.10.2022 21:30:08
rintapek: No mä oikeestaan laskin, et neljänkympin mikki ja seittemänkympin boxi on jo 110,- niin ei siin kauheen kaukana olla esim. ton linkkaamani Takaminen pyynnistä.
Enhän mä voi tietää kuinka rakas skitta aloittajalla on ja paljonko hän on halukas satsaamaan just sen mikittämiseen.
Kunhan toin esiin, et ihan keikkakelpoisen elektroakkarin saattaa löytää melkein samaan rahaan kuin mikin olemassa olevaan soittimeen.

Tämäkin on ihan totta.
Tami
24.10.2022 14:18:21

Hankalaahan tuo pienellä budjetilla alkuun pääsy on. Vieläpä ehkäpä pohtisin tuon alussa mainitun "pa-setinkin" ostamista siinä mielessä, että tuossa mikserissä ei ole kaikua ja sitä kuitenkin kovasti moni tykkää esiintyessään käyttämään sekä laulussa, että kitarassa....
Hyviä neuvoja kuitenkin tässä ketjussa!
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)