Aihe: Vapaamuotoista ja HYVÄHENKISTÄ keskustelua skaboista
1 2 3 4 59 10 11 12 1338 39 40 41 42
sirdickyj
19.10.2022 19:50:25
https://youtu.be/SV-y91BZonY

Olis kiva kuulla, mitä esim. meidän ääripäät WW ja BP ja kaikki siitä våliltä, on näistä sooloista.

Merkillepantavaa on että ei tosiaan ole mitään diu diu:ta joukossa, paitsi ehkä Anguksen soolo.

Ei myöskään esim. SRV:tä, tai BB Kingiä, joilla enemmänkin se soittostaili ja flow on se juttu, kuin että.joku yksittäinen soolo olisi jotenkin yyberhieno.

Mä pidän tossa todella monesta soolosta, ja moni olis itsellåkin top 10:ssä.

Pakko sanoa, että toi Beato on Todella_Paha_Jäbä.
tjj2000
20.10.2022 07:32:48
WanhaWetäjä:
Laitetaan nyt vielä yks joukkoon, soolo alkaa 2:30. https://www.youtube.com/watch?v=a7OINxfKZW0 En tiedä mikä tossa kolahtaa joka kerta, lopussa tulee vielä aika makeita juttuja.

Minua Robbenissa vähän "vaivaa" lievä tasapaksuus soitossa; jälleen soitetaan hienosti, hallitusti, tyylikkäästi...

Tämä tuli naamakirjan tarjoamana sopivasti, vähän samaa genreä kuin edellä mainittu: vauhtia, vähän vaaraa, sopivasti energiaa.

https://www.youtube.com/watch?v=_jr8ApzafRk
All I hear is Hellhounds...
WanhaWetäjä
20.10.2022 10:28:29 (muokattu 20.10.2022 11:15:06)

tjj2000: Minua Robbenissa vähän "vaivaa" lievä tasapaksuus soitossa; jälleen soitetaan hienosti, hallitusti, tyylikkäästi...
Onko hyvin soittaminen tasapaksua, ehkä jonkun mielestä. Kääntäen voisin aatella että tietty rupisuus joku tuntuu olevan arvostetuimpia asioita juurikin roots-puolella ei ole se mitä itse arvostan soittamisessa. Korvat ovat vuosien saatossa joko kouliintuneet tai pilantuneet liikaa "liian" hyvää musaa ja soittamista kuunnellessa.

Tämä tuli naamakirjan tarjoamana sopivasti, vähän samaa genreä kuin edellä mainittu: vauhtia, vähän vaaraa, sopivasti energiaa.

https://www.youtube.com/watch?v=_jr8ApzafRk

No joo, nuorisolaisissa on tulevaisuus, mitähän lie pojaat nykyään duunaavat, tuosta pätkästä on jo aikaa. Tollasen biisin haltuunotto ei ole hetken hommaa.
Useampi hetki on mennyt kopsatessa ja treenatessa. Onhan tuohon laitettu omaakin vs originaali, mm tempo on nopeampi, tulee aika rauhaton fiilis.

https://www.youtube.com/watch?v=9uuBgg0JL60. Originaali on todellakin hieman rauhaisampi ja monimuotoisempi arriltaan, toki kvartetilla vedetty. Hieno biisi kyllä, Tripal Tech oli aikansa kovimpia genressaan, biisit kuitenkin melko selkeitä eli ei tarvi olla akateemisesti koulutettu ymmärtääkseen mitä esim harmoniapuolella tapahtuu. Scott Henderson on yksi niistä kitaristeista joita tulee kuunneltua aika usein.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
sirdickyj
20.10.2022 11:13:26
WanhaWetäjä: Onko hyvin soittaminen tasapaksua, ehkä jonkun mielestä. Kääntäen voisin aatella että tietty rupisuus joku tuntuu olevan arvostetuimpia asioita juurikin roots-puolella ei ole se mitä itse arvostan soittamisessa. Korvat ovat vuosien saatossa joko kouliintuneet tai pilantuneet liikaa "liian" hyvää musaa ja soittamista

Ei hyvin soittaminen ole tasapaksua, mutta kaikii tasapaksu ei ole kivaa kuunneltavaa vaikka oiskin hyvin soitettu.

Sama kääntäen. Eihän noi perus pentatonisen soittajatkaan ole kaikki samasta puusta vaikka hiekkalaatikko jossa operoidaa,n on aika pieni ja kapea. Siellä on soiton flow, fraseeraus, soundi, bendit jne.merkittävässä roolissa.

Samaa taikinaa, jotkut vaan leipoo paremmin.
sirdickyj
20.10.2022 11:16:40
WanhaWetäjä: Osa menee sellasiiin joita on kuullut kyllästymiseen asti, mä oon niin vtun vanha nääs. Sultans of swing esmes on sellanen joka ei oikeen ikinä kolahtanut, kuiva näkkileipäsoundi on aika karu ja lähes puhetta muistuttuva laulutulkinta ei melodista moninäänistä lauluapoppia paljon kuunnellutta säväytä, varmaan senkin takia ko bandi ei ole koskaan oikeen kolahtanut, samoin tuo Rush, AC/DC ja Lynyrd, ei ole vissiin mun juttuja enkä ole niitä juurkaan kuunnellut.

25 or 6 to for soolo oli mulle kova juttu sillon kun se ilmesty, olin about 10v, myös ko orkesteri etenkin vanhempi tuotanto puhuttelee vieläkin, samoin Stairway to heaven oli aikanaan kova, miksei myös Hotel California ilmestyessään, olin jotain 19v sillon.

Bostonin soolo on hieno edelleen vaikka sen muistaa ulkoa vaikka unissaan, biiisikin on komia, Bohemian ja koko bandin tuotanto on vaan niin kulahtanut ja puhkisoitettu sillon kun se tuli että ei oikeen enää jaksa, hieno soolo sinänsä, oon joskus jopa opetellut sen jotain spesiaalikeikkaa varten, on kyllä aika paha.

Steely Dan on ollut aikanaan kovassa kuuntelussa, eivät päästä kuulijaa liian helpolla harmonioiden takia, hienoja on myös soolot, arrit ja koko tuotanto. Kai se on myös tuo mun arvostukseni ns todellisia perustyöläisammattimuusikoita kohtaan mikä tässä(kin) on tärkee juttu, sellaset huumehörhöt rock-kukot ei oikeen puhuttele millään tasolla, kaikenlaisia känniääliöitä on tullut 45 vuoden keikkailun kautta nähtyä ihan tarpeeksi.

Hey Joe menee noihin puhkikuluneisiin olkoonkin miten legendaarinen veto hyvänäsä. En ole koskaan ollut ihan hirmu Hendrix fani vaikka vasuri olenkin, toki noita tuli kuunneltua silmät kierossa ihmetellen pikkujätkänä ja paljon. Mun JH Suosikki on varmaan Dylan-cover All along the watchtower vai miten se kirjotetaankin.

Van Hailee on mulle jostain syystä yks hailee ollut aina, ehkä heidän musansa/biisit ei ole kolahtaneet ja kuuntelu jäänyt vähiin.

Toton Rosannan soolo toimii aina, melodisen soittamisen ystävä kun olen, Jorney ja Frampton eivät puhuttele ainakaan ensikuulemalta juuri lainkaan.

Kid Charlemagne ja Larry Carlton...myönnän että LC oli joskus ihan ykkös"idoli" ja onhan nuo sellasia sooloja että mun harmoniatajuun uppoaa kympillä.

Olihan tuolla aika monta sellasta sooloa joista pidän paljon, en mä noita mihinkään järjestykseen pysty laittamaan ja hienoja sooloja tai sanoisin mieluummin hienoa ja monenmoista musaa kera hienojen arrien/soolojen/soittamisen ja laulamisen kera on maailma täynnä.

Niin joo, While my guitarin soolossa Lapasella on joku ihme vispilä siinä soundissa mikä ei oikeen purase, tuo toinen Beatles THE END on kyllä aikaste hieno melodisesti, on myös vaikea soittaa, näennäinen helppous harhauttaa.

Laitetaan nyt vielä yks joukkoon, soolo alkaa 2:30. https://www.youtube.com/watch?v=a7OINxfKZW0 En tiedä mikä tossa kolahtaa joka kerta, lopussa tulee vielä aika makeita juttuja.

Nämähän ovat makuasioita ja jokaisella on erilaiset lähtökohdat ja ympäristö joiden uskon vaikuttavan eniten siihen mitä ja minkälaista musaa tykkää kuunnella ja soittaa. Mä täytin kesällä 65, olen siis viralisesti vanha koska saan vanhuuseläkettä, keikkoja ja elämää on takana paljon enemmän kuin edessä mutta musaa kuunteleen ja soitan joka päivä koska se on vaan niin tärkee osa elämää ollut aina.

Mukavaa tarinaa, kiva kuulla näkemyksiä.

Ite en hiffaa, miten joku on ollut joskus kova, mutta ei ole enää. Toisaalta, korva ja maku kehittyy. Että sikäli, joo.

Sulla jäi Gilmour mainitsematta ;-)

Toi Journeyn/Schonin soolo on kyllä tosi kova. Rosannan soolossa on vähän niinku kaikki.
WanhaWetäjä
20.10.2022 12:02:29

sirdickyj: Ei hyvin soittaminen ole tasapaksua, mutta kaikii tasapaksu ei ole kivaa kuunneltavaa vaikka oiskin hyvin soitettu.
Toki, oliko Rick Beato vai Frank Gambale joka totesi että musassa pitää olla jotain koukkuja/yllätyksiä jotta se jaksaa kiinnostaa, esim 3:n duurisoinnun bluesissa sitä ei aina ole. Otetaan vaikka nyt käynnissä oleva skaba, aika mahoton taikoa tuohon jotain niin että se olisi mielenkiintoista ja uutta mutta samalla ns alan ihmisten hyväksymää "näin tuota pitää soittaa" osastoa.

Tämä veto sai täystyrmäyksen eräältä alan asiantuntijalta, liekö sitten niin että ei vaan korvat riitä ymmärtämään, liian "vaikeita" harmonioita, ehkä näin on monen kohdallla.
https://www.youtube.com/watch?v=5wHghWQK7Nc&t=95s Jos pystyy kuulemaan nuo taustaharmoniat mihin Gambale soittaa niin korvat toimii. On myös erittäin hyvä tapa treenata ikänkuin vain mielessä "kuuluvan" taustan kanssa.

Sama kääntäen. Eihän noi perus pentatonisen soittajatkaan ole kaikki samasta puusta vaikka hiekkalaatikko jossa operoidaa,n on aika pieni ja kapea. Siellä on soiton flow, fraseeraus, soundi, bendit jne.merkittävässä roolissa.
Joo, itse kuuntelen myös ko lajia Spottarista, puoli tuntia erilaisia bluesartisteja riittää antamaan suuntaviittaa ko genren hieman yksipuolisesta esitystavasta eli ei tuohon pätkään sovi välttämättä yhtäkään todella yllättävää saati jotenkin kaavasta poikkeavaa esitystä.

Samaa taikinaa, jotkut vaan leipoo paremmin.
Mikä on paremmin, jonkun mielestä se on se rupi, toisen mielestä fraseerus, ideat ja erilaisuus, makuasioita. Oli miten oli, ite tykkään soittaa vähän kaikenmoista, joskus tulee jumi etenkin näissä kolmen soinnun jutuissa, tuntuu että ei vaan lähe.
WanhaWetäjä
20.10.2022 12:20:24

sirdickyj: Mukavaa tarinaa, kiva kuulla näkemyksiä.

Ite en hiffaa, miten joku on ollut joskus kova, mutta ei ole enää. Toisaalta, korva ja maku kehittyy. Että sikäli, joo.

Kitaransoitto on niin eri levelillä tänä päivänä kaikin puolin, niin soundit kuin soittajien taitotaso, mulla myös musamaku on totaalisen eri mitä se oli nuoruudessa vaikka sujuvasti kuuntelenkin melkein mitä vaan jo ammatinkin puolesta.

Nuo vanhat legendat menevät nuoruuden nostalgioihin, ne on kuunneltu tosiaan puhki silloin kun ne olivat tuoreimmillaan. Heh, en ole myöskään yhtään nostalgiaan taipuvainen, lähes kaikki se musa mitä kuuntelin ja diggailin nuorena on vaihtunut ihan toisenlaiseen, toki en sulje radiota jos sieltä tulee Zeppelinin "whole lotta love" tai vastaava, ko soolo oli myös yksi mitä ihmeteltiin velipojan kanssa 60-luvun lopulla samoin kuin ko Led Zeppelin II albumi, myös Cream, Hendrix, The Who ja moni muu kuului siihen aikaan.

Sulla jäi Gilmour mainitsematta ;-)
Oho, ko herra kuului myös suosikkeihin kun mulla oli ns progekausi menossa joskus 70-80 luvuilla, tykkään sellasesta ns "vanhan liiton" laulavasta leadsoitosta edelleen jonka mestareita ko herra eittämättä on.

Toi Journeyn/Schonin soolo on kyllä tosi kova. Rosannan soolossa on vähän niinku kaikki.
Journey on jäänyt multa tyystin väliin joten myös tuo soolo ei silleen kerta kuulemalta iskenyt.
sirdickyj
20.10.2022 14:56:42
WanhaWetäjä: Toki, oliko Rick Beato vai Frank Gambale joka totesi että musassa pitää olla jotain koukkuja/yllätyksiä jotta se jaksaa kiinnostaa, esim 3:n duurisoinnun bluesissa sitä ei aina ole. Otetaan vaikka nyt käynnissä oleva skaba, aika mahoton taikoa tuohon jotain niin että se olisi mielenkiintoista ja uutta mutta samalla ns alan ihmisten hyväksymää "näin tuota pitää soittaa" osastoa.

Kaikki sellanen "näin tai noin pitää soittaa" on tietenkin täyttä paskaa.

Pitää soittaa niin että kuulostaa hyvältä. Asiaa auttaa kovasti jos esim.soolo ja tausta menevät samasta sävellajista ja sopivat rytmillisesti sekä tonaalisesti yhteen.

Bluesmusa, kuten nyt meneillään oleva skabakin, on helppoa kuunnella ja näennäisesti helppoa, mutta ei sit kuitenkaan. Joskus pitää karsia kaikki harmonia pois ja mennä yksinkertaisilla nuottien siirtymillä, bendauksien ja muun kikkailun avulla soittoa maustaen. Ne ovat ihan yhtä arvokas osa soittoa kuin harmonia.

Uus kisataustahan on ihan helvetin hankala.
WanhaWetäjä
20.10.2022 16:26:45 (muokattu 20.10.2022 16:28:16)

sirdickyj: Kaikki sellanen "näin tai noin pitää soittaa" on tietenkin täyttä paskaa.
Kyllä se joissain genreissa tuntuu olevan ihan oleellista, rautalanka tai paremminkin suomalainen iskelmärautis tyyliin Agents on yksi selkeimmistä eli kamat pitää olla tietynlaiset ja soolot soitetaan yks yhteen esikuvan kanssa. Rootsissa on sentään vapaus valita millä kamoilla vetää ja onhan siinä muutenkin vähän vapaampi meininki, rautalangassahan ei juurikaan improvisoida vaan kaikki on treenattua.

Pitää soittaa niin että kuulostaa hyvältä. Asiaa auttaa kovasti jos esim.soolo ja tausta menevät samasta sävellajista ja sopivat rytmillisesti sekä tonaalisesti yhteen.
Soolosoitosta saa enempi irti kun huomio alla olevan harmonian kunnolla eli käyttää myös sointujen ääniä pentatoniikan lisäksi. Myös taustan rytmiikasta ja bassolinjoista voi poimia erilaisia juttuja millä soittoa saa elävöitettyä.

Bluesmusa, kuten nyt meneillään oleva skabakin, on helppoa kuunnella ja näennäisesti helppoa, mutta ei sit kuitenkaan.
Niin no, kattelin just eilen ihan mielenkiinnosta kuinka paljon erilaisia blueslickeja on kopsattavissa youtubesta, jos niitä keräisi sen verran että saisi pari minsaa sooloa niin ois jännä nähä kuinka näissä skaboissa pärjäisi, täytys kokeilla joskus.

Joskus pitää karsia kaikki harmonia pois ja mennä yksinkertaisilla nuottien siirtymillä, bendauksien ja muun kikkailun avulla soittoa maustaen. Ne ovat ihan yhtä arvokas osa soittoa kuin harmonia.
Mulla menee hiukka pakottamiseksi jos pitää alkaa miettiä miten soittaa ja miten ei, improvisointi on kuitenkin vapaata lentoa, siihen pitäisi pyrkiä.

Uus kisataustahan on ihan helvetin hankala.
Täytyy koettaa jotain vääntää, tulee mitä ulee.
Gary Enfield
21.10.2022 20:30:28 (muokattu 21.10.2022 20:31:42)
Onneksi olkoon vaan roots-skaboille juhlakisasta ja BigPapalle niiden käynnistämisestä. Kunnioitettava lukema.

En vitti räveltää mitään kun en ole kitaraa soittanutkaan. Kiippareita olen, mutta vielä ei lähe mitään äänittämisen arvoista.
Zeeboo
22.10.2022 19:21:53 (muokattu 22.10.2022 19:30:17)
WanhaWetäjä: - - Kid Charlemagne ja Larry Carlton...myönnän että LC oli joskus ihan ykkös"idoli" ja onhan nuo sellasia sooloja että mun harmoniatajuun uppoaa kympillä - -

Joskus varmaan sata votta sitten tein tutkinnon pakollisena osana soolotranskription Kid Charlemagnen ekasta soolosta. Tämä on kyllä melodian suhde harmoniaan - osastolla aika hemmetin hienoa tavaraa.

Maailman hienoimmat soolot- listoja on varmaan yhtä monta, kuin niiden kirjoittajiakin. Jokaisella on tietysti omat preferenssinsä näiden kanssa, eikä mitään aukottoman selkeitä kriteereitä paremmuusjärjestykseen laittamiselle ole olemassakaan. Ja hyvä niin.

Yksi niistä hienoista sooloista, joka yltää omassa kuvitteellisessa listassa korkealla on Scott Hendersonin Dolomitessa:

https://www.youtube.com/watch?v=rAwIzssOGGw

Neljännen choruksen turnaround on kyllä aika myrkky.
White men can't Monk
J.Hollström
22.10.2022 20:21:05
Zeeboo: Joskus varmaan sata votta sitten tein tutkinnon pakollisena osana soolotranskription Kid Charlemagnen ekasta soolosta. Tämä on kyllä melodian suhde harmoniaan - osastolla aika hemmetin hienoa tavaraa.

Ko. soolo on improvisoitu. Larryn on itse pitänyt se opetella jälkeenpäin levyltä.

https://youtu.be/aszHSsiHozM
Zeeboo
22.10.2022 20:40:56 (muokattu 22.10.2022 20:41:53)
J.Hollström: Ko. soolo on improvisoitu. Larryn on itse pitänyt se opetella jälkeenpäin levyltä.

https://youtu.be/aszHSsiHozM

Kappas! Eipä olisi arvannut.
No toisaalta, onhan nämä larrycarltonit, jaygraydonit sun muut carlverheyenit sen verran rutinoituneita sessiokettuja, että saavat vedettyä läpisävelletyn kuuloista tavaraa ihan hatusta.
White men can't Monk
WanhaWetäjä
23.10.2022 13:43:51

Zeeboo:
Yksi niistä hienoista sooloista, joka yltää omassa kuvitteellisessa listassa korkealla on Scott Hendersonin Dolomitessa:

https://www.youtube.com/watch?v=rAwIzssOGGw

Neljännen choruksen turnaround on kyllä aika myrkky.

No kappas vaan, ko biisi on mulla jossain soittolistassa Spotifyssa ja tulee usein kuunneltua eikä siihen kyllästy, on kyllä komeeta soittoa, toki ko biisin arri ja toteutus on muutenkin kiinostavaa kuultavaa, on ns hyvä groove.

Liittyen Hendersoniin, just eilen kuuntelin Spottaria ruokaa laittaessani, joku soittolista/radio nimikkeellä blues oli menossa joka ei kyllä ihan sitä ollut, mm Dave Weckl ei ihan ekana tule mieleen sanasta blues vaikka tässä biisissa oli todella hienoa kitarointia jossa oli tiettyä bluesmaisuutta.

Oli miten oli, jossain kohtaa tuli biisi joka kuulosti vähän Scott Hendersonilta mutta jotain siitä puuttui, oli pakko katsoa kuka oli kyseessä ja ehkä ei niin yllättäen soittaja oli SRV. Soitto oli yksinkertaisempaa ja siitä puuttui lähes kaikki se harmonioiden yllätyksellisyys ja tietynlainen rajuus mitä Hendersonin soitossa usein kuulee.
Kenties tuossa on joitain niistä syistä miksi SRV ei aikoinaan kolahtanut eikä kolise oikeen vieläkään.
sirdickyj
23.10.2022 14:12:26
WanhaWetäjä: No kappas vaan, ko biisi on mulla jossain soittolistassa Spotifyssa ja tulee usein kuunneltua eikä siihen kyllästy, on kyllä komeeta soittoa, toki ko biisin arri ja toteutus on muutenkin kiinostavaa kuultavaa, on ns hyvä groove.

Liittyen Hendersoniin, just eilen kuuntelin Spottaria ruokaa laittaessani, joku soittolista/radio nimikkeellä blues oli menossa joka ei kyllä ihan sitä ollut, mm Dave Weckl ei ihan ekana tule mieleen sanasta blues vaikka tässä biisissa oli todella hienoa kitarointia jossa oli tiettyä bluesmaisuutta.

Oli miten oli, jossain kohtaa tuli biisi joka kuulosti vähän Scott Hendersonilta mutta jotain siitä puuttui, oli pakko katsoa kuka oli kyseessä ja ehkä ei niin yllättäen soittaja oli SRV. Soitto oli yksinkertaisempaa ja siitä puuttui lähes kaikki se harmonioiden yllätyksellisyys ja tietynlainen rajuus mitä Hendersonin soitossa usein kuulee.
Kenties tuossa on joitain niistä syistä miksi SRV ei aikoinaan kolahtanut eikä kolise oikeen vieläkään.

Mutta sitten taas siinä soitossa oli voimaa ja flowta, sekä soundi, jota ei muilla ole. Vibra ja se hallittu fraseeraus on se juttu, ymmärrän kyllä että harmonisesti köyhä sahaus ei sit kuitenkaan jaksa innostaa.

SRVn juttu on se intensiteetti, lopultahan se musa on aika kypsää kuunneltavaa.
WanhaWetäjä
23.10.2022 16:28:51

sirdickyj: Mutta sitten taas siinä soitossa oli voimaa ja flowta, sekä soundi, jota ei muilla ole. Vibra ja se hallittu fraseeraus on se juttu, ymmärrän kyllä että harmonisesti köyhä sahaus ei sit kuitenkaan jaksa innostaa.

SRVn juttu on se intensiteetti, lopultahan se musa on aika kypsää kuunneltavaa.

Siitä biisista minkä kuulin puuttui juurikin intensiteettia, luulin hetken että kyseessä on Scott Henderson jotenkin oudosti suoristettuna versiona. Se oli sellanen melko puhtosilla soundeilla soitettu instrumentaali.
Studioveto joten voisi kuvitella että SRV on parhaimmillaan livena, tosin ne muutamat SRV livevedot joita kuuntelin mm Vesan linkeistä eivät suuremmin puhutelleet. Jospa siinä on se että kun on kuullut Hendersonia hyvinkin paljon niin SRV on kuin hieman kesympi versio hänestä.

Nämä ovat tietysti vain mun omia kuuntelukokemuksia erittäin vähäisellä SRV tietämyksellä vs Scott Henderson. Ehkä tuossa on sekin että jos ja kun musasta puuttuu koukuttavia elementtejä myös taustasta se ei niin innosta, en mä jaksa kauaa kuunnella pentatonista sooloilua kolmen duurisoinnun taustalla/biisissa jossa ei tapahdu mitään dynamiikkaan tai harmoniaan liittyvää muutosta oli soittaja kuka hyvänsä ja itse soitto kuinka hyvää tahansa.

Voi olla myös sekin että ei mua juurikaan innosta jumaliksi nostetut "pakko tykätä" legendaariset hahmot muutenkaan, näitä riittää rock/blues/pop/iskelmämusan historiassa vaikka kuinka ja tässä tullaan myös joskus täysin kritiikittömään henkilöpalvontaan joka ei myöskään ole mun juttuja.
sirdickyj
23.10.2022 16:37:14
WanhaWetäjä: Siitä biisista minkä kuulin puuttui juurikin intensiteettia, luulin hetken että kyseessä on Scott Henderson jotenkin oudosti suoristettuna versiona. Se oli sellanen melko puhtosilla soundeilla soitettu instrumentaali.
Studioveto joten voisi kuvitella että SRV on parhaimmillaan livena, tosin ne muutamat SRV livevedot joita kuuntelin mm Vesan linkeistä eivät suuremmin puhutelleet. Jospa siinä on se että kun on kuullut Hendersonia hyvinkin paljon niin SRV on kuin hieman kesympi versio hänestä.

Nämä ovat tietysti vain mun omia kuuntelukokemuksia erittäin vähäisellä SRV tietämyksellä vs Scott Henderson. Ehkä tuossa on sekin että jos ja kun musasta puuttuu koukuttavia elementtejä myös taustasta se ei niin innosta, en mä jaksa kauaa kuunnella pentatonista sooloilua kolmen duurisoinnun taustalla/biisissa jossa ei tapahdu mitään dynamiikkaan tai harmoniaan liittyvää muutosta oli soittaja kuka hyvänsä ja itse soitto kuinka hyvää tahansa.

Voi olla myös sekin että ei mua juurikaan innosta jumaliksi nostetut "pakko tykätä" legendaariset hahmot muutenkaan, näitä riittää rock/blues/pop/iskelmämusan historiassa vaikka kuinka ja tässä tullaan myös joskus täysin kritiikittömään henkilöpalvontaan joka ei myöskään ole mun juttuja.

Se oli varmaan tää

https://www.youtube.com/watch?v=HEuKbE4MXPE

Livenä

https://www.youtube.com/watch?v=i5sqJNFFwqc

Ei puutu mielestäni mitään

Ymmärrän kyllä, jos kuitenkin joku kuulee ja kokee toisin
tjj2000
23.10.2022 16:53:19
sirdickyj:
Livenä

Näin minäkin tässä kohdassa asian koen; eikä tarvitse lisätäkään mitään.
Ero niihin mitkä saavat paljon vähemmän kuin 6 miljoonaa katselua, on miten ääni elää ja resonoi; mielestäni... vaikka ne muut saattavat soittaa paremmin. Tuossa ääni elää....

Ääriesimerkki yksinkertaisuudesta, mutta toimivuudesta. Kitara ei ole edes kunnolla vireessä, soitossa on virheitä, mutta tässä on elämää.

https://www.youtube.com/watch?v=iL3vv1qVZrw
All I hear is Hellhounds...
WanhaWetäjä
23.10.2022 18:46:53

sirdickyj: Se oli varmaan tää

https://www.youtube.com/watch?v=HEuKbE4MXPE

Livenä

Ymmärrän kyllä, jos kuitenkin joku kuulee ja kokee toisin

Joo, sama biisi, ehkä tuo liveversio on paree poislukien tuo ihan vtun ärsyttävä "olen kova jätkä" rööki huulessa soittaminen, naurettavaa entisaikojen pelleilyä. Epäilen että on ottanut myös jotain piristeitä, katse on sitä luokkaa.

Eihän tuossa biisissa/soitossa mitään vikaa ole mutta ei se silti ihan sisimpään mene.
En osaa asiaa sen kummemmin eritellä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)