Aihe: Kuka määrää?
1 2 3 4 5 6 7
PekkaM
26.09.2022 13:29:12
mike tapping: Mieleen on jäänyt se, missä sille annettiin testattavaksi pedaali joka ei tehnyt yhtään mitään. :D

Jos se oli sellainen true bypass -pedaali, joista harrastuneemmat kaverit on mulle kertoneet?
LaXu
26.09.2022 16:15:02
Gary Enfield: Ei kai siitä SRV:stä tai bluesista tartte tykätä kuullakseen, että se tiesi ja osasi sen mitä halus kitarallaan tehdä. Eikös se 13-setti -villitys lähteny SRV:stä? Määkin laitoin kasarilla kun piti ja totesin liian raskaiksi. Keneltähän se metallissatulaboomi lähti?

Tässähän onkin hyvä esimerkki myös siitä, että myös tunnettujen kitaristien nostaminen auktoriteettiasemaan kitarakamojen suhteen on hölmöä. 13-setin kielet toimivat varmasti SRV:n soittotyylillä, mutta useimmille kitaristeille ovat vaan hankalat.

Vastaavasti monet männävuosien kitaristit ovat käyttäneet niitä laitteita, mitä oli silloin saatavilla - tai mihin oli varaa. Jos heidät voisi tuoda vuoteen 2022, voisi modernit mallintavat, pedaalit yms kiinnostaa Jimia tai SRV:ta kummasti.

Puhumattakaan siitä, että ammattimuusikon tarpeet on monesti eri kuin tavallisilla pulliaisilla. Esim Metallicalle Axe-Fx 3 käyttö tarkoittaa enemmän sitä, että ei tarvi roudaa maailmalla kalliita ja painavia putkivahvistimia ja isoja kaappeja = säästöä = enemmän rahaa kotiin. Vastaavasti bändi soittaa tosi isoja areenoita, eli he kuulevat pääasiassa korvanappien läpi soiton ja voivat siinä samalla juosta sitten ramppia pitkin vetämään sooloa yleisön keskelle ilman soittoa haittaavaa latenssia.

Mielestäni on siis hyvä erottaa soittaja vs tyyppi joka osaa käyttää kitara- ja studiovempeleitä hyvin. Nämä nyt eivät sinänsä ole ihan täysin erillään, sillä kyllähän sitä soittotaitoakin tarvitaan, että voi vaikka demota jotain kitaralaitetta silleen, että se kuulostaa hyvältä. Mutta samoin tarvitaan osaamista ja tietämystä, että voi leipoa jostain pedaalista hyviä soundeja irti ja äänittää ne niin, että yleisöllekin välittyy kuva siitä, miltä kyseinen laite kuulostaa.
p130
26.09.2022 18:52:13 (muokattu 26.09.2022 18:52:33)

LaXu:

Vastaavasti monet männävuosien kitaristit ovat käyttäneet niitä laitteita, mitä oli silloin saatavilla - tai mihin oli varaa. Jos heidät voisi tuoda vuoteen 2022, voisi modernit mallintavat, pedaalit yms kiinnostaa Jimia tai SRV:ta kummasti.

Oon maininnut muutamaan kertaan palstallakin, että SRV:n hyvin tuntenut ja Double Troublen kanssa levyttänytkin hahmo, jonka kanssa oli kerran tilaisuus istua iltaa mainitsi, että käytössä oli aina uusin Tubescreamer.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
petteri m
03.10.2022 03:54:22
WanhaWetäjä:

Pedaaleista en tiedä hevon vttuakaan, sellasia mulla oli joskus 80-90 luvun taitteessa viimeksi. Sen verran noita vertailuja olen katsellut että jos esittelijä on joku Ola (kuka se on ja miksi?) niin jää katsomatta, sen sijaan tämä sähköiskun saaneen näkönen ruuhkatukka Rabe tms, Pete Thorn, Tim Pierce tai Glen de Laune ja moni muu soittotaitoinen ja muutakin kuin dropvirejyystöä soittava menee läpi mukavana viihteenä.

Harmi kyllä harvat näistä sinänsä korruptoituneista pedaalien esittelijöistä laittavat spedut musiikilliseen kontekstiin. Minusta paras on Mike Hermans. Ei ylistyksiä vaan aidosti kiinnostavasti soitettua musiikkia jossa spedua on käytetty oikealla ja kiinnostavalla tavalla juuri siihen musiikkiin ja siihen sovitukseen. Hermansin vetoja on ilo kuunnella ja niistä oppii pedaalin käyttöä ja efektointia noin yleisemmin. Ja mikä tärkeää, kundilla on musiikillista mielikuvitusta, hauskaa soittoa kuunneltavaksi. Varmaan hänkin ilmaiseksi noita speduja valmistajilta saa ja hyvä että saa. Valmistaja saa näistä vähäeleisistä mutta taitavista demoista etua varmaan mutta niin saa tällä kertaa soittajapoikakin. Ilo on kuunnella Hermansin tapaa efektoida.

Se on tullut kyllä selväksi että hyvät ns. neutraalit overdrivet on aika samankaltaisia ja sama koskee dilsoja ja tape echo -tyyppisiä vehkeitä. Reverbeissä varmaan onkin eroja sitten jo enemmän ja erikoisesti spring reverbit on aika erilaisia keskenään.
Makelele
03.10.2022 11:23:45
WanhaWetäjä:

Ola (kuka se on ja miksi?)

Jos siis kyse on Ola Englundistä niin se on tai on ollut kitaristi muun muassa seuraavissa bändeissä:

The Haunted
Feared
Six Feet Under

Huomattavasti meritoituneempi Ola on Youtuben ulkopuolella kuin joku Rabea tai Pete Thorn.
Laulava Kylätohtori
03.10.2022 14:36:44
Makelele: Jos siis kyse on Ola Englundistä niin se on tai on ollut kitaristi muun muassa seuraavissa bändeissä:

The Haunted
Feared
Six Feet Under

Huomattavasti meritoituneempi Ola on Youtuben ulkopuolella kuin joku Rabea tai Pete Thorn.

Ahaa. Olen luullut, että on vaan yt-kitaristi. Nuo bändit on outoja, mutta varmaan Olan genressä tunnettuja. Hassu mies, mutta soundinsa sellaisia, ettei pahemmin videoitaan tule katsottua. Siis ylipäätään koko genre ei kiinnosta.

Petellä ei vissiin ollut mitään tunnettuja bändejä takanaan? Ihan hyvähän Pete on, mutta hakee aina melko samanlaisen soundin kaikista vehkeistä.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Pinewood
03.10.2022 15:17:15
Laulava Kylätohtori: Petellä ei vissiin ollut mitään tunnettuja bändejä takanaan? Ihan hyvähän Pete on, mutta hakee aina melko samanlaisen soundin kaikista vehkeistä.

No, kyllä minulle nämä referenssit riittää:
https://peterthorn.com/about/
petteri m
03.10.2022 15:38:25
Pinewood: No, kyllä minulle nämä referenssit riittää:

Ammattimies mikä ammattimies
Laulava Kylätohtori
03.10.2022 17:14:09
Pinewood: No, kyllä minulle nämä referenssit riittää:

Kovat meriitit, eipä silti yllätä, kun soittoaan kuuntelee.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
XTL
04.10.2022 17:23:14
Laulava Kylätohtori: Petellä ei vissiin ollut mitään tunnettuja bändejä takanaan?

Vähän tuli häh-ilme kieltämättä tässä. Onhan se toki vähän näkymätön tyyppi niin kuin vaikka Lee Sklar.
Makelele
04.10.2022 17:30:16 (muokattu 04.10.2022 17:31:59)
Ok, seison korjattuna. Katsoin levytysten määrää, ja sillä mittarilla Thorn ei kyllä ole erityisen tuottoisa.

https://www.discogs.com/artist/3619 … uments-Performance&filter_anv=0

Vertailuna edellisessä viestissä mainittu Leland Sklar

https://www.discogs.com/artist/2539 … uments-Performance&filter_anv=0
McNulty
05.10.2022 00:43:28
Makelele: Ok, seison korjattuna. Katsoin levytysten määrää, ja sillä mittarilla Thorn ei kyllä ole erityisen tuottoisa.

https://www.discogs.com/artist/3619 … uments-Performance&filter_anv=0

Vertailuna edellisessä viestissä mainittu Leland Sklar

https://www.discogs.com/artist/2539 … uments-Performance&filter_anv=0

Mozart ei levyttänyt yhtään mitään.
moving in stereo
msalama
05.10.2022 04:55:57

Joo, mutta teki musiikkitallenteita eli nuotteja vaikka kuinka. Ja onneksi niin.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
PekkaM
05.10.2022 09:51:59
Pinewood: Olenko ymmärtänyt väärin vai onko tämä keskustelu todellakin ajautumassa siihen, että YouTuben kitarakamavideoiden tekijöiden pätevyyttä arvioidaan ensisijaisesti sen perusteella, miten paljon he ovat levyttäneet, keiden kanssa he ovat soittaneet tai kuinka merkittävä vaikutus heillä on ollut musiikityylien tai soittotekniikoiden kehittymiseen?

Itse arvioin heitä videoiden tekijöinä sen perusteella, miten hyvin videot toimivat laite-esittelynä eli miten hyvää, monipuolista ja teemaan sopivaa soittoa videoilla on, miten kiinnostavasti ja kattavasti asia on esitetty ja miten hyvä videoiden tekninen toteutus on.

Olen ymmärtänyt, että tässä on kyse ihan perinteisistä "vääristä mielipiteistä" ja kun syyllinen on keksitty, pitää keksiä raskauttavia seikkoja.
Laulava Kylätohtori
05.10.2022 09:54:29
Pinewood: Itse arvioin heitä videoiden tekijöinä sen perusteella, miten hyvin videot toimivat laite-esittelynä eli miten hyvää, monipuolista ja teemaan sopivaa soittoa videoilla on, miten kiinnostavasti ja kattavasti asia on esitetty ja miten hyvä videoiden tekninen toteutus on.

Näillähän sitä arvioidaan. Mutta noin muuten vaikuttaisi olevan niin, että hyviltä esittelijöiltä löytyy myös kovan luokan referenssiä siviilielämän puolella. Ehkä vaadittavaa soittotaitoa ja kykyä kaivaa niitä soundeja ei vaan synny pelkästään "sängyn laidalla", vaan siinä tarvitaan kattavaa kokemusta soittopuolelta, toisin sanoen ammattimiestä.
msalama
05.10.2022 14:08:56

Tai -naista.

Joo, kiitos, osaan ihan itse ulos.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
Tympee Huttunen
05.10.2022 14:25:37
Laulava Kylätohtori: Näillähän sitä arvioidaan. Mutta noin muuten vaikuttaisi olevan niin, että hyviltä esittelijöiltä löytyy myös kovan luokan referenssiä siviilielämän puolella. Ehkä vaadittavaa soittotaitoa ja kykyä kaivaa niitä soundeja ei vaan synny pelkästään "sängyn laidalla", vaan siinä tarvitaan kattavaa kokemusta soittopuolelta, toisin sanoen ammattimiestä.

Olisi ollut aika kova, kun vaikka Lemmy olisi käynyt läpi pedaaleita ja luukuttanut niitä Murder Onen läpi.
Gary Enfield
05.10.2022 15:03:41
Tympee Huttunen: Olisi ollut aika kova, kun vaikka Lemmy olisi käynyt läpi pedaaleita ja luukuttanut niitä Murder Onen läpi.

Vaikkapa pitchshifterit vertailussa.
McLeach
05.10.2022 15:13:40
Ketju on tapojen mukaan lähtenyt lievästi lapasesta. Mulle ei sinänsä väliä kuka videoita tekee kun niistä ei ole koskaan juurikaan hyötyä ollut. Harvaa poikkeusta lukuunottamatta. Aina on niin vääränlainen setuppi, että yhtä paljon saa irti kun lukee vaan pedaalin esittelyn/manuaalin.

Mielestäni noi videot vaan yleisellä tasolla vääristää ja kärjistää aika paljon pedaalimarkkinoita. Ei mitenkään kovin vakavalla tavalla, mutta itse olen jättänyt ne jo aika omaan arvoonsa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)