Aihe: Kitaran voimakas hurina
1 2
Ec256
15.01.2023 19:42:00
Nostellaan vanhaa aihetta. Intti vienyt käytännössä suurimman osan ajasta, joten ei ole ehtinyt juurikaan soitella saati sitten huollattaa kalustoa. Eli hurinaongelma on siis edelleen olemassa ja kitara onkin syyskuusta asti oleskellut kotelossaan. Toisella kitaralla olen soitellut sen mitä olen ehtinyt ja melkein unohdin jo tuon viallisen yksilön olemassaolon. Tänään kuitenkin tuli mieleen, että olisi hyvä hoitaa asia kuntoon, koska kuitenkin täysin soittokuntoisesta ja hyvästä kitarasta kyse.

Miten vikaa olisi viisain lähteä itse etsimään/korjaamaan? Vai mahtaakohan olla turhan haastava homma henkilölle, jonka taidot rajoittuvat kielten vaihtoon ja kaularaudan säätöön. Ei tekisi mieli aiheuttaa ainakaan enempää vaurioita soittimelle. Tietenkin liikkeeseen olisi varmasti helpoin viedä, mutta se tarkoittaa itselleni täältä maakunnan reunalta tunnin ajomatkaa per suuntaa. Varusmiehenä ylimääräistä rahaa ei kuitenkaan määräänsä enempää ole. Ja kuten olen aiemmin maininnut, kitaran alunperin huoltanut liike ei saanut hurinan aiheuttajaa paikannettua. Eli 60 euron huollon ja bensojen jälkeen sain kielten vaihdon ja kitaran, jonka jakki oli kyllä kolvattu paikoilleen, mutta hurinaongelma ei korjaantunut. Otan kuitenkin mielelläni ehdotuksia vastaan, jos jollain on suositella huoltoja tekeviä liikkeitä Etelä-Pohjanmaan alueella.
Ec256
15.01.2023 19:59:45
Ec256: Nostellaan vanhaa aihetta. Intti vienyt käytännössä suurimman osan ajasta, joten ei ole ehtinyt juurikaan soitella saati sitten huollattaa kalustoa. Eli hurinaongelma on siis edelleen olemassa ja kitara onkin syyskuusta asti oleskellut kotelossaan. Toisella kitaralla olen soitellut sen mitä olen ehtinyt ja melkein unohdin jo tuon viallisen yksilön olemassaolon. Tänään kuitenkin tuli mieleen, että olisi hyvä hoitaa asia kuntoon, koska kuitenkin täysin soittokuntoisesta ja hyvästä kitarasta kyse.

Miten vikaa olisi viisain lähteä itse etsimään/korjaamaan? Vai mahtaakohan olla turhan haastava homma henkilölle, jonka taidot rajoittuvat kielten vaihtoon ja kaularaudan säätöön. Ei tekisi mieli aiheuttaa ainakaan enempää vaurioita soittimelle. Tietenkin liikkeeseen olisi varmasti helpoin viedä, mutta se tarkoittaa itselleni täältä maakunnan reunalta tunnin ajomatkaa per suuntaa. Varusmiehenä ylimääräistä rahaa ei kuitenkaan määräänsä enempää ole. Ja kuten olen aiemmin maininnut, kitaran alunperin huoltanut liike ei saanut hurinan aiheuttajaa paikannettua. Eli 60 euron huollon ja bensojen jälkeen sain kielten vaihdon ja kitaran, jonka jakki oli kyllä kolvattu paikoilleen, mutta hurinaongelma ei korjaantunut. Otan kuitenkin mielelläni ehdotuksia vastaan, jos jollain on suositella huoltoja tekeviä liikkeitä Etelä-Pohjanmaan alueella.

Lisäsin profiilini "omiin kuviin" kuvan jakista ja liitoksista, jos siitä olisi hyötyä.
Krice
16.01.2023 10:18:52

Ec256: Lisäsin profiilini "omiin kuviin" kuvan jakista ja liitoksista, jos siitä olisi hyötyä.

Kuvasta on vähän hankala saada selvää, mutta näyttäisi hieman siltä, että johdot on tinattu väärinpäin. Maajohto pitää tinata "sleeve" -osaan eli siihen metalliläpyskään, joka on tuossa plugin päällä ja reiän ympärillä. Huvittavaa jos ne olisi laitettu väärinpäin.
erty
16.01.2023 10:49:16
Kuva on tosiaan vähän epäselvä, mut ainakin Switchcraftin jakeissa noin päin kytkettynä ois kuuma ja maa ristissä. Eli eiköhän ne oo ristissä tässäkin tapauksessa oireista päätellen.
Ec256
16.01.2023 23:19:50
erty: Kuva on tosiaan vähän epäselvä, mut ainakin Switchcraftin jakeissa noin päin kytkettynä ois kuuma ja maa ristissä. Eli eiköhän ne oo ristissä tässäkin tapauksessa oireista päätellen.

Kiitos vastauksesta. Pahoittelut epäselvästä kuvasta, ei jostain syystä puhelimen kameralla saanut tarkennettua niin, että olisi mahdollisimman selvästi näkynyt... Tuntuu toki hieman oudolta, että olisi liikkeessä kolvattu väärinpäin, kun kaksi kertaa kuitenkin kävin heille kitaraa näyttämässä ja sanoivat ettei vikaa löydy. Neuvoivat "räppäämään" puolituspotikkaa ylös ja alas, jos sillä korjaantuisi. Noh, eipä tuo hurina sillä lähtenyt.

Mutta, pitänee käydä heille vielä ehdottamssa, kun ehdin, josko voisivat tarkistaa jakin liitokset. Ainakin viimeksi sain takuun piikkiin vaikkei vikaa löytynytkään.
Kefiiri
16.01.2023 23:30:24 (muokattu 16.01.2023 23:36:37)
Voit sä sitä katsoa itsekin. Katsot onko se korvake, jossa paljas johto on kiinni, yhteydessä jakin keskireikään. Toisen korvakkeen metalli taas jatkuu sinne mihin plugin kärki osuu. Valkoinen johto pitäisi olla kytkettynä siihen.

Kun kurkkaa sinne ruskeiden eristekiekkojen väliin sivulta niin näkee mihin korvakkeet yhdistyvät. Noin päin johtojen pitäisi olla, mutta ei ole eka kerta kun menevät kolvatessa väärin päin ja sitten hurisee.
En ole musiikin asiantuntija.
erty
17.01.2023 07:25:43
Ja sama kuvana: https://muusikoiden.net/dyn/users/176792.jpg

Tohon oikeanpuoleiseen korvakkeeseen pitäisi siis tulla se kaapelin suoja eli maa.
nightbird
17.01.2023 09:04:53 (muokattu 17.01.2023 09:05:31)
Pyydä nyt sitä kaveria jolla olisi yleismittari mittaamaan tuo yhteys vastusmittarilla.
Tökkää se kitaran piuha kiinni ja mittaa plugin RUNGOSTA vaikka kieliin tai tallaan.
Pitäisi näytttää nolla ohmia about jos on oikeinpäin juotettu.
Jos noin mitattuna näyttää muutaman kilo-ohmin niin on väärinpäin.
Mittauksessa volapotikka täysille.
Ei tarviis purkaa kitaraa ensin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)