Aihe: Kuka määrää?
1 2 3 4 5 6 7
Krice
24.09.2022 17:00:50

samiko:Pointtini on ollut koko aika se, että näistä Youtube-tähdistä on alkanut muodostumaan nykypäivän Eddieitä ja SRV:itä. Aivan kohtuuton (omasta mielestä) niiden fanittaminen pitkin somea. Ovat kuitenkin "vain" keskinkertaisia ja myyntimiehiä.

Tuo SRV vähän huvittaa. Ei ole ollut kovin tuttu minulle, mutta kuuntelin muutaman kappaleen niin taitaa siinäkin olla vähän vintage-arvoa. Tylsää blues-rockia, oman aikansa tuote ja saisi jäädäkin siihen aikaan. Nk. soundi on fender strato ja ilmeisesti joku putkivahvistin täysillä, että tulee hieman säröä, tai sitten joku tuhnuinen, tuhkakupilta tuoksahtava od. En muutenkaan oikein ymmärrä 1970-luvun rockin ihailua, eihän se ollut todellakaan kovin kaksista, mentiin sieltä mistä aita oli matalimmalla niin sanoitusten kuin musiikin suhteen. Nykyisin youtuberina oleminen ei ole mikään "todiste" siitä, että tyyppi olisi huono kitaristi. Esim. Chris Buck ja Rabea Massaad on mielestäni tulleet tunnetuiksi tubettajina, mutta soittotaitoa löytyy, kehtaisiko jopa sanoa enemmänkin kuin SRV:ltä konsanaan.
samiko
24.09.2022 17:12:29
Krice: Rabea Massaad on mielestäni tulleet tunnetuiksi tubettajina, mutta soittotaitoa löytyy, kehtaisiko jopa sanoa enemmänkin kuin SRV:ltä konsanaan.

Tätä just tarkoitin. SRV ihan nevöhööd ja Rabea pyyhkii legendoilla lattiaa. Tätä mieltä nykyään ollaan enemmässä määrin. En vaan tajua.

Ei siinä, maailma muuttuu ja mä alan nelikymppisenä olemaan jo ihan kääpä enkä pysy ajassa mukana.
Mikko1978
24.09.2022 17:25:34
Krice: Tuo SRV vähän huvittaa. Ei ole ollut kovin tuttu minulle, mutta kuuntelin muutaman kappaleen niin taitaa siinäkin olla vähän vintage-arvoa. Tylsää blues-rockia, oman aikansa tuote ja saisi jäädäkin siihen aikaan. Nk. soundi on fender strato ja ilmeisesti joku putkivahvistin täysillä, että tulee hieman säröä, tai sitten joku tuhnuinen, tuhkakupilta tuoksahtava od. En muutenkaan oikein ymmärrä 1970-luvun rockin ihailua, eihän se ollut todellakaan kovin kaksista, mentiin sieltä mistä aita oli matalimmalla niin sanoitusten kuin musiikin suhteen. Nykyisin youtuberina oleminen ei ole mikään "todiste" siitä, että tyyppi olisi huono kitaristi. Esim. Chris Buck ja Rabea Massaad on mielestäni tulleet tunnetuiksi tubettajina, mutta soittotaitoa löytyy, kehtaisiko jopa sanoa enemmänkin kuin SRV:ltä konsanaan.

Ei varsinaisesti yllättä se, ettet ymmärrä SRV:n suuruutta, mutta esim. mainitsemasi Chris Buck sen takuulla ymmärtää. Säröähän SRV käytti erittäin vaihtelevasti. Joskus soundit olivat hyvin puhtaita, joskus vahvasti yliohjattuja ja kaikkea siltä väliltä.

Faktaahan on se, että 70-luvulla Pink Floyd nosti riman niin korkealle, ettei kukaan nykyisin pysty edes haaveilemaan samasta tasosta. Kun ei ole rahaa niin mitäpä siinä paljon tekee. Nauhoitellaan jotain makkarissa tai pikaisesti halvalla studiossa. Parsitaan lopuksi paketti kasaan ruudulla ja taas on yksi ajan tomun alle nopeasti hautuva julkaisu ilmaisjaossa.
ituvirtanen
24.09.2022 17:39:20

Krice: Esim. Chris Buck ja Rabea Massaad on mielestäni tulleet tunnetuiksi tubettajina, mutta soittotaitoa löytyy, kehtaisiko jopa sanoa enemmänkin kuin SRV:ltä konsanaan.

Ensiksikin tuoreempaa kaveria on järkevä mittailla tämän päivän viivottimella. Vanhemmat sankarit pitää asemoida kontekstiinsa ja sitten tehdä asiallinen vertailu. Suorat vertaukset eri aikakausien soittajien välillä ovat enempi ja vähempi epäreiluja: kuinka joku Hank Marvin ja Oz Noy vertautuvat keskenään, kun ympäristöt ja tyylit ovat täysin erilaiset? Onko Bachin d-molli toccata huonompi kuin Faunin iltapäivä vain, koska ne ovat eri aikakausilta? Suklaan ja automaalin vertailu on pikkuisen hedelmätöntä.

Kuuluisaa lainausta soveltaen tällainen Buck tahi Massaad ponnistaa Vaughanin olkapäiltä, kuten Vaughan teki aikanaan esikuviensa kanssa.

Tavarasta ja tuotannosta: videotuotanto pitää helposti sisällään ammattimaisia produktioita, joissa kuvan ulkopuolella touhuaa useampi hoitamassa ääneltä ja kuvalta vajaalaatuiset tuotokset verkkoon. Kun työllä on tarkoitus kerätä rahaa, kaikkiin viidioihin on syytä suhtautua jollain varauksella. Kaupallinen ulottuvuus voi tehdä fiksustakin sisällöstä kaikkea muuta kuin objektiivista.

Olen istunut labrassa ja testeissä sen verran, että hahmotan tutkimuksellisen ja markkinoinnillisen eron melko helposti. ABX-testaus ja sokkotestit yleensä loistavat poissaolollaan, vaikka niillä olisi mahdollisuus erottaa laitekasojen todellisia eroja - jos niitä on. Työläytensä takia ja kaupallisten ynnä henkilökohtaisten preferenssien vuoksi verkko onkin täynnä subjektiivisia kommentteja tuotteista, jotka on valittu maailman parhaiksi (ja ameriikan toiseksi parhaiksi) hinnan, ulkonäön ja kaverien takia, sponsoria unohtamatta. Olen huomannut, että soittajiakin arvotetaan samoin: "Väärä tyyli, väärät kamat, täyttä roskaa." Mitäs siihen enää sanot?
Laulava Kylätohtori
24.09.2022 17:45:41
ituvirtanen: Ensiksikin tuoreempaa kaveria on järkevä mittailla tämän päivän viivottimella. Vanhemmat sankarit pitää asemoida kontekstiinsa ja sitten tehdä asiallinen vertailu. Suorat vertaukset eri aikakausien soittajien välillä ovat enempi ja vähempi epäreiluja: kuinka joku Hank Marvin ja Oz Noy vertautuvat keskenään, kun ympäristöt ja tyylit ovat täysin erilaiset? Onko Bachin d-molli toccata huonompi kuin Faunin iltapäivä vain, koska ne ovat eri aikakausilta? Suklaan ja automaalin vertailu on pikkuisen hedelmätöntä.

Kuuluisaa lainausta soveltaen tällainen Buck tahi Massaad ponnistaa Vaughanin olkapäiltä, kuten Vaughan teki aikanaan esikuviensa kanssa.

Tavarasta ja tuotannosta: videotuotanto pitää helposti sisällään ammattimaisia produktioita, joissa kuvan ulkopuolella touhuaa useampi hoitamassa ääneltä ja kuvalta vajaalaatuiset tuotokset verkkoon. Kun työllä on tarkoitus kerätä rahaa, kaikkiin viidioihin on syytä suhtautua jollain varauksella. Kaupallinen ulottuvuus voi tehdä fiksustakin sisällöstä kaikkea muuta kuin objektiivista.

Olen istunut labrassa ja testeissä sen verran, että hahmotan tutkimuksellisen ja markkinoinnillisen eron melko helposti. ABX-testaus ja sokkotestit yleensä loistavat poissaolollaan, vaikka niillä olisi mahdollisuus erottaa laitekasojen todellisia eroja - jos niitä on. Työläytensä takia ja kaupallisten ynnä henkilökohtaisten preferenssien vuoksi verkko onkin täynnä subjektiivisia kommentteja tuotteista, jotka on valittu maailman parhaiksi (ja ameriikan toiseksi parhaiksi) hinnan, ulkonäön ja kaverien takia, sponsoria unohtamatta. Olen huomannut, että soittajiakin arvotetaan samoin: "Väärä tyyli, väärät kamat, täyttä roskaa." Mitäs siihen enää sanot?

Plussan arvoinen kirjoitus. Se, että joku ei tajua jotain asiaa, ei tee siitä itse asiasta yhtään huonompaa tai vähäisempää. Lähinnä on huvittavaa, miten jotkut oikein korostavat ymmärtämättömyyttään ja kuvittelevat sen tekevän heistä jotenkin viisaampia.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
msalama
24.09.2022 18:35:40

En muutenkaan oikein ymmärrä 1970-luvun

Ei tarvitsekaan. Mutta "muutenkaan"? No, selvititpä ainakin aiheasiantuntijuuden tasosi tuolla viittauksellasi SRV:n kuulumisesta 70-luvun rockmusiikin kontekstiin, jollei muuta.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
deltablues
24.09.2022 19:20:29
Laulava Kylätohtori: Plussan arvoinen kirjoitus. Se, että joku ei tajua jotain asiaa, ei tee siitä itse asiasta yhtään huonompaa tai vähäisempää. Lähinnä on huvittavaa, miten jotkut oikein korostavat ymmärtämättömyyttään ja kuvittelevat sen tekevän heistä jotenkin viisaampia.

Dunning-Kruger -efekti? Kitaristi luulee tietävänsä, mutta ei tiedä luulevansa ;)
Why do you play a Gibson Jumbo? 'Cause they hold up best in the rain - Rev. Gary Davis
Krice
24.09.2022 19:24:04

msalama: aiheasiantuntijuuden tasosi tuolla viittauksellasi SRV:n kuulumisesta 70-luvun rockmusiikin kontekstiin, jollei muuta.

En tiennyt kovin paljon SRV:stä mutta wikipediassakin lukee, että ura alkoi 1970-luvulla, toki jatkui myös 1980-luvulle. Blues-rock genre. Mikäpä meni väärin, sherlock?
Laulava Kylätohtori
24.09.2022 20:59:25
Krice: En tiennyt kovin paljon SRV:stä mutta wikipediassakin lukee, että ura alkoi 1970-luvulla, toki jatkui myös 1980-luvulle. Blues-rock genre. Mikäpä meni väärin, sherlock?

Ura alkoi -83 Texas Flood levystä. Ja bluesihan tuo tosiaan on. Toki keikkaillut 70-luvulla hirveitä määriä, mutta ura alkoi tosiaan ekasta levystä -83.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
msalama
24.09.2022 21:21:07 (muokattu 24.09.2022 21:25:19)

Mikäpä meni väärin, sherlock?

No se, että kuvittelit äijän assosioituvan millään tavoin 70-luvun musaan, kun tuo teki käytännössä koko uransa 80-luvulla. Mutta hei, relaa, koska eihän tämä missään tapauksessa ole eka kerta kun sä aivopiereskelet täällä julkisesti - eikä kyllä takuuvarmasti se viimeinenkään :D
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
The Jack
24.09.2022 21:53:47 (muokattu 24.09.2022 21:55:39)
msalama: No se, että kuvittelit äijän assosioituvan millään tavoin 70-luvun musaan, kun tuo teki käytännössä koko uransa 80-luvulla.

Kyllä SRV:n ja esim. Joe Bonamassan musa minusta assosiotuu enemmänkin 60-luvun Henkan ja Claptonin musaan enemmän kuin aikakauteen missä em. mainitut tekivät levynsä.

Marko Karhu on vittumainen videoiden tekijä. Useamman kerran on tullut eksyttyä pedaalikaupoille hänen takiaan. Nämä Massaaddien yms. videot on hienosti tehtyjä, mutta eivät onnistu hämäämään tarpeeksi. Karhu puolestaan on pirullinen, mutta tunnistan jo riskin.
novo
24.09.2022 22:20:28
Marko Karhu on demoajana kyllä just semmonen bluespatu, ettei tartte ite turhaan innostua. Mut mähän oonkin jo tämmönen kohta nelikymppinen ikäloppu, vai kuinka samiko runoilikaan.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
Krice
24.09.2022 22:34:24

msalama: No se, että kuvittelit äijän assosioituvan millään tavoin 70-luvun musaan, kun tuo teki käytännössä koko uransa 80-luvulla.

Ikäänkuin tuolla olisi jotakin merkitystä itse asian suhteen. Tylsää blues-rockia, vaikea kuvitella että SRV olisi jonkinlainen auktoriteetti ainakaan soundien suhteen. Sen ajan kitaristit soittivat sillä mitä käteen osui, ei siinä paljon pohdittu soundeja. Mikä toisaalta on ihan hyväkin asia, koska soittaminen on se pääasia kuitenkin. Nykyisin ehkä liikaakin yritetään "löytää" noiden entisaikojen sankareiden soundia hankkimalla samanlaisia kitarakamoja yms. turhaa.
msalama
24.09.2022 22:35:16 (muokattu 24.09.2022 23:12:15)

enemmän kuin aikakauteen missä em. mainitut tekivät levynsä

No ei nyt ihan näinkään. SRV esimerkiksi lainasi aika tavalla Albert Kingiä, joka taas puolestaan keksi tyylinsä ja teki musaa useammalla vuosikymmenellä, ja toisaalta jos leimallista ajankuvaa mietitään, niin kyllä SRV oli iso ilmiö nimenomaan kasarilla. Joten 80-lukua edelleen, mun mielestä, noinniinkuin ajankuvamielessä.
msalama
24.09.2022 22:39:19

tuolla olisi jotakin merkitystä itse asian suhteen

Miten vain, mutta sen kanssa sillä ON tekemistä, että sä, monen muun ohella, olet kyllä kova aukomaan päätäsi, vaikkei mitään tietämystä tai näkemystä itse varsinaisesta asiasta olisikaan. No mutta teitähän nyt on kolmetoista tusinassa joka tapauksessa, joten se siitä.
msalama
24.09.2022 22:43:48 (muokattu 24.09.2022 23:14:10)

Tylsää blues-rockia

Kyllä, ja varsinkin musikkanetin nimimerkin "Krice" - joka yleisesti musiikillisena nerona tunnetaan - maailmanlaajuista huomiota saaneet omat mestariteokset huomioon ottaen, aivan erinomaisen akkuraatti ja auktoritatiivinen luonnehdinta.

Tai sitten voidaan vaihtoehtoisesti todeta, että kaikilla on paitsi oma makunsa, niin myös henkilökohtainen anusaukkonsa. Ja kuinka ollakaan, ne haisevatkin hämmästyttävän usein aivan samalta, mukaan lukien tietysti itsenikin.
Laulava Kylätohtori
25.09.2022 09:48:36 (muokattu 25.09.2022 09:49:57)
msalama: No ei nyt ihan näinkään. SRV esimerkiksi lainasi aika tavalla Albert Kingiä, joka taas puolestaan keksi tyylinsä ja teki musaa useammalla vuosikymmenellä, ja toisaalta jos leimallista ajankuvaa mietitään, niin kyllä SRV oli iso ilmiö nimenomaan kasarilla. Joten 80-lukua edelleen, mun mielestä, noinniinkuin ajankuvamielessä.

Muuten en ota kantaa, mutta kyllä se on paskapuhetta väittää SRV:tä 70-luvun musaksi. Se on oikeastaan kaikkea muuta kuin 70-luvun musaa, kyllä ne vaikutteet tulee kauempaa. Ja SRV nimenomaan toi ne vanhat jutut nykyaikaan (80-luvulle) uudella (omalla) soundilla, joka on inspiroinut tyylillään ja soundillaan varmaan satoja miljoonia soittajia.

Se on just se, että pitäisi erottaa soittajan merkittävyys ja vaikutus skeneen siitä, tykkääkö itse soittajasta vai ei. Itse en ole esim. Van Halen -fani, mutta tunnistan kyllä Halenin legendaarisuuden ja merkityksen kitaransoiton uudistajana.

E. Ja kyllä sekin eräänlainen saavutus oli, että SRV löi itsensä main streemiin aikana, jolloin blues oli epämuodikkainta ja vanhanaikaisinta musiikkia.
Antti1
25.09.2022 12:30:30
dajackal: Kuinkahan monta Crybabya Dunlop on Kirk Hammetin ansiosta myynyt? :D

No uusinta mallia ainakin mulle ja kaverille, koska pitäähän nyt yksi köökkiwahi (pahvilaatikossa) olla.
Krice
25.09.2022 14:37:48 (muokattu 25.09.2022 14:38:53)

msalama: olet kyllä kova aukomaan päätäsi, vaikkei mitään tietämystä tai näkemystä itse varsinaisesta asiasta olisikaan.

Sanoo msalama, satunnainen tyyppi internetistä. Näinhän se sitten on, pakko kai siihen on uskoa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)