Aihe: Kuka määrää?
1 2 3 4 5 6 7
erty
23.09.2022 14:28:56
Heh, mun mielestä Andyn demo kuulostaa paremmalta ja "aidommalta". Vähän karu ja riipivä, mut niin oli Creaminkin soundit. Nehän on nykymittareilla ihan kuraa mikäli verrokkina on tubettajan sliipattu näkemys aiheesta. Toki Andyn demo on 240p ja jälkimmäinen hd.
Pinewood
23.09.2022 14:38:46 (muokattu 23.09.2022 14:41:48)
samiko: Eli 2009 ja kaikki sitä ennen nauhoitetut ovat ihan sontaa? Jopa niin sontaa että auktoriteetit häviää jollekin nevöhöödeille. Asia selvä.

Vai tarkoitatko että Andy on itse jotenkin kehittynyt näiden 13 vuoden aikana dramaattisesti?

En tietenkään tarkoittanut että vanhat tallenteet ovat sontaa. Jo joskus 1950-luvulla tehtiin todella kovatasoisia äänityksiä, kuten itsekin varmasti tiedät. Mutta 13 vuotta sitten ei kaikilla firmoilla ollut sen tasoisia nettivideon tekomahdollisuuksia, mitä nykyään löytyy vaikka aivan perusmallin kännykästä. Andykin on paljon kehittynyt - nuori uransa alussa oleva poika linkkaamallasi videolla - mutta niin on tekniikkakin, jolla noita videoita tehdään sekä millä tasolla ne ovat YouTubeen tallennettavissa ja sieltä toistettavissa.

Mielestäni Andy on soittajana hyvä ja esittelyvideoiden tekijänä erinomainen.
J.Nikkanen
23.09.2022 15:16:03
Kannattaako ostaa Richard Ashcroftin uusi levy?
Laulava Kylätohtori
23.09.2022 15:16:53
J.Nikkanen: Kannattaako ostaa Richard Ashcroftin uusi levy?

No wittu kannattaa
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
LaXu
23.09.2022 15:20:28
samiko: Eli 2009 ja kaikki sitä ennen nauhoitetut ovat ihan sontaa? Jopa niin sontaa että auktoriteetit häviää jollekin nevöhöödeille. Asia selvä.

240p vs 1080p. YouTuben kuvan- ja äänenlaatu on tuossa vuosien saatossa parantunut aika paljon ja on aika pitkälti kytköksissä resoluutioon.

Siltikin näistä videoista Andyn soundi iskee kovempaa. Se on "old schoolimpi", mutta myös paksumpi. Jos joku kysyisi kummalla haluaisin soittaa pelkkien ääniklippien perustella, niin se on tää Andyn videon vahvari.

Mutta kuten muut on jo sulle selittäneet, aika moni YouTubeen videoita tekevä tyyppi on myös ihan ammattisoittaja, joko omassa bändissään, sessiomuusikkona tms. Videot ovat vain lisätienestiä tai sitten ihan puhdasta harrastusta.

Katsoja voi itse valita haluamansa lähteet, joista tutustua laitteeseen X. Sitten kannattaa mennä kauppaan ja kokeilla itse jos suinkin mahdollista.
dajackal
23.09.2022 15:46:51
samiko: Mitään automaattista ei tietenkään ole, mutta onhan SRV nyt joku auktoritetti jos haetaan vaikka srv-soundia.

Voittamaton argumentti. Popeda on maailman paras bändi soittamaan Popedaa.
J.Nikkanen
23.09.2022 16:11:51
dajackal: Voittamaton argumentti. Popeda on maailman paras bändi soittamaan Popedaa.

No höpsis! Eihän Metallicakaan ole maailman paras bändi soittamaan Metallicaa.
dropD
23.09.2022 17:02:09 (muokattu 23.09.2022 17:03:50)

LaXu: Katsoja voi itse valita haluamansa lähteet, joista tutustua laitteeseen X. Sitten kannattaa mennä kauppaan ja kokeilla itse jos suinkin mahdollista.

Tää itse kokeilu tuntuu kyllä olevan nykypäivänä jotenkin tuntematon vaihtoehto. Siis vaikka vahvistin on valmiiksi tulilla ja kitaraan kytkettynä ja kitara potentiaalisen kokeilijan kädessä, aletaan etsimään kännykällä clippiä netistä.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
samiko
23.09.2022 18:14:01
dajackal: Voittamaton argumentti. Popeda on maailman paras bändi soittamaan Popedaa.

No mikä on sitten hyvä argumentti että mikä on hyvä kitarasoundi jos ei se että on saanut aikaan soundin jota jengi tavoittelee vuodesta toiseen? Mikä argumentti Pro guitar Andyn puolesta?

On se nyt vihtori että mä jään kitarapalstalla Vaughaneineni jalkoihin jollekin saakelin pedaalimyyjälle ja hänen fanilaumalleen :D.

No myönnän tappioni ja lähden nuolemaan haavojani.
msalama
23.09.2022 21:12:52

maailman paras bändi soittamaan Popedaa

Ja Dajackal maailman paras soittamaan Dajackal-kamaa.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
msalama
23.09.2022 21:15:03 (muokattu 23.09.2022 21:19:05)

No ja hyvä kitarasaundihan on se minkä kanssa SÄ oot kotonas. Häh? Ei nyt saatana näinkin simppeli asia voi olla näin vitun vaikee :D

Mutta esikuvat näyttää tietty tietä, kuten aina...
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
petrip
23.09.2022 22:33:58
Aika moni "joutuu" käymään tämän hypetysrumban läpi kunnes jossain vaiheessa joutuu toteamaan, ettei tässä ole kovinkaan paljon järkeä. Korvia avaava kokemus oli pari vuotta sitten kun ostin ihan läpällä Joyon Vintage OD:n. Pistin sen rinnalle kymmen kertaa kalliimman OD:n ja totesin, että melkein samalle kuulostaa.

Tällä hetkellä on kaksi Boost/OD-pedaali. Suhrin Koko Boost (eka malli) ja Boss BD-2W. Suhrin boost on kaikkien vastaavien kokeilujen jälkeen jäänyt lautaan. Siinä on myös poikkeuksellisen matala kohinataso. Blues Drive on klassikko ja Wazan Custom-asetus tuo sopivasti alamiddleä lisää. Näillä on jo tovin menty. Demoja toki vielä kuuntelen, mutta enimmäkseen ei herätä minkäänlaisia omistamisen haluja.
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
Laulava Kylätohtori
23.09.2022 23:09:11
samiko: No mikä on sitten hyvä argumentti että mikä on hyvä kitarasoundi jos ei se että on saanut aikaan soundin jota jengi tavoittelee vuodesta toiseen? Mikä argumentti Pro guitar Andyn puolesta?

On se nyt vihtori että mä jään kitarapalstalla Vaughaneineni jalkoihin jollekin saakelin pedaalimyyjälle ja hänen fanilaumalleen :D.

No myönnän tappioni ja lähden nuolemaan haavojani.

Noo fakta on, että ovathan nämä youtubemainosmiehet pelkkiä mikkihiiriä legendojen vieressä. Saavutukset puhuu puolestaan ja faktat on faktoja. Pistetään vaikka Pete Thorn ja Van Halen vierekkäin ja verrataan, niin kyllähän pojat pelaa ihan eri sarjoissa. Tai SRV ja joku muu YT-hemmo. Kaikella kunnioituksella.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Pinewood
24.09.2022 10:21:43 (muokattu 24.09.2022 10:26:47)
Laulava Kylätohtori: Noo fakta on, että ovathan nämä youtubemainosmiehet pelkkiä mikkihiiriä legendojen vieressä. Saavutukset puhuu puolestaan ja faktat on faktoja. Pistetään vaikka Pete Thorn ja Van Halen vierekkäin ja verrataan, niin kyllähän pojat pelaa ihan eri sarjoissa. Tai SRV ja joku muu YT-hemmo. Kaikella kunnioituksella.

Aivan käsittämätöntä vänkäämistä täällä taas, ja tämä toteamus ei kohdistu tohtoriin, vaikka häntä yllä lainaankin.

Ei kai täällä kukaan ole väittänyt, että noiden demojen tekijät olisivat kovempia kitaristeja kuin legendat, tai ansioituneempia soittourallaan. Tosiasia kuitenkin on että, että monet heistä ovat suuren massan mielestä esittelyvideoiden tekijäksi riittävän hyviä soittajia ja he osaavat esitellä laitteita monipuolisesti ja kaivaa niistä hienoja soundeja ja erilaisia ominaisuuksia esiin. Lopputuloksena nuo videot saavat kehuja ja ihmiset ostavat niiden perusteella laitteita. Siinä mielessä esittelijät ovat vahvoja auktoriteetteja sananmukaisesti. Miestäni on hienoa, jos joku hakee jonkun nimikitaristin soundia - kuten yllättävän moni tekee, vaikka sitten myöhemmin soveltaisikin sitä omaan tyyliinsä - niin joku näyttää, miten se on laitepuolen osalta mahdollista. Loppu jää sitten "omista sormista" kiinni. Jos demolla soundi löytyy hyvin lähelle, asia lienee todistettu, ettei kyseisillä vehkeillä jää kamoista kiinni ainakaan sellainen 9/10 -suoritus, joka useimmille riittää.

Valitettavasti kaikki uraauurtaneet suuret kitaran soiton uudistajat, esim. Jimi ja Eddie, eivät ole täällä enää demoamassa kamoja. Ja jos olisi, tuskin kukaan heistä sitä päätyönä tekisikään. Ja myöskään toivottavasti ei tekisi, kuten eivät tee tämän päivän huiputkaan. Satunnaisesti varmaan hekin vierailisivat esittelemässä viimeintä rigiään. Vieraileehan esim. Matt Scofieldikin pedaalejaan ja soundiaan esittelemässä YouTubessa, mutta en minä siinä suurta tasoeroa näe verrattuna siihen, miten Marko Karhu esittelee Proffan pedaaleja. Aika kohtuutonta on kuitenkin vaatia, että jokainen tubettaja olisi uraauurtava oman soundin luoja, kun varsin harva kovan luokan huippusoittajakaan on. Esim. studiokitaristeilla ammattitaitoa on myös monipuolisuus, nopea oppimiskyky ja mukautumiskyky erilaisiin tilanteisiin. Mielestäni tässä ketjussa esimerkkinä aiemmin linkkaamani Andyn soittotekniikkaa esittelevä video kuitenkin osoittaa, että hänellä on oma ihan riittävän erikoinen ja mielenkiintoinen soittotyyli, johon on haettu vaikutteita monelta suunnalta. Voiko siinä mielessä "myyntimieheltä" tai esittelijältä enemmän vaatia?

Olisiko elämä sitten parempaa, jos noita YouTube-videoita ei olisi ja joutuimme tyytymään siihen, mitä saamme irti kivijalkamymälässä testaillessa, mitä kaveri kertoo tai mitä lukee jonkun kitaralehden sivuilla? Noinhan se oli ennen, kun vaihtoehtoja oli vähän. Huonona puolena toki on, että jos noiden videoiden katseluun ja kamarumbaan jää koukkuun, siihen menee rahan ohella paljon aikaa, mikä taas on pois treenaamisesta, soittamisesta ja kaikesta muustakin elämästä. Tämänkin vuoksi homma voi ärsyttää, kuten postiluukusta putoavat mainokset. Kummatkin on kuitenkin helppo blokata elämästä pois, jos sitä haluaa.
deltablues
24.09.2022 10:27:54
petrip: Aika moni "joutuu" käymään tämän hypetysrumban läpi kunnes jossain vaiheessa joutuu toteamaan, ettei tässä ole kovinkaan paljon järkeä

Tämä on erittäin hyvin sanottu. Itsellä vielä hieman tähän spartalaisuuteen matkaa, mutta muutaman OD-purkin päästä sitten :)
Why do you play a Gibson Jumbo? 'Cause they hold up best in the rain - Rev. Gary Davis
samiko
24.09.2022 10:54:28
Pinewood: Aivan käsittämätöntä vänkäämistä täällä taas, ja tämä toteamus ei kohdistu tohtoriin, vaikka häntä yllä lainaankin.

Ei kai täällä kukaan ole väittänyt, että noiden demojen tekijät olisivat kovempia kitaristeja kuin legendat, tai ansioituneempia soittourallaan. Tosiasia kuitenkin on että, että monet heistä ovat suuren massan mielestä esittelyvideoiden tekijäksi riittävän hyviä soittajia ja he osaavat esitellä laitteita monipuolisesti ja kaivaa niistä hienoja soundeja ja erilaisia ominaisuuksia esiin. Lopputuloksena nuo videot saavat kehuja ja ihmiset ostavat niiden perusteella laitteita. Siinä mielessä esittelijät ovat vahvoja auktoriteetteja sananmukaisesti. Miestäni on hienoa, jos joku hakee jonkun nimikitaristin soundia - kuten yllättävän moni tekee, vaikka sitten myöhemmin soveltaisikin sitä omaan tyyliinsä - niin joku näyttää, miten se on laitepuolen osalta mahdollista. Loppu jää sitten "omista sormista" kiinni. Jos demolla soundi löytyy hyvin lähelle, asia lienee todistettu, ettei kyseisillä vehkeillä jää kamoista kiinni ainakaan sellainen 9/10 -suoritus, joka useimmille riittää.

Valitettavasti kaikki uraauurtaneet suuret kitaran soiton uudistajat, esim. Jimi ja Eddie, eivät ole täällä enää demoamassa kamoja. Ja jos olisi, tuskin kukaan heistä sitä päätyönä tekisikään. Ja myöskään toivottavasti ei tekisi, kuten eivät tee tämän päivän huiputkaan. Satunnaisesti varmaan hekin vierailisivat esittelemässä viimeintä rigiään. Vieraileehan esim. Matt Scofieldikin pedaalejaan ja soundiaan esittelemässä YouTubessa, mutta en minä siinä suurta tasoeroa näe verrattuna siihen, miten Marko Karhu esittelee Proffan pedaaleja. Aika kohtuutonta on kuitenkin vaatia, että jokainen tubettaja olisi uraauurtava oman soundin luoja, kun varsin harva kovan luokan huippusoittajakaan on. Esim. studiokitaristeilla ammattitaitoa on myös monipuolisuus, nopea oppimiskyky ja mukautumiskyky erilaisiin tilanteisiin. Mielestäni tässä ketjussa esimerkkinä aiemmin linkkaamani Andyn soittotekniikkaa esittelevä video kuitenkin osoittaa, että hänellä on oma ihan riittävän erikoinen ja mielenkiintoinen soittotyyli, johon on haettu vaikutteita monelta suunnalta. Voiko siinä mielessä "myyntimieheltä" tai esittelijältä enemmän vaatia?

Olisiko elämä sitten parempaa, jos noita YouTube-videoita ei olisi ja joutuimme tyytymään siihen, mitä saamme irti kivijalkamymälässä testaillessa, mitä kaveri kertoo tai mitä lukee jonkun kitaralehden sivuilla? Noinhan se oli ennen, kun vaihtoehtoja oli vähän. Huonona puolena toki on, että jos noiden videoiden katseluun ja kamarumbaan jää koukkuun, siihen menee rahan ohella paljon aikaa, mikä taas on pois treenaamisesta, soittamisesta ja kaikesta muustakin elämästä. Tämänkin vuoksi homma voi ärsyttää, kuten postiluukusta putoavat mainokset. Kummatkin on kuitenkin helppo blokata elämästä pois, jos sitä haluaa.

Oletan että kirjoituksesi kohdistui ainakin minuun. Vastaan lyhyesti ja ytimekkäästi.

Eka kappale: Pedaalikauppiaat todellakin ovat nykyään auktoriteetteja, ei epäselvyyttä - ja sehän juuri itseni saa ihmettelemään että miksi kun on niitä legendojakin. Omasta mielestäni suurin osa youtube-tähdistä ovat kaikessa keskinkertaisia ja mikä kamalinta, myyntimiehiä.

Toinen kappale: Ilmeisesti minä puhun aidasta ja sinä aidan seipäästä. Minä en ole missään vaiheessa sanonut että maailma on huonompi paikka koska Andy, tai Andy ei saisi laitteita demota. Pointtini on ollut koko aika se, että näistä Youtube-tähdistä on alkanut muodostumaan nykypäivän Eddieitä ja SRV:itä. Aivan kohtuuton (omasta mielestä) niiden fanittaminen pitkin somea. Ovat kuitenkin "vain" keskinkertaisia ja myyntimiehiä.

Kolmas kappale: Lue edellinen vastaus.
erty
24.09.2022 11:36:28
Influensserit on nykypäivää tykkäs siitä tai ei. Suurin osa näyttää tykkäävän kun homma kukoistaa.
Pinewood
24.09.2022 12:24:53 (muokattu 24.09.2022 12:25:42)
samiko: Oletan että kirjoituksesi kohdistui ainakin minuun. Vastaan lyhyesti ja ytimekkäästi.

En tarkoittanut henkilöidä. Luin vain koko ketjun uudelleen läpi ennen kirjoitustani kiinnittämättä huomioita nimimerkkeihin. Syntyi yleinen mielikuva.

Aika häilyvä on raja tubettajien ja firmojen omien mainosvideoidenkin välillä. Itseäkin ärsyttää monien videoiden mainosluonne - mainosdemoja kun nuo tubettajien esittelyt usein ovat. Puutteita ja rajoitteita ei pahemmin tuoda esille - ei välttämättä edes vertailuissa. Mutta suolan kanssa otettuna ne ovat minulle ihan ok viihdettä - ja saa niistä välillä ihan hyviä ideoita ja oivalluksia. Esittelijöiden soittotaito ja tyyli toki vaihtelee paljonkin. Onneksi jokainen voi koittaa etsiä mieleisensä.

Vertailun vuoksi, aika köyhää olisi musiikin kuuntelusta nauttiminen, varsinkin livenä, jos vain huippuluokan soittajat ja esitykset kelpaisivat. En minä autokaupassakaan odota, että siellä on Kimi Räikkönen tai jokin entinen rallitähti minulle autoa myymässä. Tai että lähimarketin lihatiskillä on Michelin-tason kokki suosittelemassa aineksia.
samiko
24.09.2022 15:56:01
Pinewood:
Vertailun vuoksi, aika köyhää olisi musiikin kuuntelusta nauttiminen, varsinkin livenä, jos vain huippuluokan soittajat ja esitykset kelpaisivat. En minä autokaupassakaan odota, että siellä on Kimi Räikkönen tai jokin entinen rallitähti minulle autoa myymässä. Tai että lähimarketin lihatiskillä on Michelin-tason kokki suosittelemassa aineksia.

Ei. Kyllä peruspentti saa myydä mulle auton, enkä mitään Räikköstä odotakaan.

Minä vaan en fanittele autokauppiasta vaan Kimiä (jos fanitan ketään).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)