|
Henri Henri Olavi 23.09.2022 13:37:24 (muokattu 23.09.2022 13:37:41) | |
---|
Meditaatio vaikuttaa positiivisesti aivan kaikkeen, myös soittamiseen ja säveltämiseen. Suosittelen kaikille. Tapoja on miljoonia, mutta sellaista mindfullness-huttua kandee vältellä. Ja sellaista huuhaata, jossa yritetään olla "ajattelematta mitään". Fox ran across the lake. Can we please sing the baker's song? |
Empli1 29.09.2022 12:41:20 | |
---|
Henri Henri Olavi: Meditaatio vaikuttaa positiivisesti aivan kaikkeen, myös soittamiseen ja säveltämiseen. Suosittelen kaikille. Tapoja on miljoonia, mutta sellaista mindfullness-huttua kandee vältellä. Ja sellaista huuhaata, jossa yritetään olla "ajattelematta mitään". Samaa mieltä että meditaatio vaikuttaa positiivisesti lähes kaikkeen, myös luovuuteen. Miksi pidät huuhaana sellaista tekniikkaa jossa pyritään olemaan ilman ajatuksia? Mm. todella vanha vipassana-tekniikka perustuu pitkälti tähän. Itse koen että tämä on yksi parhaista tekniikoista. Työläs toki, mutta sen avulla saa aivot ja ajatukset hyvin rauhoitettua. |
Henri Henri Olavi 29.09.2022 13:09:46 (muokattu 29.09.2022 13:30:05) | |
---|
Empli1: Miksi pidät huuhaana sellaista tekniikkaa jossa pyritään olemaan ilman ajatuksia? Mm. todella vanha vipassana-tekniikka perustuu pitkälti tähän. Itse koen että tämä on yksi parhaista tekniikoista. Työläs toki, mutta sen avulla saa aivot ja ajatukset hyvin rauhoitettua. Koska en usko siihen. Tai siis tässä hiertää siis tuo kuvailu "ilman ajatuksia", koska niin ei koskaan käy kenellekään. Ainoastaan se, miten ajatukset liikkuvat, millaisina ne paljastuvat, muodustuvat, tavoittavat (tai eivät tavoita) huomiomme, muuttuu. Se "tyhjyyskään" ei ole täysin tyhjää koskaan. Olen ollut yhdellä vipassana-retriitilläkin ja tiedän kyllä mihin se perustuu, joskaan sitä en harjoita. Olen huomannut itselleni parhaaksi sen kaikista simppeleimmän tekniikan mitä voi olla, eli vain istun ja otan vastaan kaiken. Kuten vipassanassakin. E: mut jos joku saa jotain positiivista ja itsereflektoivaa mistään tekniikasta, on se hyvä. Hiertää vain tapa jolla näistä monesti mediassa puhutaan. E2: Kuten vipassana itsekin määrittelee, Tarkkaavaisuuden parantuessa siirrytään seuraamaan mielen ja kehon jatkuvaa muutosta. Näin koetaan pysymättömyyden, kärsimyksen ja egottomuuden yleismaailmalliset totuudet. ei kyseessä todellakaan ole mistään ajatuksista luopuminen - ainoastaan niihin kiinnittymisen ja samaistumisen lopettaminen. Se on ainoa jossa on järkeä ja joka toimii. Huomautan kuitenkin että minun argumenttini ovat laaja-alaisempia, tarkempia ja huolellisemmin perusteltuja kuin teidän muiden.
-velipesonen |
Empli1 29.09.2022 14:30:03 | |
---|
Henri Henri Olavi: Koska en usko siihen. Tai siis tässä hiertää siis tuo kuvailu "ilman ajatuksia", koska niin ei koskaan käy kenellekään. Ainoastaan se, miten ajatukset liikkuvat, millaisina ne paljastuvat, muodustuvat, tavoittavat (tai eivät tavoita) huomiomme, muuttuu. Se "tyhjyyskään" ei ole täysin tyhjää koskaan. Olen ollut yhdellä vipassana-retriitilläkin ja tiedän kyllä mihin se perustuu, joskaan sitä en harjoita. Olen huomannut itselleni parhaaksi sen kaikista simppeleimmän tekniikan mitä voi olla, eli vain istun ja otan vastaan kaiken. Kuten vipassanassakin. E: mut jos joku saa jotain positiivista ja itsereflektoivaa mistään tekniikasta, on se hyvä. Hiertää vain tapa jolla näistä monesti mediassa puhutaan. E2: Kuten vipassana itsekin määrittelee, ei kyseessä todellakaan ole mistään ajatuksista luopuminen - ainoastaan niihin kiinnittymisen ja samaistumisen lopettaminen. Se on ainoa jossa on järkeä ja joka toimii. Kyllä, samaa mieltä, aina siellä mielessä jotain on. Mutta niistä konkreettisista ajatuksista on ehdottomasti mahdollista päästä eroon meditaatiossa, ja siihen ainakin itse pyrin. Median, sekä monen yrityksen tapa markkinoida tätä on kyllä vähintään kyseenalaista. Mm. termi "mindfullness" on jo lievästi sanottuna loppuun käytetty. Tarkkaavaisuuden parantuessa siirrytään seuraamaan mielen ja kehon jatkuvaa muutosta. Mielen muutoksen seuraamisella tarkoitetaan mielestäni tunnepuolen asioita, ei konkreettisia ajatuksia. Voi olla semantiikalla vatkaamista, mutta mielestäni kyse on mielen hallitsemisesta, johon myös kuuluu niiden turhien, konkreettisten ajatusten välttäminen. Takaisin aiheeseen: Musiikki ei ole ainakaan koskaan kuullostanut niin hyvältä kuin kymmenen päivän retriitin jälkeen. :) |
Henri Henri Olavi 29.09.2022 14:41:47 | |
---|
Empli1: Kyllä, samaa mieltä, aina siellä mielessä jotain on. Mutta niistä konkreettisista ajatuksista on ehdottomasti mahdollista päästä eroon meditaatiossa, ja siihen ainakin itse pyrin. Mielen muutoksen seuraamisella tarkoitetaan mielestäni tunnepuolen asioita, ei konkreettisia ajatuksia. Voi olla semantiikalla vatkaamista, mutta mielestäni kyse on mielen hallitsemisesta, johon myös kuuluu niiden turhien, konkreettisten ajatusten välttäminen. Voi olla että me vaan käytetään eri sanoja ja tapoja ilmaisemaan samaa asiaa. Huomautan kuitenkin että minun argumenttini ovat laaja-alaisempia, tarkempia ja huolellisemmin perusteltuja kuin teidän muiden.
-velipesonen |
KTR2 29.09.2022 23:23:00 | |
---|
Ajattelua ei pysty lopettamaan. Mielen tarkoitus on ajatella ja sitä se tekee. Mielen toiminnan kanssa kamppailu vain lisää kaaosta. Pitää meditoida mielestä huolimatta. Ei se ole helppoa jos omaan ajatteluunsa on samaistunut koko elämänsä. Ajan myötä helpottaa ja tulee hiljasempia hetkiä ja mieli ylipäätään katoaa ikäänkuin taustalle, kuin toisessa huoneessa soiva puheradio. Meditoinnissa ei ole kyse suorittamisesta tai minkään tukahduttamisesta. Ja kyllä joo se auttaa elämän jokaisella osa-alueella jos meditoi säännöllisesti. *Hallitsematonta karjumista* |
KaRa 14.10.2022 12:36:35 | |
---|
Kyllä aivot voi laittaa offille. Soittaessa niin kuuluukin tehdä. Sit voi vaan tuntee. |
Anonymous-jazz 08.12.2022 04:45:40 (muokattu 08.12.2022 04:47:59) | |
---|
Minullehan kävi tosiaan 2011 keväällä eräänä iltapäivänä sellainen hyvin yliluonnollinen kokemus, jossa päädyin tuollaiseen toidella voimakkaaseen zen-kaltaiseen tilaan ja kun sitten kokeilin siinä tilassa soittaa sähköpianoa, niin osasin silloin vaikka kuinka vaikeita likkejä, joita taas tänään en osaisi soittaa. Siinä hetkessä pystyi myös olemaan täydellisesti läsnä musiikissa ja sehän juuri on tuon zen-tilan pyhin tila. Mutta siinä sen hetken zen-kaltaisessa transendentaalisen meditaation tilassa kaikki noi tekniset muurit murtui sen hetken ajan, ja en vieläkään käsitä, että miten se oli mahdollista, vaikka toki mulla oli kyllä pianon soitossa se yli 10 000 treeniä alla. Vielä jännemmän tuosta meditatiivisesta kokemuksesta teki se, että näin silloin pelikorteista sekä numerot, että merkit, vaikka kortit olivat toisinpäin. Näin ne heti sen jälkeen, kun olin koskettanut sitä korttia, mutta en vielä kääntänyt. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
Henri Henri Olavi 08.12.2022 11:13:04 | |
---|
Anonymous-jazz: Minullehan kävi tosiaan 2011 keväällä eräänä iltapäivänä sellainen hyvin yliluonnollinen kokemus, jossa päädyin tuollaiseen toidella voimakkaaseen zen-kaltaiseen tilaan ja kun sitten kokeilin siinä tilassa soittaa sähköpianoa, niin osasin silloin vaikka kuinka vaikeita likkejä, joita taas tänään en osaisi soittaa. Siinä hetkessä pystyi myös olemaan täydellisesti läsnä musiikissa ja sehän juuri on tuon zen-tilan pyhin tila. Mutta siinä sen hetken zen-kaltaisessa transendentaalisen meditaation tilassa kaikki noi tekniset muurit murtui sen hetken ajan, ja en vieläkään käsitä, että miten se oli mahdollista, vaikka toki mulla oli kyllä pianon soitossa se yli 10 000 treeniä alla. Vielä jännemmän tuosta meditatiivisesta kokemuksesta teki se, että näin silloin pelikorteista sekä numerot, että merkit, vaikka kortit olivat toisinpäin. Näin ne heti sen jälkeen, kun olin koskettanut sitä korttia, mutta en vielä kääntänyt. Samanlaisia kokemuksia on itsellänikin. Eniten toki jonkin psykoaktiivisen aineen kanssa, mutta joskus ilmankin. Sitä vaan tosiaan ihmettelee miten voi osata, tajuta ja nähdä. Noista korteistakin tuli mieleeni vastaavanlainen tapaus, kun istuin syvässä tilassa sohvalla jonka selkänoja oli ikkunaa vasten ja ikkunan takana meni tie. Pystyin katsomatta tietämään minkä värinen auto ajoi kulloinkin ohi. Kaveri vieressä todisti näiden pitävän paikkansa. Se oli hämmentävää ja todella voimakas kokemus. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
Mortte 08.12.2022 14:01:21 | |
---|
Kyllä sitä nuorena soittokeikoilla usein meni semmoseen transsin kaltaiseen tilaan. Joskus edelleen ainaki sinnepäin, kunhan vain pääsee siitä alkukipsistä eroon. |
Sabbathologist 08.12.2022 20:02:42 (muokattu 08.12.2022 20:04:27) | |
---|
Henri Henri Olavi: Meditaatio vaikuttaa positiivisesti aivan kaikkeen, myös soittamiseen ja säveltämiseen. Suosittelen kaikille. Tapoja on miljoonia, mutta sellaista mindfullness-huttua kandee vältellä. Ja sellaista huuhaata, jossa yritetään olla "ajattelematta mitään". Mindfullness ei ole mitään huttua. |
Henri Henri Olavi 08.12.2022 20:49:43 (muokattu 08.12.2022 20:50:00) | |
---|
Sabbathologist: Mindfullness ei ole mitään huttua. Ei, ei mikään katse sisäänpäin ole. Se sana on huttua ja se miten sitä markkinoidaan. Mut jos joku sitä harrastaa, ei se ole huttua. Se on hyvä. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |