Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Satula uran hionta
1
akulehva
20.09.2022 14:05:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään DIY- tyylistä kokemusta kyseiseen asiaan, tilasin stratooni uuden satulan, satula on nyt hiottuna urassaan ja istuu hyvin, mutta ylä E:n & B kielen lovia täytyisi saada madallettua. Kyseessä siis valmiiksi esi-lovetettu satula. Santapaperilla ei kyseinen asia onnistu, ensinnäkään paperi ei mahdu loveen ja vaikka mahtuisi, se hioisi pakosti myös reunoja ja tekisi myös leveyttä lisää, ja sitä en kaipaa. Muut kielet sattumankaupalla ovat hyvällä korkeudella. Madaltaa satulaa en pohjasta enää voi, niin tekisin, mutta sitten alkaisi jo paksut kielet ottamaan ekaan nauhaan kiinni.. Thomannilta sais kyseiseen touhuun tarkotettuja viiloja mutta en mielellään parin loven takia ostaisi 350euroa maksavaa viilasettiä.. tälläkin hetkellä siis pystyy soittamaan mutta ärsyttävän/liian korkealla omaan makuun ohuet kielet ensimmäisten nauhojen luota. Muut säädöt ovat kunnossa.
 
Makelele
20.09.2022 14:21:47 (muokattu 20.09.2022 14:38:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse hioin omaan palastratoon satulan urat tällaisella:
 
https://www.k-rauta.fi/tuote/rakotu … de-13-lehtinen005-1mm/3394661512147
 
Ideana siis että rakotulkin lehtiin tehdään lovet, niin että nuo toimivat ikäänkuin pieninä sahoina. Jos sitten tarvitsee jonkun koon jota ei suoraan löydy tuosta, niin voi yhdistää 2 eri kokoa esimerkiksi teippaamalla ne yhteen. Esim jos pitää sahata .014"(0,35 mm) uran niin yhdistää 0,3 ja 0,05 mm lehdet yhteen 0,35 mm teräksi
 
Tulos oli lopulta ihan ok, kielet pysyvät paikoillaan ja kitara vireessä. Helvetin hidasta puuhaa tuo kyllä oli, eli jos tekisin uudestaan niin pyytäisin varmaan ensin tarjouksen joltain paikalliselta kitarahuollolta.
 
Löytyikin video tästä
 
https://www.youtube.com/watch?v=ZQitFeJCHB4
 
Muokkaus:
 
Joissain kaupoissa myydään myös yksittäisiä satulaviiloja. Suomalaisista esim Millbrookilla olisi, mutta näyttäisi olevan loppu tällä hetkellä. Gitarrdelar.se myy myös Suomeen, ja tuolla näyttäisi olevan näitä varastossa
 
https://gitarrdelar.se/verktyg-filar-c-64_185.html
 
akulehva
20.09.2022 19:07:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makelele: Itse hioin omaan palastratoon satulan urat tällaisella:
 
https://www.k-rauta.fi/tuote/rakotu … de-13-lehtinen005-1mm/3394661512147
 
Ideana siis että rakotulkin lehtiin tehdään lovet, niin että nuo toimivat ikäänkuin pieninä sahoina. Jos sitten tarvitsee jonkun koon jota ei suoraan löydy tuosta, niin voi yhdistää 2 eri kokoa esimerkiksi teippaamalla ne yhteen. Esim jos pitää sahata .014"(0,35 mm) uran niin yhdistää 0,3 ja 0,05 mm lehdet yhteen 0,35 mm teräksi
 
Tulos oli lopulta ihan ok, kielet pysyvät paikoillaan ja kitara vireessä. Helvetin hidasta puuhaa tuo kyllä oli, eli jos tekisin uudestaan niin pyytäisin varmaan ensin tarjouksen joltain paikalliselta kitarahuollolta.
 
Löytyikin video tästä
 
https://www.youtube.com/watch?v=ZQitFeJCHB4
 
Muokkaus:
 
Joissain kaupoissa myydään myös yksittäisiä satulaviiloja. Suomalaisista esim Millbrookilla olisi, mutta näyttäisi olevan loppu tällä hetkellä. Gitarrdelar.se myy myös Suomeen, ja tuolla näyttäisi olevan näitä varastossa
 
https://gitarrdelar.se/verktyg-filar-c-64_185.html

 

 
Ok! Kiitos vinkistä!
 
discominister
20.09.2022 21:32:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen onnistunut varsin mukavasti sellaisella työkalusetillä, joka on alunperin tarkoitettu kai hitsauspillien puhdistamiseen (en mää oikeasti tiedä, vaikka olen hitsarin poika). Siinä on siis kymmenkunta tietyn paksuista metallista tikkua, joissa kevyt viilapinta. Ja maksoi jonkun muutaman euron.
 
Työntömitalla olen mitannut ensin kielen paksuuden ja valinnut sitten lähelle osuvan, hieman kieltä suuremman tikun satulauran viilaukseen.
 
Varsinkin jos ei ole tremolotallaa ja kyseessä on ei-niin-kallis kitara, välttää tuo metodi aivan hyvin. Vireen kanssa ei ole ollut ongelmia.
 
A.O.K.
20.09.2022 21:39:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen hionut punoituilla kielillä kitkuttamalla, ainakin pehmemmille materiaaleille toimii mutta ei tuolla paljoa jaksaisi kitkuttaa. Toki se ei auta ohuimmille kielille. Kai pitäisi joskus investoida noihin viiloihin.
 
Satu-Lauraa voisi myös kitkuttaa
 
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
XTL
23.09.2022 09:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen lähinnä hionut satulan alapintaa koska sen voi tehdä tasaisella (tyyllin hiomapaperi liimattuna kovaan suoraan pintaan). Tietysti sillä ei korjaa radiusta tai yksittäistä uraa eikä uran leveyttä tai laatua.
 
Joskus pitäis kyllä ehkä hankkia viilat tai testata omatekoisia.
 
Rämppy
23.09.2022 10:06:45 (muokattu 23.09.2022 10:08:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen fiksaillut satulauria neulaviilalla.
Puuilosta ostin 10-osaisen viilasarjan hintaan 5,90 eur.
 
Tulin, näin, soitin.
discominister
23.09.2022 19:11:40 (muokattu 23.09.2022 19:13:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mä olen fiksaillut satulauria neulaviilalla.
Puuilosta ostin 10-osaisen viilasarjan hintaan 5,90 eur.

 
Onko tuossa Puuilon setissä sopivan kokoiset viilat suurinpiirtein 10-46 kielisetille?
 
EDIT. Tämä neulaviilasetti on juuri se mikä minullakin on. En vain tiennyt mikä sen oikea nimi on. Suosittelen!
 
XTL
23.09.2022 19:37:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mä olen fiksaillut satulauria neulaviilalla.
Puuilosta ostin 10-osaisen viilasarjan hintaan 5,90 eur.

 
Tuosta saa myös näppärästi tehtyä "safe edge" viiloja erinäisiin käyttöihin jos on esim nauha/laikka hiomakone jossain millä ajaa jonkun sivun tai särmän sileäksi. Ei käy hinnan puolesta sääliksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «