Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Typerä ongelma kitaran soitossa (down/uppicking&alternative pick
1
DownWithTheSickness
26.08.2022 16:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon soittanut nyt 20 vuotta kitaraa säännöllisen epäsäännöllisesti, viimeisen vuoden silleen tosi aktiivisesti. Niin aktiivisesti että ensimmäistä kertaa elämässäni alkanut kiinnittämään erityistä huomiota soittotekniikkaan ja sen harjoittelemiseen.
Olen aina soittanut nopeat riffit jossa sahausta ja paljon kieliltä toisille pomppimista siten että aloitan ensimmäisen soinnun pikkaamisen ylöspäin. Tää toimii niin kauan kun kaikilla kielillä käydessä soitettuja nuotteja on tasaluku ja tahdin ensimmäinen nuotti pikataan aina ylöspäin.
Se on silleen puolitosissaan kitaraa soittaessa ajanut asiansa ja mun soitto on parhaimmillaan ollut ihan saatanan skarppia, mutta nyt kun on tosissaan soitellut niin tullut vastaan tilanteita joissa tää tämän tekniikan kanssa naimissa oleminen estää mua soittamasta tiettyjä riffejä/juttuja/yms.
Nyt oon alkanut harjotella alternative pikkausta niin että tahdin ensimmäinen nuotti downpikataan, ja jumalauta! On kuin en olisi ikinä kitaraan ennen koskenutkaan! Uskomattoman vaikeeta. Kolme kuukautta tässä nyt treenannut päivittäin tunteja, ja edistystä on toki tapahtunut, mutta mun soitto on edelleen aivan järkyttävän paskaa. Samat riffit joita vanhaan tyyliin soitan 180bpm tekee uudella tyylillä tiukkaa soittaa 120 bpm.
 
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? :D Any tips?
 
Arkka
27.08.2022 19:52:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole tekniikkaekspertti, mutta kokeile erilaisia käden asentoja ja plektraotteita. Toisin sanoen, jos se luontevalta tuntuva käden asento onkin huonolla tuurilla vaikeasoittoinen, niin et jämähdä siihen, vaan ihan tietoisesti kokeilet eri kulmia ja muuta. Pelkästään tuurilla se ei välttämättä löydy - ainakaan niin nopeasti. Jos sulla on mahdollisuus äänittää soittoa, niin äänitä.
 
Tän sanoneena kannattaa myös muistaa se, että kannattaa vaalia sen nykysen tekniikan hyviä puolia. En ihmettelisi, vaikka pystyisit tolla soittamaan juttuja, mitä joku tavanomaisemmin pikkaava ei pysty ja oma saundikin siinä on varmasti. Eli opettelet sen toisen siihen rinnalle, niin voila.
 
Krice
27.08.2022 23:15:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DownWithTheSickness: Olen aina soittanut nopeat riffit jossa sahausta ja paljon kieliltä toisille pomppimista siten että aloitan ensimmäisen soinnun pikkaamisen ylöspäin.
 
Mistä sait tämän ajatuksen? Luulisin, että kukaan ei soita noin, paitsi ehkä jossakin tietyissä tilanteissa.
 
DownWithTheSickness
28.08.2022 12:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: En ole tekniikkaekspertti, mutta kokeile erilaisia käden asentoja ja plektraotteita. Toisin sanoen, jos se luontevalta tuntuva käden asento onkin huonolla tuurilla vaikeasoittoinen, niin et jämähdä siihen, vaan ihan tietoisesti kokeilet eri kulmia ja muuta. Pelkästään tuurilla se ei välttämättä löydy - ainakaan niin nopeasti. Jos sulla on mahdollisuus äänittää soittoa, niin äänitä.
 
Tän sanoneena kannattaa myös muistaa se, että kannattaa vaalia sen nykysen tekniikan hyviä puolia. En ihmettelisi, vaikka pystyisit tolla soittamaan juttuja, mitä joku tavanomaisemmin pikkaava ei pysty ja oma saundikin siinä on varmasti. Eli opettelet sen toisen siihen rinnalle, niin voila.

 
Olen paljon pyrkinyt hakemaan tässä erilaisia käden asentoja ja kokeillut erilaisia tyylejä, alkanut harjoitella ilman pikkauskäden ankkurointia ja sellaista, mutta toistaiseksi en ole vielä löytänyt mitään sellaista tapaa jolla soitto tuntuisi hyvältä. Edistystä on toki tapahtunut mutta edelleen uudella tyylillä soittaessa kuulostan siltä kun olisin soittanut kitaraa viikon.
 
Kyllä varmasti tää vanha tekniikkakin jää käyttöön, tuskinpa tulen uudella tekniikalla ainakaan ihan lähivuosina pääsemään samalle tasolle vaikka treenaamisen siihen painottaisinkin
 
DownWithTheSickness
28.08.2022 12:32:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Mistä sait tämän ajatuksen? Luulisin, että kukaan ei soita noin, paitsi ehkä jossakin tietyissä tilanteissa.
 
Mulla ei ole kukaan ollut ikinä opettamassa kitaran soittoa joten kaiken olen joutunut pähkäilemään itse, toi soittotyyli on syntynyt siitä että se on aina tuntunut vaan niin pirun luonnolliselta, kitara soittaa kuin itse itseään. Kiinnostaisi tosiaan tietää onko olemassa muita kitaristeja joilla sama homma x)
 
milgromsegal
29.08.2022 14:55:46 (muokattu 29.08.2022 14:59:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvauksesi perusteella kuulostaa siltä, että tähänastisella soittouralla olet hoitanut plekutuksessa esiintyvät kielenvaihdot aina tietyllä plekuiskulla, ehkä johtuen plekukäden asennosta tai kulmasta jossa luonnollisesti soitat.
 
Vuoroplekutuksessa eteen tulevat kielenvaihdot voi noin karkeasti ottaen jakaa kahteen tyyppiin riippuen siitä millä plekuiskulla - tai oikeastaan minkä iskun jälkeen - kieltä vaihdetaan, englanniksi sanottaisiin "outside" ja "inside picking", eli sisä- ja ulkovaihtoihin. Kuulostaa siltä, että nykyinen plekutekniikkasi mahdollistaa toisen näistä vaihdoista, mutta ei toista. Harmillisesti vain jos hyvin ja luontevasti haluaa soittaa plekutettuja linjoja, niin kumpaankin pitäisi kyetä.
 
Siihen taasen ei enää olekaan mitään taianomaista konstia, että miten saisi sen heikomman noista vaihdoista sen paremman tasolle. Kuten aiemmin jo ehdotettiin, niin sen plekukäden asennon ja esim. plekun kulman kriittinen tarkastelu voi olla hyödyllistä, siinä meinaan jopa pienet muutokset voi helpottaa plekutusta aika huomattavasti.
 
Itse suosittelen kyllä ihan varauksetta kitaratunteja, ja varsinkin jos on jotain spesifejä ongelmia liittyen soittamiseen.
 
"... joku vahvistin ja särö, mut kyl nyt akkarillakin voi vetää."
Krice
29.08.2022 15:42:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DownWithTheSickness: Mulla ei ole kukaan ollut ikinä opettamassa kitaran soittoa joten kaiken olen joutunut pähkäilemään itse
 
Sama täällä, mutta olen aloittanut silti alaspäin pickaamalla. Ehkä se tapa tuli hevimusiikin avulla. Vaikka opettelisi itse soittamaan niin tietyt asiat vain toimivat ja toiset vähemmän hyvin. Kaikkea ei tarvitse tehdä täsmälleen samalla tavalla, esim. plektraa voi pitää "väärinpäin" eli kulma on yläviistoon (yleensä se on alaviistoon) kieliin nähden. Mutta jos jokin tekniikka ei toimi niin sen kyllä huomaa.
 
dajackal
29.08.2022 22:50:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omalla kohdalla Ben Ellerin pikkausharjoitteet ovat auttaneet merkittävästi. Esim. tuosta:
 
https://www.youtube.com/watch?v=ra_TbQGH6wg
https://www.youtube.com/watch?v=Q-Kjjt0rda8
 
Varsinkin "The Punisher" on mahtava, kunhan kerran saa liikeradat lihasmuistiin.
 
Arkka
29.08.2022 23:15:37 (muokattu 30.08.2022 06:55:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: tyhmä tai liian tyhmä kirjoitus
 
Zibaldone
30.08.2022 06:13:17 (muokattu 30.08.2022 06:14:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3kk
 
6kk
 
12kk
 
3v
 
6v
 
12v
 
jne
 
Paras metodi on soittaa oikein, ja helwetin kauan.
 
DownWithTheSickness
30.08.2022 09:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dajackal: Omalla kohdalla Ben Ellerin pikkausharjoitteet ovat auttaneet merkittävästi. Esim. tuosta:
 
https://www.youtube.com/watch?v=ra_TbQGH6wg
https://www.youtube.com/watch?v=Q-Kjjt0rda8
 
Varsinkin "The Punisher" on mahtava, kunhan kerran saa liikeradat lihasmuistiin.

 
Kiitti vinkistä. Punisheri lähtee heti osaksi treeniohjelmaa.
 
DownWithTheSickness
30.08.2022 09:34:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: 3kk
 
6kk
 
12kk
 
3v
 
6v
 
12v
 
jne
 
Paras metodi on soittaa oikein, ja helwetin kauan.

 
Joo mutta kun se on kaikki mulle nyt heti! X)
 
Pointtini oli osittain myös se, että tiedustelen miten lähtisi korjaamaan tekniikkaani ilman että alan opetella asioita taas väärin ja kiipeän myös seuraavat 20 vuotta pers edellä puuhun ennen kun alan taas ihmettelemään asioita x) noh niinkun joku mainitsikin, pitäisi tässä jonnekkin ammattilaisen opetukseen päästä, kun vaan tikkurilasta päin sattuisi löytymään joku opettaja jolle raskaampi musiikki on tuttua
 
Kasperi Tervonen
08.09.2022 14:17:32 (muokattu 08.09.2022 14:25:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuoroplekutuksessa eteen tulevat kielenvaihdot voi noin karkeasti ottaen jakaa kahteen tyyppiin riippuen siitä millä plekuiskulla - tai oikeastaan minkä iskun jälkeen - kieltä vaihdetaan, englanniksi sanottaisiin "outside" ja "inside picking", eli sisä- ja ulkovaihtoihin. Kuulostaa siltä, että nykyinen plekutekniikkasi mahdollistaa toisen näistä vaihdoista, mutta ei toista. Harmillisesti vain jos hyvin ja luontevasti haluaa soittaa plekutettuja linjoja, niin kumpaankin pitäisi kyetä.
 
Troy Gradylla on tästä aiheesta todella tarkkaa analyysia youtubessa. Esim. Cracking the Code videosarja on katsomisen arvoinen: https://www.youtube.com/watch?v=VKiO3VhdNmY&
 
Itsellä ainakin jeesannut plekutekniikan kanssa tosi paljon, kun tajunnut miten plekukäden asento ja kulma vaikuttaa siihen, miten voi hyppiä kieleltä toiselle ilman, että pleku jää "jumiin" kielten väliin. Grady kutsuu "two-way-pickslantingiksi" tyyliä, jolla sekä "outside" että "inside picking" luonnistuu kummatkin.
 
https://maihinnousu.net/s/29498
Adny
10.09.2022 07:58:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Troy Gradylle ääni täältäkin, kaveri on todellinen pikkaustekniikan professori ja videot kaiken lisäksi laadukkaita ja jopa viihteellisiä.
 
JereToikka
14.09.2022 13:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ainakin jeesannut plekutekniikan kanssa tosi paljon, kun tajunnut miten plekukäden asento ja kulma vaikuttaa siihen, miten voi hyppiä kieleltä toiselle ilman, että pleku jää "jumiin" kielten väliin. Grady kutsuu "two-way-pickslantingiksi" tyyliä, jolla sekä "outside" että "inside picking" luonnistuu kummatkin.
 
Itse en koe, että kenelläkään pitäisi koskaan olla tarvetta soittaa mitään saatika harjoitella mitään outside pickingillä.
 
Mutta siitä samaa mieltä, että plektran asento vaikuttaa siihen, voiko soittaa hyvällä tekniikalla vai ei.
 
Toinen on käden asento.
 
Missä asennossa plekukäden kannattaa olla? Mahdollisimman rentona, eli ei nyrkissä eikä myöskään täysin suorana. Melkein sama asento kuin talvihanska tai nyrkkeilyhanska "aukinaisena", mutta etusormen pää ja peukalon pää menee yhteen ottamaan plekusta kiinni.
 
Missä asennossa plekun pitäis olla? Plektran olisi hyvä osottaa suoraan "kaikukoppaan" (jota tosin ei sähkökitarassa ole). Eli plekun kärki osoittaisi suoraan sinne Ei kallellaan lattiaa tai kattoa kohden tai myöskään lapaa tai tallaa kohden. Mutta plektraa kannattaa kiertää vähän esim. peukaloa pyöristämällä siten, että se leikkaa kylki edellä kielten läpi. Kiertäminen kannattaa kuitenkin tedä siten, että kärki osoittaa edelleen samaan suuntaan, eli suoraan kieliin sinne missä akkarissa olisi kaikukoppa.
 
Nuo asennot kun hoitaa kuntoon, niin pitäisi olla helppo tehdä alternate pickingiä yhdellä kielellä. Kielen vaihdossa tosin itse poikkean tuosta ja aloitan aina samaan suuntaan uudella kuin vaihto muutenkin menisi. Mutta yhdellä kielellä mentäessä liike tulisi ranteesta Ja ei kiertämällä vaan sivusuunnassa, vähän kuin hakkaisi pikkuruisella vasaralla pikkuruista naulaa :)
 
Jos jäi joku epäselväksi, niin kysy. Vastailen kun oon seuraavan kerran palstalla.
 
"A problem worthy of attack, proves its worth by fighting back!" http://kitaratunnitturku.com/?kitaratunnit
DownWithTheSickness
16.09.2022 07:18:12 (muokattu 16.09.2022 13:37:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille vinkeistä ja kullan arvoisesta johdatuksesta ongelman paikallistamisessa.
 
Tässä nyt neuvoja kuunneltua ja asioihin perehdyttyä, sekä Troy Gradyn sekä Ben Ellerin videoita katsottuani olen tullut siihen päätelmään että mun ongelmani oli se että olen ns. "down-ward-escaper" .. Varsinkin tämä https://www.youtube.com/watch?v=KghiVUmZrDs Ben Ellerin video sai mulle rautalangasta väännettyä mistä tossa pikkaustekniikassa on kyse, mikä mulla siinä kusee ja miten sitä lähteä korjaamaan. Ja tuon videon neuvot otettua käyttöön soitto parani välittömästi huomattavasti.
 
Kasperi Tervonen
20.09.2022 12:08:12 (muokattu 20.09.2022 12:09:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en koe, että kenelläkään pitäisi koskaan olla tarvetta soittaa mitään saatika harjoitella mitään outside pickingillä.
 
Aika mielenkiintoinen tulokulma (mikäli "outside picking" on tuttu termi ja sen sisältö sinulle selvä). Jos haluaa alternate pickingiä veivata, niin siinä kyllä tulee outside pickingiä väkisinkin harrastettua. Jos tältä haluaa välttyä, niin sitten pitää käytännössä käyttää pelkästään economy pickingiä. Tämäkin on ihan ok, mutta osittain myös saundikysymys - monet diggaa saundista ja tuntumasta, jonka saa tasaisella vuoropikkauksella. Tästä siis tulee "tarve" soittaa asioita outside pickingillä, ja sitä kyllä tekee valtaosa kovista pikkaajista, mm. Ynkkä, Paul Gilbert, Petrucci (käytännössä kaikki, jotka eivät käytä pelkkää economya, eli luullakseni valtaosa soittajista).
 
https://maihinnousu.net/s/29498
Kontiak
09.01.2023 12:16:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"This WILL Improve Your Picking! Practice THIS!"
 
https://youtu.be/LUwOW074RmI
 
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
sonicliqueur
12.01.2023 16:40:07 (muokattu 12.01.2023 16:52:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En usko että soittosi on "järkyttävän paskaa", vain koska uusi tekniikka vielä hakee paikkaansa.
Uskon että soittosi on näkemyksellisempää, kun on uusi työkalu työkalupakissa.
Mielestäni ainakin pitäisi asennoitua niin, että tekniikka-asioissa on aina opeteltavaa ja petrattavaa. Mutta mitä soittamisen arkeen tulee niin siinä punnitaan persoona ja luovinta. Työkalupakki kulkee perässä.
 
Mulla tulee hyvä fiilis aina siitä että tekee jonkun asian eri tavalla ja sormimuisti on sillain "mitäs nyt oikein tapahtui?".
On puuduttavaa tehdä asioita samalla tavalla. Sitä aina pyrkii johonki uuteen.. sormitukseen taikka outoon intervalliin. Onko se sitten jotain blues mentaliteettia vai mitä.
Mut näillä puheilla siis meinaan vaan että hyvä että ottaa haltuun jotain uutta ja ei pidä ajatella että paskaa tuli ja että pitäisi puristaa että pääsisi sen yli (koska ei se "paska" koskaan lopu.. ruoho on vihreempää jne)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «