Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kilpailut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vapaamuotoista ja HYVÄHENKISTÄ keskustelua skaboista
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1027 28 29 30 31
Vesa423
18.09.2022 15:42:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: F, Dm, C, G, A
 
Äkkiä kuunneltuna. Toki kaikki nuo äänet löytyvät niin F duurista, D mollista kuin A mollistakin.

 
Mun korvaan alku ja loppu tuntui a-mollilta, ihan soittamalla kokeillen, ilman sointujen tarkempaa analysointia.
 
sirdickyj
18.09.2022 15:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vesa423: Mun korvaan alku ja loppu tuntui a-mollilta, ihan soittamalla kokeillen, ilman sointujen tarkempaa analysointia.
 
Soinnut on noi, sen kummemmin analysoimatta. Ovat kaikki toki Am sointuja eli laatikko on oikea, mieltää F, Dm tai Am. Tuosta se soittamani loppu myös menee, toki se voi muuten vaan kuulostaa huonolta.
 
WanhaWetäjä
18.09.2022 17:11:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Sooloskabaan liittyen....lopussa mennään Dm/F duuriin minusta. Jos joku kuulee toisin niin olis mukava kuulla.
 
Tua noi, ihan perusteoriapohjalta aatellen Dm/Fduuri laatikkoon ei kuulu G duuri että sikäli ei toimi nääs kun siellä on Bb ääni jota ei G duurissa ole.
Eli ne sun viimeset tuplaäänet olivat sinänsä oikeen mutta tavallaan väärästä laatikosta.
 
Mitä tulee ylipäätään ko taustaan, kauhian ohuet ylämiddlekitarat isolla säröllä hukkuivat lähes tyystin jokaisen osallistujan soolon alle. Ite koetin soittaa tuohon jotain mutta soolo olisi pitänyt litistää equlla tooooodella pieneksi jotta se oli ollut ikäänkuin samalla tasolla mixissa taustan kanssa.
 
Never heard "sukkahousuheviahan" tuo oli eli mulla on tuon(kin) genren osalta ns musta aukko sivistyksessä, ja pysyy. Hupaisan näköstä touhua kyllä, kun videota katsoo.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
sirdickyj
18.09.2022 17:36:19 (muokattu 18.09.2022 19:23:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Tua noi, ihan perusteoriapohjalta aatellen Dm/Fduuri laatikkoon ei kuulu G duuri että sikäli ei toimi nääs kun siellä on Bb ääni jota ei G duurissa ole.
Eli ne sun viimeset tuplaäänet olivat sinänsä oikeen mutta tavallaan väärästä laatikosta.

 
Tunnen itseni aivan saatanan hölmöksi käydessäni, tätä keskustelua, ensinnäkin siksi että en hoksaa puhuneeni G:stä sen enempää duurina kuin mollina, G siellä on, tosin toistuu vähän sellasena yksittäisenä äänenä mieluumminkin.
 
Toiseksi, mikään ei ole niin tyhmää kuin kaivella tällaisia jälkeenpäin, lopputulosta se ei paranna, mutta ihan pakko oli kuunnella olenka ihan täys puurokorva. Varmaan olen, mutta en löydä tuosta soitostani sen enempää B:tä kuin Bb:täkään. Löydätkö sie WW? Tai joku muu jonka mielestä laatikko on väärä? On niin Dm laatikko kun mun päähän mahtuu. Tai F.
 
Ihan noin perusteoriapohjalta tuo B tai Bb ääni on se, mikä erottaa mun tietämyksessä Dm ja Am laatikot toisistaan. Tuossa mun soitossa ei ole kumpaakaan, mutta jos tuohon jompaakumpaa ääntä koittaa ängetä, niin lähtisin siitä että Bb on se ääni. Siten minusta laatikko = F tai Dm.
 
Ja kun nyt asiaa kuuntelen/ tarkastelen, niin soinnut kuulostais tuossa pelkässä kitararaidassa olevan F duuri, , Em, Dm, Am, C duuri ja D.duuri. Siis nuo muodotuu noista stemma-äänistä. Ja siksi kutsun tuota laatikkoa F duuriksi. Se voi hyvin olla jotain mutakin, ja varmaan onkin. Eihån nämä sillee ole miemipideasioita.
 
Mutta taustan soinnut kun on F D C G ja A niin eipä nuo sitä vastaan sodi MUN KATSANNOSSA.
 
Paskasti soitettuja varmaan ovat ja epäivire tekee harmoniat huonoiksi jne.
 
https://maihinnousu.net/s/32172
 
sirdickyj
18.09.2022 19:28:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä; Never heard "sukkahousuheviahan" tuo oli eli mulla on tuon(kin) genren osalta ns musta aukko sivistyksessä, ja pysyy. Hupaisan näköstä touhua kyllä, kun videota katsoo.
 
Hauskana yksityiskohtana mainittakoon että kukaan videon soittajista ei soita k.o.kappaleella (paitsi siis Vivian Campbell tuon uusiksi soitetun soolon), kappaleen ja levyn muusikot ovat Aynsley Dunbar, Neil Murray ja John Sykes. Kiippareissa taitaa olla Don Airey ja/tai David Rosenthal. Eli ei varsinaisesti heavy-rytmiryhmä. John Sykes nyt on omaa luokkaansa, toiset tykkää toiset ei. Thin Lizzyssä oli tavallaan aika mahtava.
 
BigPapa
18.09.2022 21:10:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnittelut Johnnycasterille!!!
 
WanhaWetäjä
19.09.2022 12:30:12 (muokattu 19.09.2022 14:32:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj:
 
Ihan noin perusteoriapohjalta tuo B tai Bb ääni on se, mikä erottaa mun tietämyksessä Dm ja Am laatikot toisistaan. Tuossa mun soitossa ei ole kumpaakaan, mutta jos tuohon jompaakumpaa ääntä koittaa ängetä, niin lähtisin siitä että Bb on se ääni. Siten minusta laatikko = F tai Dm.

Juu ei, Bb ei toimi tuossa taustassa oikeen missään kohtaa varsinkaan G-duurisoinnun kanssa kuin myös laatikko ei ole F/Dm vaan pikemminkin C-duuri/luonnollinen A-molli. Asia on helppo todeta kun soittaa noita asteikkoja taustan sointujen kanssa hitaasti ja ajatuksella kuunnellen minkä teinkin pianolla lukuisin eri vaihtoehdoin koska asia jäi hieman vaivaamaan. Voin tehdä asiasta demonstraation jos tarvii.
 
Ja kun nyt asiaa kuuntelen/ tarkastelen, niin soinnut kuulostais tuossa pelkässä kitararaidassa olevan F duuri, , Em, Dm, Am, C duuri ja D.duuri. Siis nuo muodotuu noista stemma-äänistä. Ja siksi kutsun tuota laatikkoa F duuriksi. Se voi hyvin olla jotain mutakin, ja varmaan onkin. Eihån nämä sillee ole miemipideasioita.
Joo, todellakin vain teoriafaktoista on kyse. Ei noissa sun stemmaäänissä ota mikään korvaan tai että niissä olisi jotain väärää poislukien viimesen ääniparin D joka ei ehkä kuulosta ihan parhaalta A-mollin kanssa, tuostahan tulee A sus 2 sointu joka jää odottamaan sitä että se ylä-ääni purkautuisi C:n. Väärästä äänestä ei ole siis kyse vaan erikoisesta äänivalinnasta joka hieman sotii alla olevaa sointua vastaan kuin myös mun harmoniataju/maku kuulee tuon heti jotenkin erikoisena. JOS sävelaji olisi Dm/F niin silloinhan tuo A/D olisi hyvinkin luonteva valinta.
 
Yleensä en lähde pilkunnussimiisiin mitä tulee musiikin teoriaan koska pop/rock/blues musassa teoriatuntemus on aika epäoleellista, suurin osa ko alueiden jopa maailmanluokan muusikoista ei tiedä teoriasta ns hevon v...aan mutta omaisuutta on jopa satoja miljoonia joten sinällään aivan sama osaako nuotteja/asteikkoja ja ymmärtääkö kuulemastaan kuinka paljon teoriatasolla.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Kuha
19.09.2022 13:27:44 (muokattu 19.09.2022 13:28:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Yleensä en lähde pilkunnussimiisiin mitä tulee musiikin teoriaan koska pop/rock/blues musassa teoriatuntemus on aika epäoleellisia, suurin osa ko alueiden jopa maailmanluokan muusikoista ei tiedä teoriasta ns hevon v...aan mutta omaisuutta on jopa satoja miljoonia joten sinällään aivan sama osaako nuotteja/asteikkoja ja ymmärtääkö kuulemastaan kuinka paljon teoriatasolla.
 
On näitä, jotka ei nuotteja osanneet lukea ollut jatsinkin puolella. Django Reinhardt oli tiemmä kokonaan lukutaidoton, siis ei mennyt Ilta-Sanomat tai nuotit ensinkään. Wes Montgomery ei myöskään lukenut nuotteja..nämä tuli näin äkkiä mieleen.
 
Old Fenders never die
BigPapa
19.09.2022 14:17:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: On näitä, jotka ei nuotteja osanneet lukea ollut jatsinkin puolella. Django Reinhardt oli tiemmä kokonaan lukutaidoton, siis ei mennyt Ilta-Sanomat tai nuotit ensinkään. Wes Montgomery ei myöskään lukenut nuotteja..nämä tuli näin äkkiä mieleen.
 
On on ja lista jatkuu, monikaan näistä ei taida olla varsinaisesti pop/rock/blues hemmo - Stevie Wonder siinä rajapinnassa.
 
Hans Zimmer, Stevie Wonder, Irving Berlin, Errol Garner, George Benson, Bireli Lagrene, Scott Hamilton, Art Tatum, Roland Kirk, Sidney Bechet, Tiny Grimes, Jamie Cullum.
 
sirdickyj
19.09.2022 16:35:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: On näitä, jotka ei nuotteja osanneet lukea ollut jatsinkin puolella. Django Reinhardt oli tiemmä kokonaan lukutaidoton, siis ei mennyt Ilta-Sanomat tai nuotit ensinkään. Wes Montgomery ei myöskään lukenut nuotteja..nämä tuli näin äkkiä mieleen.
 
Billy Sheehan ei oikein tunne edes musiikin sanastoa, menee korvalla.
 
Jeff Beckin kanssa on kuulemma osin raskasta työskennellä sen vuoksi kun hän ei osaa kertoa n.s. yhteisellä kielellä, mitä haluaa.
 
BigPapa
19.09.2022 16:49:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, no näähän - Billy Sheehan ja Jeff Beck - kuuluu siihen jo dumattuun pop/rock/blues katraaseen:
 
"pop/rock/blues musassa teoriatuntemus on aika epäoleellista, suurin osa ko alueiden jopa maailmanluokan muusikoista ei tiedä teoriasta ns hevon v...aan mutta omaisuutta on jopa satoja miljoonia joten sinällään aivan sama osaako nuotteja/asteikkoja ja ymmärtääkö kuulemastaan kuinka paljon teoriatasolla."
 
ja siihen tossa tuli vähän vastapainoa, että löytyy sitä lukutaidottomuutta tuon ulkopuoleltakin.
 
sirdickyj
19.09.2022 18:13:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Niin, no näähän - Billy Sheehan ja Jeff Beck - kuuluu siihen jo dumattuun pop/rock/blues katraaseen:
 
"pop/rock/blues musassa teoriatuntemus on aika epäoleellista, suurin osa ko alueiden jopa maailmanluokan muusikoista ei tiedä teoriasta ns hevon v...aan mutta omaisuutta on jopa satoja miljoonia joten sinällään aivan sama osaako nuotteja/asteikkoja ja ymmärtääkö kuulemastaan kuinka paljon teoriatasolla."
 
ja siihen tossa tuli vähän vastapainoa, että löytyy sitä lukutaidottomuutta tuon ulkopuoleltakin.

 
No näinhn se olikin, totta.
 
sirdickyj
24.09.2022 22:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjällä harvinaisen suvereeni roots-veto. Kuinka "roots"...sitä en tiedä mutta ei voi kuin hymyillä ja ihailla. Ihan saatanan hyvä ja täydellinen.
 
Itse en saanut kuin yhden kierron jotain jåekevää siihen, koko viikkoon ei ole 3htinyt soittaa minuuttiakaan, tänään oli aamulma tunti aikaa niin koitin vetästä.molempiin kisoihin n.s.ykkösellä. Ei onnannut oikein.
 
Siksi en käy pisteyttämässäkään, mutta jos kåvisin, niin WW saisi kaikki 6 pistettä, joka tosin on sääntöjen vastaista.
 
BigPapa
25.09.2022 21:36:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnittelut Johnnycasterille!!
 
sirdickyj
01.10.2022 21:13:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelut, nyt jää kisoihin soittamatta...
 
En siis pahoittele siksi, että ajattelisin jonkun harmittelevan kun ei pääse nautimaan suuresta taiteesta ;-)
 
...vaan siksi, että nämä kisätkin on tietynlainwn yhteisö, ja nämä eivät pyöri, jos niihin ei osallistuta.
 
Nyt on niin pahat taustat, että ei riitä skillsit edes sihen auttavan lopputulokseen mihin yleensä.
 
Sooloskabaan pystyy soittaman 2 minuuttia erilaista Am nypläilyä, mikä ei kuulosta miltään, ja roots-skabassa pitäis osata tollanen duurikuvionti kunnolla, ja olla todella varma asiastaan. Bassolla siihen pystyy kyllä soittelemaan, mutta siinä on jo basso.
 
Paremmalla onnella ensi kerralla.
 
Johnnycaster
01.10.2022 22:17:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei nyt lähtenyt iteltäkään, siirrytäänkö suoraan seuraavaan, BP ja Vesa arpoo keskenään seuraavan aloittajan?
 
sirdickyj
01.10.2022 22:24:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johnnycaster: Ei nyt lähtenyt iteltäkään, siirrytäänkö suoraan seuraavaan, BP ja Vesa arpoo keskenään seuraavan aloittajan?
 
Yrititkö soittaa tohon? Mikään "vedetääs vaan pentatoniata D duurista/ H mollista ei oikein soundannut, tollasessa duurihommassa ait jos lähtee soittamaan sointuvaihdosten mukana niin sillä tiellä piräia pysyä.
 
Vaikeeta. Niillä ei oo joilla on tollanen juttu hallussa.
 
Johnnycaster
01.10.2022 22:32:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Yrititkö soittaa tohon? Mikään "vedetääs vaan pentatoniata D duurista/ H mollista ei oikein soundannut, tollasessa duurihommassa ait jos lähtee soittamaan sointuvaihdosten mukana niin sillä tiellä piräia pysyä.
 
Vaikeeta. Niillä ei oo joilla on tollanen juttu hallussa.

 
Kyllä mä jotain yritin rämpyttää mut ei tullu mitään julkaisukelpoista. Taidan olla mollimiehiä enempi :D
 
sirdickyj
01.10.2022 22:50:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johnnycaster: Kyllä mä jotain yritin rämpyttää mut ei tullu mitään julkaisukelpoista. Taidan olla mollimiehiä enempi :D
 
Joo hankalaa oli. Varmaan ois mollissakin voinu vedellä, perus blueskuvioilla. EVH ois vetäny mistå lystää. Mutta kun ei o EVH tai kukaan muukaan, niin ei kyl lähteny. Tuumaakaan.
 
BigPapa
01.10.2022 23:25:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laittelin Vesalle viestiä, että eiköhän se siitä selkene se Roots-skaban aloitus.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1027 28 29 30 31

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «