Aihe: Rokkistarojen kitarakamat (Esittelyt ja miten saada "se" soundi)
1 2 3 4 59 10 11 12 13
samiko
15.09.2022 10:17:37
Krice: Saa enemmän näkyvyyttä, ihan normaalia youtubereilla ja tuota harrastetaan, koska se toimii. Kuvakkeet ja videoiden otsikot on 100% oppikirjan mukaan tehty. Sinällään Gibsonia saa ja pitääkin kritisoida, kyllähän se niiden toiminta on aika luokatonta nykyisin.

Kaikilla on vahva mielipide Gibsoneista vaikka suurin osa ei ole sellaisia edes nähny kuin kuvissa. Mielikuva aivan luokattomasta toiminnasta johtuu juuri näistä hupiukoista ja niiden fanikunnista. Aivan luokattomaksi brändiksi aika hyvin tuntuu olevan Gibsoneita keikoilla, telkkareissa ym. Harley Bentoneita näkeekin sitten harvemmin.

Hommahan on niin, että 200e kitaran omistajaa hellii tällaiset hupiukot ja niiden mielipiteet. "Siinähän setämiehet tuhlaavat rahansa roskaan kun minä ja hupiukko tiedetään että 200e Benton on objektiivisesti parempi".

Se on vähän sama kun min mainostaisin jotain bändiä hyvänä sanomalla että toi toinen bändi on ihan surkea.
Pinewood
15.09.2022 10:45:55 (muokattu 15.09.2022 12:56:20)
Kun uutta halpis kitaraa esitellään, se saattaa olla sillä hetkellä jopa erinomaisen tuntuinen. Aika kuitenkin näyttää, miten hyvä kitara lopulta on. Ovatko kaulat edelleen suoria, miten nauhat kestävät ja pysyvät paikoillaan, pitääkö vire, toimiiko sähköt jne. Esim. omat neljä jenkki Fenderiä (vm. 1989, 2010, 2014 ja 2018) ovat kaikki mainioita kitaroita edelleen, joten luottamus merkkiin ei ole omien kokemusten pohjalta horjunut. Rahalle on saanut vastinetta.

Onko esim. halpa Benton samassa suhteessa yhtä hyvä kymmenen vuoden päästä kuin jokin kalliimpi kitara? Toisaalta pitääkö sillä hinnalla ollakaan? Vaikka arvo olisi tippunut nollaan, se on saattanut ehtiä tarjota rahalle erittäin hyvän vastineen.

Edit: oikolukua
msalama
15.09.2022 11:00:17

Mitä Pinewood sanoi. Halpikset voivat olla hyviäkin, mutta kuinka kauan, kun ajan hammas jyrsii menemään? Ainakin entinen Skujuni kulutti nauhoihin kuopat vuoden soiton jälkeen.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
msalama
15.09.2022 11:04:34

aivan luokattomasta toiminnasta

Ei se luokatonta ole, mutta sanovat laadunvaihtelun olevan nykyään liiallista kitaroiden hintatasoon nähden. Mutta mistä mä tiedän kun en oo uusia Gibsoneita nähny edes kuivissa unissani, vaan vetelen ihan tyytyväisenä menemään noilla seisköntti Norlinin paskoilla :)
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
PekkaM
15.09.2022 12:30:27
Hupiukkohan tuo tietysti on ja se lienee ihan tarkoituksellista kun noin överiksi vedetään. Sillä saa näköjään puoli miljoonaa tilaajaa ja varmaan ihan kivat kuukausittaiset lisätulot. Joihinkin kärkeviin tyyppeihin uppoaa kärkevä tyyli (paitsi jos on eri mieltä).

Mutta mä en osaa shreddata rässii alkuunkaan ja silti pystyn paskan maalipinnan tai huonot säädöt toteamaan nopeasti. Hupiukko ainakin kertoo tuossa olleensa automaalaamossa töissä joten lienee ihan pätevä kommentoimaan asiaa.
Mikko1978
15.09.2022 14:12:41
msalama: No eihän tuo mikään stellaarinen solisti ole, mutta metallikompit ja riffittely siltä lähtee ihan OK. Mutta häh, kai täällä nyt kaikki katsotaan soittokyvyttömiksi ja/tai urpoiksi paitsi oma itse, paikka kun on täynnä joka alan yleiserikoisasiantuntijoita :D

Jos pystyy vain jotain yksinkertaista metalliriffiä soottelemaan kohtuullisesti hetkittäin, niin se on juurikin aloittelijan taso. Itselläni loppui seuraaminen siihen, kun riffien sijaan mestari kokeili vähän pätkän liidiä. Ei tuo tyyppi ole voinut soittaa kovin paljoa. Itse en ainakaan katso edes kaikkia tubettajia soottokyvyttömiksi. Onhan siellä paljon oikein hyviäkin soittajia. Osa pystyy vetämään myös vanhanaikaisesti livenä lauteilla oikein vakuuttavasti. Mr. Poru ei kykene studiossa tai lavalla oikein mihinkään. Eikö kyse ole mistään urpoudesta vaan siitä, että paljonko kannattaa aloittelevan soittajan soitinarvosteluihin tuhlata aikaansa.
Mikko1978
15.09.2022 14:20:54
PekkaM:
Mutta mä en osaa shreddata rässii alkuunkaan ja silti pystyn paskan maalipinnan tai huonot säädöt toteamaan nopeasti. Hupiukko ainakin kertoo tuossa olleensa automaalaamossa töissä joten lienee ihan pätevä kommentoimaan asiaa.

Onko korkealla olevat kielet osoitus huonosta säätämisestä? Kuriirin juuri toinittamassa kitarassa voi olla kielet korkealla tai säristä nauhoihin ihan vain säistä riippuen. Joo, on sellaisiakin kitaroita, jotka ovat tunteettomia säille, mutta ne ovat niin harvinaisia, ettei niistä kyllä linjaa voi vetää. Miettiä sopii myös sitä, että mikä merkitys tuon hintaisten soittimien säädöillä on? Tuollaisten ostajilla luulisi jo olevan oma mieltymys syntynyt ja uusi kitara ensimmäiseksi säädetään mieleiseksi. Niin ainakin itse teen. Vähän sama, kuin vaativampaan käyttöön keittiöveitsetkin teroitetaan mieleiseksi jika tapauksessa, jolloin tehdasteroitulsella ei ole niin väliä. Maalikin on aika pitkälle mieltymyskysymys. Mr. Poru ilmeisesti peukuttaa kiiltelevää ja tasapintaista muovidip-lookia, jota taas itse en arvosta.
Tympee Huttunen
15.09.2022 14:44:00
Tuohan on hyvä ja rehellinen arvostelu, eikä soitossa saati laulussa mitään vikaa ollut tuollaiseem arvosteluun. Troggly arvosteli myös tuon signaturen ja siitähän puuttui mm. pala otelautamerkistä. Muutenhan tuo on skaaloineen varsin mielenkiintoinen laitos. Kärkevää kritiikkiä tuo toki oli, mutta kyllä tosiaan 2800 dollarin skebasta odottaisi aika paljon
.
DirtyFingers
15.09.2022 15:02:15 (muokattu 16.09.2022 07:40:01)
En ymmärrä myöskään mitä tuo hupiukko videollaan selittää. Keppihän oli huippukunnossa, lapakin ehjä. Tosin eihän se aivan autenttinen näin ole.
Come with me for fun in my buggy
samiko
15.09.2022 15:37:17
Mikko1978: Onko korkealla olevat kielet osoitus huonosta säätämisestä?

Aivan. Itse olen hankkinut monen monta kitaraa, ja joutunut alkutöikseni nostamaan kieliä. Se kun tuppaa olemaan joku saakelin vakio että kielet pitää olla millin päässä nauhoista.

Itse en tykkää.
msalama
15.09.2022 15:46:58

kannattaa aloittelevan soittajan soitinarvosteluihin tuhlata aikaansa

No joo, onhan se näinkin. Mutta eiks toi ookin enempi jonkunsorttinen tuottaja/äänittäjä, eikä mikään kitaristi? Mistä tietty seuraa sekin, että piruako se sitten kitaroista puhuu. Hmmmniin...
msalama
15.09.2022 15:50:00

Onko korkealla olevat kielet osoitus huonosta säätämisestä?

Ei, vaan liian matalalla olevat ovat. Tai siis jos skitta tuntuu soitettaessa siltä, että työntää vasurinsa voikirnuun, niin vituloituminenhan siitä seuraa ja luuttu lentää nurkkaan säätöä odottamaan.
msalama
15.09.2022 15:50:24

Itse en tykkää.

Enkä minä.
Mikko_AAA
15.09.2022 17:53:04
PekkaM: Siksi tää varmaan on niin absurdi ja uusia osallistujia luotaantyöntävä keskustelupalsta, että ylläolevan videon äijä katsotaan soittokyvyttömäksi.

Eri asia sitten, uppoaako tuollainen lähestymistapa mutta loppua kohden näytti olevan sitä mieltä, että kitara on oikein asiallinen paitsi setuppi paketista sekä maalipinnan laatu.

M.netin tiukkaakin tiukempi raati kelpuuttaa vain kolme soittajaa: Govan, Petrucci ja Dimebag. Kaikki muu on paskaa. ;)
Krice
17.09.2022 19:19:28 (muokattu 17.09.2022 19:25:12)

samiko: Mielikuva aivan luokattomasta toiminnasta johtuu juuri näistä hupiukoista ja

Ei vaan onhan siinä totuuspohjaakin taustalla. Gibsonin laadunvalvonta on huono suhteessa kitaroiden hintaan, se taitaa tässä vaiheessa olla jo kaikille aika selvä. Kun toimiva laadunvalvonta onnistuu halvemmissakin kitaroissa niin ei se ole mitään ydinfysiikkaa. Kyse on vaan siitä, että kun Gibson brändinä ostettiin niin sen jälkeen tuloksen tekeminen on ollut aika tärkeän tuntuista. Kitaroiden hinnat on korkeat ja Gibson (kuten ikävä kyllä myös Fender nykyisin) on alkanut tekemään kaikenlaisia erikois/artistimalleja, joiden hinnat on ihan päättömiä. Mutta se vain tuntuu toimivan, koska kitaroiden keräilyä on nykyisin paljon enemmän kuin soittamista, puhumattakaan laadukkaasta musiikista.

Ai niin, ja kannattaa muistaa, että monet perinteisesti Gibsonilla olleet artistit lähtivät ovet paukkuen menemään kun yhteistyö kävi huonoksi omistajavaihdoksen jälkeen, ja Gibson on joutunut haalimaan uusia artisteja, jotka onkin aika sekalainen porukka erilaista hiihtäjää. Esimerkiksi youtubesta tuttu Rick Beato sai äskettäin oman mallinsa. Samoin Dave Mustainen "siirtyminen" Gibsonille oli yllätys mielestäni.
msalama
17.09.2022 21:28:36 (muokattu 17.09.2022 21:31:35)

onhan siinä totuuspohjaakin taustalla

On joo, mutta kuten kaiken maailman älämölöössä aina, niin se totuus löytynee kuitenkin jostain sieltä keskivaiheilta.

Ensinnäkin, voidaanko Gibsonille antaa anteeksi ne paljolti kritisoidut ja valitetut kalliimpien mallien valmistusvirheet? No ei tietenkään. Mutta voidaanko siitä vetää se johtopäätös, että kaikki uudet Gibsonit ovat luokatonta paskaa? No ei tietenkään sitäkään. Mutta missäpä se totuus sitten on? No en tiedä, enkä edes arvuuttele.

Eli missä mennään? Kertokaa te :D
mpekkanen
17.09.2022 22:07:12
Itseltä löytyy 2018 vuoden Gibson ja ei siinä ole mitään moitittavaa. Hyvä kitara.
En oikein tajua näitä valittajia, joiden mielestä Gibson tekee huonoja kitaroita. Itsehän sen soittimen ostaa ja miksi ostaisi huonon yksilön? Kitarat, kaiken merkkiset, kannattaisi ostaa niin, että ne itse kokeilee. Jos kitara on huono, niin ei osta sitä. Ei tämän asian pitäisi kovinkaan vaikea olla.
dajackal
17.09.2022 23:41:15
Krice: Samoin Dave Mustainen "siirtyminen" Gibsonille oli yllätys mielestäni.

Davehan kilpailuttaa kitaravalmistajia kuin sähköyhtiöitä, eli sinne mennään mistä saa itselle edullisimman tarjouksen. Tällä kertaa se oli ilmeisesti Gibson joka latoi parhaan sopparin tiskiin.
BigPapa
18.09.2022 00:34:10 (muokattu 23.09.2022 12:38:13)

msalama: On joo, mutta kuten kaiken maailman älämölöössä aina, niin se totuus löytynee kuitenkin jostain sieltä keskivaiheilta.

Ensinnäkin, voidaanko Gibsonille antaa anteeksi ne paljolti kritisoidut ja valitetut kalliimpien mallien valmistusvirheet? No ei tietenkään. Mutta voidaanko siitä vetää se johtopäätös, että kaikki uudet Gibsonit ovat luokatonta paskaa? No ei tietenkään sitäkään. Mutta missäpä se totuus sitten on? No en tiedä, enkä edes arvuuttele.

Eli missä mennään? Kertokaa te :D

No ei siinä ainakaan mun kohdalla ole totuuspohjaa, sen verran on tullut kahlattua Gibsoneita läpi, uudempiakin, eikä mitään valittamisen aihetta ole ollut, ei sitten mitään. On sitten tosiaan näitä Youtuben ja muiden ulkomaisten kitarapalstojen hupiukkoja, jotka saavilla kaataa paskaa, esim. Gibsonin niskaan, ihmettelen, että millä asialla ne liikkuvat, ja mikä on motivaatio sellaiseen suoranaiseen paskanpuhumiseen näistä Gibsonin uudemmistakin tuotteista. Ei voi kovin paljon mennä metsään jos vaikka uuden Original Series 50's Standardin ostaa tai vastaavan 60's standardin. Itsellä oli tuo Original Series 50's Standard 2020 ja oli todella tehty viimosen päälle kaikki oli juuri niinkuin pitikin. Eli perfect guitar. Sehän sitten meni Tonefest puotiin ja lähti sieltä aika nopeesti. Itse sain sillä vaihdettua uniikin ensimmäisen vuoden, 1987 marraskuun alussa tehdyn Surf Green Fender Strat Plussan, joka on Strato parhaasta päästä. Aivan täydellinen kaikella tapaa. Kaulan mm. valmistanut J.Uribe joka tuli tunnetuksi Fender Customshopin Master Builderina.

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5004.jpg

Mullahan on vielä 2015 Les Paul Traditional, joka on todella viimesen päälle tehty. Vertautuu kevyesti Heritage Series Les Paul Standardeihin. Joita mulla on pari ollut. Noi 1959 tribute mikit on vallan tautisen hyvät. Ja kaikki muu materiaali mitä niihin on käytetty ja laatu, se laatu on ykkös laatua. Ei valittamista laadunvalvonnassa.

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5034.jpg

Oli myöskin Les Paul Traditional 2008, enkä vikoja löytänyt hakemallakaan, ei pienintäkään. Hassu juttu. 50 vuotta oon kitaroita käpistellyt ja ei koskaan Fenderin tai Gibsonin valmisteissa ole ollut valittamista vaan aina laatu täyttä kymppiä, ikävää jos ei näin ole sitten useammmille käynyt. Mut semmonen fiilis tulee kun noita valittajia välillä näkee ja kuulee, että ei ihan ole niillä hahmoilla kiinnostustakaan näihin merkkeihin vaan ihan helvetisti suurennellaan, jos on vaikka normi säätämisellä hoituva homma, ja jos ei jokin juttu muuten vaan näissä kyseisissä merkeissä miellytä. Ja jos on se halvan soittimen harha ja niiden suitsuttaminen pääasia, niin onneksi sen sortin selittäjistä ei tarvitse välittää vaan sivuuttaa ilman sen kummempaa ja pitäytyy näissä omissa huomioista omista soittimistaan. Kuten jokainen, joka vähänkään enemmän on kitaroiden kanssa touhunnut, tekee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)