Aihe: Biisi jota et jostakin syystä siedä
1 2 3 4 5113 114 115 116 117130 131 132 133 134
Epämuusikko
19.08.2022 12:44:12
Gary Enfield: Supertrampin Logical song?

Se on ihana biisi ihanalta yhtyeeltä. Mitä nyt fonistin, niin kuin kaikki brittifonistit, vois siitä ampua kuuhun. Sen sijaan synarush-ajalta on muutama biisi jota en lyriikkatasolla osta ensinkään.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
AP
19.08.2022 14:14:43
Gary Enfield: Supertrampin Logical song?

Sehän on aivan oivan rönsyävä pätkä.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
Gary Enfield
19.08.2022 14:30:10 (muokattu 19.08.2022 14:30:53)
AP: Sehän on aivan oivan rönsyävä pätkä.

Niinhän tuo on, ja siinä värssypäätteinä magical, practical, cynical, criminal, logical. Ei tullu muuta biisiä mieleen mihin sopis, vaikka eihän tuo ole synapoppia, jos sitä ei lasketa synapopiksi ennen synapoppia.
Prophet
19.08.2022 20:41:11 (muokattu 19.08.2022 20:41:24)
Zed: Se joku syntikkapoppibiisi, jossa hieman Geddy Leeltä kuulostava laulaja sirottelee -cal -päätteisiä sanoja: magical, logical, clinical, madrical, padrical, mudrical, ödrical jne.

Hyvä biisi, jossa on piristävästi käytetty Wurlitzerin sähköpianoa perinteisen Rhodes Mark I, II, V, tilalla.

https://www.youtube.com/watch?v=uLGGSMm5ZYg
Epämuusikko
20.08.2022 00:18:44
Wurlitzer on järkevän pikkukeikkamiehen Rhodes. Senkin saa maagisen kuuloiseksi kun pistää edes välttävän vahvistimen ja muutaman muljuttimen lävitte.
Prophet
30.08.2022 09:21:24
Willy William - Trompeta. On tehty vääryyttä Guru Joshin Infinity:lle, jota jonnet ei edes muista.
Zed
15.09.2022 15:20:54 (muokattu 15.09.2022 15:41:57)

Dexys Midnight Runners - Come On Eileen. Laulajan itkumaisesti äykyvä äänenkäyttö, tuuraluura, ja puksuttavan kompin pysähtyminen käynnistyäkseen kiihtyvän humpan kautta uudelleen. Karmea kyhäelmä.
33 miestä o istu sonnalla mutta! ,+ -haitaripartio
Epämuusikko
15.09.2022 15:56:01 (muokattu 15.09.2022 16:00:34)
Varmaankin osittain noista syistä rakastan kys. biisiä. Sen sijaan en "hitistänauttimismielessä" arvosta, sikälimikäli oikein muistan, kappaleen tarinan liian bänditaustatietämisspesifisyyttä. jotenkin olisin ite rakentanut tarinan hieman geneerisemmäksi.

Muilta osin 10/10. Mulle kappaleessa on jotain perustavanlaatuisen liikuttavaa, vaikkakin laulajan äänenkäyttö on ns. acquired taste. Niin kuin Velipesonen sanoi, kys. kymmenluvulla tehtiin paljon huonompaakin musiikkia.

Mutta toki kaikesta ei tarvi tykätä, ja ite symppaan kys. rallia koska sen isompaa hittiä heille ei suotu. + hittikappaleet jotka sisältävät tietoisia temponvaihdoksia ovet edelleen maailmassa aliedustettuna.
Epämuusikko
15.09.2022 16:01:04
Sweetin Hey Poppa Joe sen sijaan. voi pojat mitä paskaa.
Epämuusikko
15.09.2022 20:37:10
Eläkeläissoittaja: Eläkeläistanssimuusikkona kysynkin, että millaisia biisejä Wiskarin sitten pitäisi mielestänne laulaa, jotta kritiikki ei olisi teiltä joiltain noin ilkeäntuomitsevaa? Osaisitteko niitä hänelle ehkä itse säveltää, sanoittaa tai jopa sovittaa muiden arvosteltaviksi?

Ehkä en, mutta keskustellaan välillä vaikka Maustetytöistä!

Ugh!
Epämuusikko
15.09.2022 20:37:33
Kefiiri: Ei kai siinä nimessä mitään Heytä ole? Sweetin tuon ajan hitit olivat kunnollista poppirenkutusta. Vaikka Wig-Wam Bam onkin parempi. Jos Sweetillä jotain inhottavaa on niin ällölälly The Six Teens tai mitenkähän se kirjoitetaan.

Vitustako minä tiiän :D
Hannubal
15.09.2022 21:36:20
Kefiiri: Ei kai siinä nimessä mitään Heytä ole? Sweetin tuon ajan hitit olivat kunnollista poppirenkutusta. Vaikka Wig-Wam Bam onkin parempi. Jos Sweetillä jotain inhottavaa on niin ällölälly The Six Teens tai mitenkähän se kirjoitetaan.

70-luvun alussa biisinikkarit Chinn/Chapman tekivät Sweetille noita purkkapop-kamaluuksia, mutta myöhemmin alkoi tulla vähän rokkaavampiakin biisejä kuten Ballroom Blitz ja Hellraiser. Sen jälkeen bändi itse otti enemmän vastuuta biisinteosta, ja syntyi sellaisia kaahauksia kuten Fox on the run ja Action. Niitä jaksaa jo kuunnellakin ihan hyvin, vaikka aina tämä bändi oli sellaista kepeää glam rockia.
Pukki on sammunut, se tänään dokas horjuen.
Epämuusikko
16.09.2022 11:40:14 (muokattu 16.09.2022 11:43:16)
Ei oikein lähde mulle Samu Haberin lausunta tai estetiikka vieläkään. Eikä lyriikka. Pahoittelut mahdollisille mukanaolijoille, on siellä ainakin jokunen kaveri ollut mukana mylläämässä joko tässä tai SA:ssa.

https://www.youtube.com/watch?v=9kKBNVjU5x8

Itse asiassa lyriikka on kovin paikka itelle tässä: kuulee että ollaan jo matkalla mutta joku siinä vaan tökkii. Toki lausuminen on vielä sangen puuratasmaista verrattuna vaikka Tuomo Prättälään. Joka myös kirjoittaa mun korvaan paljon nasevampaa (ehkä joskus liiankin nasevaa) lyriikkaa.
Kefiiri
16.09.2022 14:39:51 (muokattu 16.09.2022 15:09:03)
Hometown Gang on näemmä tuommoinen stadionrallatukseksi suunniteltu juttu. Springsteeniltäkö olisi pitänyt lyriikat tilata? Se varmaan olisi tehnyt sekä syvällisen että samalla kännissä hoilattavan.

Prättälän tiesin vain nimeltä, en sitä että hän tekstittääkin. Organ Kane on ainakin nokkela taiteilijanimi :D
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
16.09.2022 21:00:22
Kefiiri: Se varmaan olisi tehnyt sekä syvällisen että samalla kännissä hoilattavan. todnäk.

Prättälän tiesin vain nimeltä, en sitä että hän tekstittääkin. Organ Kane on ainakin nokkela taiteilijanimi :D

Suomen yhdeksi taitavimmista kosketinsoittajista myös piinkova laulu- ja tekstimies.
Zed
17.09.2022 13:07:04 (muokattu 17.09.2022 13:07:44)

Prophet: YUP - Meitä Odotellaan Mullan Alla

Hyvä valinta! Mutta tämän ilmanaikuisen läpsyttelyn ei missään nimessä kannata edes mielikuvien tasolla antaa määrittää yhtyeen tuotantoa, ellei sitä laajemmin tunne. Ja jos tuntee, sitä pienemmällä syyllä.

Epämuusikko: Varmaankin osittain noista syistä rakastan kys. biisiä. Sen sijaan en "hitistänauttimismielessä" arvosta, sikälimikäli oikein muistan, kappaleen tarinan liian bänditaustatietämisspesifisyyttä...

Ehkäpä tämä on niitä biisejä, jotka vaativat jonkinlaisen kontekstin tullakseen sisäistetyksi. En ole koskaan kuunnellut kappaleen tekstiä, enkä tiedä sen taustoista mitään. Sen toteutuksessa on kyse tietynlaisesta kehtaamisesta: kaikki on pistetty likoon luultavasti tiedostaen, että lopputulos polarisoi kuuntelukokemuksia. Ainakin toistaiseksi olen kokenut kappaleen kuulokuvan niin sietämättömänä älinänä, että tämä taste mahdollisesti jää osaltani acquiraamatta.
Epämuusikko
12.10.2022 19:14:49 (muokattu 12.10.2022 23:12:48)
Ei ehkä ole kyse sietämisestä, vaan ymmärtämättömyydestä. No, kai tämä nyt on sitä nykynuoriso-orkesteritouhua mistä ei meidän vanhojen kuulukaan tajuta.

ja 377 miljoonaa kärpästä tuskin on väärässä.

https://www.youtube.com/watch?v=gQlMMD8auMs

oikeasti mua häiritsee se suuri sekunti melodiassa kun taustalla ählämöidään b9:llä.

(e: okei, luin aiheesta, ja nyt mua häiritsee enemmän se että tämä(kin) on jonkun tuottajasedän laatima revohka)
Zed
27.10.2022 10:56:03 (muokattu 27.10.2022 12:00:23)

Jannica B. - Mania.

Geneerinen, ähkivän venkoileva laulutapa alku-urahduksineen ("Hrrngh'ainan silmät kiinni, hrrngh'aitan kädet ristiin", vaikka ketjun vakiokitisijän outouksista vapaa äänentoisto eittämättä toistaakin tämän ihan selvästi muodossa "Painan silmät kiinni, laitan kädet ristiin"). Lisäksi ottaa turmelukseen se särötetyn puhelinfiltterin läpi ajettu välisupatus ennen kertosäkeitä.
lukethesis
27.10.2022 11:42:05
Epämuusikko: ...samanlaiseen laadunheittelyyn kuin mitä olen osannut odottaa myös Stevie Wonderilta.

Annas muutama esimerkki Stevien "laadunheittelystä"? Aika timanttinen suora nimittäin omasta mielestäni, aina aikuisajan ensimmäisistä Motowneista klassikoihin ja A Time 2 Loveen (2005) saakka. Ei tule nimittäin mieleen oikeasti yhtään "huonoa" biisiä yhdeltäkään noista. Ja tämä sisältää myös I Just Calledin.

Tuon A Time 2 Loven jälkeenhän maestron sävelkynä näyttää kuivunut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)