Aihe: Mikä vahvistin?
1
niilo23
31.01.2019 18:56:42
Mikä olisi hyvä vahvistin? Auttakaa tietämätöntä, joka ei näistä asioista mitään tiedä. Vahvistin olisi tarkoitus hankkia kotikäyttöön ja kevyeeseen keikkailuun, eli pitäisi jonkin verran mölyäkin lähteä. Luultavimmin comboon taipuisin, mutta en ole varma pitäisikö olla putki- vai transistorivahvistin .Budjetti olisi sellainen 200-500 e. Kannattaisiko vahvistin ostaa uutena vai olisiko käytettykkin hyvä ratkaisu?
Mandarax
01.02.2019 13:22:27
Tiukalla budjetilla lähtisin etsimään käytettynä, saa paljon enemmän vastinetta rahalleen. Tonnin hintaisen vahvarin voi saada esim siihen viiteen sataan.
Suosituksia varten kannattaa mainita minkätyyppistä musaa soittaa - kevyttä poppia, death metalia vai jotain siltä väliltä...?
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Lepinkäinen
01.02.2019 13:35:11
Boss Katana lienee se yleisvastaus tällä hetkellä. 100wattinenkin menee helposti budjettiin uutenakin, jos ei sopivaa käytettyä putkaria löydä käytettynä.
jpousi
01.02.2019 15:08:09
Lepinkäinen: Boss Katana lienee se yleisvastaus tällä hetkellä. 100wattinenkin menee helposti budjettiin uutenakin, jos ei sopivaa käytettyä putkaria löydä käytettynä.

Tuolla budjetilla hankkisin yleiskäyttöön joko käytetyn Fender Blues Juniorin tai Peavey Classic 30:n. Molemmat ovat perusputkikomboja.

Ne EIVÄT ole mediaseksikkäitä, ne ovat vanhoja, vanhoja, vanhoja konstruktioita, niissä on efektinä vain jousikaiku, mutta silti niitä edelleen näkee keikoilla. Humpasta poppiin ja rokkiin. Ei niinkään black metalliin...

Molemmat ovat suhteellisen inhimillisesti roudattavissa.

Molempiin voi sitten jossain vaiheessa vaihtaa ämyrin ja siten vielä hienosäätää soundin laatua. Hintataso about 200-450 euroa.
Oho, eiku!
Kefiiri
15.09.2022 18:34:38
Sabbathologist: Mitäs olette mieltä?

Alat tulla vanhaksi kun nostelet näin tuoreita ketjuja :D
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
15.09.2022 19:08:04
Sabbathologist: Vahvistinhan on periaatteessa pelkkä kaiutin.

Tämä on kyllä jotain syvempää sabbathologiaa...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
basisti1971
16.09.2022 08:55:52
Moi.

Kefiiri: Alat tulla vanhaksi kun nostelet näin tuoreita ketjuja :D

:)

Ellen ihan vituroilleen muista/arvele, aloittamaansa kuitenkin nosti :O.

T:Samuli
Sabbathologist
16.09.2022 10:17:43

Mietin vaan, kun moni aina motkottaa että vahvistin on kaiken A&O kitarasoundissa. Mutta rohkenen väittää, että joku 15 w Frontman tai vastaava on yhtä tyhjän kanssa, jos suoraan linjaan pistelee menemään.
Antti1
16.09.2022 10:19:41
Niin siis mitä, huono vahvistin on huono? Oho, enpä olisi osannut aavistaakaan.
Sabbathologist
16.09.2022 10:40:06 (muokattu 16.09.2022 10:40:46)

Okei, ehkä olisi pitänyt aloittaa uusi ketju. Mun pointti taisi mennä ohi aiheen.

Tarkoitin, että kannattaako mun hommata linjaäänitystä varten 10-15 wattinen transistoricombo, vai onko se sama kuin jos äänitän suoraan säröpedaalin läpi ilman comboa? Koska itse en ainakaan usko, että tuollaiset matopurkit muokkaa ääntä kovin mahtavaksi. Kokemusta on, mutta ei nyt muutamaan vuoteen ole tullut vahvarin kanssa soiteltua, niin ei pääse vertailemaan, eikä vähiä roposia viitsisi tuhlata johonkin tarpeettomaan romuun (enää).

Mutta tosiaan, uusi ketju olisi pitänyt tehdä. En lukenut edes aloitusta, luin vain otsikon.
Antti1
16.09.2022 10:47:42
Jos äänität linjaan, niin unohda se vahvari välistä kokonaan. Sun paras kaveri on joku vahvistinmallinnusplugari, jonka kanssa käytetään tietty sitä kaappimallinnusta. Se on sit ihan oma makuasia, että käytätkö säröpoljinta vai et.

Vaihtoehtoisesti voit hommata jonkun halvan kaappimallinnuspurkin siihen säröpolkimen jälkeen, jolla saat jo suhteellisen valmiin kuuloista soundia suoraan talteen. Säröpoljin sellaisenaan on käyttökelpoisen kuuloinen hyvin harvaan asiaan mun mielestä, jos siinä ei ole jonkinlaista kaappimallinnusta kytkettävissä päälle. Hyvin harvassa on. Toisaalta on sitä levyllekin asti päätynyt kaikenlaista säröä suoraan linjaan, Steely Dan tulee nyt heti ensimmäisenä mieleen näistä vähän sofistikoituneemmista akteistakin.
Rämppy
16.09.2022 13:46:06
Mä olen viime vuosina käyttänyt keikoilla eniten Supro Blues King 12 -comboa. Tuota mallia ei enää valmisteta, mutta Supro ja Delta King 12 on suunnilleen sama laite.
Tehoa tässä putkivahvistimessa on useimpiin tilanteisiin riittävät 15 W. Soundit ovat erittäin maukkaat perinnehenkiset, mun mielestä yksi parhaan kuuloisia comboja millä olen soittanut. Laite on myös harvinaisen hurinaton ja kohinaton. Lisäksi kompakti ja kevyt.
Tulin, näin, soitin.
slerbis
16.09.2022 18:12:45
Sabbathologist: Okei, ehkä olisi pitänyt aloittaa uusi ketju. Mun pointti taisi mennä ohi aiheen.

Tarkoitin, että kannattaako mun hommata linjaäänitystä varten 10-15 wattinen transistoricombo, vai onko se sama kuin jos äänitän suoraan säröpedaalin läpi ilman comboa? Koska itse en ainakaan usko, että tuollaiset matopurkit muokkaa ääntä kovin mahtavaksi. Kokemusta on, mutta ei nyt muutamaan vuoteen ole tullut vahvarin kanssa soiteltua, niin ei pääse vertailemaan, eikä vähiä roposia viitsisi tuhlata johonkin tarpeettomaan romuun (enää).

Mutta tosiaan, uusi ketju olisi pitänyt tehdä. En lukenut edes aloitusta, luin vain otsikon.

Eikös sulla ollut jo se Mooerin 005? Jos siitä et saa "old skool" metalli-/rock-soundia, niin jo on kumma. Pistä nyt vaikka se humbucker siihen straton tallaan, niin pitäis jo lähteä. Aivan turha hommata mitään pikkukomboja ellei tarkoitus ole niiden kanssa soitella treenimielessä ilman kuulokkeita.

Tuosta esim. Eugen demoamana sama Mooer suoraan äänikorttiin. Huomaat varmaan, että et tarvitse mitään siihen väliin enää. Kaiut yms voi vaikka suoraan DAWista lisätä. Niitäkin on ihan maksuttomia tarjolla.

https://www.youtube.com/watch?v=EZ0quTpoVGw
A tergo in bona nates
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)