Aihe: Darkglass alpha omega säröt
1 2
Amatööri muusikko
05.06.2022 16:46:12
Kaikista basso säröistä mitä olen kuullut täytyy sanoa että Darkglassien ääni on kyllä murein mitä meikä on löytänyt, hinnat tosin halvimmalle merkin pedaalillle taitaa olla 200e joka vähän puree meikän budjettiin. Lähin samanlainen ääni on löytynyt on ollut Aguilar agro pedaali joka on noin 100e käytettynä mutta taitaa leikata hieman alempia taajuksia äänestä pois.
Tuli siis mieleen olisko jollakulla tietoa Darkglasssin alpha omegoiden tapaista säröistä jotka eivät ole ehkä yhtä tyyriitä, kiitos!
paskisti
14.06.2022 10:03:20
Eipä niitä taida olla muita, sillä ennen Darkglassia oli bassosäröt aika ankeita eikä sillä saralla tunnu edelleenkään olevan uusia tulokkaita. Helpoimmalla ja varmaan lopulta halvimmalla pääsee kun ostaa sen suosikki DG:n, sillä jos lähtee halvemmista etsimään niin lopulta taitaa tulla vaan paljon kalliimmaksi ja joutuu kuitenkin ostamaan sen DG:n.

Kyttää torilta käytettyä, sillä säästää myös jokusen kympin.

Amerikkalaisilla on vaikka minkälaisia purkkeja, mutta eivät ole erityisen hyvin edustettuina täällä pienemmät valmistajat, eikä välttämättä paljon halvempiakaan.
J.Nikkanen
14.06.2022 11:10:53
paskisti: Eipä niitä taida olla muita, sillä ennen Darkglassia oli bassosäröt aika ankeita

Lienee lähinnä kiinni siitä mitä hakee? Muutamaakin DGn pökälettä testannut ja eivätpä ole mun lautaan tulossa.
okabass
16.06.2022 01:13:44 (muokattu 16.06.2022 01:16:35)
Kokeile Origin Bassrig '64 tai SV. Kalliita, mutta varsin hyviä. Mitä DG-osastoon tulee, niin samaa mieltä edellisen kanssa. Taisin kolmea eri DG pedaalia kokeilla.
https://origineffects.com
Tympee Huttunen
16.06.2022 06:11:11
Buy once, cry once.

Jos haluaa Darkglass-soundia niin ostaa vaan sen Darkglassin heti. Muuten ostaa x-määrän jotain muita ja lopulta kuitenkin sen Darkglassin.
paskisti
16.06.2022 08:56:44 (muokattu 16.06.2022 08:56:52)
J.Nikkanen: Lienee lähinnä kiinni siitä mitä hakee? Muutamaakin DGn pökälettä testannut ja eivätpä ole mun lautaan tulossa.

Toki, ja nyt OP haki Darkglassia tai vastaavaa, johon kommentoin että ei niitä samansaundisia ollut aiemmin.
J.Nikkanen
16.06.2022 09:17:08
paskisti: Toki, ja nyt OP haki Darkglassia tai vastaavaa, johon kommentoin että ei niitä samansaundisia ollut aiemmin.

Sansampin PSA-1 räkkiviipaleesta irtoaa jos jonkinmoista muroa, itse pidin alkupään DG vehkeitä enemmän ja vähemmän Sansamp kopioina saundin puolesta.
pehko
16.06.2022 13:32:30 (muokattu 16.06.2022 13:33:20)
Alpha Omegasta ei ole kokemusta. Vintage Microtubesin omistin joskus, ei ollu mun juttu. Ei pitäny DG:tä enää ostaa, mut nyt on kuitenkin laudassa X7 ja siitä kyl tykkään. Saanu väännettyä just semmosen särön kun haluan, selkeän mutta väkivaltasen, alapäätä menettämättä
Antti1
16.06.2022 13:37:12
pehko: Alpha Omegasta ei ole kokemusta. Vintage Microtubesin omistin joskus, ei ollu mun juttu. Ei pitäny DG:tä enää ostaa, mut nyt on kuitenkin laudassa X7 ja siitä kyl tykkään. Saanu väännettyä just semmosen särön kun haluan, selkeän mutta väkivaltasen, alapäätä menettämättä

Ihan mielenkiinnosta mikä tossa Vintagessa ei toiminut ja mikä on nykyisessä paremmin? Mä juuri funtsin tota Vintagea lautaan, kun kaipaisin vähän sellaisen huomaamattomamman perusroson soundin pohjaksi.
pehko
16.06.2022 13:44:10 (muokattu 16.06.2022 13:47:07)
Antti1: Ihan mielenkiinnosta mikä tossa Vintagessa ei toiminut ja mikä on nykyisessä paremmin? Mä juuri funtsin tota Vintagea lautaan, kun kaipaisin vähän sellaisen huomaamattomamman perusroson soundin pohjaksi.

Kai siitä ei tarpeeksi irronnu väkivaltaa. =D Oon enemmän semmosen läpileikkaavan, kunnolla turpaan vetävän särön ystävä. Jotenkin se oli liian tuhnu ja pehmeä.

No joo, alkuun käytin sitä tuomaan Hartken LH500:sen kanssa vähän lämpöä, siinä se toimi jees, mut sit kun Hartke lähti ja käytin sitä särönä niin ei vaan toiminu itelle yhtään. Mulla oli se kaikkein karvalakein malli, en tiedä oisko se pre amp versio toiminu paremmin, kun eq. Studiossa soittelin myös kovemman särön kohdat sillä (koska tuottaja oli sitämieltä, vaikka ite olisin vetäny Digitekillä) ja aivan baska soundi tuli levylle kyllä.
Funkånaut
16.06.2022 19:01:39

Tympee Huttunen: Buy once, cry once.

Jos haluaa Darkglass-soundia niin ostaa vaan sen Darkglassin heti. Muuten ostaa x-määrän jotain muita ja lopulta kuitenkin sen Darkglassin.

Juu, ja pian korvikkeisiin uppoaa paljon enemmän rahaa kuin siihen, että ostaa haluamansa kerralla.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
kojones
16.06.2022 21:18:38
pehko: Jotenkin se oli liian tuhnu ja pehmeä.

Ja mun makuun Vintage oli aivan liian koliseva ja turski, ysärisäröltähän se kuulosti eli oli varsin moderni :D
pehko
16.06.2022 21:45:46
kojones: Ja mun makuun Vintage oli aivan liian koliseva ja turski, ysärisäröltähän se kuulosti eli oli varsin moderni :D

Ehken osannu vaan säätää =D Tosin, kolinaa en myöskään hae. Sansampista sitä irtoaa tarpeeksi ja vois siitä ehkä hankkiutua eroon. Turhaan se laudassa on.
Ssyba
20.06.2022 00:19:42 (muokattu 20.06.2022 00:20:32)
En allekirjoita ollenkaan väitettä että ennen darkglassia bassosäröt oli jotenkin ankeita. Viime vuosikymmeninä on levytetty tolkuton määrä biisejä joissa on bassosäröä, ja järjettömän hyväsoundista sellaista, ja todennäköisesti yhtäkään niistä ei ole soitettu darkglassin läpi, joten en näe mitään erityistä syytä vannoa yhden merkin nimeen.
paskisti
20.06.2022 14:30:18 (muokattu 20.06.2022 14:36:49)
Ssyba: En allekirjoita ollenkaan väitettä että ennen darkglassia bassosäröt oli jotenkin ankeita. Viime vuosikymmeninä on levytetty tolkuton määrä biisejä joissa on bassosäröä, ja järjettömän hyväsoundista sellaista, ja todennäköisesti yhtäkään niistä ei ole soitettu darkglassin läpi, joten en näe mitään erityistä syytä vannoa yhden merkin nimeen.

Kyllähän samanlaista saundia on hyvinkin väännetty studiossa. Se vaan tehdään vähän monimutkaisemmin, kun tarvitsee olla useampia raitoja. Vahvistimen kanssa tai kotona soitellessa pääsee helpommalla jos on pedaali joka tekee tuon halutun saundin suoraan.

Ja kyllä sen Darkglassinkin kanssa useampaa raita tulee käytettyä studiossa, ettei sekään oikotie onneen ole välttämättä, mutta hyvänä särönä helpottaa asioita jos vaan saundi on sitä mitä haetaan.
paskisti
20.06.2022 14:34:40 (muokattu 20.06.2022 14:39:07)
J.Nikkanen: Sansampin PSA-1 räkkiviipaleesta irtoaa jos jonkinmoista muroa, itse pidin alkupään DG vehkeitä enemmän ja vähemmän Sansamp kopioina saundin puolesta.

Olet oikeassa PSA-1 suhteen, siinä pystyi tosiaan säätämään säröä useammalla alueella monipuolisesti - unohdin koko laitteen. No pedaalina sitä ei tainnut saada kuin vasta nyt myöhemmin kun tuli 2.0 versio, en tiedä onko edeltäjänsä veroinen.

DG:n B7K on tietyiltä osin lähellä perinteistä Sansampin BDDI ja varmaan toiminutkin DG:n esikuvana. On kuitenkin saundiltaan läpinäkyvämpi, ja mahdollistaa särön leikkureiden käytön mitä Bass driverissa ei ole.
Amatööri muusikko
21.06.2022 12:57:58
Varmastikkin olisi parempi että hankkisin suoraan DGn mutta se vain ei ole meikälle vaihtoehto surullisesti :,)
Kiitos silti kaikkile kommenteista!
Rulliz
09.09.2022 22:57:01
Darkglassin ominaisuuksiin kuuluu aina särötetyn ja puhtaan soundin sekoittaminen blend-toiminnolla. Mielestäni tämä on se tavoiteltu toiminto, jolla basistit saavat "tiukan" särön, koska alakerta säilyy selkeänä.

Olen itse miettinyt jos hommaisi Bossin LS-2 Line Selectorin ja sen avulla kokeilisi "blendata" erilaisia särösaundeja. Eli ko. boksilla pystyy annostelemaan puhdasta sekä särötettyä signaalia haluamansa määrän. Säröpedaali vaan Line Selectorin looppiin ja menoksi. Tämä kaikki yhdestä ulostulosta sitten vahvistimeen tai minne tarvitsee. Hyvä vaihtoehtohan tuossa olisi, että voisi kokeilla myös tavallisilla kitarapedaaleilla, koska alakerta säilyy tuon LS-2:n blendin ansiosta. Säröosiokin olisi tarpeen mukaan vaihdettavissa ja voihan tuohon kokeilla muitakin efektejä. Mietteitä tai jopa kokemuksia?!
Rulliz
10.09.2022 20:00:10
ituvirtanen: Olet hakoteillä. Osittain.

Blend sotkee kaksi signaalia samalla taajuusalueella keskenään. Tämä voi aiheuttaa vaiheongelmia, jolloin osa taajuuksista kumoutuu ja käytännössä katoaa. Näkisin, että voi toimia joillain pedaaleilla mutta voi aiheuttaa myös yllätyksiä. Vaiheenkääntö voi auttaa hassun saundin kanssa.

Jakosuodin (cross-over, X-over) taas jakaa taajuusalueen kahteen tai useampaan alueeseen. Tyypillisesti jakotaajuus on säädettävä. Olen käyttänyt jakosuodinta noin 400 hertsissä jakamassa alueen puhtaisiin mataliin ja effektoituihin korkeisiin. Esimerkiksi flangeria ja säröä voi puskea huomattavasti tavallista enemmän kanavaan, kun matalat pysyvät tanakkana. Olen tästä kirjoittanut artikkelin takavuosina ja olen myös korjannut sitä kokemuksien mukaan.

En sano, etteikö blend toimi kohtuudella tai hyvin. Jakari vain tarjosi minulle enemmän kuin blend. Opiskeluun meni aikaa, kun esimerkiksi sopivaa jakotaajuutta piti etsiä. Samaten ajattelu efektien määrästä (vaikutuksen määrästä, siis) muuttui merkittävästi. Kyllä, innostuin välillä aivan liikaa.

Jos haluan käsitellä basson ääntä kovalla kädellä, blend on minusta - siis minusta - turhake niin kompressoinnissa kuin monissa muissa efekteissä. Hyvä kompressio ei kaipaa rinnalleen vuotoja suorasta äänestä mutta oikeitten säätöjen etsiminen on kyllä välillä yhtä tuskaa. Efektit ovat tyypistä riippuen konstikkaampia, koska täysin efektoitu ääni voi olla kaukana halutusta (vrt. vaikka viive tai kaiku ilman suoraa ääntä). Jyrkähköstä aloituksestani huolimatta saunditutkimusmatkailijan tärkein maali on lopulta löytää haluamansa saundi tavasta riippumatta.

Eipä tullut vaiheiden kumoutuminen mieleenkään. Olisko tuo jotenkin ratkaistu LS-2:n osalta, ettei sitä tapahdukaan?

https://youtu.be/G6fYwb9lp58

Tuossa tapahtuu kyseinen homma kohdasta 3:23 alkaen

https://youtu.be/dgN_WwCm9nQ
Tässä videolla joissain demoissa käytetty myös, niistä erikseen maininta videolla.

Tuo cross-over on joissain choruspedaaleissa ainakin laitettu ihan tehtaan puolesta. Usein niissä ei säätöjä ole vaan valittu taajuusalue on aina sama ja kytkimen takana. Mutta onkos siinäkin perusperiaate sama kuin blendissä, että jätetään alakerta koskematta? Hankalia juttuja, enkä mää näistä oikein niin ymmärrä, kun oon vaan tämmönen basisti. :p
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)