Aihe: Vahvistimen biasointi
1 2
jniska
29.09.2014 17:09:19
Hienoa että joku viitsii tällaisia juttuja kirjoittaa. Itsellä vaan tökkii pahasti tämmöinen "väritetty" kirjoittelu. Kirjoitetaan asian sekaan kaikenlaista diipadaapaa ja tehdään biasoinnistakin melkein "novelli".
Asiajutut asiatyylillä, muut kertomukset reissuista sitten vapaammalla tyylillä.
Uraltonen biasointityökalu on kyllä hintansa väärti ja kätevä.
"Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä"
Muovinen
30.09.2014 07:54:07

jniska: Hienoa että joku viitsii tällaisia juttuja kirjoittaa. Itsellä vaan tökkii pahasti tämmöinen "väritetty" kirjoittelu. Kirjoitetaan asian sekaan kaikenlaista diipadaapaa ja tehdään biasoinnistakin melkein "novelli".
Asiajutut asiatyylillä, muut kertomukset reissuista sitten vapaammalla tyylillä.
Uraltonen biasointityökalu on kyllä hintansa väärti ja kätevä.

Eiköhän siihen biasointiinkin löydy niitä kuivia insinööriohjeita vaikka kuinka, mutta teeppä siitä mielenkiintoinen teksti. Siinäpä haaste.
Kipander
01.10.2014 19:43:57 (muokattu 01.10.2014 21:28:33)

Moi kaikille ja kiitos kommenteista, hieman vastauksia:

iec, uusipe ja tommiot: Tämä artikkeli ei ollut teitä varten vaan vaatimaton yritykseni yksinkertaistaa biasointi sille tasolle, että jokainen sen ymmärtäisi.

Hombre, kyllä putki biasoitiin kylmäksi. Tarkoitus oli tehdä "old school"-biasointi, jossa mutkat vedetään suoriksi. Vahvistimen biastrimmerin vara loppui 32 mA:n kohdalla, ja koska kyseessä oli jo toinen putkisetti ja vahvistimen takapaneelin bias näytti vihreää valoa, jätin biasin tuohon. Putket soivat hienosti ja vahvistin soundasi hyvältä. En halunnut demota biasointia fenderin omalla metodilla vaan yleisemmällä biasprobe-tyylillä, joka on sovellettavissa kaikkiin vahvistimiin.

jniska. Biasoinnin upottaminen osaksi tarinaa oli tyylikeino, jota aion käyttää jatkossakin. Jos teknisen asia purkaa auki ja upottaa osaksi kertomusta, mahdollisuus siihen, että joku ymmärtäisi sisällön kasvaa huomattavasti. Teknisiä kirjoituksia biasoinnista löytyy kyllä, tässä hyvä artikkeli aiheesta:

http://www.aikenamps.com/index.php/the-last-word-on-biasing

Tarkoitukseni oli kirjoittaa juuri sellainen artikkeli, jonka olisin itse halunnut lukea kun aloititin biasoinnin opiskelun. Teknisten termien käyttö on helppoa, mutta käytännän esimerkkejä joutuu miettimään pidempään.

Parhain terveisin

Kimmo Aroluoma
yanera
07.09.2022 12:23:45

Mitä jos laittaa vaan uudet pääteputket vahvistimeen eikä biasoi.

En osaa biasoida.

Kyseessä Blackstar ht club 50 nuppi mark I
Slava Ukraini!
The Jack
07.09.2022 13:00:52
yanera: Mitä jos laittaa vaan uudet pääteputket vahvistimeen eikä biasoi.

En osaa biasoida.

En minäkään ole uskaltautunut biasoimaan. Olen tehnyt niin, että vien pajalle hankkimani vahvarin ensimmäisen putkivaihdon kohdalla biasoitavaksi. Olen ostanut sitten samoja putkia varastoon, ja myöhemmin vaihtanut aina identtiset edellisten tilalle. Hyvin on mennyt tälläkin tavalla. Ainahan vahvarien takana tekstissä tosin varoitellaan, että ritilän saa aukaista vaan "koulutettu asiantuntija", joten mitään en uskalla suositella tai vastuulleni ottaa.

Käsittääkseni liian kylmä bias kuulostaa ainoastaan huonolta. Liian kuumaksi säädetty bias kuluttaa putket ennenaikaisesti. Tehtaalta tulevat vahvarit on yleensä säädetty kylmänpuoleisesti.
p130
07.09.2022 13:44:02

The Jack: En minäkään ole uskaltautunut biasoimaan. Olen tehnyt niin, että vien pajalle hankkimani vahvarin ensimmäisen putkivaihdon kohdalla biasoitavaksi. Olen ostanut sitten samoja putkia varastoon, ja myöhemmin vaihtanut aina identtiset edellisten tilalle. Hyvin on mennyt tälläkin tavalla. Ainahan vahvarien takana tekstissä tosin varoitellaan, että ritilän saa aukaista vaan "koulutettu asiantuntija", joten mitään en uskalla suositella tai vastuulleni ottaa.

Käsittääkseni liian kylmä bias kuulostaa ainoastaan huonolta. Liian kuumaksi säädetty bias kuluttaa putket ennenaikaisesti. Tehtaalta tulevat vahvarit on yleensä säädetty kylmänpuoleisesti.

Vanhemman koulukunnan, jo hautuumaalle muuttanut varsin tunnettu ja arvostettu soittaja naureskeli joskus biasoinnille kun yritin kysellä soundivinkkejä; "Ei me silloin 60-luvullakaan biasoitu, uutta putkea tilalle, jos vanha hajosi".

Autenttista vintagesoundia ei voi saada huolella biasoidusta laitteesta. Tätä voisi varmaan julistaa paljstalla totuutena? Sopivasti rölläämällä sen ehkä saisi ottamaan tuulta TGP:lla, ja sittenhän se olisi totuus ;/
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
harryk
07.09.2022 15:25:51

Nykyputkien laatu ei ole enää sama kuin menneinä aikoina. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos pääteputket biasoidaan liian kuumiksi, niiden elinkaari lyhenee. Putkien hinnat ovat myös sitä luokkaa, että oikein säädetty lepovirta noille putkille säästää myös euroja lompakossa. Jos putket biasoidaan kylmiksi, niiden saundi on yleensä ponneton ja huono.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
von spets
07.09.2022 19:05:35
Olen kokeillut omissa Fender-johdannaisissa vahvareissani biasointia kuuntelemalla soundia samalla kuin säädän potikkaa. Bias-potikka aluksi ääriasentoon eli putket "kylmäksi". Sitten käännetään potikkaa vähän kerrassaan kunnes kuulee soittaessa soundissa sellaisen pienen heräämisen. Bassot nousee, treblet herää ja soittotuntuma tulee jotenkin "notkeaksi". Samalla pitää katsella onko putket jo liian kuumana. Olen joskus laittanut tahallani liiaksi kuuman puolelle ja kokeillut pikaisesti mitä se tekee soundille. Lyhyen aikaa putket kestävät.
Jos tällä korvat/ruuvari-menetelmällä löytyy paras säätökohta, voi sitten mitata ja laskea ollaanko turvallisella alueella. Onpahan mielenrauha putkien kestävyyden kannalta.

Tätä menetelmää en kuitenkaan virallisesti suosittele kenellekään vaikka se on mulla toiminut. Parempi on mitata ja säätää putkien ohjearvojen mukaan. Bias-potikat ovat joissakin malleissa herkkiä - pienikin liike voi tehdä ison hyppäyksen.
basisti1971
08.09.2022 08:02:27
Moi.

Moderaattorin eilisestä powertripistä opiksi ottaneena tapojeni vastaisesti lyhyt vastaus:

yanera: Mitä jos laittaa vaan uudet pääteputket vahvistimeen eikä biasoi.

Ellet vaihda tismalleen samanlaisiin tehdastestattuihin ja sähköisten parametrien perusteella mätsättyihin, ei voi suositella.
Kuten Harry tuossa yllä totesi, putkiparametrien tasaisuus on tänä päivänä heikkoa.
Vaikkei mitään biasin pielessä olemisen vuoksi rikkoutuisikaan, soundi ei suurella todennäköisyydellä ole paras mahdollinen.

yanera: En osaa biasoida.

Ei huolta, lähistöltä löytyy varmasti ammattitaho (tai hätätapauksessa aktiiviharrastaja) joka homman hoitaa oikeaoppisesti.
Homma on helppo, mutta vaatii mittavälineitä ja tietotaitoa.

yanera: Kyseessä Blackstar ht club 50 nuppi mark I

Virtuaalihatunnosto vahvarin mainitsemisesta.
Tässä tapauksessa netistä kaivetun tiedon perusteella Blackstarit (ainakin A/B-luokan versiot) vaativat tavanomaisesta poikkeavaa kikkailua diagnosointiin ja bias säätöön.

T:Samuli
Kefiiri
08.09.2022 18:23:54
basisti1971: Moi.

Moderaattorin eilisestä powertripistä opiksi ottaneena

Mitäs eilen tapahtui? Olin pois voorumilta tykkänään.
En ole musiikin asiantuntija.
The Jack
08.09.2022 19:50:15
Kefiiri: Mitäs eilen tapahtui? Olin pois voorumilta tykkänään.

Ainakin "Apua floyd rosen kanssa!!" -ketjussa oli useammalta kirjoittajalta hyvää settiä, mutta valitettavasti tietopakettia floikan säätämisestä on moderaattoreiden toimesta lyhennetty useampi sivu. Saattaa liittyä siihen.
Kefiiri
08.09.2022 23:42:17
The Jack: Ainakin "Apua floyd rosen kanssa!!" -ketjussa oli useammalta kirjoittajalta hyvää settiä, mutta valitettavasti tietopakettia floikan säätämisestä on moderaattoreiden toimesta lyhennetty useampi sivu. Saattaa liittyä siihen.

No juu, onpa mahtanut olla huimat sapelinkalistelut :D
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
09.09.2022 07:54:03
Moi.

The Jack: Ainakin "Apua floyd rosen kanssa!!" -ketjussa oli useammalta kirjoittajalta hyvää settiä, mutta valitettavasti tietopakettia floikan säätämisestä on moderaattoreiden toimesta lyhennetty useampi sivu. Saattaa liittyä siihen.

Siihenpä hyvinkin.

Toki omasta mielestä asiaanliittyvän ja sisällöltäänkin asiallisen oman vuosikymmenten kokemuksiin perustuneen pitkän kirjoituksen katoaminen kenkuttaa roimasti kun kirjoitusnopeus on mitä on, mutta lukematon määrä muitakin asiallisia aiheeseen liittyviä -vaikkakin kohtuu kärkkäitä kuten aiheen luonteeseen kuuluu- kommentteja katosi syystä tai toisesta.

Muutakin kyllä tapahtui (josta luin vasta myöhemmin) muttei tähän viestiketjuun liittyvää.

Jonkinasteisena Trekkeri-nörttinä erään STTNG:n jakson titteli kyllä hiipi mieleen ;).

Kefiiri: No juu, onpa mahtanut olla huimat sapelinkalistelut :D

No kun ainakaan mun mielestä ei.
Ei ainakaan mitenkään tavallisuudesta poikkeavaa.

Ainakaan ~35 postaukseen asti en mitään kovin ihmeellistä huomannut, jonkinasteista eskalaatiotaipumusta oli one-liner vehkeidenmittaustalkoissa kyllä loppua kohden havaittavissa ;).
Joten voihan olla että jotain meni multakin ohi.
Ei toisaalta edelleenkään selitä miksi asiapostauksetkin ketjusta poistettiin ja ketju lyötiin lukkoon.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)