Korkki74 24.08.2022 01:45:13 (muokattu 24.08.2022 01:46:12) | |
---|
Tarttis äänitellä uuden bändin ekalle EP:lle lauluja lähiviikkoina. Ajattelin kysellä hiukan vinkkejä siihen. Olen aiemmin äänitellyt kyllä yhden levyllisen, mutta silloin kyse oli lähinnä recin painamisesta ja raitojen siirtelystä. Nyt pitäisi vastata hiukan enemmästä. Tuolla kerralla teimme niin että päälaulua äänitettiin aina kolme raitaa (siis triplattiin) ja ne panoroitiin yksi keskelle ja muut sivuille. Kertseihin äänitettiin myös pari raitaa päälaulua lisää, jotta kuulostivat tarpeeksi "vahvoilta". Lisäksi taustalauluja äänitettiin aina tuplasti samoin kuin muutamassa biisissä olleet porukkahuutokohdat. Ja näitä panoroitiin samoin. Onko tälläinen toimintatapa järkevä vai tuleeko tuossa jopa liikaa raitoja ja liikaa kuormitusta laulajalle? Tässä bändissä on ihan täysin erilainen ja eri sukupuolinenkin laulaja kuin tuossa aikaisemmassa. Entäs millaisia efektejä olisi hyvä käyttää laululle? Käytettävä DAW on Reaper, siinä on varsin kattava valikoima omia juttuja. Varmaan hiukan kaikua ja jonkinlaista EQ:ta mutta mitä itse käytätte? |
Danko 24.08.2022 02:13:01 | |
---|
Korkki74: Tuolla kerralla teimme niin että päälaulua äänitettiin aina kolme raitaa (siis triplattiin) ja ne panoroitiin yksi keskelle ja muut sivuille. Kertseihin äänitettiin myös pari raitaa päälaulua lisää, jotta kuulostivat tarpeeksi "vahvoilta". Lisäksi taustalauluja äänitettiin aina tuplasti samoin kuin muutamassa biisissä olleet porukkahuutokohdat. Ja näitä panoroitiin samoin. Onko tälläinen toimintatapa järkevä vai tuleeko tuossa jopa liikaa raitoja ja liikaa kuormitusta laulajalle? Tässä bändissä on ihan täysin erilainen ja eri sukupuolinenkin laulaja kuin tuossa aikaisemmassa. Kaikki riippuu tietysti millaista lopputulosta ollaan hakemassa, mutta omaan korvaan kuulostaa hieman yliampuvalta, jos päälaulua tulisi L-C-R läpi äänitteen. Itse pyrin laulattamaan kappaleen jokaisesta osasta neljä ottoa, jolloin parhaista paloista kootaan päälauluraita, ja loppuja voidaan hyödyntää kertsituplauksiin ym. Entäs millaisia efektejä olisi hyvä käyttää laululle? Käytettävä DAW on Reaper, siinä on varsin kattava valikoima omia juttuja. Varmaan hiukan kaikua ja jonkinlaista EQ:ta mutta mitä itse käytätte? Kompuroita saatan käyttää lauluraidalle useampaakin, ja de-esser on myös melko yleinen työkalu. Varsinaisista efekteistä pari erityyppistä kaikua (hall, plate) ja erimittaista delayta (nopea slapback & pidempi, biisin tempoon taimattu) tulee yleensä reititettyä heti miksaussession alussa. Erikoistilanteisiin sitten vaihelevitintä (esim. SoundToys Little MicroShift) ja rinnakkaissärö, mikäli halutaan räyhää! "Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta |
oksatboys 24.08.2022 13:18:56 (muokattu 24.08.2022 13:24:22) | |
---|
Lähtökohtaisesti en tuplaisi samasta äänestä mitään ainakaan laulamalla. Ei se kuitenkaan 1:1 tule osumaan ja lopputulos on vaan suttuisen amatöörimäinen. Erikoishommat toki sitten erikseen. Esim. tuplausefektit (kaikujahan nekin) toimii mun korvaan paremmin. Vahvuutta saa kun laulaa yhden hyvän raidan (voi toki kasailla paloista) hyvin sovitettuun biisiin ja kertsiin laulaa vaikka stemmoja. |
darkus 24.08.2022 14:22:02 | |
---|
oksatboys: Lähtökohtaisesti en tuplaisi samasta äänestä mitään ainakaan laulamalla. Ei se kuitenkaan 1:1 tule osumaan ja lopputulos on vaan suttuisen amatöörimäinen. Erikoishommat toki sitten erikseen. Esim. tuplausefektit (kaikujahan nekin) toimii mun korvaan paremmin. Vahvuutta saa kun laulaa yhden hyvän raidan (voi toki kasailla paloista) hyvin sovitettuun biisiin ja kertsiin laulaa vaikka stemmoja. Ei tule osumaan 1:1 mutta warp editing sekä vocaling on keksitty jolla noi saa menemään aivan nappiin keskenään. Molemmat raidat vielä tunella viriin niin aiettä. Toinen hyvä jekku on pistää vaan rankasti chorusta siihen ekaan ottoon. Intellifexin 8-voice esim. |
rintapek 24.08.2022 16:28:28 | |
---|
oksatboys: Lähtökohtaisesti en tuplaisi samasta äänestä mitään ainakaan laulamalla. Jos 1:1 tuplauksen tahtoo niin tuplaa tai vaikka triplaa raidan. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. |
oksatboys 24.08.2022 16:43:18 | |
---|
darkus: Ei tule osumaan 1:1 mutta warp editing sekä vocaling on keksitty jolla noi saa menemään aivan nappiin keskenään. Molemmat raidat vielä tunella viriin niin aiettä. No näin toki voi tehdä, mutta tartteeko niitä tuplauksia edes laulaa sitten. Tekee koneella vaa. |
PJS 24.08.2022 22:11:15 (muokattu 24.08.2022 22:20:36) | |
---|
Toki JOS haluu sellasta jossain vaiheessa tosi suosittua "indiempää" laulusaundii ni laulamalla tuplaaminen on selkeesti helpoin tapa saada se saundi ja silloin tietty homman pihvi on just niissä kahden näennäisesti samalla tavalla lauletun raidan pienissä eroissa. https://www.youtube.com/watch?v=UDpTj4zXjKI tossa on asiaa hyvin valottava videohomma. Mut jos haluu vaan saman mut kovempaa/isommin, niin keinot on kyl keksitty ilmankin et pitää alkaa laulaa kaikkea kahteen tai kolmeen kertaan. I still love rock and roll |
oksatboys: No näin toki voi tehdä, mutta tartteeko niitä tuplauksia edes laulaa sitten. Tekee koneella vaa. No kyllä se silti kuulostaa erilaiselta kun on kaks viritettyä ottoa päällekkäin vs. sama otto kopioituna. Kokeile jos et usko. |
Jucciz 31.08.2022 22:23:23 | |
---|
rintapek: Jos 1:1 tuplauksen tahtoo niin tuplaa tai vaikka triplaa raidan. No yhdeltähän se silloin kuulostaa. Tuplauksen idea on just ottojen keskinäisissä pienissä eroissa. Toki jollain ADT:lla voi tehdä yhdestä raidasta keinotekoisesti leveämpää, mutta vain oikea tuplaus on oikea tuplaus. |
rintapek 01.09.2022 19:12:47 (muokattu 01.09.2022 19:14:40) | |
---|
Jucciz: No yhdeltähän se silloin kuulostaa. Tuplauksen idea on just ottojen keskinäisissä pienissä eroissa.. tämä kävi mulla mielessä kun just tänään tein laulun uuden menopelini inspiroimana. Jos on vetäny biisin sata kertaa keikalla niin saumat osumatarkkuuteen olis rutiinin myötä paremmat. Tossa vedin ensin lauluraidan 1 Sit se mykistettynä lauloin raidan 2 oli ihan liikaa "efektimäinen" joten mykistin raidan 2 ja lauloin raidalle 1 uuden oton joka sit meni paremmin nappiin sen olemassa olevan 2laulun kans. Sit en jaksanu enempää, mut jos ei o laulusta rutiinia niin ottoja sais varmaan tehdä kymmeniä. ja paremman laulajan kans. https://maihinnousu.net/s/32084 Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. |
Kalmo 13.09.2022 16:18:31 | |
---|
Itse pidän ns. Lennon-metodista. Tuplattu lauluraita panoroidaan n. 30% sivuun ja huomattavasti pienemmällä volyymillä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Danko 14.09.2022 09:51:36 | |
---|
Kalmo: Itse pidän ns. Lennon-metodista. Tuplattu lauluraita panoroidaan n. 30% sivuun ja huomattavasti pienemmällä volyymillä. Tuplattu vai viipästetty? The Beatles, and John Lennon in particular, loved to double track vocals but hated the act of doing it.https://bobbyowsinskiblog.com/abbey-road-adt/ "Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta |
Kalmo 14.09.2022 14:07:37 | |
---|
Danko: Tuplattu vai viipästetty? https://bobbyowsinskiblog.com/abbey-road-adt/ Sekä tai ehkä että, riippuen toteutuksesta. Jos laulu on laulamalla tuplattu, on aikaeroa usein sen verran, ettei vaiheongelmia tule. Jos raita on kopsattu, kannattaa muutaman millisekunnin siirto. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
PJS 14.09.2022 21:54:03 | |
---|
Danko: Tuplattu vai viipästetty? https://bobbyowsinskiblog.com/abbey-road-adt/ biitles ADT:n niksi taitaa itseasias olla siinä että sekä alkuperäisen että tuplauksen nauhanopeus snadisti huojuu joten niiden positio toisiinsa nähden vaihtelee snadisti joten lopputuloksena on hienovaraista nauha-flanger meininkii. I still love rock and roll |