Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Loops Switcherin hankinta ja sen ominaisuudet
1
Ville81
19.08.2022 10:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Olen hankkimassa pedaalilautaani switcheriä, mutta en tiedä mikä malli olisi sopiva, kun malleja, eri ominaisuuksia ja hintaluokkaa löytyy moneen lähtöön. Haen kuitenkin edullisemman pään laitetta, eli GigRig ja Bossin luxusmallit ovat pois laskuista. Oma pedaalilautani on aika kompakti ja siinä on kymmenkunta pienehköä pedaalia, kattaen tavallisimmat tarvekalut; pari säröä, delay, booster, viritin, chorus jne. Malli saisi olla kapea profiililtaan.
 
1. Osa malleista on nelinappisia ja aika lyhyitä, osa taas pitkiä useilla muistipaikoilla. Onko parempi hankkia tapauksessani pidempi malli esim https://www.thomann.de/fi/harley_benton_fxl8_pro.htm vai lyhyempi https://www.thomann.de/fi/harley_benton_stompcontrol_4_iso.htm (en ole välttämättä hankkimassa noista kumpaakaan, pelkkä esimerkki).
 
2. Osassa laitteita on midi, osassa ei. Olisiko kannattavaa hankkia midillä varustettu malli, vaikkei tämän hetkisissä pedaaleissani olekaan midiä?
 
3. Onko joitain muita ominaisuuksia, joita laitteen kannattaa sisältää ollakseen käyttökelpoinen ja pitkäikäinen?
 
4. Mielessäni on ollut myös korvata muutama erillispedaali esim Bossin multipedaalilla: https://www.thomann.de/fi/boss_od_200_hybrid_overdrive.htm
Sopiiko tällainen ratkaisu switcherin kanssa huonosti yhteen? Eli huononeeko efektien hallinta, jos yhden pedaalin takana on useampi efekti? Tuossa laitteessa on midi-liitäntä ja muistipaikkoja. Olisikohan mahdollista jakaa kyseisestä laitteesta eri tyyppisiä säröjä switcherin eri napeille, jolloin esim keikalla biisin ja siinä tarvittavan särötyypin vaihtuessa, ei tarvitsisi kurotella kelaamaan itse purkkia vaan olisivat switcherin muistipaikoissa?
 
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Shredator
19.08.2022 11:08:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musicom Labilta katsoisin, esim. EFX-ME. Ne on parhaita RJM:n ohella.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hannlain
19.08.2022 11:19:49 (muokattu 19.08.2022 12:57:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ville81:
2. Osassa laitteita on midi, osassa ei. Olisiko kannattavaa hankkia midillä varustettu malli, vaikkei tämän hetkisissä pedaaleissani olekaan midiä?

Midittömyys sulkee pois käytännössä multiefektit. Aika moni niistä toimii preseteillä, jotka sitten valitaan midillä.
 
3. Onko joitain muita ominaisuuksia, joita laitteen kannattaa sisältää ollakseen käyttökelpoinen ja pitkäikäinen?
 
Vahvistimen ohjaus kannattaa ottaa myös huomioon. Useissa loop switcher pedaaleissa on myös rele-ohjaus, jolla voi ohjata vahvistimesta kanavanvaihtoa, fx loop on/off jne. Saat saman loop switcher -pedaalin presettiin vahvistimen kanavan valinnan, halutut pedaalit mukaan, ja tarvittaessa multiefektistä haluttu preset päälle.
 
Yks mikä kannattaa kanssa miettiä on pedaalien reititys. Jos on vaikka OD- ja säröpedaaleja, jotka usein toimivat paremmin vahvistimen edessä, sekä delay/modulaatio pedaaleja, jotka taas usein toimivat paremmin vahvistimen loopissa, ei näiden kytkentä looppipedaaliin aina onnistu ilman maalenkkiä.
 
4. Mielessäni on ollut myös korvata muutama erillispedaali esim Bossin multipedaalilla: https://www.thomann.de/fi/boss_od_200_hybrid_overdrive.htm
Sopiiko tällainen ratkaisu switcherin kanssa huonosti yhteen? Eli huononeeko efektien hallinta, jos yhden pedaalin takana on useampi efekti? Tuossa laitteessa on midi-liitäntä ja muistipaikkoja. Olisikohan mahdollista jakaa kyseisestä laitteesta eri tyyppisiä säröjä switcherin eri napeille, jolloin esim keikalla biisin ja siinä tarvittavan särötyypin vaihtuessa, ei tarvitsisi kurotella kelaamaan itse purkkia vaan olisivat switcherin muistipaikoissa?

 
Tähän tarkoitukseen midiin kykenevä loop switcher -pedaali on omiaan. Voit tarvittaessa kytkeä OD-pedaalin signaaliketjuun tai pois ja tässä tapauksessa vielä aktivoida jonkun tietyn presetin. Pätee toki muihinkin kuin midiä osaaviin od-pedaaleihin. Itsellä on G-Labin GSC-2, joka komentaa midillä vahvistimen kanavanvaihdot ja parin midiä osaavan efektin presettejä ja erilliset OD-pedaalit mukaan signaaliketjuun haluttaessa.
 
GSC-2:n kanssa en saanut 4cable methodilla kytkettyä vahvistimen esivahvistinta yhteen looppiin ilman hurinoita. Päädyin ratkaisuun, jossa vain vahvistimen edessä olevat od-pedaalit ovat GSC-2:n loopeissa, ja vahvistimen fx-loopissa olevat multiefektit eivät ole erikseen GSC-2:n loopeissa. Saan kuitenkin midillä kontroloitua vahvistimen fx-loopin päälle/pois, jolloin mulinexit eivät ole tarpeettomasti signaalitiellä. Lisäksi molemmissa on bypass preset, joilloin saa vain toisesta halutun efektin päälle ja toinen ei signaaliia muokkaa. Toki bypass-tilassa oleva mulinexi on signaalitiellä tässäkin tapauksessa.
 
Old is not 0xdead.
Ikihonka
19.08.2022 17:02:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota Harley Bentonin FXL8:a katselin joskus itsekin kunnes luin Thomannin sivuilta käyttäjäkokemuksen;
 
"BUT, if you switch on and off a pedal which is plugged to one of the individual loops, the unit goes crazy... The wrong patch led can get illuminated or the relay switches turned on. That doesn't happen if the pedal is plugged to the input or between/after the loops.
 
So, bang for the buck. *However if you plan to ever turn of single pedals which are on the loops, forget about it*"
 
En tiedä onko ko. asia korjattu vain onko "user error" mutta kannattaa pitää mielessä...
 
LaXu
19.08.2022 17:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin kannattaa tsekata, mitkä pedaaleistasi tukevat MIDI-ohjausta. MIDI-ohjaus käytännössä tekee switcherin tarpeettomaksi, kun pedaalin saa päälle ja pois muualtakin kuin itse polkusimesta.
 
Tietysti loop switcherissa saa sen pedaalin koko signaaliketjusta pois, mutta keskimäärin jos sulla on kelvollinen bufferi (bufferoitu pedaali tai aina päällä oleva pedaali), niin tälle ei ole sinänsä tarvetta.
 
Itse käytän Morningstarin ML5 purkkia. Se on ainoastaan MIDI-ohjattava, joten siinä ei ole lainkaan jalkakytkimiä. Tämä taas tarkoittaa sitä, että sen asettelu on paljon vapaampaa. Itselläni se mahtui just just Temple Audio Trio 21 lankun alle, joten pedaaleille jäi reilusti tilaa ja pedaalien piuhat menevät kivasti piiloon laudan alle.
 
Tästä on lisäilona, että pedaalilaudan voi laittaa vaikka pöydälle helposti säädettäväksi, kun taas MIDI-ohjain on lattialla poljettavana.
 
Omasta mielestäni loop switcherissa ei tarvi olla mitään tolkutonta määrää toimintoja. Vaikka esim. pedaalien uudelleenjärjestys virtuaalisesti kuulostaa kivalta, useimmat laittavat pedaalit siihen järjestykseen, joka heille toimii parhaiten ja se on sitten siinä.
 
Oma lautani on tällä hetkellä käytännössä näin:
 
Viritin -> ML5 (kompressori -> särö 1 -> särö 2 -> särö 3 - > särö 4) -> vahvarin input.
Vahvarin fx send -> Gigrig Wetterbox (reverb ja delay rinnakkain) -> vahvarin fx return.
 
Toi Gigrig on ehkä vähän liioitteluakin tuossa ja delayn ja reverbin ajo peräkkäin toimii ihan hyvin sekin. Säröjä mulla on todellakin liikaa.
 
Ville81
20.08.2022 00:48:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista! Aihe vaatii vielä lisäopiskelua, koska tarjontaa ja ominaisuuksia on paljon tarjolla. Koitan välttää tilannetta, jossa joudun katumaan hankintaa vajavaisten tietojen takia. Toki joku tunnetun merkin huippumalli lie turvallinen valinta, mutten viitsi maksaa ominaisuuksista, joita en tarvitse. Midin otan kyllä pakettiin mukaan.
 
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Ville81
20.08.2022 00:51:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikihonka: Tuota Harley Bentonin FXL8:a katselin joskus itsekin kunnes luin Thomannin sivuilta käyttäjäkokemuksen;
 
"BUT, if you switch on and off a pedal which is plugged to one of the individual loops, the unit goes crazy... The wrong patch led can get illuminated or the relay switches turned on. That doesn't happen if the pedal is plugged to the input or between/after the loops.
 
So, bang for the buck. *However if you plan to ever turn of single pedals which are on the loops, forget about it*"
 
En tiedä onko ko. asia korjattu vain onko "user error" mutta kannattaa pitää mielessä...

 
Joo, luin saman kommentin. Monet HB:n tuotteet ovat mielestäni mainettaan parempia, mutta tällaisia lapsuksia mahtuu näköjään mukaan.
 
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Shredator
20.08.2022 10:01:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ville81: Kiitoksia vastauksista! Aihe vaatii vielä lisäopiskelua, koska tarjontaa ja ominaisuuksia on paljon tarjolla. Koitan välttää tilannetta, jossa joudun katumaan hankintaa vajavaisten tietojen takia. Toki joku tunnetun merkin huippumalli lie turvallinen valinta, mutten viitsi maksaa ominaisuuksista, joita en tarvitse. Midin otan kyllä pakettiin mukaan.
 
Hinta voi aina hirvittää, mutta toimintavarmuus on sellainen asia johon kannattaa sijoittaa. Maksaa itsensä takaisin.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Ville81
11.10.2022 13:26:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on mun kompakti lautani, Trex Pedal Trunk. Millaista switcheriä tähän suosittelisitte? Lauta on 56cm leveä. Vai onko ainoa mahis ostaa uusi isompi lauta? Hankin tämän pienehkön laudan aikoinaan ajatuksena, että kunhan suosikkipedaalit mahtuu mukaan, se riittää. No eihän se riitä, kun tarttee sen switcherinkin mukaan.
 
https://aijaa.com/mH7qPI
 
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Vainottu
11.10.2022 13:49:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ville81: Tässä on mun kompakti lautani, Trex Pedal Trunk. Millaista switcheriä tähän suosittelisitte? Lauta on 56cm leveä. Vai onko ainoa mahis ostaa uusi isompi lauta? Hankin tämän pienehkön laudan aikoinaan ajatuksena, että kunhan suosikkipedaalit mahtuu mukaan, se riittää. No eihän se riitä, kun tarttee sen switcherinkin mukaan.
 
https://aijaa.com/mH7qPI

 
Moi,
 
Boss ES-5 on todella pätevä laitos jos vaan mahtuu budjettiin. Vajaa 34 cm leveä, niin jäisi vielä tilaa viereen 1-2 pedaalille. Samalla pedaalilla onnistuu myös vahvistimen kanavien vaihdot ja midi-ohjaukset ja löytyy myös erillinen lähtö viritysmittarille. Koska lauta tulee laajenemaan kuitenkin jossain kohtaa ja uusia, entistä hienompia kikkareita täytyy saada jossain vaiheessa. ;)
 
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Ville81
11.10.2022 22:56:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vainottu: Moi,
 
Boss ES-5 on todella pätevä laitos jos vaan mahtuu budjettiin. Vajaa 34 cm leveä, niin jäisi vielä tilaa viereen 1-2 pedaalille. Samalla pedaalilla onnistuu myös vahvistimen kanavien vaihdot ja midi-ohjaukset ja löytyy myös erillinen lähtö viritysmittarille. Koska lauta tulee laajenemaan kuitenkin jossain kohtaa ja uusia, entistä hienompia kikkareita täytyy saada jossain vaiheessa. ;)

 
Olen tuota kyllä katsellut, mutta se olisi askel multiefektisuuntaan, josta olen pysytellyt erossa näillä erillispedaaleilla :) Täytynee kuitenkin tutustua tuohon. Tietokoneella ohjelmointi tai liian jyrkkä oppimiskäyrä ei hirveästi kiinnosta.
 
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Vainottu
12.10.2022 14:45:41 (muokattu 12.10.2022 14:48:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ville81: Olen tuota kyllä katsellut, mutta se olisi askel multiefektisuuntaan, josta olen pysytellyt erossa näillä erillispedaaleilla :) Täytynee kuitenkin tutustua tuohon. Tietokoneella ohjelmointi tai liian jyrkkä oppimiskäyrä ei hirveästi kiinnosta.
 
Toki kuten kaikkien uusien laitteiden kanssa, käytön opetteluun menee hetki. Mutta itse hoidin kyllä tuon kaikki ohjelmoinnit suoraan laitteen omilla nappuloilla ilman ATK:ta.
 
Toki jos haluaa yksinkertaisempaa käyttöliittymää niin One Controlin tuotteita kateselin jossain kohtaa, mutta omakohtaista kokemusta ei vielä ole.
 
Hyvin yksinkertainen tuote, mutta voi käyttää joko yksittäisiä looppeja on/off-tyyliin tai sitten eri ohjelmia.
https://www.thomann.de/fi/one_control_agamidae_tail_loop_532197.htm
 
Vielä simppelimpi, pelkillä looppien on/off-kytkimillä.
https://www.thomann.de/fi/one_control_5_channel_loop_switcher.htm
 
Tai jos enemmän looppeja kaipaa:
https://www.thomann.de/fi/one_control_caiman_tail_loop_oc10.htm
 
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Ville81
13.10.2022 10:57:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vainottu: Toki kuten kaikkien uusien laitteiden kanssa, käytön opetteluun menee hetki. Mutta itse hoidin kyllä tuon kaikki ohjelmoinnit suoraan laitteen omilla nappuloilla ilman ATK:ta.
 
Toki jos haluaa yksinkertaisempaa käyttöliittymää niin One Controlin tuotteita kateselin jossain kohtaa, mutta omakohtaista kokemusta ei vielä ole.
 
Hyvin yksinkertainen tuote, mutta voi käyttää joko yksittäisiä looppeja on/off-tyyliin tai sitten eri ohjelmia.
https://www.thomann.de/fi/one_control_agamidae_tail_loop_532197.htm
 
Vielä simppelimpi, pelkillä looppien on/off-kytkimillä.
https://www.thomann.de/fi/one_control_5_channel_loop_switcher.htm
 
Tai jos enemmän looppeja kaipaa:
https://www.thomann.de/fi/one_control_caiman_tail_loop_oc10.htm

 

 
Okei, tuossa olisi varmasti hyviä ehdokkaita. Täytyykö mun valintaa tehdessä valita malli efektipedaalieni lukumäärän mukaan, jotta ne saa kaikki kytkettyä? En ole ihan sisäistänyt miten homma toimii.
 
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Hynde
13.10.2022 11:49:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkien spedujenhan ei tarvitse välttämättä olla omassa loopissa. Samassa voi olla vaikka phaser ja flanger, kun usein tarvii vaan toista yhdessä biisissä.
 
Itselläni on GigRigin Quartermaster 6. Alussa ennen switcheriä viritin ja EP bufferi ja swicherin jälkeen kaksi delayta ja reverb. Reverb on aina päällä ja usein lyhyt delay. Pitkän delayn polkaisen pedaalista päälle. Parit pedal topperit tuli hankittua delayden kytkemisen auttamiseksi, ettei vahingossa polje switcherin kytkimiä.
 
Loopeissa sitten ekana POG, tokassa fuzz jonka vaihtoehtona od. Jompi kumpi siis useimmiten päällä. Sitten neljännessä mid boost sooloihin ja viis ja kuus ovat nyt phaser ja tremolo.
 
Välillä phaser ja tremolo oli yhdessä loopissa ja ennen biisiä vaihdoin päälle sen mitä tarvitsin tai molemmat. Nyt set up on aika vakiintunut käytännön kautta.
 
Itsellä switcher on lähinnä steppaamisen vähentämiseksi hankittu. Kokeilin ohjelmoitavaa, mutta koin sen taas sitovaksi siinä mielessä, että piti valita muistipaikka mitä käyttää ja tietty se ohjelmointi, vaikka ei vaikeeta ole, niin pitää vähän kelata kuitenkin, että mitä mihinkin ja miksi.
 
Rock, blues, country its all the same horse, its just a different rider. Waylon Jennings
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «