Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5252 253 254 255 256347 348 349 350 351
Antti1
17.08.2022 11:21:24
msalama: Moniko muuten täällä on saanut vasikaksi haukkumis- ym. länkytysviestejä tietyiltä nimimerkeiltä jos ja kun näihin epäilyttäviin ilmoituksiin on puuttunut tai kommentoinut? Mulle ainakin on yksi ja sama vatipää sössöttänyt jo kahdella nimimerkillä skeidaa. Mitenkäs muut?

No tiedän ainakin joidenkin haastaneen nyrkkeilyotteluun, uhitellut (mielikuvitus)mopokerhoilla, kaikenlaista pojittelua selkeästi asiaa tuntemattomilta vanhoilta parroilta, syyttelyä kaupanteon pilaamisesta ja joku oikeusjutulla uhkailukin taisi olla aikanaan jne.

Mä oon melko pitkälti välttynyt tuolta kaikelta itse, mutta täällä on paljon tuttuja, niin heiltä näitä tarinoita kuuluu säännöllisen epäsäännöllisesti. Kaikki ei tosin liity pelkästään kommentointiin. Mä aina välillä kommentoin jotain, mutta pyrin pitämään sen asiallisena ja ohjaamaan ratkaisuun, joka voisi johtaa kaupan onnistumiseen. Esimerkiksi vääriä mallinimiä yms. on tullut oikaistua. Hinnasta on hulluja turha ohjeistaa, mutta hyvin harvoissa tapauksissa vinkannut niistäkin.
Seba
17.08.2022 20:01:58 (muokattu 17.08.2022 20:02:23)

Antti1: No tiedän ainakin joidenkin haastaneen nyrkkeilyotteluun, uhitellut (mielikuvitus)mopokerhoilla, kaikenlaista pojittelua selkeästi asiaa tuntemattomilta vanhoilta parroilta, syyttelyä kaupanteon pilaamisesta ja joku oikeusjutulla uhkailukin taisi olla aikanaan jne.

Mä oon melko pitkälti välttynyt tuolta kaikelta itse, mutta täällä on paljon tuttuja, niin heiltä näitä tarinoita kuuluu säännöllisen epäsäännöllisesti. Kaikki ei tosin liity pelkästään kommentointiin. Mä aina välillä kommentoin jotain, mutta pyrin pitämään sen asiallisena ja ohjaamaan ratkaisuun, joka voisi johtaa kaupan onnistumiseen. Esimerkiksi vääriä mallinimiä yms. on tullut oikaistua. Hinnasta on hulluja turha ohjeistaa, mutta hyvin harvoissa tapauksissa vinkannut niistäkin.

Oikeustoimilaki!!
Antti1
17.08.2022 20:04:52
Seba: Oikeustoimilaki!!

Klassikko unohtui, pahoittelut.
BugBadWolf
18.08.2022 21:12:35
rainmaker:...Homma muuttuu kyseenalaiseksi, kun sinne lapaan lätkäisee Gibsonin tai Fenderin logon.

Tämä on toki totta, mutta tapahan ei ole pelkästään kiinalaisten keksintö. Varsinkin stratoihin vaikuttaisi ilmestyvän paremman merkin logo ihan kotipolttoisesti turhankin usein.

Itse pidän vähän hölmönä koko kiinakopion tilaamista. Varsinkin, jos se on tehty ajatuksella että saa vielä hyvänkin kitaran pilkkahinnalla. Mutta en kyllä osaa sen myyntiä pitää maailmanloppuna, JOS se tehdään kertomalla rehellisesti, mistä on kyse.

...joka sinänsä pistää pähkäilemään, kuinka tonttu ihminen oikeasti on. Jos kiiinanlespan lavassa lukisi mitä tahansa muuta kuin se Gibson ja se olisi tehty jonkinlaisella maan nykystandardin mukaisella tavalla, kapineella olisi paremmat markkinat ja hintakin voisi olla ihan muuta.

Ei uskoisi teatteriväki, että käsikirjoittajassa on holttia, jos...
- Hei Stup Al Ex!! Keksin juuri loistoidean. Väärennetään kitaran lapaan kuuluisa logo ja myydään se sitten halvemmalla kuin oma brändimme myytäisiin.
- Ou jee, Ming Li Poo! Nyt olemme sisäistäneet länsimaisen markkinatalouden ytimen.
- Jep! Me tienataan tällä!
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
18.08.2022 21:14:04
Kuha: Kuten kitaran pintakäsittelystä.

Lusittaisin myös tosikoita. Saisivat oikeita murheita ne ja kasvaisivat ihmisinä suuresti.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
18.08.2022 21:19:15
rainmaker: Kyse torin kitaroissa ei taida olla ulkomuodosta...

Näen että ei-rikollisessa (ansainta- jne) mielessä hankittu kopio on nimenomaan ulkomuodon - logon - mukana tulevan katu-uskottavuuden illuusion takia hankittu. Siinä mielessä on helppoa yhdistää myös muut visuaalisesti valehtelevat tuotteet tähän asiaan. Jos taas ajatellaan ostos tehdyksi vain rahastusmielessä, tilanne on aivan toinen.
pappasfin
18.08.2022 22:00:30 (muokattu 18.08.2022 22:46:08)
Kannattaa tutustua tuoteväärennösten ja tavaramerkkien suojan asioissa muuhunkin kuin tavaramerkkilakiin, jonka osia on korvattu ihan EU:n tasolla mm. tuoteväärennöksiä koskevalla asetuksella. Asiaan liittyy kansalliset lait ja EU:n lait sekä asetukset.

Linkissä vähän tietoa asiasta kiinnostuneille.

https://eur-lex.europa.eu/legal-con … 3&qid=1660848508382&from=EN

Se, että joku on tuonut tuoteväärennöksen Suomeen ei tarkoita, että se on laillista
a) tulli ei kaikkia tarkista b)tavaramerkin oikeuden omistaja ei nosta asiasta mötäkkää jne.

Yksiselitteisesti oikeudeton tavaramerkin käyttö on laitonta eli esim. tullilla on mahdollisuus ja lain sekä asetuksien tuoma oikeus pysäyttää tuoteväärennös jos sen lavassa on vaikkapa Gibson, Fender jne. tai Luis Vuitton jne., niiden maahantuonti on yksiselitteisesti laitonta ilman tavaramerkin omistajan lupaa ja myös näiden myyminen edelleen on laitonta olipa kyse sitten elinkeinon alaisesta tai yksittäisen henkilön tekemästä oikeustoimesta.

Eri asia on sitten se, kuinka paljon noiden perään katsellaan ja tarkastetaan esim. tullin ja viranomaisten toimesta tai tavaramerkkioikeuden omistajan toimesta. Tavaramerkin omistajahan voi pyytää tullia katsomaan esim. tietyn määräajan tuotteidensa perään tai tietyn tuotteen perään jne.

Mutta lyhyesti ilman lupaa ei tuoteväärennöksiä tulisi ostella saati sitten myydä eteenpäin, ei edes vaikka niistä erikseen mainitsee ;D

EDIT: Chipson ei liene tuoteväärennös mutta jos lavassa lukee Gibson eikä se ole oikea sellainen niin sitten se on tuoteväärennös. Eri asia kuka haluaa ostaa jonkun Kiinan Chipsonin.

EDIT: Noihin EU:n asetuksiin tehdään aika ajoin korjauksia ja lisäyksiä ja tuo on varsinainen suo jos haluaa oikeasti tutustua asioiden oikeaan laitaan. Monesti meidän päättäjiä syytetään osaamattomuudesta mutta enpä tiedä, jos katsoo noita kapulakielellä tehtyjä asetuksia niin tulee äitiä ikävä :D
PappaSFin
BugBadWolf
18.08.2022 22:11:45
pappasfin:...En ihan ymmärrä, että täälläkin kirjoitetaan...

Juuri siksi kirjoitetaan, koska arvellaan että se Suomen laki olisi voimassa Suomessa.

...ja tuo (EU-laki) on varsinainen suo jos haluaa oikeasti tutustua asioiden oikeaan laitaan...

Laki nyt on aina jonkinlainen suo, mutta tilanne, jossa samassa asiassa on kaksi lakia, on kestämätön. Toistaiseksi kuitenkin (saa korjata, jos olen väärässä), Suomen laki jyrää EU:n asetukset, jos ovat ristikkäisiä.

Jos ei, pitänee kiirehtiä viina- ja veikkauskaupan avaamisessa. Siinä olisi oltava ensimmäisten joukossa, jos meinaa tienata.
pappasfin
18.08.2022 22:20:30 (muokattu 18.08.2022 22:42:02)
BugBadWolf: Juuri siksi kirjoitetaan, koska arvellaan että se Suomen laki olisi voimassa Suomessa.

Laki nyt on aina jonkinlainen suo, mutta tilanne, jossa samassa asiassa on kaksi lakia, on kestämätön. Toistaiseksi kuitenkin (saa korjata, jos olen väärässä), Suomen laki jyrää EU:n asetukset, jos ovat ristikkäisiä.

Jos ei, pitänee kiirehtiä viina- ja veikkauskaupan avaamisessa. Siinä olisi oltava ensimmäisten joukossa, jos meinaa tienata.

PS: jos en väärin muista niin Suomen Alkon monopoli sai EU:lta aikaa toimia näin maassamme ja vaikuttaa tähän viinan vapaaseen myyntiin. Verkkokauppa lienee vähän vaikeampi pala Alkolle ;D

EU:n asetus menee Suomen lain yläpuolelle, tämä on yksiselitteisesti näin. Asiaan ei pidä sekoittaa ns. direktiiviä, joka on ns. "ohje.

https://eurooppatiedotus.fi/suomi-ja-eu/eu-lakien-suhde-suomen-lakiin/

Tullin sivulla asiaa sekoittaa vielä käsite "kaupallisessa tarkoituksessa" ja tässäkin sitten kannattanee olla hereillä koska se ei nyt tarkoita elinkeinoa pelkästään vaan kaikkea kaupallista toimintaa eli myös yksityisen henkilön tekemää kauppaa. (oikaiskaa jos löydätte lakitekstiä joka osoittaa tämän vääräksi).

https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/matkailijalle/tuotevaarennokset

https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/n … tilaajalle/turvallinen-verkko-ostos

(täältä löytyy myös se kohta "Tuoteväärennösten maahantuonti kaupallisessa tarkoituksessa on kiellettyä. Myös yksityishenkilön verkko-ostokset ovat EU:n tuomioistuimen mukaan kaupallista toimintaa.")

https://taxation-customs.ec.europa. … -piracy-and-other-ipr-violations_en

https://eur-lex.europa.eu/legal-con … F/?uri=CELEX:32013R0608&from=FI
PappaSFin
zedder
18.08.2022 22:21:56
Jokos täällä on moitittu Slash, jolla on Kris Derrigin piratoima "kibson", ja David Gilmour joka pisti stratoonsa Charvelin tarvikekaulan ja pisti lapaan Fenderin logon?

Saakelin paskiaiset. Sakkoa ja linnaa heille.
Turkki on epäeettisen ihmisen valinta.
pappasfin
18.08.2022 22:24:43
zedder: Jokos täällä on moitittu Slash, jolla on Kris Derrigin piratoima "kibson", ja David Gilmour joka pisti stratoonsa Charvelin tarvikekaulan ja pisti lapaan Fenderin logon?

;D leipää ja vettä noille
PappaSFin
Laulava Kylätohtori
19.08.2022 07:45:54
zedder: Jokos täällä on moitittu Slash, jolla on Kris Derrigin piratoima "kibson", ja David Gilmour joka pisti stratoonsa Charvelin tarvikekaulan ja pisti lapaan Fenderin logon?

Lienee varsin helppo ymmärtää, miksi asia on varsin ok niin Gibsonille kuin Fenderille.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
zedder
19.08.2022 08:16:53
Laulava Kylätohtori: Lienee varsin helppo ymmärtää, miksi asia on varsin ok niin Gibsonille kuin Fenderille.

Se on semmosta, eri moraalikoodit eri ihmisille. Ei Slash tainnut tuolloin olla ihan hirveän suuri nimi, Gilmour ehkä oli jo vuonna 1978. Lupia ei kumminkaan kyselty.

Eli jos vesapetteristä tulee isona iso nimi, niin ne nöösinä liimatut decalit muuttuvat luvallisiksi. Riskillä siis voi mennä..
BugBadWolf
19.08.2022 18:25:48
pappasfin:..."kaupallisessa tarkoituksessa" ...

Kyllähän tästä ensiksi mieleen tulee liikevoiton tavoittelu. Mutta se nyt on...

Onneksi eniten kiinnostaa PRS tai suomalainen soitin. Eipähän tarvitse miettiä, kenen pakasta rangaistus omistuksesta milloinkin jaetaan.

Muistutan kuitenkin että jotkut professoritason oikeusoppineet pitävät ajatusta EU:n lakien ylivallasta itsenäisen valtion lakien ylitse yksinkertaisesti mahdotomana. Siksipä EU:kaan ei tiedä, mikä missäkin asiassa on laki.

Mitä EU:n touhuihin tulee, koen viisaimmaksi jättää aiheen ruotimisen tähän. Vanhuus tuo mukanaan verenpainetta ja nostan sitä mieluummin salmiakilla kuin pähkäilemällä mantereen laajuista talousrikosta.
trih
19.08.2022 19:47:32 (muokattu 19.08.2022 19:48:20)

Jake E. Lee teki päinvastoin kuin Gilmour, muokkasi Fenderin isosta lavasta pienemmän Charvelin stratolavan ja laittoi Charvelin logon :D Hänhän oli kitarakaupassa töissä ja testasi stratoja ja se hardtail fenkku oli parhaimman soundinen, mutta ei muodissa toisin kuin härvelit siihen aikaan.
Laulava Kylätohtori
19.08.2022 23:25:33 (muokattu 19.08.2022 23:27:01)
zedder: Se on semmosta, eri moraalikoodit eri ihmisille. Ei Slash tainnut tuolloin olla ihan hirveän suuri nimi, Gilmour ehkä oli jo vuonna 1978. Lupia ei kumminkaan kyselty.

Eli jos vesapetteristä tulee isona iso nimi, niin ne nöösinä liimatut decalit muuttuvat luvallisiksi. Riskillä siis voi mennä..

Pohjimmiltaanhan kyse on Fenderin/Gibsonin tuotteista ja niillä laittomasti rahastamisesta. Jos taas Fender itse antaa siunauksensa jonkun logoliimailuille, niin siihenhän muilla ei ole mitään sanomista. Fenderillä on siihen oikeus ja Fender on ainoa, jolla se oikeus on.

Ja toisaalta Slashin tai Gilmourin motiivi ei ollut myydä kiinanapaskaa aitona tavarana ja rahastaa sillä, joten siinäkin mielessä tilanteet eivät ole vertailukelpoiset.

E. Ja isoilla nimillä voi olla jotain mainossopimuksia, jotka pakottavat tietyn logon lapaan. Sinänsä Fenkulle tmv. on ihan sama, onko se kitara aito, kunhan logo näkyy kuvissa ja videoissa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
zedder
19.08.2022 23:36:24 (muokattu 19.08.2022 23:56:14)
Laulava Kylätohtori: Pohjimmiltaanhan kyse on Fenderin/Gibsonin tuotteista ja niillä laittomasti rahastamisesta. Jos taas Fender itse antaa siunauksensa jonkun logoliimailuille, niin siihenhän muilla ei ole mitään sanomista. Fenderillä on siihen oikeus ja Fender on ainoa, jolla se oikeus on.

Ja toisaalta Slashin tai Gilmourin motiivi ei ollut myydä kiinanapaskaa aitona tavarana ja rahastaa sillä, joten siinäkin mielessä tilanteet eivät ole vertailukelpoiset.

E. Ja isoilla nimillä voi olla jotain mainossopimuksia, jotka pakottavat tietyn logon lapaan. Sinänsä Fenkulle tmv. on ihan sama, onko se kitara aito, kunhan logo näkyy kuvissa ja videoissa.

Siis ilman lupaa ja ihan omasta halustaan nuo ja moni muu ovat sen darran lapaan tällänneet. Ei siis ole sen isommista kuvioista kyse. Eli omaan skebaan saanee pistää mitä decaleja haluaa.

Eli eivät nuo suuret tähdetkään ole olleet asian yläpuolella, siis etteivät haluaisi laittaa soittimeensa sen Suuren ja Mahtavan The valmistajan logon. Sen asian taivastelu on epä-älyllistä.

Sen sijaan sellaisen soittimen myyminen eteenpäin, etenkin aitona, on moraalisesti väärin. Ja saivartelu sikseen..
Laulava Kylätohtori
19.08.2022 23:41:03
zedder: Siis ilman lupaa ja ihan omasta halustaan nuo ja moni muu ovat sen darran lapaan tällänneet. Ei siis ole sen isommista kuvioista kyse. Eli omaan skebaan saanee pistää mitä decaleja haluaa.

Varmasti ovat voineet ilman lupaa laittaa, mutta sehän on ollut Fenderille, ym. pelkkää voittoa ja rahantuloa. Siksi eivät ole siihen puuttuneet. Miksi puuttua asiaan, joka on omalta kantila hyvin kannattava.
mpekkanen
19.08.2022 23:42:37
zedder: Siis ilman lupaa ja ihan omasta halustaan nuo ja moni muu ovat sen darran lapaan tällänneet. Ei siis ole sen isommista kuvioista kyse. Eli omaan skebaan saanee pistää mitä decaleja haluaa.

Slashin ja Gilmourin tapauksissa tiedämme sen mitä mediassa on sanottu. Kun on isot tähdet, niin on isot rahat ja totuus voi olla tarua ihmeellisempi. Sata varmasti emme voi tietää miten asiat oikeasti ovat.
Tulee mieleen eräät kuvaukset jossa Slash heilui kitaran ja Jack D pullon kanssa ja siinä pullossa oli kuulemma teetä. Saatiin kuitenkin hyviä kuvia...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)