Aihe: EV DML-1152 ja DML-2181 PA-setti
1
iekku84
07.08.2022 07:32:53 (muokattu 07.08.2022 07:33:34)
Moi,

Nyt tarvitsisin hieman asiantuntijan apua.
Minulle on tulossa edellä mainitut Pa-kaapit prossuineen ja vahvistimilla vaihdossa.
Onko tämä viel sellainen setti, mitä kannattaa alkaa laittamaan keikkakuntoon, vai onko viisaampi jättää ottamatta vastaan?
Isot ja painavat nää on, mut ilmeisen hyvässä kunnossa. Olleet elokuvateatterissa käytössä ainoastaan.
Eli onko näistä viel ihan työkaluksi ja riittääkö jonkinlaisiin tapahtumiin ulkonakin?

Nyt mentiin niin ymmärryksen ulkopuolelle, kun olen tottunut aktiivipönttöihin, mut jos niitä haluaisi kasvattaa vaik ulkokäyttöön, niin rahaa palaisi valtavasti. Näissä ei tarvitsisi juurikaan rahasta puhua vaihdossa.

Kiitos ja anteeksi tyhmästä kysymyksestä. Teksti kirjoitettu ihan tajunnanvirran sanelemana.
Sihi ja Sorva ne yhteen sopii, huomenna mennään studio koppiin=)
oksatboys
07.08.2022 11:34:39 (muokattu 07.08.2022 11:37:55)

iekku84:
Nyt mentiin niin ymmärryksen ulkopuolelle, kun olen tottunut aktiivipönttöihin, mut jos niitä haluaisi kasvattaa vaik ulkokäyttöön, niin rahaa palaisi valtavasti. Näissä ei tarvitsisi juurikaan rahasta puhua vaihdossa.

Lopputuloksen kannalta ei ole merkitystä onko vahvistin räkissä vai kajarin sisällä. Ei ole noista deltamaxeista (käsittääkseni sarjan nimi?) kokemusta, mutta paremman pään vehkeistä on kyse.

Hyvät kaiuttimet eivät niin nopeasti vanhene. Nykyäänkin ne tehdään vanerista ja ne painaa :D vahvistin/prossupuolella vehkeet ovat keventyneet ja mahdollisesti kajarin sisällä. Itse olen hommannut pilkkahintaan tuotannosta poistuneita turbosoundeja (ajalta ennen behkua) ja laadukkaita vahvistimia. Painaahan ne, mutta ääntä lähtee ja se on laadukasta. Uudet jos hakis kaupasta, niin rahaa palaisi heti tonneja...
vanhanen
07.08.2022 13:47:20
Moi!
Deltamaxit on yli 20 v. vanhaa kamaa, yksin noita ei oo kiva liikutella tai nostella tota yläpäätäkään.Mun tuntuma on että noihin ei kannata enää sekaantua.Jos ulkokeikkoja ajattelet niin vielä enemmän alleviivaan tota edellistä lausetta.Se yläpää on ihan hyvän kuuloinen komootti sinällään mutta millaista äänenpainetta ja millä soundilla toi setti tuuttaa ulos.Laulukamatasoa? näin hieman kärjistäen.
basisti1971
10.08.2022 08:14:30
Moi.

Tldr: Ei omakohtaista kokemusta noista, ottaisin/ostaisin jos halvalla saa ;).

EV on yleisesti ottaen ainakin mulle sieltä parhaasta päästä kaiutinvalmistajia, joten sen puoleen ainakin itse voisin jopa jonkinasteisessa mielenhäiriössä moiset vaivoikseni ottaa.
Vaivoikseni, koska alapäät 75kg/kipale ja yläpäät 45kg/kipale ovat jo sitä luokkaa ettei vanheneva enää ihan pikkusyystä moisia alkaisi alvariinsa roudaamaan.
Ellei Wilén filosofialla saisi :D.
Eli ainakin itsellä olisi lähinnä siitä kiinni minkä arvoisiksi rahallisesti muodostuvat.
Vaativat myös melkosesti vahvistintehoa että ominaisuudet saa hyödynnettyä.

Vaikka roudausihottumaa ei synnykään, itse en leffateatterikäyttöä pitäisi livehommia kaiuttimille kevyempänä kuin korkeintaan säiden armoilla olemisen ja pakun kopissa/kärryssä tuhansia kilsoja kolisemisen kantilta.
Toki niin leffateattereita kuin livekäyttöäkin on monenlaista.

Noissa oli muistaakseni aika yksinkertaiset prossut -bandpass alapää ei juuri tarvitse ja yläpäässä kevyt EQ ja viivekorjaus- joten vaikka ilahduttavasti mukana seuraavatkin, jollain modernimmalla kaiutinprosessorilla voi ohjata toisinkin jos tuntee tarvetta.
Tai omat prossut antautuu.
Ainakin netistä nopeasti löytyvistä manuskoista puuttuu sisällysluoettelon lupaamat skemat, mutta kaipa nuokin jostain saa kaivettua jos tarvetta tulee.

Yläpäiden suuntakuviot ovat tosiaan varsin haastavat yläpää-per-puoli käyttöä ajatellen jos joutuu levälleen sijoittamaan eikä kuulijoita saa pidettyä kuunteluympyrän sisällä.
Toisaalta, kapeammalla keilalla saa kuulijat paremmin läjäytymään jos ovat ylipäätäänkään hyvästä yläpää-äänentoistosta kiinostuneita.
Tuolta kantilta leffateatterikäyttö kuulostaa erikoiselta, vai onko kyseessä vain pääjärjestelmä, ja tilakajarit olivat lisäksi?

Se mikä EV:ssä ja muissa vasaavissa valmistajissa ilahduttaa, ovat ainakin taviskäyttäjälle tarpeeksi totuudenmukaiset speksit.
Vaikka soundista sinänsä eivät tietenkään mitään kerro, numeroiden ja käppyröiden valossa voi tehdä jo varsin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Elementteihin saanee vielä tovin korjaussarjoja, joten senkin puolesta ovat "turvallisia" hankintoja.

T:Samuli
iekku84
15.08.2022 06:59:45
Sit tuli tällainen mieleen.
Mitäs jos yhdistelisi sit vaik nämä passiivi subit ja topiksi viskaisi aktiiviset qsc k 12.2.t? Onko ihan tuhoon tuomittu idea?
basisti1971
15.08.2022 07:41:54
Moi.

iekku84: Mitäs jos yhdistelisi sit vaik nämä passiivi subit ja topiksi viskaisi aktiiviset qsc k 12.2.t? Onko ihan tuhoon tuomittu idea?

Mun mielestä ei lainkaan tuhon tuomittu idea jos jaksaa roudata.
Suoraan tuskin toimivat kovinkaan kaksisesti (koska eivät ole sovitettu toimimaan yhdessä) joten joku monipuolisempi ohjausprossu tai subien ajaminen aux(ei)sta on suositeltavaa.

iekku84
15.08.2022 08:18:59
basisti1971: Moi.

Mun mielestä ei lainkaan tuhon tuomittu idea jos jaksaa roudata.
Suoraan tuskin toimivat kovinkaan kaksisesti (koska eivät ole sovitettu toimimaan yhdessä) joten joku monipuolisempi ohjausprossu tai subien ajaminen aux(ei)sta on suositeltavaa.

Pitääkin alkaa miettimään. Kaksi päätettä pitäisi viel hommata, et saisi passiivisesti kunnolla laulamaan. Subeille on riittävät päätteet, mut yläkerralle pitää hankkia jossain kohtaa.

Mites eli ihan joku digiprossu vai riittääkö ihan tollanen aktiivijakosuodin? Nyt oon viel niin kujalla, etten erota jyvälaaria ydinvoimalasta. Halua oppia ja ymmärtää paremmin näit on kova.
oksatboys
15.08.2022 10:58:11

iekku84: Mites eli ihan joku digiprossu vai riittääkö ihan tollanen aktiivijakosuodin? Nyt oon viel niin kujalla, etten erota jyvälaaria ydinvoimalasta. Halua oppia ja ymmärtää paremmin näit on kova.

Noin parilla sadalla saa käytettynä prossuja, joissa on monipuoliset jakarit, viiveet ja limitterit. Esim. BSS omnidrive ja Turbosoundin vastaava laite ollut itsellä, molemmissa 2 in / 6 out, joten saa monenlaista kaiutinsettiä ajettua. Paljoa halvemmalla ainakaan ei pelkkää jakaria saa eli itte laittaisin kerralla tuommoisen täysmittaisen prossun.
basisti1971
16.08.2022 08:31:19
Moi.

iekku84: Mites eli ihan joku digiprossu vai riittääkö ihan tollanen aktiivijakosuodin? Nyt oon viel niin kujalla, etten erota jyvälaaria ydinvoimalasta. Halua oppia ja ymmärtää paremmin näit on kova.

Pelkkien subien ajamiseen aktiivikaappien kaverina saattaa jakosuodin riittää jos kaikkia parametrejä pystyy muokkaamaan riittävästi, (EV-)yläpäiden kanssa "toimii" varmasti jollain tapaa mutta vaatii jo verraten monipuolisen jakarin että pääsee edes likelle sitä mitä moisella yhdistelmällä on mahdollista saavuttaa.
Tai toisaalta edes omien prossujen tasolle.
Toisaalta, subit ajaisin joka tapauksessa (post fader ;)) auxeista, etenkin jollei klusteroi.
Jos jakari löytyy entuudestaan tai jostain sellaisen testiin saat, ei kokeileminen juuri ota vaikkei välttämättä annakaan.
Paitti tietysti kokemusta :).

Joten ääni täältäkin digiprossulle.
Itsellä käyttökokemusta löytyy vain behkun DCX2496 Ultradrive Pro:sta, enkä ihan varauksetta suosittele ellei jostain oikein halvalla saa.
Uutena en missään nimessä suosittele.
Kaikkine haasteineenkin ominaisuuksiltaan kuitenkin tuokin aivan toiselta planeetalta kuin vastaavanhintaiset perinteiset jakosuotimet.

Paperilla DCX2496 UP on liki täydellinen 3/6 (kolmas sisäänmeno analogisen lisäksi myös AES/EBU) kaiutinprosessori kohtuuhintaan, mutta peri-Behringermäisesti kohisee ainakin mun makuun turhan rankasti.
Tosin vähemmän kuin vaikkapa digimikseripuolelta Ui12, mutta tuo ei paljon vaadi ja edelleen mun makuun liikaa.
Prossutehoa oli jo ammoin turhan niukasti, joten rankempi ohjaaminen vaatii kompromissejä parametrien jyrkkyyksissä.
Esim. jyrkemmä(/i)llä jao(i)lla menetät EQ:n/viiveen tai kaksi ja päinvastoin.
Sitä en tiedä miten aikalaisensa prossutehon kantilta vertautuvat, nykyisissä en usko moisia rajoitteita enää olevankaan.

Tuo värkki on sentään siltä ajalta kun Uli vielä uskoi käyttöohjeisiin, joten parametriviidakosta on mahdollista suoriutua kunnialla läpi.

Millä tahansa 2/6 prossulla saat EV:si triampattua, jolloin pääset parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.
Koska omatkin prossut löytyy, on helppo vertailla vaihtoehtoja.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)