Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin (terveys)hyödyt
1
Jester44
26.03.2022 17:55:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikin hyödyistä aivoille kerrotaan monessa paikassa mutta jotta hyötyä saadaan pitääkö musiikin olla
A) sellaista josta tykkää
B) ennestään tuttua vai täysin uutta
Entäs jos musiikki on kuuntelijan mielestä täysin vastenmielistä sontaa?
 
megatherium
26.03.2022 20:24:48 (muokattu 26.03.2022 21:43:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester44: Musiikin hyödyistä aivoille kerrotaan monessa paikassa mutta jotta hyötyä saadaan pitääkö musiikin olla
A) sellaista josta tykkää
B) ennestään tuttua vai täysin uutta
Entäs jos musiikki on kuuntelijan mielestä täysin vastenmielistä sontaa?

 
Luultavasti sen on oltava sellaista musiikkia josta itsekin suunnattomasti nauttii ja saa parhaimmillaan aikaan myös suuria emotionaalisia kokemuksia. Voi se olla täysin uuttakin musiikkia mikäli se vain tuottaa kuulijalleen nautintoa ja mielihyvää ettei ole täysin yhdentekevää sontaa sillä muuten siitä tuskin on mitään konkreettista hyötyä.
 
Schopenhauer on tosin kirjoittanut että nerouden tuotteet eivät ole miksikään hyödyksi, hyödyttömyyden kuuluessa niihin niiden aateliskirjana ja ne ovat olemassa vain oman itsensä vuoksi olemisen puhtaana kukkana ja tuloksena jos nyt ajattelemme nerokkaita sävelteoksia.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Kefiiri
26.03.2022 23:28:32 (muokattu 26.03.2022 23:28:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu tuo "konkreettisen hyödyn" käsite on taiteessa vähän ongelmallinen. En ole ihan varma siitäkään mitä hyoty edes tarkoittaa. Onko se haitan vastakohta? Taitaa haitallisuuskin olla vähän kiinni siitä mistä kulmasta asioita milloinkin tarkastellaan.
 
Esimerkiksi kapakoissa soivan kovaäänisen musiikin hyödyllisyys omalle terveydelleni konkretisoituu siten, että jätän ravintolareissun mieluummin kokonaan väliin kuin lähden kuuntelemaan moista viheliäistä jumputusta. En tosin edes tiedä vieläkö tuollaista keskustelua haittaavaa melua ravintoloissa suositaan?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Zibaldone
27.03.2022 00:20:48 (muokattu 27.03.2022 00:21:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyöty koskee eniten instrumentin soittajaa.
Soittaessa tapahtuu eniten aivojen alueiden yhteistyötä.
Soittaja kokee enemmän sosiaalista hyötyä, yli terveyshyötyjen,
varsinkin jos tykkää esiintyä pyydettäessä.
 
Onnellisimmissa ja tuottavimmissa elämänvaiheissa musiikin
aktiivinen harjoittelu on ollut aina läsnä.
 
(Terveyshyötyjä tulee itselle muualtakin; absolutisti, ei karkkia, ei sokerijuomia,
ei leivonnaisia, ei jäätelöitä. En edes joudu käyttämään itsekuria, kun en vain tykkää roskaruoista.
"Herkuttelu" minulle tarkoittaa pensasmustikoita, miniluumutomaatteja, marjoja, kirjolohta.
Pescataristin ruokavalio.)
 
Gary Enfield
28.03.2022 07:39:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama kuin partiossa ja joukkueurheilussa, teinit oppi juomaan ja nuuskaamaan.
 
Vessajono
29.03.2022 11:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester44: Musiikin hyödyistä aivoille kerrotaan monessa paikassa mutta jotta hyötyä saadaan pitääkö musiikin olla
A) sellaista josta tykkää
B) ennestään tuttua vai täysin uutta

 
Pitäis määritellä se hyöty vähän tarkemmin, mutta onhan tätä tutkittu ja ainakin siitä on näyttöä että musiikin ja nimenomaan itselle mieleisen musiikin kuunteleminen vaikuttaa kipukynnykseen ja kivun tuntemiseen: https://academic.oup.com/jmt/articl … bstract/43/4/295/925640?login=false
 
Entäs jos musiikki on kuuntelijan mielestä täysin vastenmielistä sontaa?
 
Sitten sitä todennäköisesti vituttaa. Tätäkin on tutkittu: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0305735620988596
 
IF HE OPENS HIS BIG MOUTH AGAIN, IT'S LAMPSHADE TIME
megatherium
30.03.2022 12:30:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän katharsiksen kokeminen musiikista antaa uutta energiaa ja voimaa.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
uusikaveri
22.07.2022 18:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä Anita Collins(?) kertoo musiikin kuuntelun ja eritoten sen tekemisen positiivisista vaikutuksista pieniin harmaisiin aivosoluihin.
 
https://www.youtube.com/watch?v=R0JKCYZ8hng
 
Eli ei mikään ihme, että Mnetin foorumin keskusteluiden taso on säilynyt viksuna vuodesta toiseen.
Ja ajatelkaa millaisia einareita esimerkiksi Andy McCoy, Lars Ulrich tai Fieldy olisivatkaan ilman musiikin jalostavaa vaikutusta. Pelottavaa.
 
ituvirtanen
22.07.2022 18:40:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänen määrä kannattaa huomioida ihan fyysisenä suureena: tyypillinen kipukynnys on 120 dB(A) ja jatkuva 85 dB(A) ylittävä meteli tai ääni ylipäätään rasittaa isoissa määrissä, siis yli 8 tuntia päivässä.
 
Beethevonen ja Evelyn Glennie lienevät tunnetuimpia huonokorvaisia musiikin ystäviä. (Toisenlaisia huonokorvaisia mutta sen sijaan huonoa oloa tuottavia "artisteja" olen tosin huomannut karaokessa mutta se siitä.)
 
Penasol
17.08.2022 21:03:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ollut taipuvainen ajattelemaan asiaa niin, että koska täällä elellään oletettavasti vain kerran, niin on järkevää elää siten, ettei ihan joka aamu vituta. Musiikki on siinä hyödyllistä.
 
Kickstarter
23.11.2022 21:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman omakohtaista kokemusta aiheesta!
 
Eli toimin tässä itse koekaniinina kyseisennasian suhteen;
Alkutiedot ovat nämä: olen treenannut eri kamppailulajeja noin kaksikymmentä vuotta ja aäsaanut siinä matkalla oman osuuteni päähän kohdistuneista osumista sekä aivotärähdyksistä. Minut on lyöty lattiaan, kuristettu tajuttomaksi, olen ollut tajunnan rajamailla yms kaikkea sitä mitä esimerkiksi vapaaottelusparriin ja - kiusaamiseen kuuluu.
 
Oma puheeni oli ennen välillä aika katkonaista sönköttämistä (sellaista juopuneen puhetta), muistini ei oikein riittänyt (saatoin unohdella asioita jotka sanottiin hetki sitten) ja päättelykykyni oli muutenkin hidasta ja en myöskään nähnyt ennen unia. Lisäksi olin koko ajan sellaisella v-mäisellä tuulella.
 
Nyt kun olen lopettanut päähänlyömisen ja alkanut soittamaan sekä opettelemaan biisejä, olen aika huoleton, vapautunut, iloinen, näen unia ja kaiken kukkuraksi tekstin tuottaminen niin verbaalisessa kuin kirjallisessa muodossa sujuu ja muistan asioita paremmin. Olen muutenkin paljon "skarpinpi" verrattuna kamppailuaikoihini.
 
Joten kyllä, lienen aito esimerkki siitä että musiikki toimii.
 
uusikaveri
25.11.2022 10:54:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kickstarterille plussaa ja tsemppiä!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «