Aihe: Line6 Helix | |
---|
|
Metallipläjäysplugari tullut julki: https://line6.com/metallurgy-guitar-amp-plugin/ "Improvisation is a genesis of composition" - YJM | Kenkuru 21.03.2022 06:11:14 (muokattu 21.03.2022 09:51:28) | |
|
^ Mä olen pari päivää testaillut tätä ja ei oikein vakuuta. Jotenkin pliisu tai ei ainakaan tuo mitää mullistavaa | |
Kyselen tässä teiltä ATK-noviisina varmastikin ihan selkeätä asiaa, mutta kuitenkin: Ostin tuossa juuri uuden MacBookPron ja tässähän on vain kaksi USB-C-porttia (Thunderbolt 3/USB 3.1). Näihin pitäisi siis saada Helix (LT/Hx Effects) kytkettyä. Onko viisaampaa hankkia jostain piuha, jolla suoraan vermeestä Maciin, eli USB-B to USB-C -piuha, vai käyttää välissä Focusriten simppeliä (Scarlett Solo) korttia, johon siis Helix ja josta siis Maciin? Jos ensimmäinen, eli suora piuharatkaisu, niin toimineeko mutkitta jonkun hubin avulla vai pitääkö olla ihan spesiaali suora piuha tähän? Aika harvassa näyttäisi olevan nuo USB-B ja 3.1. USB-C-piuhat. Jos jälkimmäinen, niin laitellaanko vaan XLR:llä korttiin vai line-outilla ja plugipiuhalla? Eli jos viisaammat "jo onnistuneesti kytkeneet" viitsitte vähän jeesata, niin olisi hienoa, kiitos. | |
Antsa Lipsanen: Kyselen tässä teiltä ATK-noviisina varmastikin ihan selkeätä asiaa, mutta kuitenkin: Ostin tuossa juuri uuden MacBookPron ja tässähän on vain kaksi USB-C-porttia (Thunderbolt 3/USB 3.1). Näihin pitäisi siis saada Helix (LT/Hx Effects) kytkettyä. Onko viisaampaa hankkia jostain piuha, jolla suoraan vermeestä Maciin, eli USB-B to USB-C -piuha, vai käyttää välissä Focusriten simppeliä (Scarlett Solo) korttia, johon siis Helix ja josta siis Maciin? Jos ensimmäinen, eli suora piuharatkaisu, niin toimineeko mutkitta jonkun hubin avulla vai pitääkö olla ihan spesiaali suora piuha tähän? Aika harvassa näyttäisi olevan nuo USB-B ja 3.1. USB-C-piuhat. Jos jälkimmäinen, niin laitellaanko vaan XLR:llä korttiin vai line-outilla ja plugipiuhalla? Eli jos viisaammat "jo onnistuneesti kytkeneet" viitsitte vähän jeesata, niin olisi hienoa, kiitos. Tämmöisellä saat Helixin suoraan omalla piuhallaan kytkettyä USB-C-porttiin. https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 43868/Apple-USB-C-USB-sovitin-MJ1M2 Toki noita vastaavia nyt on halvempiakin, tuo on Applen alkuperäisvaruste. Joku USB-hubikin varmaan toimii tiedonsiirtoa varten, mutta en osaa sanoa aiheuttaako latenssia tai muita ongelmia äänityksessä. Line6 suosittelee aina suoraa yhteyttä tietokoneen USB-porttiin. Liitäntä riippuu myös käyttötarkoituksesta. Jos on kyse vain äänityshommista, niin voit tietysti laittaa Scarletin väliin ja äänittää sen kautta XLR-tai line-liitännästä audiopiuhalla, mutta silloin et saa direct-signaalia talteen. Direct-signaalin avulla voit halutessasi myöhemmin "re-ampata" äänittämäsi raidan eri asetuksilla Helixissä, tai vaikka sitten jollain toisen valmistajan plugarilla. Sitten taas HX Editin käyttö (laitteen ja presettien hallinta tietokoneen kautta), firmware-päivitykset Helixiin ja mahdolliset varmuuskopiot vaatii sen USB-yhteyden, joten se adapteri kannattaa hommata kyllä joka tapauksessa vaikka sitä ei äänittämiseen käyttäisikään. Sanoisin kyllä että pelkästään Helixillä äänittämistä varten et tarvitse sitä Scarlettia mihinkään. Mutta jos äänität muutakin niin sitten tietysti eri tilanne. Metal meets the bone! | Entropia666 27.04.2022 09:52:35 (muokattu 27.04.2022 09:53:25) | |
|
Antsa Lipsanen: Kyselen tässä teiltä ATK-noviisina varmastikin ihan selkeätä asiaa, mutta kuitenkin: Ostin tuossa juuri uuden MacBookPron ja tässähän on vain kaksi USB-C-porttia (Thunderbolt 3/USB 3.1). Näihin pitäisi siis saada Helix (LT/Hx Effects) kytkettyä. Onko viisaampaa hankkia jostain piuha, jolla suoraan vermeestä Maciin, eli USB-B to USB-C -piuha, vai käyttää välissä Focusriten simppeliä (Scarlett Solo) korttia, johon siis Helix ja josta siis Maciin? Jos ensimmäinen, eli suora piuharatkaisu, niin toimineeko mutkitta jonkun hubin avulla vai pitääkö olla ihan spesiaali suora piuha tähän? Aika harvassa näyttäisi olevan nuo USB-B ja 3.1. USB-C-piuhat. Jos jälkimmäinen, niin laitellaanko vaan XLR:llä korttiin vai line-outilla ja plugipiuhalla? Eli jos viisaammat "jo onnistuneesti kytkeneet" viitsitte vähän jeesata, niin olisi hienoa, kiitos. Et tarvii adapteria, Verkkokauppa.comista löytyy suoraan piuha: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/367679/ Se, että onko parempi käyttää äänikorttina vai soittaa äänikorttiin ja monitoroida sen kautta on sit vähän makuasia. Ite käytän Quad Cortexia suurimmaks osaks XLR:llä äänikorttiin ja sieltä direct monitoring--->ei latenssia. Jos tarvii reampta, niin sit pistän usbilla. Helixillä sama logiikka. | |
Suuret kiitokset molemmille mistereille vastauksista, lähdenkin tästä siis lompsimaan Verkkokauppaan ja jommankumman näistä nappaan mukaan. Tuossa suorassa piuhassa pohdin vaan tuota USB 2.0 vs. USB 3.1 (Thunderbolt) toimivuutta. Eiköhän tämä kokeilemalla selviä. Arvostan apuanne ja olen kyllä iloinen, että MuusiNetti toimii myös noviisien apukanava. Apua pyysin ja sitä sain, hienoa, kiitos:) | JohnJ 27.04.2022 10:29:26 (muokattu 27.04.2022 10:29:48) | |
|
Antsa Lipsanen: Tuossa suorassa piuhassa pohdin vaan tuota USB 2.0 vs. USB 3.1 (Thunderbolt) toimivuutta. Helixit on USB2.0 -standardin laitteita, joten Thunderbolt-yhteensopivuudella ei tässä kohtaa ole merkitystä. Ei tuo Applen adapterikaan sitä Helixin liitäntää Thunderboltiksi muuta. Eli varmasti kumpikin liitäntätapa toimii ihan yhtä hyvin. Adapteria voit tietty käyttää sitten muidenkin USB-laitteiden kanssa tarvittaessa. Metal meets the bone! | |
JohnJ: Helixit on USB2.0 -standardin laitteita, joten Thunderbolt-yhteensopivuudella ei tässä kohtaa ole merkitystä. Ei tuo Applen adapterikaan sitä Helixin liitäntää Thunderboltiksi muuta. Eli varmasti kumpikin liitäntätapa toimii ihan yhtä hyvin. Adapteria voit tietty käyttää sitten muidenkin USB-laitteiden kanssa tarvittaessa. Mä ostin ite tämmösen yleisadapteriks: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/450143/ Suoraa piuhaa sit äänikorttien ja multsareiden kanssa. Vähemmän liikkuvia osia välissä. | |
Kuittaanpa vielä, että adapteri hankittu ja kaikki sujui tämän avulla kuin kauniissa, kotimaisissa elokuvissa:) Kiitos siis! | |
ÄrGee: Itsellä taitaa viimein olla lopullinen mielipide Helixin äänimaailmasta vuoden käytön jälkeen. En nyt ole tällä soitellut muuten kuin studiomonitoreiden ja kuulokkeiden kautta, päätteen sekä kaapin kautta joskus erittäin harvoin. Overdrivet tässä ovat aika hyviä, ja tekevät sen minkä pitääkin. Yleisimmin otan Precision Driven, Stupor Overdriven tai Scream 808:n ja kahden viimeisimmän kohdalla menee EQ vahvistimen eteen low cut noin 100hz:n kohdalle poistamaan ylimääräistä mutaa soundista. Vahvistinmallinnuksista taas en ole aivan sitä mieltä. Jokaisen hi-gain vahvistimen reagointi on jotenkin pierevä, ja epäresponsiivinen, eikä niin kolmiulotteisen kuuloinen harmonisesti kuin voisi olla. Noita seikkoja on aivan mahdoton korjata millään EQ:n käytöllä. Vahvistimesta tulee ruuvattua master aina johonkin 3-4 väliin, ja sag-parametri myös alas, 1-3 väliin. Bias riippuu vahvistimesta miten se käyttäytyy. Efektipuoli ei aivan laadussa pärjää sille mitä löytyy vaikka plugareina, tai Neural DSP:n ja Mercuriallin plugareista. Meininki on huomattavasti yksiulotteisempaa ja synteettisempää kun puhutaan reverb- ja delay-efekteistä. Hyvinä päivinä tuosta pystyy nauttimaan edes jotenkin, mutta loppupeleissä se ei ole aivan mitä kuulee omassa päässään. Neural DSP ja Mercuriall ovat hyväsoundisia ns. out of the box, mutta Line6:lla ei vain tule sitä tunnetta. Kokonaisuudessaan ei vain tunnu yhtä hyvältä soittaa. Tuntuma on jäykkä, eivätkä vahvistimet vastaa tarpeeksi hyvin dynamiikkaan mitä tekee plektrakädellä. Mikä lääkkeeksi, Kemper Stage vai Fractal Audio FM3? Kemperiä olen testannut, Fractal Audion uusimman sukupolven laitteita taas en. Helix LT varmaan kohta myynnissä torilla... Vähän tässä mietin että kokeilitko ollenkaan muuttaa noita inputin impedansseja? Manuaali sanoo seuraavaa: "HX Stomp has an impedance circuit on its Main L/R inputs that affects tone and feel by loading your guitar's pickups as they would by an effect pedal or amplifier. A lower value will typically result in some high frequency attenuation, lower gain, and an overall "softer" feel. A higher value provides full frequency response, higher gain, and an overall "tighter" feel." https://line6.com/data/6/0a020a4010 … _RevA_ENGLISH.indd%3A.196012%3A7418 Täällä jotain listaa noista pedaalien impedansseista. https://www.thegearpage.net/board/i … hought.2043453/page-2#post-28477870 Jos joskus taas törmäät Helixiin jossain muotoa, kannattaa kokeilla. Ainakin itse olen saanut enemmän irti esim. tuosta Arbitrator fuzzista kun impedanssi on 10k Ohm. shitfuck inc. | ÄrGee 09.07.2022 17:29:36 (muokattu 09.07.2022 17:30:25) | |
|
benny: Vähän tässä mietin että kokeilitko ollenkaan muuttaa noita inputin impedansseja? Manuaali sanoo seuraavaa: "HX Stomp has an impedance circuit on its Main L/R inputs that affects tone and feel by loading your guitar's pickups as they would by an effect pedal or amplifier. A lower value will typically result in some high frequency attenuation, lower gain, and an overall "softer" feel. A higher value provides full frequency response, higher gain, and an overall "tighter" feel." https://line6.com/data/6/0a020a4010 … _RevA_ENGLISH.indd%3A.196012%3A7418 Täällä jotain listaa noista pedaalien impedansseista. https://www.thegearpage.net/board/i … hought.2043453/page-2#post-28477870 Jos joskus taas törmäät Helixiin jossain muotoa, kannattaa kokeilla. Ainakin itse olen saanut enemmän irti esim. tuosta Arbitrator fuzzista kun impedanssi on 10k Ohm. Juu tottakai, 1k ohm oli melkein kaikissa aina, se tuntui sopivan omien kitaroiden mikeille parhaiten. Ei ole Helixiä enää, nyt löytyy Fractal Audio FM3. To the stars!!! | Jaketsu 11.07.2022 18:53:30 (muokattu 11.07.2022 18:54:57) | |
|
2 viikkoa takana Helix Lt:n omistajana. Huikea vehje ja on tullut useaan otteeseen mietittyä, että olisiko pitänyt hypätä kelkkaan jo vuosia sitten.. Toisaalta taas loputon kamarumba on opettanut löytämään sen oman saundin. Ja onhan firmware-päivitysten myötä laite myös kehittynyt jatkuvasti vuosien mittaan. Uskallan väittää, että pääsen tällä 97% maaliin siinä, että saan ruuvattua sen saundin mitä vahvarista + analogilaudasta ja se riittää. Fuzzit ovat aika kuraa ja vakiokaapit eivät pärjää omalle IR-kokoelmalle, mutta siinäpä nuo suurimmat moitteet toistaiseksi. Prosessointiteho tuntuu olevan riittävä omien presettieni kanssa, mutta kahden vahvarin + kaapin kanssa kuvittelisin joutuvani tekemään jotain kompromisseja. Toisen ekspressiopedaalin meinasin kyllä hankkia. Tuo vekottimen oma on ihan ok tuntumaltaan, mutta mekaaninen kestävyys huolettaa hieman. Ajattelin, että tuolla integroidulla säädettäisiin tyyliin modulaatioefektien ratea, volumepedaalia, ehkä jotain dilsaoskillointisekoilua ja ulkoinen olisi ns. puhtaasti wahi. Suosituksia kumpaan kallistua? https://www.thomann.de/fi/mission_engineering_ep1_l6_bk.htm Perus. https://www.thomann.de/fi/mission_engineering_ep1_l6_bk_spl.htm Vai kenties jousella? Olen säätänyt wahin siten toimivaksi, että iskeytyy päälle heti kun vatkaus alkaa. Kantapää alhaalla puolestaan kytkeytyy sekunnin jälkeen automaattisesti pois. | |
Ruuvaaminen jatkuu! Nyt alkaa löytymään aika mainiot presetit jo monenlaiseen tarpeeseen. Suosikkeja on tähän asti tuo Matchstick, Placater hot rod -marsuiluun, JTM45, Plexi. Raskaampaa osastoa ei varsinaisesti tule niin soiteltua, mutta onnistuin mielestäni aika hyvin saamaan mielekkäät Dual Rectifier ja Mark IV -saundit aikaan. En kylläkään ole yhtäkään Mesaa koskaan omistanut, mutta niillä nurkilla ollaan. Soldanomallinnosta en sen sijaan saa oikein mitenkään yhtä maukkaaksi kuin Neuralin plugarissa. Ja putkinupin kanssa 4-cable method on tuottanut orgastisia elämyksiä. Vahvarina on Aiken Intruder 30, joka siis plexi/jmp henkinen vekotin TRS-input efektiloopilla. Irtopedaalien kanssa tuo luuppi tuotti päänsärkyä sillä signaali on linjatasoista, ei ongelmia Helixin kanssa. Tein juuri neljän snapshotin presetin, vahvari on säädetty mukavalle AC/DC rokkirutulle. 1. Clean -> gain blokki ensimmäisenä vahvarin eteen ja siitä reilusti (> 20dB) signaalia pienemmälle (tämän perään kinky boosti miedolle asetukselle), luuppiin EQ kompensoimaan ja palauttelemaan taajuuksia. Delayta, reverbiä ja retro reeliä sekaan. 2. Rytmi -> gain blokki, boost ja eq veke (sekä höysteet) ja siinä se. Rok rok. 3. Crunch -> pohjasaundi kinky boostilla ja stupor od:lla. 4. Lead -> edelliseen lisäksi teemah, script logo phase ja bucket brigade delay. Harvoin tulee oltua soittolelujen kanssa näin fiiliksissä! | benny 18.07.2022 06:52:36 (muokattu 18.07.2022 06:55:30) | |
|
Jaketsu: Soldanomallinnosta en sen sijaan saa oikein mitenkään yhtä maukkaaksi kuin Neuralin plugarissa. Oletko kokeillut IR:iä omien kaappien sijaan? Luinpa ensimmäisen postauksen uusiksi ja näköjään olet. ;) shitfuck inc. | |
benny: Oletko kokeillut IR:iä omien kaappien sijaan? Luinpa ensimmäisen postauksen uusiksi ja näköjään olet. ;) Joo impulsseja on moneen lähtöön, mutta ehkä se Soldano-saundi sieltä löytyy kun säätää. Käytättekö muuten presettien sisällä ekvalisointia kuinka voimallisesti vai ollenkaan? Ensimmäiset soittotreenit takana ja kieltämättä vähän yllätti kuinka reippaasti sai global eq:sta high cuttia iskeä päälle, muistaakseni 7kHz:n tienoille oli laitettava. Olin toki tietoinen, että näin voi käydä kovemmilla volyymeillä vaikka pyrin presettejä tehdessä testailemaan noita myös isommalla mökällä monitorien kanssa. Hyvältähän se silti kuulosti, mutta ehdottomasti pyrittävä parempaan. Jotenkin ajattelin itse, ettei Helixin käyttö sinällään pitäisi erota mikitetystä putkivahvistimesta, jonka kuulet omasta kulmamonitorista. IR:t kuitenkin taltioivat oikeiden mikkien kera sitä varsin rajallista kaiuttimen ja kaapin taajuusvastetta. Näin ollen olin järkeillyt, että parametrisesta eq:sta pieni leikkaus yläpäähän ja reilumpi alapäähän, ja global eq:lla sitten hienosäädöt tilan mukaan riittäisi. Ei nähtävästi. Reilummat leikkaukset puolestaan tekevät saundista pirun hengettömän ja isommilla äänenpaineella luulisi, ettei saundi varsinkaan leikkaa tällöin miksauksesta läpi? Neuvokaa viisaammat ihmeessä tyhmempää! | rumpali-isti 18.07.2022 20:48:09 (muokattu 18.07.2022 20:50:23) | |
|
Jaketsu: Joo impulsseja on moneen lähtöön, mutta ehkä se Soldano-saundi sieltä löytyy kun säätää. Käytättekö muuten presettien sisällä ekvalisointia kuinka voimallisesti vai ollenkaan? Ensimmäiset soittotreenit takana ja kieltämättä vähän yllätti kuinka reippaasti sai global eq:sta high cuttia iskeä päälle, muistaakseni 7kHz:n tienoille oli laitettava. Olin toki tietoinen, että näin voi käydä kovemmilla volyymeillä vaikka pyrin presettejä tehdessä testailemaan noita myös isommalla mökällä monitorien kanssa. Hyvältähän se silti kuulosti, mutta ehdottomasti pyrittävä parempaan. Jotenkin ajattelin itse, ettei Helixin käyttö sinällään pitäisi erota mikitetystä putkivahvistimesta, jonka kuulet omasta kulmamonitorista. IR:t kuitenkin taltioivat oikeiden mikkien kera sitä varsin rajallista kaiuttimen ja kaapin taajuusvastetta. Näin ollen olin järkeillyt, että parametrisesta eq:sta pieni leikkaus yläpäähän ja reilumpi alapäähän, ja global eq:lla sitten hienosäädöt tilan mukaan riittäisi. Ei nähtävästi. Reilummat leikkaukset puolestaan tekevät saundista pirun hengettömän ja isommilla äänenpaineella luulisi, ettei saundi varsinkaan leikkaa tällöin miksauksesta läpi? Neuvokaa viisaammat ihmeessä tyhmempää! Mulla on joka presetissä käytössä low cut / high cut IR:n jälkeen (joissain preseteissä choruksen jälkeen, koska huomasin sen tekevän outoja kumisevia alataajuuksia saundiin). Arvot yleensä 100 Hz / 14 kHz. Keikoilla olen jättänyt tuon equttamisen miksaajan huoleksi hyvällä menestyksellä (on jopa tultu kehumaan saundeja keikan jälkeen - harvinaista!). Treeniksellä soitan päätevahvistimen läpi, jossa on bass- ja treble -namiskat. Näillä saan treenitarpeisiin riittävästi säädettyä. Global EQ:n en ole koskenut vielä kertaakaan. | |
Mikähän mättää kun Helix sekoittaa USB-näppäimistön toiminnan? Kun helix on kiinni koneessa ja päällä ja kytketty USB:hen niin välillä tulee jopa sekunnin lagi kun kirjoittaa jotain, joku kirjain jää jumittamaan pohjaan tai muuta vastaavaa. Aika v-mäistä kun voi valita onko koneessa äänikortti vai näppäimistö. Send MIDI clock off MIDI over USB off MIDI PC send off "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | otamatone 20.07.2022 22:27:11 (muokattu 20.07.2022 22:27:38) | |
|
Minkälaisiin usbeihin kumpainenkin on kytketty ? USB 2.0 / 3.x ? | 18is9 20.07.2022 23:27:38 (muokattu 20.07.2022 23:33:26) | |
|
otamatone: Minkälaisiin usbeihin kumpainenkin on kytketty ? USB 2.0 / 3.x ? Hyvä pointti! Toinen on nyt usb 2.0 ssa ja toinen 3.2:ssa. Siirsin kaikki samaan 2.0 -porttiin hubin kautta ja ainakin nyt pelittää. Tämä tosin tuntuu manifestoituvan aina välillä miten sattuu. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
Ilmeisesti Helixiä voi käyttää USB:n yli myös MIDI-ohjaimena? Osaisko joku kertoa lyhyesti, että miten se tapahtuu? Käytän tätä laitetta ASIO-interfacenä kun rämpyttelen Neural DSP standalone plugarien kautta ja kelailin, että samallahan tuolla voisi varmaan vaihtaa presettejä sun muuta kun hiirellä se on vähän nihkeää. Miten alkuun? | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|