Aihe: Ei jaksa enää kuunnella musiikkia
1 2 3
Jester44
03.05.2022 01:36:25
barclay: Siinä vaiheessa kun musiikkia ei jaksa kuunnella edes harvoin itsensä soittamana ja esittämänä on sama vetää ittensä kiikkuun. Kaikki on silloin eletty ja koettu. Kyllä musa niin oleellinen osa elämää on.

Tuo varmaan vaihtelee henkilöittäin, olettaisin että en alkaisi leukakeinua suunnittelemaan vaikka musiikki ei kiinnostaisi, joskus siltäkin saattanut tuntua että ei toimi.
Dave Dangerous
03.05.2022 05:17:35
Ihan samanlailla 58v kuuntelen kuin 24v .
Artistit on samoja ehkä paria kolmea
lukuunottamatta.
hiljaisuus on näkymätöntä liimaa
lukethesis
03.05.2022 09:25:15
Menee vähän kausissa. Välillä tuntuu, ettei jaksa kuunnella mitään, ei jaksais soittaakaan tai tehdä musaa; välillä jaksaa soittaa ja tehdä musaa, muttei kuunnella mitään ihmeemmin. Sitten voi olla, että joku ikisuosikki, vaikkapa nyt Steely Danin Aja vinyyliltä, aktivoi "korvakäytävässä jotakin akselistoja" (t. Iso-Pebe) ja musa maistuu sen jälkeen taas.
Dirtyh
03.05.2022 14:47:17

Vähän sama kuin urheilun katsomisen kanssa.

Välillä tulee 1-2kk pitkiä kausia kun ei yhtään jaksa kuunnella musiikkia tai katsella urheilua. Niinäkin kausina saattaa silti olla hyvinkin mielekästä käydä itse soittelemassa tai pelailemassa jotain. Useinmiten myös live-keikat tai ottelu paikan päällä on maistunut vaikka muuten olisi ollut kuiva kausi meneillään.

Tähän on vielä sekin kulma että vaikka olisi kuinka kyllästynyt musiikin kuunteluun niin musiikki-podcasteihin en ole vielä kyllästynyt. Sama pätee urheiluun.

Musiikin pitämistä tapettina mä en siedä ollenkaan, enkä sietänyt 20 vuotiaanakaan. Joko musiikkia oikeasti kuunnellaan tai sitten pitää olla hiljaista.
2randpo
04.05.2022 16:01:00

Dirtyh: Joko musiikkia oikeasti kuunnellaan tai sitten pitää olla hiljaista.

Jos on vaikka tauluja seinällä, pitääkö niitä joko tuijottaa koko ajan tai muuten pitää olla seinät tyhjänä ja valkoiseksi maalattuina?

Itsekin haluan keskittyä kuuntelemaan musiikkia, mutta voihan se myös joskus soida taustalla luomassa tunnelmaa ja hyvää fiilistä. Eli mun mielestä musiikin kuuntelemiseen voi suhtautua myös ihan rennosti, vaikka olisi myös vakavammin siitä kiinnostunut/sillä olisi suuri merkityksiä luova voima itselle.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Dirtyh
04.05.2022 17:27:40

2randpo: Jos on vaikka tauluja seinällä, pitääkö niitä joko tuijottaa koko ajan tai muuten pitää olla seinät tyhjänä ja valkoiseksi maalattuina?

Ei. Taulut saavat puolestani olla osa tapettia.

Itsekin haluan keskittyä kuuntelemaan musiikkia, mutta voihan se myös joskus soida taustalla luomassa tunnelmaa ja hyvää fiilistä. Eli mun mielestä musiikin kuuntelemiseen voi suhtautua myös ihan rennosti, vaikka olisi myös vakavammin siitä kiinnostunut/sillä olisi suuri merkityksiä luova voima itselle.

Itse viihdyn paremmin hiljaisuudessa kuin niin että taustalla olisi vähän jotain musiikkia.
Bullitt
04.05.2022 18:01:59
2randpo: Jos on vaikka tauluja seinällä, pitääkö niitä joko tuijottaa koko ajan tai muuten pitää olla seinät tyhjänä ja valkoiseksi maalattuina?

Itse asiassa juuri tätä olin tulossa sanomaan, ja tulipa itsellenikin mieleen jopa täysin sama vertauskuva. Meitä on moneen junaan näemmä, itsekin kyllä pystyn nauttimaan musiikista niin "tapettina" tunnelman luomisessa kuin myös intensiivisesti keskittyen. Harmittaisi suorastaan, jos oma musiikista nauttiminen olisi noin rajoittunutta ettei siitä voi nauttia kuin täysillä tai ei ollenkaan.
Kiitos 19.2.2021 klo 13-21.30
Dirtyh
05.05.2022 15:02:47

Bullitt: Harmittaisi suorastaan, jos oma musiikista nauttiminen olisi noin rajoittunutta ettei siitä voi nauttia kuin täysillä tai ei ollenkaan.

Niin minua harmittaakin sillä joka paikassahan musiikkia on tapettina.
Gary Enfield
06.05.2022 10:41:47
Olikohan se tantacrul kun jollain videollaan käsitteli musiikin käyttöä tv-sarjoissa, elokuvissa ja mainoksissa. Kuinka kaavoittunutta se on. Musiikki toimii lähinnä äänisignaaleina jotka kertoo mikä tunnetila meneillään olevassa kuvavirrassa pitäisi olla. Voiko rytmimunalla ja ukulelella soittaa enää mitään ilman että se kuulostaa mukapirteältä tai hupsuttelevalta?
Markusmies
07.05.2022 15:46:22
Itse kuuntelen musaa nykyään enää kännissä.
blaekie
07.05.2022 23:51:06

Kyllä toisinaan vuosien saatossa on itsellekin tullut jonkunlainen "pattitilanne" , ja kaikki musa on tuntunut ehkä jollain tasolla ns. "paskalta", tai merkityksektömättömältä. (luoja mikä sana). Mielestäni tällä ei ole mitään tekemistä itse musiikin kanssa sinänsä, vaan saattaa olla että kaikki muukin elämän alueella esiintyneet ilmiöt on ehken tuntuneet "paskalta", ja se on heijastunut myös sitä kautta suhtautumisessa musiikkiin. Kuitenkin lähestulkoon aina, esim autoradiota kuunnellessa (joka aina päällä, ja sopivia kanavia, ei nimeltä tässä yhteydessä mainiten valitessa) tulee joku biisi, joka saa muistamaan, kuinka rakas laji musiikin kuuntelu, fiilistely ja myös soittaminen itseasiassa on ja on ollutkaan ? Tämä myös vaikuttaa elämän laatuun yleisesti, ennenkaikkea positiivisesti.

Jotta saa vähän perspektiiviä, kannattaa kuunnella musiikkia laidasta laitaan, ja varsinkin niitä, mistä mutsi ja faija oikeestaan diggas nuoruudessaan, saattaa olla että sutkin laitettiin alulle ko tahtien kera :-)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
trih
08.05.2022 01:15:00 (muokattu 08.05.2022 01:16:11)
Markusmies: Itse kuuntelen musaa nykyään enää kännissä.

Miten estät EDIT: paskan kantautumisen korviisi kun olet selvinpäin?
Markusmies
08.05.2022 07:41:38
trih: Miten estät EDIT: paskan kantautumisen korviisi kun olet selvinpäin?

No sitähän ei voi valitettavasti estää.

Tarkennan viestiäni, että ainoastaan hiprakassa tulee laitettua luurit korville ja kuunneltua jonkun bändin levy alusta loppuun, kun vielä 15-vuotiaana tuli tehtyä niin ihan joka päivä (selvinpäin) silloin kun bändit oli maailman tärkein juttu.
Dave Dangerous
08.05.2022 18:18:34
Kaikki konsertit missä olen käynyt koko ikäni on ollut ahdistavia, pettymyksiä, kärsimystä !
En tykkää kuunnella kun yksin kotona ja autossa ja autossakin soi ainan sama levy tai
joku muu harvoin.
välillä menee päivä etten kuuntele kuin radiosta tausta musaa mutta seuraavana päivänä takuulla cd tai lp soi .
hiljaisuus on näkymätöntä liimaa
Jester44
08.05.2022 21:05:15
Markusmies: Tarkennan viestiäni, että ainoastaan hiprakassa tulee laitettua luurit korville ja kuunneltua jonkun bändin levy alusta loppuun, kun vielä 15-vuotiaana tuli tehtyä niin ihan joka päivä (selvinpäin) silloin kun bändit oli maailman tärkein juttu.

Itse en muista koskaan kuunnelleeni koko levyä kerralla.
Muutama kappale, 2 tai vaikka 4 silloin tällöin on minulle sopiva annos.
Notefix
11.05.2022 10:35:16

Mulla menee melkein päinvastoin. Nykyään tulee kuunneltua ja diggailtua musiikkia paljonkin mutta tekeminen ja soittaminen on selkeästi kausittaista.
"Layers of layers of shit!"
shuffle
17.05.2022 18:42:03
Selvinpäin enää harvemmin tulee kuunneltua, mutta kännissä toimii ihan kybällä. Mun dokaaminen on sitä että kuuntelen musaa luureilla neljä tuntia putkeen. Joskus pari kertaa vuodessa jokin uusi biisi yllättää jossakin. Eilen lounasravintolassa tuli radiosta joku uusi tosi kova biisi, olin ihan fiiliksissä siitä loppupäivän. Sellainen Garbage-tyylinen juttu.
juhakki
18.07.2022 16:23:13
Eihän sitä samalla tavalla jaksa kuin nuorempana jaksoi kuunnella. Viime aikoina olen taas fiilistellyt vinyylinä klassikkoalbumeita, Led Zeppeliniä, Beach Boysia, Beatlesia jne. Siinä se kaikki hypistely on osa sitä kokemusta. Vaikka samat levyt saisi kuunneltua myös spotifystä. Spotify soi lähinnä autossa, missä se onkin erittäin kätevä, ei tarvitse raahata cd-levyjä hanskalokeroa täyteen, vaan suurinpiirtein kaikki maailman musa striimattavissa luurista.

Se, että musiikkia jaksaisi kuunnella enemmän, vaatisi sen, että sitä musiikkia löytäisi mitä kuunnella. Ja kun musiikkia on kuullut jo niin paljon, niin on aina vain hankalampi innostua mistään uudesta, kun tuntuu, että kaikki missä on jotain miellyttävää, on jo jotain vanhasta muunneltua, retroilua siis. Vanhat suosikit toki toimii aina, mutta ne on niin moneen kertaan kuunneltuja, ettei niitäkään levyjä jaksa pyörittää kuin sen muutaman kerran vuodessa.
"Jonninjoutavvaa! Ei oo vielä yhtään kunnon peliä tullu!"
Mahti
25.07.2022 20:58:36
Tässä tänään 43-vuotta täyttävänä jäin tätä miettimään. Usein ajaudun siihen, että aina yksin ollessani, lenkillä tai autoillessa pitää aina laittaa joku lätty soimaan. Se on opittu tapa vuosien takaa.

Välillä sitä oikein hätkähtää kun ei kuuntelekaan yhtään mitään, kuinka siinä aistit terävöityy ja ajatus kulkee. Tulee siis kausia, jolloin ei vaan kannata kuunnella mitään. Vähän sama ilmiö, kun on välillä raittiina.
Jokainen paistaa omat makkaransa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)