Aihe: Stratocaster haussa
1 2 3
McNulty
07.07.2004 15:01:50
Mikäli soittajalla on iso lapio ja tarvetta vähän paksummalle kaulalle niin tuo Stevie Ray-malli on kyllä passeli. Japsi-stratot ovan mielestäni hyviä hinta/laatu-suhteeltaan. Muita hyviä stratoja joita olen Made in Japan-mallien ohessa soittanut ovat olleet:

- Fender American Stratocaster
(Perus-Strato, 3x1 mikit ja kahdella "ankkurilla" kiinnittyvä talla, 22 nauhainen otelauta jne...)

- Fender Classic Series 70's Stratocaster
(Iso lapa, 21 nauhainen otelauta, synchro-talla, 3x1 mikit... tätä mallia mietin myös itselleni pitkään kun Hendrix-tyylistä musiikkia tulee soiteltua)

- Fender Standard Stratocaster
(Mielestäni muuten saman tyylinen kitara kuin tuo Classic, paitsi että ulkonäöllisesti Standardissa on pienempi lapa.)

- Fender Stevie Ray Vaughan Stratocaster
(60's ovaali kaula joka on aikas paksu jos on tottunut johonkin ibanezin tai jacksonin tikkuihin, fenkun texas special 3x1 mikit, vasurin synchro-talla, 21 nauhainen otelauta...)

Mielestäni noista parhaiten toimi tuo SRV ja Classic minun kourassani. Mikäli ko. skitoista haluaa hieman tuhdimman ja "leveämmän" saundin niin tosiaan joku Duncan Hot Rails-tyylinen ratkaisu voisi olla hyvä. Nuo tuon tyyppiset mikithän ovat siis singlecoil tilaan rakennettuja kaksikelaisia humbuckereita. Tällä tavalla saa hurinattoman tallamikin, ja esimerkiksi DiMarziolla ja Duncanilla on malleja joissa on pyritty säilyttämään singlecoilin kirkkaus.
T-Bone
Supertramp
07.07.2004 15:05:14 (muokattu 07.07.2004 15:06:34)
Haistakaa v****! ;) Kitaran valinta oli jo ennestään vaikeaa, mutta homma meni nyt vieläkin vaikeammaksi. Tieto lisää tuskaa pitää näköjään selkeesti paikkansa.

Helpotetaampa hommaa, joten listaan specsejä, jotka kitaran pitää :

-Leppäbody sunburst värisenä
-Ruusupuu otelauta
-Jotkut bluesiin sopivat mikit (3xyksikelainen)
-Fender logo lavassa (noloa, mutta minkäs luonnolles voit)
-Vintagetalla

Taidan lopettaa unelmoinnin tuosta SRV signature mallista, voi olla että mun näpit on liian pienet tuolle. Eli kaulan pitäisi olla sopiva myös piennäppiselle aloittelijalle.
McNulty
07.07.2004 15:09:18
Sitten on vielä yksi näkökulma, josta en ole nähnyt kauheasti juttua täällä. Liikkeessä uusi kitara saattaa olla sellainen, jota kaikki kansa on käynyt näpelöimässä. Ei haittaisi mua, mutta jotakuta voisi haitatakin - kun kerran uutta ollaan ostamassa uuden hinnalla, eikä minään näytekappaleena tms.

Ainahan voi pyytää liikettä tilaamaan uuden, mutta mielestäni on ihan ok mikäli kitara on hieman "sisäänajettu" kunhan siinä ei ole naarmuja eikä kolhuja. Itse kun olen käytettynä ostanut suurimman osan skitoista, niin en oikein osaa suhtautua "sillä vaadittavalla tavalla" tuohon aivan brand new kitaran ostoon. Olen tainnut 2 kitaraa soittovuosieni varrella ostaa täysin uutena, joista minulla edelleenkin on se toinen tallella.

Niin ja aivan uutta ostaessaan kannattaa myöskin ottaa huomioon se että kitara tulee paketista aivan tehdasasetuksilla, eikä se aina anna oikeaa kuvaa kitaran "luonteesta". Itseasiassa vasta parin viikon soittelun jälkeen alkaa hahmottumaan kitaran todellinen luonne ja se kuinka hyvin se istuu käteen, syliin, miltä se kuulostaa ja miltä itse näytät skitan kanssa.

Toinen juttu tällaisella pienemmällä paikkakunnalla... soitinliikkeet ovat usein pieniä eikä sieltä löydy esim. erillistä tilaa missä kitaraa voisi rauhassa vähän luukuttaakin, vaan joutuu tyytymään sellaiseen varovaiseen rinkutteluun siinä tiskin edessä. Tämäkin antaa mielestäni väärää kuvaa kitaran luonteesta.
T-Bone
McNulty
07.07.2004 15:13:34
Haistakaa v****! ;) Kitaran valinta oli jo ennestään vaikeaa, mutta homma meni nyt vieläkin vaikeammaksi. Tieto lisää tuskaa pitää näköjään selkeesti paikkansa.

Tieto voi myös olla vapauttavaa kun sitä hyödyntää oikein =))
Älä anna mielipiteiden sumentaa omaa näkemystäsi, vaan koita poimia niistä sellaisia juttuja joilla voit laajentaa omaa näkemystäsi.

Helpotetaampa hommaa, joten listaan specsejä, jotka kitaran pitää :

-Ruusupuu otelauta
-Vintagetalla

Kuulostaa ihan SRV:ltä =)
Tosin, ihan standard stratoa saa myös 3-color sunburstilla, mutta siinä ei ole Texas-special mikkejä (jotka mielestäni kuulostavat juuri blues ja bluesrockissa loistavilta)

Taidan lopettaa unelmoinnin tuosta SRV signature mallista, voi olla että mun näpit on liian pienet tuolle. Eli kaulan pitäisi olla sopiva myös piennäppiselle aloittelijalle.

Hmm... no sitten vaikka Standard Stratocaster 21-nauhaisella otelaudalla ja 3-color sunburstilla. Siihen vaan vaihdat esim. nuo tex-special mikit tai kokeilet jotain vintage-mallista Duncania/DiMarziota... suosittelen myös Kinman-mikkejä stratoon. Ovat aivan loistavia ja yllättävän edukkaita niin hyvä saundisiksi mikeiksi. (muistaakseni koko 3x1 setti vain jonkun 150-180e)
T-Bone
Shaft
07.07.2004 15:22:16
-Ruusupuu otelauta
-Vintagetalla

Jos pitää olla jenkki, ´62 reissue täyttää nuo vaatimukset. MIM ja MIJ-mallistosta löytyy myös kaikki nuo vaatimukset täyttäviä malleja.

En usko. Tuo ei todellakaan edellytä isoja käsiä, mutta on tietysti makuasia mistä tykkää. Jos on kovin epävarma niin ei kannata tietysti ostaa kokeilematta.
Dr. Muff
07.07.2004 15:31:55

Ei toi mikään mahottoman tuhti kaula ole. Oikeastaan aika sopiva.

Bonecrusher:
Näytähän mulle paikka mistä saa Kinman-setin 150eurolla, vai käsitinkö jotain väärin?
Viikon linkkivinkki: http://www.hut.fi/~jparkkar/Demi/
Supertramp
07.07.2004 15:32:29
Piti oikeen tutkia onko ne mun näpit nyt minkäkokoiset. Löyty tälläinen threadi:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=53808

Mittailin vasemman käpälän ja ei se nyt taidakkaan ihan pienimmästä päästä olla. Keksisormen pituudeksi tuli 124mm. Ehkä tää pienuuskompleksi johtuu siitä, että akustinenkitara millä soittelen on 12-kielinen, mutta vain 6 kielellä varustettu.

SRV signature model is back in thinking cap!

Bonecrusher, minkä kokoinen käsi sulla on? Ajattelin vaan, että kun kerran SRV:n kaula sopii sun kädelle.
McNulty
07.07.2004 15:34:28
Ei toi mikään mahottoman tuhti kaula ole. Oikeastaan aika sopiva.

Bonecrusher:
Näytähän mulle paikka mistä saa Kinman-setin 150eurolla, vai käsitinkö jotain väärin?

hmm... saattoi olla että oli 0% alv. hintoja kun Finlandia Instruments:n Teemu näytti hintoja. Tai sitten se hinta oli vain minulle (koska kaveri-alet pitää aina olla) =)
T-Bone
McNulty
07.07.2004 15:36:39 (muokattu 07.07.2004 15:37:26)
Bonecrusher, minkä kokoinen käsi sulla on? Ajattelin vaan, että kun kerran SRV:n kaula sopii sun kädelle.

Eipä ole mittaa tässä lähistöllä, mutta ei mulla mitkään isot lapiot ole, eikä kyllä niin pienetkään. Sormet on aikas pitkät... eli korispalloa pystyy yhdellä kädellä roikottamaan alaspäin =)) Tosin, tykkään paksuhkosta C- tai U-shape kaulasta... esim. Les Paul

Tosin, vaikka meillä olisikin saman kokoiset kädet... voi silti olla että SRV:n kaula ei vain sovi muuten sulle vaikka hyvin sormet ylttäisivätkin otelaudalle =)
T-Bone
HBM
07.07.2004 15:36:55
Itse olen joskus musiikkikaupassa soitellut tuolla SRV-Stratolla ja parempaa kitaraa käteen kaulansa puolesta en voisi kuvitella. Ulkonäkönsäkään puolesta kitara ei tuosta enää kauniimmaksi muutu. Tuossa SRV-Stratossa on yläpuolinen kampi, joka voi vaatia hiukan totuttelua.

Tuo Vintage 62 Stratokin on varmasti hyvä sunnilleen saman hintaluokan vaihtoehto, mutta siinä on nuo onnettomat vintage nauhat, kun tuossa SRV:ssä on korkeammat ja paremmat Dunlopin 6105:t.
Chemo
07.07.2004 15:37:57

Ainahan voi pyytää liikettä tilaamaan uuden

Joo, ihan totta - noinhan se on. Tuolloin tuo on tilaustavaraa, joten en näe niin suurta eroa tilaako nettifirmasta vai liikkeestä... Mutta jos hinta ja palvelu ja mahdolliset samalla ostettavat tuotteet ovat kohdallaan, niin miksei tilauttaisi liikkeestäkin. Mikä ettei.
Ramalamadingdong.
McNulty
07.07.2004 15:38:07
Tuo Vintage 62 Stratokin on varmasti hyvä sunnilleen saman hintaluokan vaihtoehto, mutta siinä on nuo onnettomat vintage nauhat, kun tuossa SRV:ssä on korkeammat ja paremmat Dunlopin 6105:t.

ja eri mikit tietysti.
T-Bone
Dr. Muff
07.07.2004 15:44:02
ja eri mikit tietysti.

ja eri radius tietenki.
Chemo
07.07.2004 15:51:30

Nyt on kitara valittu

No kerro nyt... ;-) Siihen SRV:kö päädyit vai mihin?
Ramalamadingdong.
Supertramp
07.07.2004 15:56:21
No kerro nyt... ;-) Siihen SRV:kö päädyit vai mihin?

Nooh... Kertoisko? ;) Katoppas.. Huumassa tuli unohdettua se kirjoittaa, SRV tietty. Heeboa on digattu sen verran kauan ja hartaasti, että kyllähän sen verran fani on oltava, että miehen signature mallin omistaa.
Dr. Muff
07.07.2004 16:02:31 (muokattu 07.07.2004 16:04:54)
Nooh... Kertoisko? ;) Katoppas.. Huumassa tuli unohdettua se kirjoittaa, SRV tietty. Heeboa on digattu sen verran kauan ja hartaasti, että kyllähän sen verran fani on oltava, että miehen signature mallin omistaa.

Tosifani olisi ostanut semmoisen custom shopin näköispainoksen. =)

Ei maar. Kyllä toi on hyvä kitara. Suurinpiirtein noilla specseillä mä teettäisin kitaran jos teettäisin. Nauhat tosin pitäis olla 6100 ja mikeiksi voisi harkita myös Lindy Fralinin Vintage Hot. Se talla on mukava käyttää.

Bonecrusher:
saattoi olla että oli 0% alv. hintoja kun Finlandia Instruments:n Teemu näytti hintoja. Tai sitten se hinta oli vain minulle (koska kaveri-alet pitää aina olla) =)

Eli myyvät siis mikkejä ei_kavereille 150*1,22=183euroa/setti. Menevät varmaan aika hyvin kaupaksi?
kulmahiomakone
07.07.2004 16:08:14
Eli myyvät siis mikkejä ei_kavereille 150*1,22=183euroa/setti. Menevät varmaan aika hyvin kaupaksi?

Kaikki mikä myydään alle sisäänostohintojen menee luultavasti varsin hyvin kaupaksi...
Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen. Aasialaisten kitaroiden originaalimikejä ostan myös (Tokai, Yamaha yms.)
Dr. Muff
07.07.2004 16:10:13
Kaikki mikä myydään alle sisäänostohintojen menee luultavasti varsin hyvin kaupaksi...

Niinpä :)
Crossroad
07.07.2004 16:55:34
juttelin kerran marzi nymanin kanssa,silloin kun se soitti srv fenkulla(en tiedä soittaako enää) se sano et se on hyvä kunhan siihen ensin tottuu..silloin sillä oli lisäksi se fender custom shopin pinkki/hile strato millä se soitti kai enimmäkseen..muuten,nuo texas specialit on loistavat mikit,mutta en itse pitänyt tallamikin soundista,mutta keski ja kaula asemassa ne on omiaan..niissä on paljon väkevämpi soundi kuin esim jossain dimarzio hs-3/yjm mikeissä..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)