Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ensimmäinen säröpedaali
1
.I.l.e.m.e.e.
11.07.2022 20:14:10 (muokattu 11.07.2022 20:14:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku kokeneempi kertoa ja suositella hyvää ensimmäistä säröpedaalia? Ainakin mitä olen täällä lukenut, on suositeltu Boss SD-1 Overdrivea ja Carl martin Plexistonea. millaisia ovat?
onko siinä millainen ero, jos käyttää säröpedaalia puhtaan soudin kanssa, kuin vahvistimen oman särön? :)
 
kiitos jo avusta ennakkoon!
 
LesPaul70
11.07.2022 20:46:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.I.l.e.m.e.e.:onko siinä millainen ero, jos käyttää säröpedaalia puhtaan soudin kanssa, kuin vahvistimen oman särön? :)
 
On tietysti eroa.
 
Isoin kysymys on, haluatko mieluummin kurkuttaa vahvarin etuasteputkia ruvelle vai käyttää purkkisäröä vahvarin oman sijasta. Jos ensimmäinen, overdrive-boksit hyvä vaihtoehto, esim. mainitsemasi. Jos taas käytössä trankkuvahvari, jälkimmäinen vaihtoehto tod.näk. parempi.
 
Muuten vaikea antaa kovin tarkkoja suosituksia. Tarvittaisiin ainakin seuraavat perustiedot:
 
- Millaista soundia haet?
- Mikä vahvari käytössä?
- Mikä budjetti?
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
.I.l.e.m.e.e.
11.07.2022 22:03:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70:
 
- Millaista soundia haet?
- Mikä vahvari käytössä?
- Mikä budjetti?

 
Olen soittanut Black Sabbathia, HIMiä ja The 69 eyes, jos tuosta sai jotenkin vähän kiinni :D
vahvistimena toimii tällä hetkellä AXtech vm108. Jonkin verran olen katsellut vahvistimia, että millaisia on, mutta tällä vielä olen pärjäillyt.
pudjettinaa olisi satasen verran, mutta toki siitä pystyn joustamaan jonkin verran :)
 
KaRa
11.07.2022 22:43:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boss MT-2.
 
Guildfinger
12.07.2022 09:36:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melkein suosittelen, että jätät säröspedun ostamatta ja jatkat säästämistä seuraavaan vahvistimeen. Valitset tulevan vahvistimen sitten budjetin ja tarpeiden mukaan; treenaatko himassa, onko tarvetta bändivolalle, putki/trankku/mallintava, minkälaista soundia pitäisi saada.
Nykyisen vahvistimesi soundia säröspedu tuskin juurikaan parantaa. Vahvistimessa näyttäisi olevan särökytkin, josta luultavasti saat riittävästi sirinää soundiin kotioloissa. Ellet ole kokeillut eq säädöillä eri särösoundeja, niin kokeile! Esim. Middle 0-3, bass 7-10, treble 7-10 tai Middle 7-10, bass 2-4, treble 5-7 ja säröä maun mukaan.
 
Taistelu tylsää tavismaailmaa vastaan jatkuu.
nakedzen
12.07.2022 09:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JHS 3 series, overdrive tai distortion suosittelen. Youtubesta löytyy ääntä.
 
Chuck Norris on paras Power Ranger
Mikko1978
12.07.2022 11:02:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säröpurkin hyvyys riippuu täysin siitä, mitä olet hakemassa ja miten aiot käyttää purkkia. Sama purkki toimii yhdessä käytössä hyvin ja jossakin toisessa käytössä huonosti.
 
jhlamm
12.07.2022 11:10:22 (muokattu 12.07.2022 11:11:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvalla saa käyetyn vahvarin joka on selkeä parannus nykyiseen ja antaa kunnon särösoundiakin ilman pedaalia. Tiedän että ikävä kommentti pedaalia kysyttäessä on "hanki uusi vahvari", mutta annan muutaman perustelun. Aloitusvahvareissa puhdas soundi on ihan ok, mutta särö on yleensä melko heikko. Pedaalilla voisi saada parannusta, mutta tämän vahvarin elementti on vain 8 tuumainen. Käytännössä sen takia rockissa ja metallissa se kuulostaa hieman hintelältä ja huonolta. Edes hyvä purkki ei tätä välttämättä pelasta. Monissa hieman paremmissa vahvareissa taas säröt ovat hyviä ilman pedaaliakin ja niitä saa käytettynä kalliimpien pedaalien hinnoilla.
 
Jos sulla on mahis käydä musaliikkeessä niin niissä pääsee kokeilemaan vahvareita ja pedaaleita ja saa kiinni paremmin millaista äänimaailmaa kaikista saa irti. Jos pedaalia haluaa niin omasta mielestäni Boss DS-1 on ihan jees, samoin TC electronicsin Dark Matter, mutta kaikki nämä ovat aina henkilökohtaisia mieltymyksiä. Joku suositteli MT-2:sta. Itse ostin sen ekaksi pedaaliaksi aikanaan, mutta mulle se ei ainakaan istunut.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Arkka
12.07.2022 12:24:37 (muokattu 12.07.2022 13:36:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thomannin Stompenberg FX on ihan hauska ratkaisu jos pitää vähän saada kuvaa, millaselta eri säröt (tai särötyypit) kuulostaa (E: unohtui kertoa mikä tuo on. Eli sillä voi netin yli testailla pedaaleita). Mikäli AP:n vahvari on samanlainen ampiaispesä kuin vastaavat pikkuvahvarit tuntuu olevan, saa varmaan realistisempaa kuvaa kun laittaa kaiutinsimulaation pois päältä.
 
https://www.thomann.de/fi/stompenberg_devices.html
 
Itse varmaan ostaisin jonkun käytetyn perussärön, jonka saa sitten lähes tappiotta myytyä myös eteenpäin, mikäli ei seuraavan vahvarin kanssa ole käyttöä.
 
.I.l.e.m.e.e.
12.07.2022 16:59:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei kiitos nää auttoi paljon! Pitääpä käydä musaliikkeissä tutkimassa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «