sub zero 09.07.2022 00:20:59 (muokattu 09.07.2022 11:40:02) | |
---|
Mihin musiikin tyylilajiin kuuluu kappale "Bluesia Pieksämäen asemalla"? edit: Liittyykö kappaleen sointukulku johonkin tiettyyn musiikintyyliin? minä tykkään käydä koulua, minä tykkään laulaa |
sub zero: Mihin musiikin tyylilajiin kuuluu kappale "Bluesia Pieksämäen asemalla"? Tuon itsekin haluaisin tietää. Luulisin että sille ei ole mitään genreä, mutta kuten kerrotaan verrataan Ravelin Boleroon,osittain. hiljaisuus on näkymätöntä liimaa |
Kefiiri 09.07.2022 10:04:45 (muokattu 09.07.2022 10:05:57) | |
---|
Vastaus on Piedmont blues. En osaa enkä halua perustella mutta samanlaista rimputustahan se on. Pakko myöntää että en oikein ymmärrä kysymystäkään. En ole musiikin asiantuntija. |
Prophet 09.07.2022 13:05:54 | |
---|
Kefiiri: Vastaus on Piedmont blues. En osaa enkä halua perustella mutta samanlaista rimputustahan se on. Pakko myöntää että en oikein ymmärrä kysymystäkään. Ei sentään bluesia Italian Piedmontesta. |
Sammo 09.07.2022 14:17:39 | |
---|
sub zero: Mihin musiikin tyylilajiin kuuluu kappale "Bluesia Pieksämäen asemalla"? edit: Liittyykö kappaleen sointukulku johonkin tiettyyn musiikintyyliin? Sointukulku ei mun mielestä ole hirveän kaukana Dixieland-jazzista ja tuo käy selväksi about kohdassa 7:45 kun torvet tulee mukaan. Sointukulku sinällään tunnetaan kai kahdeksan tahdin bluesin variaationa ja esimerkiksi Kenny Burrellin Dont Cry Baby soveltaa sitä ansiokkaasti: https://youtu.be/bgKkfqqpzAo This is on a whole other level. Its level one. |
Epämuusikko 09.07.2022 20:53:59 (muokattu 09.07.2022 21:42:10) | |
---|
Piedmont bluesilta* kuulostaa itellekin. Worried Life Blues / Key to the Highway/ mitänäitänyton kera muutaman ylimääräissoinnun. (joka on käytännössä "vanhaa jazzia") LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN! |
Mahti 09.07.2022 20:57:33 (muokattu 09.07.2022 20:59:16) | |
---|
Jazz-blues -soinnutusta on myös 7. ja 8. tahdeissa. Jaa, siellä oli Sammo jo maininnut jotain asiasta.. Jokainen paistaa omat makkaransa |
sub zero 09.07.2022 23:26:12 (muokattu 09.07.2022 23:29:00) | |
---|
Epämuusikko: Piedmont bluesilta* kuulostaa itellekin. Worried Life Blues / Key to the Highway/ mitänäitänyton kera muutaman ylimääräissoinnun. (joka on käytännössä "vanhaa jazzia") Tässä siis "Worried Life Blues" https://www.youtube.com/watch?v=CqSPsJFUt_g Juicen shuffle-rytmissä on vähän erilainen painotus ja sävelkulussa myös (sointuja en nyt käynyt läpi), mitkä vie nähdäkseni tuntumaa aika kauas tuosta bluesista jonnekin pois päin ...rockin, folkin, popin suuntaan? Melodia toki sopisi tosiaan varhaiseen jazziinkin. minä tykkään käydä koulua, minä tykkään laulaa |
Kefiiri 10.07.2022 21:27:23 (muokattu 10.07.2022 21:31:22) | |
---|
Täsmällisen genren löytäminen Juicen kappaleelle voi olla haastavaa. Tuskin hän kappaletta tehdessään on hakenut mitään tiettyä tyyliä. Vaikutteita on monenlaisesta musiikista kuten keskustelussa jo on listattukin. Onko genren selvitys käynnissä jotta voisi etsiä lisää samanlaista, vai mikä on motiivina? Sitä en oikein vieläkään hahmota. Yksi juttu joka tässä tulee mieleen on Alex Harvey Bandin tulkinta "Gamblin' Bar Room Bluesista", hankalan määriteltävyyden suhteen. Nuorempana tykkäsin siitä, hetkeen en ole kuunnellutkaan. https://www.youtube.com/watch?v=SSDG_orE2I8En ole musiikin asiantuntija. |
2randpo 11.07.2022 09:55:52 (muokattu 11.07.2022 09:56:08) | |
---|
Kefiiri: Täsmällisen genren löytäminen Juicen kappaleelle voi olla haastavaa. Tuskin hän kappaletta tehdessään on hakenut mitään tiettyä tyyliä. Vaikutteita on monenlaisesta musiikista kuten keskustelussa jo on listattukin. Onko genren selvitys käynnissä jotta voisi etsiä lisää samanlaista, vai mikä on motiivina? Sitä en oikein vieläkään hahmota. Yksi juttu joka tässä tulee mieleen on Alex Harvey Bandin tulkinta "Gamblin' Bar Room Bluesista", hankalan määriteltävyyden suhteen. Nuorempana tykkäsin siitä, hetkeen en ole kuunnellutkaan. https://www.youtube.com/watch?v=SSDG_orE2I8 Tää on mun mielestä tyyliltään kabaree, joka ei tosin olen pelkkä musiikin määre. Toisaalta tossa on mukana teatteri- ja viihde-elementtejä kuten tyypillisesti kabareessa. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. |
2randpo 11.07.2022 10:03:27 (muokattu 11.07.2022 10:04:12) | |
---|
Genreä tuossa edellä jo ansiokkaasti hahmoteltiinkin. Itselleni tämän biisin mahdollinen syntyhistoria avautui muutama vuosi sitten, kun odottelin kyseisellä asemalla VR:n junaa korvaavaa bussia (myrsky oli kaatanut puita radalle). Oli kesäkuu, joten olin hyvin kevyesti pukeutunut. Stadissa olikin lähtiessä kohtuu lämmin, mutta Pieksämäen asemalla puhalsi jäätävän kylmä myrskytuuli, ja korvaus-bussin odottelu tuntui kestävän ja kestävän. Silloin tuli mieleen, että varmaan on Juicekin joskus värjötellyt tällä kuolleella asemalla. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. |
Epämuusikko 12.07.2022 10:28:47 (muokattu 13.07.2022 02:25:11) | |
---|
varmaan "amerikkalainen laulu" voisi olla genrensä. tuommoisia akuankkasävytteisiä kertomuksia on se maa pullollaan. jotain jotain tin pan alley. vrt: What a day for a daydream, Gee Baby Ain't I Good To You, Stormy Weather ynnä muut bluessävytteiset mutta (onneksi) välillä laatikkoa vaihtavat viihteelliset renkutukset. Yllä tullut "8 tahdin jazzblues" on kuitenkin varmaan lähimpänä totuutta. LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN! |