Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kilpailut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vapaamuotoista ja HYVÄHENKISTÄ keskustelua skaboista
1 2 3 4 529 30 31 32 33
sirdickyj
30.06.2022 17:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä vaan skaboista mitä palstalla pyörii.
 
Blueasklubilla lienee oma keskustelu, mutta kai sitäkin voi täällä kommetoida.
 
Näin. Go. Katotaan kauan pysyy pydessä.
 
sirdickyj
30.06.2022 17:51:55 (muokattu 30.06.2022 18:41:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitan uudestaan tämän mainion linkin, koska tässä puuhataan vähän samoja hommia...ei oo helppoa tekijämiehillä(kään).
 
Tässä minutsa tällaisen jutun kaikki mahtavat pointit; vedä niinkuin SÄ vedät!
 
https://www.youtube.com/watch?v=kip6MkkYgKg
 
Vesa423
30.06.2022 20:18:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Laitan uudestaan tämän mainion linkin, koska tässä puuhataan vähän samoja hommia...ei oo helppoa tekijämiehillä(kään).
 
Tässä minutsa tällaisen jutun kaikki mahtavat pointit; vedä niinkuin SÄ vedät!
 
https://www.youtube.com/watch?v=kip6MkkYgKg

 
Katsoin eilen koko pätkän, joskus aiemmin jo itse soolot. Soolojen jälkeinen jutustelu oli tosiaan parasta antia minustakin. Hauska tokaisu Phil X:n "jos soittaisin tähän vain blueslikkejä, kuulostaisin joltain naapurin pubisoittajalta" kun pohdiskeli miten sai oman näköistään juttua tohon ACDC-sooloon. Meikäläinen olis tietysti tuohonkin soittanut just ne blueslikit...
 
Ja samalla lailla noi näyttää vetävän jossain makkarin nurkassa kuin mekin, paitsi Rickin taustan teko omassa studiossa oli aika pro-meininkiä.
 
sirdickyj
30.06.2022 21:05:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vesa423: Katsoin eilen koko pätkän, joskus aiemmin jo itse soolot. Soolojen jälkeinen jutustelu oli tosiaan parasta antia minustakin. Hauska tokaisu Phil X:n "jos soittaisin tähän vain blueslikkejä, kuulostaisin joltain naapurin pubisoittajalta" kun pohdiskeli miten sai oman näköistään juttua tohon ACDC-sooloon. Meikäläinen olis tietysti tuohonkin soittanut just ne blueslikit...
 
Ja samalla lailla noi näyttää vetävän jossain makkarin nurkassa kuin mekin, paitsi Rickin taustan teko omassa studiossa oli aika pro-meininkiä.

 
Mä tykkäsin noista sooloistakin. Kaikki huippuja omalla sarallaan..
 
Mutta eniten tykkäsin, ja tykkään, siitä kun nimenomaan vedetåån omalla tavalla eikä olla jossain laatikossa.
 
Se Hotel California soolo...vai omikse Hairway to Steven...tais olla....niin siinä Eric Johnson vetää ihan omiin nimiin. Hienoa että vetää, tosin minusta rasittavak kuuloista.
 
sirdickyj
30.06.2022 21:06:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vesa423: Katsoin eilen koko pätkän, joskus aiemmin jo itse soolot. Soolojen jälkeinen jutustelu oli tosiaan parasta antia minustakin. Hauska tokaisu Phil X:n "jos soittaisin tähän vain blueslikkejä, kuulostaisin joltain naapurin pubisoittajalta" kun pohdiskeli miten sai oman näköistään juttua tohon ACDC-sooloon. Meikäläinen olis tietysti tuohonkin soittanut just ne blueslikit...
 
Ja samalla lailla noi näyttää vetävän jossain makkarin nurkassa kuin mekin, paitsi Rickin taustan teko omassa studiossa oli aika pro-meininkiä.

 
Niin, ja mistä tiedät et vetäåks jengi makkarin nurkassa :-)
 
Vesa423
30.06.2022 21:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Niin, ja mistä tiedät et vetäåks jengi makkarin nurkassa :-)
 
Karkea yleistys.. rautapierun videoistahan näkee selvästi että olkkari+tv taustalla kyseessä ;-)
 
sirdickyj
30.06.2022 21:32:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vesa423: Karkea yleistys.. rautapierun videoistahan näkee selvästi että olkkari+tv taustalla kyseessä ;-)
 
Mä vedän penthousen länsisiivessä kylpytakissa. Sikkee polttaen.
 
Mut joo....samanlaiset olosuhteet tosiaan näyttää hahmoilla olevan. Tai saman kaltaiset.
 
WanhaWetäjä
30.06.2022 21:51:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Niin, ja mistä tiedät et vetäåks jengi makkarin nurkassa :-)
 
No en ainakaan mä, mulla on ihan oma tila jossa voi soittaa vaikka aamuyöllä ketään häiritsemättä jos nyt ei aivan hirveen kovaa luukuta, luureilla tietty koska vaan. Entinen varasto josta tuunasin soittotilan kun hommasin ekan tietsikan joskus 2003. Kätsyä kun tosta pääsee suoraan autotalliin ja toisesta ovesta asuintilaan.
 
Tulin aikoinaan siihen tulokseen että keikkamuusikon asuinmuoto on omakotitalo, kyllästyin kyttääjämummoihin ja sääntöihin ja siihen kamojen raahaamiseen hissillä kutoseen klo 5 aamulla, autoon ei uskaltanut jättää mitään.
 
https://www.dropbox.com/s/5yqbfh8588a2yoy/Man%20cave.jpg?dl=0
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Vesa423
30.06.2022 22:50:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: No en ainakaan mä, mulla on ihan oma tila jossa voi soittaa vaikka aamuyöllä ketään häiritsemättä jos nyt ei aivan hirveen kovaa luukuta, luureilla tietty koska vaan.
 
Asiallisen näköinen soittopiste. Tuleeko miten kovaa luukutettua päiväsaikaan nauhoitellessa? Itsellä tuntuu, vola jonkin verran vaikuttaa soittoon, etenkin dynamiikkaan ja soittofiilikseen. Kivempi soittaa silloin kun voi vähän laittaa volaa, ja kuulokkeilla etenkään en tykkää soittaa enkä etenkään äänittää.
 
WanhaWetäjä
01.07.2022 00:22:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vesa423: Asiallisen näköinen soittopiste. Tuleeko miten kovaa luukutettua päiväsaikaan nauhoitellessa? Itsellä tuntuu, vola jonkin verran vaikuttaa soittoon, etenkin dynamiikkaan ja soittofiilikseen. Kivempi soittaa silloin kun voi vähän laittaa volaa, ja kuulokkeilla etenkään en tykkää soittaa enkä etenkään äänittää.
 
No joo, jos ketään ei ole himassa niin mieluusti soitan noitten vanhojen stereokaappien kautta sellasella reippaalla kohtuuvolalla, tosiaan fiilis on parempi ja varmaan dynamiikkakin.
Osittain samaa mieltä luurisoitosta mutta kaikkeen tottuu ja aika usein niitäkin käytän etenkin jos teen jotain biisiaihioita tai taustoja, luureilla saa tarkemman kuuntelun.
 
Jos haluaa oikeen luukuttaa niin autotallissa tulee joskus väännettyä keikkasetilla etenkin jos kokeilee/säätää jotain keikkasoudeja Helixilla, 12" halpis PA kaappi nyt käytössä mutta kyllä siitäkin mökää lähtee.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
tjj2000
03.07.2022 11:00:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän levottoman oloista tajunnanvirtaa taustan maisemissa...
 
Hain Turkkilaisvaikutteista näkemystä asiaan, olen alkanut pitämään äänimaisemasta mitä siellä on tarjolla todella paljon; joka puolella. Ohessa vähän mitä siellä kuulee...
 
https://www.youtube.com/watch?v=Ov2SmWd_SWg
 
Popmusiikki on hyvin paljon saanut vaikutteita perinteisestä musiikista. Tätä kuuli välillä todella paljon muutama vuosi sitten: Tarkan
 
https://www.youtube.com/watch?v=wN4Rbc6HSPY
 
All I hear is Hellhounds...
rautapieru
03.07.2022 13:04:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laittaako se WW tuon äänestyksen tuohon Rootsiin?
 
Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle.
rautapieru
03.07.2022 13:06:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vesa423: Karkea yleistys.. rautapierun videoistahan näkee selvästi että olkkari+tv taustalla kyseessä ;-)
 
Tupakeittiö. Eli olen tupakeittiökitaristi.. Tupakkakeittokitaristi, kuulostaa paremmalta.
 
Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle.
WanhaWetäjä
03.07.2022 13:06:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rautapieru: Laittaako se WW tuon äänestyksen tuohon Rootsiin?
 
No just laitoin eli homma hoidossa.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
WanhaWetäjä
03.07.2022 13:36:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa vähän skaboihinkin liittyvää mietittävää, Gambale on kyllä mahti äijä.
https://www.youtube.com/watch?v=jkzJ8F_TllI
 
https://www.youtube.com/watch?v=5wHghWQK7Nc
Jos haluaa laajentaa näkemyksiään kovasti ahtaan blueslaatikon ulkopuolelle niin kannattaa kuunnella ajatuksella.
 
Myös tuo että oppii treenaamaan juttuja ilman taustoja MUTTA pystyy kuulemaan ja hahmottamaan taustaharmonian mihin ikäänkuin soittaa on todella korvaa kehittävää.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
sirdickyj
03.07.2022 17:34:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj - Aika erilainen lähestyminen, onko tuossa useamapi kitara vai joku sointuplugari, hauska idea sinänäsä, toki saman kertausta hiukka liikaa, eli enempi vapaata sooloa omasta päästä käsin vois olla kun sooloskabasta on kyse.
 
Se on nänkin, mutta voihan soolo olla saman teeman toistamistakin, tuossahan joku muuttuu koko ajan, tulee 1 stemma lisää tai muuttuu johonkin suuntaan, tohon breikkii asti, loppu on niin lyhytkierto että se perus-terssistemma on on se idea.
 
Kyseessä ei ole plugari, vaan tossa on 8 kitararaitaa (ja 9.joka on se n.s. soolo siellä väliosassa) joista 4 on samaa soittavaa komppia, mikä luo ihan stydin kuuloisen komppimeiningin.
 
Jos osais miksata ja kaivaa oikeat taajuudet esiin niin homman ideakin selviäisi paremmin. Nyt meni vähän tukkoon.
 
Mutta noin ylipäänsä, mä koitan ajatella että n.s."soolo" ei aina tarvi olla vapaamuotoista flowta. Tausta oli vähän industrial-houkutteinen joten se suorastaan vaati mun päässä tämmöstä.
 
Kaikki muut tavat on tietty vähintään yhtä hyviä.
 
WanhaWetäjä
04.07.2022 14:17:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Se on nänkin, mutta voihan soolo olla saman teeman toistamistakin, tuossahan joku muuttuu koko ajan, tulee 1 stemma lisää tai muuttuu johonkin suuntaan, tohon breikkii asti, loppu on niin lyhytkierto että se perus-terssistemma on on se idea.
 
Kyseessä ei ole plugari, vaan tossa on 8 kitararaitaa (ja 9.joka on se n.s. soolo siellä väliosassa) joista 4 on samaa soittavaa komppia, mikä luo ihan stydin kuuloisen komppimeiningin.
 
Jos osais miksata ja kaivaa oikeat taajuudet esiin niin homman ideakin selviäisi paremmin. Nyt meni vähän tukkoon.
 
Mutta noin ylipäänsä, mä koitan ajatella että n.s."soolo" ei aina tarvi olla vapaamuotoista flowta. Tausta oli vähän industrial-houkutteinen joten se suorastaan vaati mun päässä tämmöstä.
 
Kaikki muut tavat on tietty vähintään yhtä hyviä.

 
Juu, hyvin kasattu nuo stemmat, eihän noita säröjuttuja pysty kunnolla tekeen muuten kuin kitara kerrallaan eli ei onnistu kuin rajallisesti jollain plugarilla jos pysytään pelkästaan normi sointukierroissa I IV V tms eli plugari tekee perusoinnun
perusäänestä, toki tämä vain oletus vailla omakohtaista kokemusta asiasta.
 
Teemalliset soolot toimii aina, makuasioita on sitten niiden teemallisten kohtien määrä vs vapaa tulkinta. Se on vaan hyvä että on erilaisia lähestymisiä, kivempi kuunnella kuin se että ois kaikki samasta puusta veistettyjä. Pitkähköt taustat antaa tilaa monenlaiseen, itellä loppuu yleensä ideat kun mennään yli 1,5 minsaa joka sekin on aavistuksen pitkä aika ns normaalille soololle, max minuutti ois ihanne jos vaan vapaasti soitellaan niitä näitä.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
sirdickyj
04.07.2022 15:42:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Juu, hyvin kasattu nuo stemmat, eihän noita säröjuttuja pysty kunnolla tekeen muuten kuin kitara kerrallaan eli ei onnistu kuin rajallisesti jollain plugarilla jos pysytään pelkästaan normi sointukierroissa I IV V tms eli plugari tekee perusoinnun
perusäänestä, toki tämä vain oletus vailla omakohtaista kokemusta asiasta.
 
Teemalliset soolot toimii aina, makuasioita on sitten niiden teemallisten kohtien määrä vs vapaa tulkinta. Se on vaan hyvä että on erilaisia lähestymisiä, kivempi kuunnella kuin se että ois kaikki samasta puusta veistettyjä. Pitkähköt taustat antaa tilaa monenlaiseen, itellä loppuu yleensä ideat kun mennään yli 1,5 minsaa joka sekin on aavistuksen pitkä aika ns normaalille soololle, max minuutti ois ihanne jos vaan vapaasti soitellaan niitä näitä.

 
Samaa mieltä pituuksista, lisäksi on hyvä jos rytmi vie taustaa siten että soolon avulla ei tarvitse kuljettaa mitään.
 
Toki omat soolonsoittamiset on niin lyhytaikaisia kokemuksia vasta että ei oikein ole omakohtaista viisautta jaettavana, kun aloin asiaa oikeastaan ekaa kertaa tutkailemaan vasta vajaa 2 vuotta sitten. Vaikka rytmi- ja bassonsoittoa onkin mittarissa enemmänkin. Soolo/ leadkitara on ihan eri asia.
 
Tuohon ekaan oletukseen...Eventiden intelligent harmonizer taitaa osata rakentaa muitakin harmonioita kuin vain peru I- III -V stemmat. Vai siitäkö puhuit?
 
Noin muutoin, niin rytmiraidan tuplaus tai triplaus auttaa myös vireohaasteeseen, jota on melkein aina kun soitetaan. Tollanen jynkkykomppi kun soitetaan säröllä 2-3 kertaa niin siitä tulee massa josta ei ykisittäiset kielen värähtelyt liikaa erotu.
 
WanhaWetäjä
04.07.2022 16:17:54 (muokattu 04.07.2022 16:20:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Samaa mieltä pituuksista, lisäksi on hyvä jos rytmi vie taustaa siten että soolon avulla ei tarvitse kuljettaa mitään.
Tasarytmiset, vailla mitään rytmillisiä koukkuja/aksentteja yms olevat taustat ovat vähän tylsiä, ite oon tottunut poimimaan taustasta mitä milloinkin, bassolinjan rytmisiä juttuja rumpujen kaa useimmiten. Liian täyteen ahdetut tausta ei oikeen innosta varsinkin jos niissä on jo kitaroita, ite suosin ilmavampia taustoja, kitara/rock-pohjasista jos lähtetään muille vesille.
 
Toki omat soolonsoittamiset on niin lyhytaikaisia kokemuksia vasta että ei oikein ole omakohtaista viisautta jaettavana, kun aloin asiaa oikeastaan ekaa kertaa tutkailemaan vasta vajaa 2 vuotta sitten. Vaikka rytmi- ja bassonsoittoa onkin mittarissa enemmänkin. Soolo/ leadkitara on ihan eri asia.
No joo, onhan nuo eri alueita, ite oon soittanut satoja keikkoja myös bassolla joten sekin homma on tuttua ja osaan kuunnella mitä siellä tapahtuu, basso on nasta soitin soittaa varsinkin hyvän rumpalin kanssa,samoin komppikitara.
 
Tuohon ekaan oletukseen...Eventiden intelligent harmonizer taitaa osata rakentaa muitakin harmonioita kuin vain peru I- III -V stemmat. Vai siitäkö puhuit?
Onhan noita mutta taitavat olla manuaalisesti ohjelmoitavia eli eivät lue muuttuvaa taustaharmoniaa, ainakin joku asiaa harrastava näin kertoili ja kaipaili jonkinmoista automatiikkaa.
 
Noin muutoin, niin rytmiraidan tuplaus tai triplaus auttaa myös vireohaasteeseen, jota on melkein aina kun soitetaan. Tollanen jynkkykomppi kun soitetaan säröllä 2-3 kertaa niin siitä tulee massa josta ei ykisittäiset kielen värähtelyt liikaa erotu.
Eikös joissain levyjutuissa oli kymmeniä raitoja pelkkää rytmikitaraa eri asemista soitettuna ja vielä eri vireillä että saadaan jykevää äänivallia.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Haeroe
04.07.2022 17:15:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


No joo, onhan nuo eri alueita, ite oon soittanut satoja keikkoja myös bassolla joten sekin homma on tuttua ja osaan kuunnella mitä siellä tapahtuu, basso on nasta soitin soittaa varsinkin hyvän rumpalin kanssa,samoin komppikitara.

 
Jos rumpali on huono, minkä tahansa instrumentin soittaminen on melko takkuista hommaa. Toki komppikitara ja basso kärsivät rumpalin osaamattomuudesta eniten. Kaikein hienointa hommaa on komppikitarointi hyvän rytmiryhmän kanssa. Soolohommat on vaan hauskanpitoo musiikin tekemisen lomassa. Siksi nämä skabat ovat mulle hienoja välipaloja.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 529 30 31 32 33

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «