Aihe: Tietokonepalstan jelppikerho
1 2 3 4 543 44 45 46 47 48 49 50 51
anapena
14.04.2022 14:25:02 (muokattu 14.04.2022 14:30:34)
askomiko: Ainaskin kotisivuillaan tarjotaan "driver and control panel" -palikkaa. Varmaan sieltä gainien säädöt kun ei ole mitään nappeja?

Mayasta ei kokemusta, U24sen kanssa en ole ainakaan 15 vuoteen käyttänyt mitään. Oiskohan OS9n kanssa ollut joku softakikkare.
Eihän jossain RME babyssakaan taida olla mitään varsinaisia gaineja? Kaverilla on, eikä se tiennyt niistä mitään, meneeköhän ne automaagisesti?

U24n tökkäsin äsken Windows10-koneeseen, sanoi että oota hetki, ja sit se toimi.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
T.A
28.06.2022 11:24:28
Saisko neuvoja?
Ostin mac pro mid 2012 retina (catalina) i7:n
Millä vanhalla musiikkiohjelmalla tuo toimisi?
Tarkoitus olisi eläkepäivillä vääntää ja kääntää musiikkia,
Omaksi iloksi ja opiksi.
Kiitän neuvoista.
kaikki paitsi hammondit on turhaa.
Henri Henri Olavi
28.06.2022 11:32:28 (muokattu 28.06.2022 12:29:37)
Millainen musaohjelma hakusessa? Tuossa on Catalina-käyttis, joten vanhat versiot ohjelmista eivät toimi. Uudet versiot kyllä. Tuossa toimii mm. Ableton, Cubase, Pro Tools, Logic, Reaper, Audition, Audacity jne.

Paljonko muistia siinä koneessa on? 16 Gt olisi suositeltavaa, mutta 8 Gt:llakin pärjännee. Riippuu vähän käytöstä. Jos se on 13" -malli, niin siihen saa itse asennettua lisää muistia 16 Gt saakka. Jos taas 15", niin silloin ei.
Miksi enää ei tehdä kahvikuppeja jotka eivät tärisisi kädessä?
rintapek
28.06.2022 12:16:14

T.A: S
Tarkoitus olisi eläkepäivillä vääntää ja kääntää musiikkia,
Omaksi iloksi ja opiksi.
Kiitän neuvoista.

Kun kyseessä on mäkki niin mä lähtisin liikkeelle ihan garagebandillä ja kattoisin sit myöhemmin jos kaipaisin jotain mitä sillä ei voi tehdä.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Henri Henri Olavi
28.06.2022 12:28:51
rintapek: Kun kyseessä on mäkki niin mä lähtisin liikkeelle ihan garagebandillä ja kattoisin sit myöhemmin jos kaipaisin jotain mitä sillä ei voi tehdä.

Tämä on hyvä neuvo. Unohdan aina Garagebandin olemassaolon. Se on ilmainen ja tulee koneen mukana. Jos koneelta sitä ei löydy (kuten minulta, koska olen poistanut se ja kaikki sen soundit), niin AppStoresta sen voi käydä lataamassa.
T.A
28.06.2022 13:54:36
Henri Henri Olavi: Millainen musaohjelma hakusessa? Tuossa on Catalina-käyttis, joten vanhat versiot ohjelmista eivät toimi. Uudet versiot kyllä. Tuossa toimii mm. Ableton, Cubase, Pro Tools, Logic, Reaper, Audition, Audacity jne.

Paljonko muistia siinä koneessa on? 16 Gt olisi suositeltavaa, mutta 8 Gt:llakin pärjännee. Riippuu vähän käytöstä. Jos se on 13" -malli, niin siihen saa itse asennettua lisää muistia 16 Gt saakka. Jos taas 15", niin silloin ei.

Koneesta on poistettu garageband eikä sitä saa takaisin.
Koneessa on 3 ddr ramm. Ja taitaa olla 13
Mulla on kaksi vanhaa musiikkiohjelmaa windows puolelta cubase se.
Ja vanha pro tools joita en ole osannut käyttää (mac G4).
Paljonko pitää maksaa ohjelmasta joka toimisi tuossa mac pro:ssa?
Ja onko sen seurauksena kiinni jossain lisenssimaksussa vuosittain?
Kiitos taas tietäjille.
Henri Henri Olavi
28.06.2022 14:11:28 (muokattu 28.06.2022 14:14:27)
Kyllä se pitäisi siihen takaisin mennä. Siis Garageband. Onko sulle voimassa oleva AppleID? Mitä herjaa AppStore kun yrität ladata Garagebandin? Muistin määrä on outo. Siinä on siis yksi 1 Gt palikka ja yksi 2 Gt palikka. Suosittelen ostamaan 2 x 8 Gt ja laittamaan ne sisään.

Voisit kokeilla asentaa Reaperin siihen. Se on ilmainen, joskin omantunnon mukaan. Se toimii vaikkei siitä maksaisikaan. Tuo 3 Gt RAM on kyllä todella laihanlaisesti.
Danko
28.06.2022 15:42:10

Henri Henri Olavi: Voisit kokeilla asentaa Reaperin siihen. Se on ilmainen, joskin omantunnon mukaan.

Reaper on ilmainen 0.99-versioon asti, lisenssit maksaa henkilökohtaiseen käyttöön $60 ja kaupalliseen käyttöön $225.
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
Henri Henri Olavi
28.06.2022 15:47:41 (muokattu 28.06.2022 15:49:13)
Danko: Reaper on ilmainen 0.99-versioon asti, lisenssit maksaa henkilökohtaiseen käyttöön $60 ja kaupalliseen käyttöön $225.

Näinhän se on, enkä missään nimessä kehota ketään jatkamaan käyttöä sen 60 päivän ilmaisen kokeilujakson jälkeen. Tiedän vain, että moni niin tekee. Siksi sanoin tuon "omantunnon mukaan".
T.A
29.06.2022 10:21:36 (muokattu 29.06.2022 10:49:57)
Henri Henri Olavi: Kyllä se pitäisi siihen takaisin mennä. Siis Garageband. Onko sulle voimassa oleva AppleID? Mitä herjaa AppStore kun yrität ladata Garagebandin? Muistin määrä on outo. Siinä on siis yksi 1 Gt palikka ja yksi 2 Gt palikka. Suosittelen ostamaan 2 x 8 Gt ja laittamaan ne sisään.

Voisit kokeilla asentaa Reaperin siihen. Se on ilmainen, joskin omantunnon mukaan. Se toimii vaikkei siitä maksaisikaan. Tuo 3 Gt RAM on kyllä todella laihanlaisesti.

Muistia on 16 Gt. Kone on 15-inch.
Jos koittaa appStoresta Garagea ,sanoo että on liian vanha järjestelmä.
Vaatii uudemman iosin..nyt versio 10.15.7
Mulla on padeja joissa garage on .
Tarkoitus olisi tällä läppärillä ,äänittää raitoja ja korjailla niitä .sama laululle.
Onko olemassa joku ohjelma jonka voin koneelle asentaa? Mielummin
Sellainen ettei tarvii olla lisensillä kiinni.jos ei ole pakko.
Toimisiko tässä studio one? Cubace elements 12.
Vanhatkin ohjelmat jotka kävisi tähän tarkoitukseen.
Taas suuret kiitokset avusta ja neuvoista.
Henri Henri Olavi
29.06.2022 13:09:00 (muokattu 29.06.2022 13:35:56)
T.A: Muistia on 16 Gt. Kone on 15-inch.
Tarkoitus olisi tällä läppärillä ,äänittää raitoja ja korjailla niitä .sama laululle.

Ainakin Pro Tools First on täysin ilmainen ja sillä kyllä tekee alkuun vaikka ja mitä. En tiedä onko muilla täysin ilmaisia versioita (muita kuin trial-versioita), mutta kannattaa käydä valmistajien sivuilla katselemassa. Sivuilla nnäkyy myös mihin käyttikseen saakka, tai mistä käyttiksestä lähtien, softaversio toimii. Pro Tools First toimii ainakin tuon sinun käyttiksesi kanssa. Se on helppo softa ottaa perusteet haltuun.

Lähes kaikista softiista löytyy myös kertamaksulliset versiot joita ei ole sidottu kuukausimaksuun. Tai sitten voi maksaa vain yhden kuukauden ja tilaus loppuu automaattisesti sen jälkeen. Esim. Pro Toolsin maksullisissa versioissa voi tehdä näin. Halvin on tällä hetkellä 10€ / kk.
Danko
29.06.2022 13:52:31

Henri Henri Olavi: En tiedä onko muilla täysin ilmaisia versioita (muita kuin trial-versioita), mutta kannattaa käydä valmistajien sivuilla katselemassa.

Onhan noita täysin ilmaisia esim.
Ardour https://ardour.org/
Soundbridge https://soundbridge.io/
Traction Waveform Free https://www.tracktion.com/products/waveform-free

sekä ainakin Ableton Livestä ja Studio Onesta on Pro Tools Firstin tapaan rampautetut versiot
Ableton Live Lite https://www.ableton.com/en/products/live-lite/
Studio One 5 Prime https://shop.presonus.com/Studio-One-5-Prime
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
anapena
29.06.2022 19:30:40
T.A: Muistia on 16 Gt. Kone on 15-inch.

Avaat AppStore-ohjelman, Kirjaudut apple-tunnuksellasi sisään, valitset ylälaidasta ostetut, niin sieltä klikkaamalla Garagen kohdalta Asenna, saat vaihtoehdon ladata vanhempi sun koneen kanssa pelaava versio.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
kojones
30.06.2022 12:17:25
anapena: Avaat AppStore-ohjelman, Kirjaudut apple-tunnuksellasi sisään, valitset ylälaidasta ostetut, niin sieltä klikkaamalla Garagen kohdalta Asenna, saat vaihtoehdon ladata vanhempi sun koneen kanssa pelaava versio.

Kiitos tästä!
Tympee Huttunen
27.07.2022 19:20:22
Helkkarin läppäri tuhosi sd-korttini jotenkin. Nyt tuo näkyy "raw"-tiedostona. Onko olemassa ilmaista, tai määräaikaisesti ilmalsta, softaa jolla saa kortin pelastettua?
Antti1
27.07.2022 19:29:40
Recuva ainakin ja sit se Wondersharen vastaava ovat pyörineet valokuvaushommissa porukalla. Mulla ei oo noista mitään kokemusta, itse ajelen SanDiskin korttien mukana tulevalla RescuePRO-lisenssillä ja se on ainakin toiminut kohtalaisesti muutamassa katastrofissa.

https://www.ccleaner.com/recuva
https://recoverit.wondershare.net/ad/data-recovery.html

Jos siitä kortista on mahdollista tehdä iso-tiedosto ennen palauttamista, niin suosittelen sen tekemistä. Huhupuheiden mukaan joskus softa saattaa kyrväyttää lisää ja palauttamisesta tulee mahdotonta. Jos ei muuta, niin ssd:ltä ajaminen ainakin on paljon nopeampaa kuin suoraan kortilta palauttaminen.
Henri Henri Olavi
27.07.2022 19:33:13 (muokattu 27.07.2022 19:35:29)
Tympee Huttunen: Helkkarin läppäri tuhosi sd-korttini jotenkin. Nyt tuo näkyy "raw"-tiedostona. Onko olemassa ilmaista, tai määräaikaisesti ilmalsta, softaa jolla saa kortin pelastettua?

Tuollaisiin olen käyttänyt DiskDrill-ohjelmaa. En muista miten ilmaisessa versiossa menee tuo pelstaus, voiko pelastaa vain kerran, mutta kannattaa kokeilla.

https://www.cleverfiles.com/memory-card-data-recovery.html

Tuo yllä mainittu Recuvakin on todettu täällä päässä toimivaksi.
Jos sulla on Mac, niin DiskWarrior on oikein pätevä myös.
Aum Trayambakam Yajamahe Sugandhim Pushtivardhanam Urva Rukamiva Bandhanaan Mrityor Mokshiye Maamritat
Tympee Huttunen
28.07.2022 09:31:40 (muokattu 28.07.2022 10:20:26)
Kiitokset vinkeistä. Pistän testiin noita. Kone on Windows-läppäri.

Lueskelin, että Recuvan pro maksaa parikymppiä ja sillä voisi luoda imagen etukäteen.

Perhana, Recuvan Pro ja Disk drill ei kumpikaan löydä kortilta mitään pelastettavaksi.
Antti1
28.07.2022 12:49:37
Ootko testannut toisella kortilla, ettei ole lukija paskeena?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)