McLeach 20.06.2022 19:41:47 (muokattu 20.06.2022 19:43:42) | |
---|
Moikka. Ostin marshallin sv20 putkicombon ja nyt tuli mieleen, voinko hyödyntää hyllystä löytyvää tonekingin ironman II mini -keinokuormaa. Ironmanin input ja output on vain ja ainoastaan 8ohm. Marshallista löytyy myös 8ohm kauitinlähtö, mutta kauitin on itse 16ohm. Voinko lyödä keinokuorman marhallin 8ohm lähdön ja 16ohm kauittimen väliin? Ilman keinokuormaa tämä yhdistelmä on käsittääkseni ihan passeli ja turvallinen, mutta tuoko toi keinokuorma tähän jotain ylimääräistä hasarditekijää? Kiitos! |
msalama 21.06.2022 06:09:18 | |
---|
Eipä taida onnistua. Nuo kuormat ovat rinnan, jolloin kaavan Rtotal = R1×R2/(R1+R2) mukaan kokonaisimpedanssi on 5.333 ohmia ja se on liian vähän. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
dropD 21.06.2022 10:41:51 (muokattu 21.06.2022 23:14:32) | |
---|
Jos kuorman saa tosiaan kytkettyä ämyrilähdön ja combon oman kaiuttimen väliin, niin pitäisi toimia. Kuormat on useimmiten kytketty siaäisesti niin, että vahvistin näkee vain keinokuorman impedanssin (tässä tapauksessa 8 ohmia) oli keinokuorman perässä sitten ämyriä tai ei. Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus |
McNulty 21.06.2022 11:48:37 | |
---|
McLeach: Moikka. Ostin marshallin sv20 putkicombon ja nyt tuli mieleen, voinko hyödyntää hyllystä löytyvää tonekingin ironman II mini -keinokuormaa. Ironmanin input ja output on vain ja ainoastaan 8ohm. Marshallista löytyy myös 8ohm kauitinlähtö, mutta kauitin on itse 16ohm. Voinko lyödä keinokuorman marhallin 8ohm lähdön ja 16ohm kauittimen väliin? Ilman keinokuormaa tämä yhdistelmä on käsittääkseni ihan passeli ja turvallinen, mutta tuoko toi keinokuorma tähän jotain ylimääräistä hasarditekijää? Kiitos! Jos mä oisin sä, niin vaihtaisin SV20C:n oman kaiuttimen 8 ohmiseksi. Eli ilman keinokuormaa kytkee kaiuttimen siihen 8ohm ulostuloon tarkoitusta varten tehdyllä kaiutinkaapelilla. Sitten kun haluaa keinokuorman väliin, niin 8ohm ulostulosta kaappiroikalla keinokuormaan ja keinokuormasta tuolla aikaisemmin mainitulla johtimella kaiuttimeen. Esim. G10 Greenback toimii hienosti SV20C:ssä. Oikeastaan kaikki Celestionin G10 tötteröt toimivat, riippuen vähän siitä mitä soittaja itse haluaa. Se G10 Creamback on kiva myös. moving in stereo |
McLeach 21.06.2022 11:58:44 | |
---|
McNulty: Jos mä oisin sä, niin vaihtaisin SV20C:n oman kaiuttimen 8 ohmiseksi. Eli ilman keinokuormaa kytkee kaiuttimen siihen 8ohm ulostuloon tarkoitusta varten tehdyllä kaiutinkaapelilla. Sitten kun haluaa keinokuorman väliin, niin 8ohm ulostulosta kaappiroikalla keinokuormaan ja keinokuormasta tuolla aikaisemmin mainitulla johtimella kaiuttimeen. Esim. G10 Greenback toimii hienosti SV20C:ssä. Oikeastaan kaikki Celestionin G10 tötteröt toimivat, riippuen vähän siitä mitä soittaja itse haluaa. Se G10 Creamback on kiva myös. Pidetään mielessä. Nyt ei vaan jaksa heti lähteä ostoksille, jos uskaltaisi hetken ajaa tuolla Ironmanilla. |
msalama 22.06.2022 07:23:47 | |
---|
oli keinokuorman perässä sitten ämyriä tai ei Ahaa, näin siis nykyään, mulla kun oli joku ikivanha joskus niin se oli kyllä suoraan rinnan. Mitenköhän tuo on tehty, jollain jytkyllä ulostulon puoleisella sarjavastuksellako? Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
dropD 22.06.2022 22:55:24 (muokattu 22.06.2022 23:08:50) | |
---|
msalama: Ahaa, näin siis nykyään, mulla kun oli joku ikivanha joskus niin se oli kyllä suoraan rinnan. Mitenköhän tuo on tehty, jollain jytkyllä ulostulon puoleisella sarjavastuksellako? Ei kai Ohmin laki viimeisen 200 vuoden aikana ole mihinkään muuttunut;-) Yleinen perusrakenne keinokuormissa on että kaiutinsignaali ajetaan kuormaan (resistiivinen, reaktiivinen tai jotain siltä väliltä) ja rinnalta otetaan sopivan kokonaisresistanssin omaavalla jännitteenjaolla signaali ämyrille. 8 ohmin tapauksessa esimerkiksi helppoja päässälaskuarvoja käyttääkseni voisi olla 12 ohmin kuorma ja 24 ohmin jako, jolloin vahvistin näkee 8 ohmin kuorman. Jakoketjun perässä olevan ämytin impedanssilla on näin häviävän pieni vaikutus vahvistimen näkemään kuormaan. Ennemmin pointti oli kuitenkin, että jos aloittajan keinokuorman perään on suunniteltu 8 ohmin ämyri, niin 16 ohmin ämyri ei tilannetta ainakaan huononna. Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus |
msalama 23.06.2022 06:16:53 | |
---|
rinnalta otetaan sopivan kokonaisresistanssin omaavalla jännitteenjaolla signaali ämyrille Niin siis tota mä just tarkoitin, mutta siinä mun vanhassa ei aikoinaan ollut mitään tuollaista vaan ihan raakasti kuorman kanssa rinnan kytketty ulostulo. Mutta joo, siis noin just se toimii. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
McLeach 23.06.2022 15:22:58 | |
---|
dropD: Ennemmin pointti oli kuitenkin, että jos aloittajan keinokuorman perään on suunniteltu 8 ohmin ämyri, niin 16 ohmin ämyri ei tilannetta ainakaan huononna. Väännetään vielä. Tarkoittaako tämä siis, että 8ohm keinokuorma 16ohmin kaapin ja 8ohmin styrkkarilähdön kanssa on ihan turvallinen yhdistelmä? Mikään ei kyrvähdä? |
varakeef 23.06.2022 16:07:42 (muokattu 23.06.2022 16:17:07) | |
---|
Onko nyt sitten niinkin, että vahvistimen perään voi laittaa turvallisesti pelkän keinokuorman (jossa on vaikka linjalähtö) eli se kuorma on jo siinä keinokuormassa? Tai niin, että jos vahvistimelle mieluisaa kaappia ei ole käytössä, niin laittaa vahvistimen perään sopivilla ohmeilla olevan keinokuorman, ja keinokuorman jälkeen sen kaapin kuin sattuu olemaan? Siis vaikka 8 ohmia kaipaava kombo saa peräänsä 8 ohmin keinokuorman, jonka perässä on 16, 4 tai kahden ohmin komero? (Siis tivaan samaa kuin McLeach edellä) Ja jatkan vielä: minulla on styrkkarissa sekä 4 että 8 ohmin lähtö. Kasilähtö toimii combon omalla kaiuttimella ja nelonen, kun kytken rinnalle toisen 8 ohmin komeron. (Ovat siis rinnan nuo komerot) Kun minulla on 8 ohmin keinokuorma 8 ohmin lähdössä, voisinkin kytkeä tuon neljän ohmin kaiutinsetin suoraan keinokuorman perään? Näin välttyisin vaivalloiselta piuhan vaihtamiselta kombon takaa. Rosvovaltio pitäköön suolakurkkunsa |
dropD 23.06.2022 19:02:54 | |
---|
McLeach: Väännetään vielä. Tarkoittaako tämä siis, että 8ohm keinokuorma 16ohmin kaapin ja 8ohmin styrkkarilähdön kanssa on ihan turvallinen yhdistelmä? Mikään ei kyrvähdä? Tarkoittaa Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus |
dropD: Tarkoittaa Kiitos tästä. |
Osmo 23.06.2022 23:53:52 | |
---|
Kyseisestä keinokuormasta en tiedä, mutta ainakin Two Notesilla on mahdollisuus napsauttaa kuorma ns. "full" asentoon, jolloin vaimennusta ei tapahdu ja vahvistin näkee suoraan sen kaapin mikä siellä ketjun lopussa on. Eli kun kuorma on päällä ja vaimentaa signaalia, niin vahvistin näkee kuorman impedanssin, mutta kun vaimennusta ei tapahdu tilanne on sama kuin kaappi olisi suoraan kiinni vahvistimessa. |
McLeach 24.06.2022 00:13:12 | |
---|
Osmo: Kyseisestä keinokuormasta en tiedä, mutta ainakin Two Notesilla on mahdollisuus napsauttaa kuorma ns. "full" asentoon, jolloin vaimennusta ei tapahdu ja vahvistin näkee suoraan sen kaapin mikä siellä ketjun lopussa on. Eli kun kuorma on päällä ja vaimentaa signaalia, niin vahvistin näkee kuorman impedanssin, mutta kun vaimennusta ei tapahdu tilanne on sama kuin kaappi olisi suoraan kiinni vahvistimessa. Jo on epäselvää. Kuorman kaiutinlähdössä kuitenkin lukee 8ohm. Mutta sitten kun sen kauittimen siihen tyrkkää niin sillä ei olekkaan enää merkitystä? |
dropD 24.06.2022 12:12:52 | |
---|
Osmo: Kyseisestä keinokuormasta en tiedä, mutta ainakin Two Notesilla on mahdollisuus napsauttaa kuorma ns. "full" asentoon, jolloin vaimennusta ei tapahdu ja vahvistin näkee suoraan sen kaapin mikä siellä ketjun lopussa on. Eli kun kuorma on päällä ja vaimentaa signaalia, niin vahvistin näkee kuorman impedanssin, mutta kun vaimennusta ei tapahdu tilanne on sama kuin kaappi olisi suoraan kiinni vahvistimessa. Tämä on ihan aiheellinen huomio. Aloittajan tapauksessa ollaan edelleen turvallisessa tilanteessa, mutta tosiaan silloin kun vainennin ohitetaan kokonaan, on kaiutin oltava perässä. Maalaisjärjen käyttäminen on aina suotavaa. Toisaalta on vaikea ymmärtää mitä haetaan mikäli keinokuorman ei haluta käyttää vaimentamiseen tai dummy loadina. Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus |
Entropia666 27.06.2022 11:41:05 | |
---|
McLeach: Jo on epäselvää. Kuorman kaiutinlähdössä kuitenkin lukee 8ohm. Mutta sitten kun sen kauittimen siihen tyrkkää niin sillä ei olekkaan enää merkitystä? Ei siinä oo mitään epäselvää. Mun two notesissa on kaks lähtöö: toinen on kiintee -20db vaimennus ja toinen on vaan läpivienti jos haluaa ottaa esim. nupista signaalin talteen ilman että se kuorma koskee siihen sen enempää. Silloin luonnollisesti se kuorma ei myöskään osallistu impedansseihin. Jos kuormassa on yksi lähtö ja valinta, niin silloin se vaihtanee sisäisesti sen vaimennuksen ja suoran läpikulun välillä. Sit mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin voit ihan hyvin laittaa nupin 8ohm lähdöstä kuorman 8ohm tuloon ja sit kuormasta 16ohm kaappiin. Nuppihan operoi vain kuorman impedansseilla, ja vaikkei operoiskaan, niin 8ohm lähtö 16ohm tuloon johtaa vaan siihen että teho vähenee. Toisinpäin vahvarin muuntajat voi saada vahinkoo ja pahimmillaan kärähtää. |