Aihe: Poloneesi?
1
KB
07.07.2004 07:45:16
Heitetääs kysymys tännekin - tanssilajihan tämäkin.. eli onko jengissä tohtoreita tai muuten osunut ko. tyylilaji vastaan:

ainakin promootiotilaisuuksissa ja joissakin lukioissa järjestettävissä wanhojen tansseissa tanssitaan poloneesia - onko sävellys yleensä joku "tietty" kappale vai kuinka? Ja mikähän lienee tanssiin sopiva tempo?
Tasan ei käy jalkapohjat™
baron
07.07.2004 08:36:46

Heitetääs kysymys tännekin - tanssilajihan tämäkin.. eli onko jengissä tohtoreita tai muuten osunut ko. tyylilaji vastaan:

ainakin promootiotilaisuuksissa ja joissakin lukioissa järjestettävissä wanhojen tansseissa tanssitaan poloneesia - onko sävellys yleensä joku "tietty" kappale vai kuinka? Ja mikähän lienee tanssiin sopiva tempo?

Mä kuulin pari kuukautta sitten esitelmän, jossa käsiteltiin mm. poloneesia, mitähän siitä muistaisi:

Ymmärtääkseni kyseessä on sekä musiikki- että tanssilaji eli kappaleen ei tarvitse olla tietty. Kuten nimikin sanoo, Puolasta peräisin.

Jonkun tavanomaisemman musalajin muunnos, mutta en kehtaa sanoa, ettei mene väärin.

Tää nyt ei vielä yhtään auttanut soittajaa, toivottavasti viisaammat täydentää.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
baron
07.07.2004 10:08:03 (muokattu 07.07.2004 10:08:54)

Kävin vähän internetissä lunttaamassa ja kuulemani esitys palautui osittain mieleen.

Hidastempoinen 3/4 musiikki, lähisukulainen ruotsalainen polska.

Tyypillistä, että rytmi (iskut) menee 8-osissa ja että toinen 8-osa tuplataan (eli 16-osia). Ykköstä ei korosteta.

Toinen tyypillinen rytmikuvio on ykköselle 16-osat ja kakkoselle ja kolmoselle 4-osat

Siitä vaan säveltämään omaa poloneesia!
isojussi
07.07.2004 23:05:29
Toivelaulukirja 17:ssa (kiitos vielä lahjoittajalle ;)) on Oginskyn poloneesi "Jäähyväiset Isänmaalle" Jukka Virtasen UIT:tä varten tekemällä sovituksella.

Tän biisin hra Oginsky tarinan mukaan sävelsi kuolemantuomionsa täytäntöönpanoa odottaessaan sellissään käyttäen musteena omaa vertaan.

Oli miten oli, upee biisi.

Niinkuin Baron ansiokkaasti selvitti, poloneesi on 3/4, jossa perussyke tanssijoita ajatellen on 8-osa humpa-humpa-humpa. Yleisin kuvio niin, että ykkösen 8-osatakapotkut on jaettu 16-osiksi, eli: Humppapapappahumppa...

Basso voi siis soittaa joko ykköselle ja kolmoselle (perusmaininki) tai kaikille kolmelle neljäsosalle (aina välillä). En muista oliko tähän jokin sääntö, riippuu kai enemmänkin melodiasta.

Mikäli basso soittaa ykköskolmosia, voivat harmoniasoittimet soittaa just ylläkuvatunlaisia 16-osakuvioita (klisee: yks-papa-pap-pap-pap-pap), mutta mikäli basso lirvahuttaa kaikille neljäsosille harmoniakomppi vetää 8-osatakapotkuja.

Monet hienot poloneesit (Oginskyn, Kotiseudulle, Sandbergin jne.) Ovat kuuluneet juuri esim. soittokuntien ja salonkiorkesterien ohjelmistoon, notta jos semmosta haluaa kuulla käypi esim. heidän konserteissaan tahi hankkii levyjä...

Oliks jollain jo tempolukuja? Hatusta huilautan about 100 per neljäsosalle. Voi männä vitulleenkin....
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
isojussi
07.07.2004 23:11:05
Noni. Katoin tän viälä uuvvestaan...

...Hidastempoinen 3/4 musiikki, lähisukulainen ruotsalainen polska.

Aikas hyvä esimerkki. Mikäs se on se Loirinkin levyttämä "Luulin tulleeni saunaan..."

Tyypillistä, että rytmi (iskut) menee 8-osissa ja että toinen 8-osa tuplataan (eli 16-osia).

Nimenomaan siis ykkösen heikolla.

Ykköstä ei korosteta.

Vähän aikaa ensin mietin, mutta siis aivan: Kaikki 4-osat on samanpainoisia!

Toinen tyypillinen rytmikuvio on ykköselle 16-osat ja kakkoselle ja kolmoselle 4-osat

Ei missään nimessä ekassa repriisiiä, vaan vasta korkeitaan toisessa, mieluummin kolmannessa.

Siitä vaan säveltämään omaa poloneesia!

;-)
klunssila
07.07.2004 23:12:53
Oliks jollain jo tempolukuja? Hatusta huilautan about 100 per neljäsosalle. Voi männä vitulleenkin....

Mä ottaisin kyllä temposta hiukan pois, n. 92? Jos joku tietää, niin tarkentaa sitten.
Viime vuonna mulla oli yksi keikka. Tänä vuonna on sitten ollut vähän vähemmän keikkoja. Turakaisille humppaa!!!
isojussi
07.07.2004 23:19:32
Mä ottaisin kyllä temposta hiukan pois, n. 92? Jos joku tietää, niin tarkentaa sitten.

En pane vastaan.
Eddy
07.07.2004 23:21:32

Rupeaa menemään jo tiluttamisen puolelle...
Tarkoitit varmaan 100 neljäsosaa/minuutti.Sorry,oli pakko...
Koskettelen soittimia...
baron
07.07.2004 23:26:07

Rupeaa menemään jo tiluttamisen puolelle...
Tarkoitit varmaan 100 neljäsosaa/minuutti.Sorry,oli pakko...

BPM??
isojussi
07.07.2004 23:33:05
Niiniiniiniiiiiii....

1/4=100

Kun ei noita nuotinkuvia täällä oo saatavilla niinkun suure´n maailma voorumeilla....

tosin toi sata on kai vähän liikaa. Yheksänkymppiä riittää varmasti.
Eddy
07.07.2004 23:35:32 (muokattu 07.07.2004 23:37:26)
BPM??

Enpäs muista noita lyhenteitä,mutta peruspulssi n.100 iskua/minuutti.Tai ehkä alle,niinkuin Klunssila mainitsi.Hämärästi muistan joutuneeni joskus tilanteeseen,jossa kyseistä tyylilajia esitettiin,mutta ei voi muistaa...

Edit:IJ ehtikin ensin
Koskettelen soittimia...
isojussi
07.07.2004 23:39:15
...Edit:IJ ehtikin ensin

Juu hain klasillisen punkkua vasta, kun olin vastannut...mmm...
baron
08.07.2004 01:37:13

BPM=
muusikolle beats per minute
tanssijalle bars per minute

jenkkitanssijalle MPM= measures per minute
M.i.k.key
08.07.2004 01:39:02
Toivelaulukirja 17:ssa (kiitos vielä lahjoittajalle ;)) on Oginskyn poloneesi "Jäähyväiset Isänmaalle" Jukka Virtasen UIT:tä varten tekemällä sovituksella.

Pikkujuttu, mutta pakko tarttua. Herra Virtanenhan ei varsinaisesti musiikkia sovita, tekee pelkästään loistavia tekstejä. En tiedä minä vuonna tuo kappale on ollut UIT:ssa mutta todnäk sovituksesta on vastannut joku herroista Salo, Puhakka tai Heikkilä. Toivelaulukirjasovituksesta ehkäpä joku muu!
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
isojussi
09.07.2004 00:08:03
Pikkujuttu, mutta pakko tarttua...

Aiva totta - siis sanoitusta tarkoitin. Mitä lienen ajatellut, kun sovituksesta kirjoitin?!?!?

En varmaan taas yhtään mitään...:-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)