Aihe: Kuinka äkkiä teos kuluu puhki?
1
megatherium
29.06.2022 17:42:04 (muokattu 29.06.2022 19:36:40)
Voi tietysti pohtia kuinka mielekäs otsikon kysymys on silloin jos teos ei ole tehnyt minkäänlaista mainittavaa emotionaalista vaikutusta kuulijaan alun alkaenkaan, ollessaan kysymyksenä relevantti vain silloin kun kuulija on ollut suuresti vaikuttunut kuuntelemastaan musiikista heti ensi alkuun teoksen aikaansaaman lumouksen haihtuessa kenties vasta paljon myöhemmin ja pidemmän ajan kuluttua kuuntelun aloittamisesta kuten minulle tapahtui mm. Mendelssohnin tapauksessa vaikkakin on syytä pohtia kuinka todennäköistä ylimalkaan on suuren emotionaalisen vaikutuksen aikaansaavan musiikin lumouksen särkyminen pitkälläkään aikavälillä jota pitäisin varsin epätodennäköisenä josta tulemme siihen johtopäätökseen että vain vienon ensiviehätyksen tehneen musiikin lumous saattaa särkyä pitkällä välillä jollaista Mendelssohnin musiikkikin oli vaikka itse Mozartinkaan musiikki ei tätä nykyä kokemassani Tuukkas huumassa maistu enää niin makealta kuin nuorempana sitä kuunnellessani mutta omaa sittenkin syvällisemmän ja suuremman emotionaalisen vaikutuksen kuulijan tunteisiin kuin kukaan edellä mainittu säveltäjä eikä siksi ole kuluva puhki Mendelssohnin tavoin jonka musiikista ilmeisesti puuttuu emotionaalinen syvätaso joka kaikkien todella merkittävien ja suurten säveltäjien musiikissa on ja Tuukkanen saa meri sinfoniallaan minut alituisesti haltioitumaan, lumoutumaan tai pakahtumaan jollakin välittömällä ja selittämättömällä tunteisiin vetoavalla tavalla ja ominaisuudella jota en pysty määrittelemään vaikka uskon hänen musiikkinsa pystyvän kaivautumaan myös syvempiin mielen kerroksiin ja houkuttelemaan esille syvempiä sielun tiloja josta minulla ei kuitenkaan juurikaan ole kokemuksia mutta hänen musiikkinsa välittömästi ilmi tulevasta kyvystä saada kuulijansa haltioitumaan voi päätellä että hänen musiikilla on kompetenssia vaikuttaa myös huomattavasti pintaa syvemmältä kenties musertavine emotionaalisine kokemuksineen jotka olen suonut lähinnä vain kaikkein suurimmille neroille.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)