Aihe: Mietteitä Caposta ja sen tarpeettomuudesta | |
---|
|
Katsoin piruuttani eilen Youtubesta hakutermillä "High position capo guitar", mutta ei loytynyt oikeastaan kuin yksi video, jossa videolla esiintyvä kitaristi oli asettanut capon 11:een frettiin, nauhan positioon, asemaan. Muut hakutuloksen videot olivat jokseenkin turhia. Varmaan tunnetuimmat capoa käyttävät ainakin harrastemuusikot kappaleet, jotka ovat tunnettuja yhteydestä liitettynä capoon, on Beatlesin Here Comes The Sun mm. On totta, että itse pidän capoa lähinnä alottelijoille soveltuvana siinä kohtaa, jos ei teoriataso ja otelaudan taju ja hallinta sävelten jäsentämisessä riitä vielä siinä kohtaa ilman capoa soittamaan, jos laulusolisti tai muut kanssamusisoijat haluavat jostain eksoottisemmasta sävellajista harjoitella/soittaa/esittää kappaleen, joka on ryhmän tyon alla. Kaikki sointukulut, ja sävelkulut ovat transponoitavissa soitettavaksi ilman capoa, joten katselin myos hakukoneella termistollä "Capo usage is useless", ja vastaavilla, niin päädyin Quora-palvelussa taas viettämään tovin, mitä olen ollut siellä 2019-vuodesta profiili itselläni, niin tuli otettua osaan pari vuotta vanhaan capo-keskusteluun, jossa totesin tämän saman, että capo ei ole lopulta lainkaan pakollinen omistaa, mutta helpottaa juuri alottelijoiden soittopuuhia. Onko muita samoilla linjoilla, vai onko täällä kitaristi-ihmisiä, joilla on jokin muu mielipide, tai peräti täysin päinvastainen mielipide case study Capo ja sen hyodyllisyys ja käyttofunktiot. Jere Sumell
https://jeresumell.munsivu.fi
jere.sumell@iki.fi
044-3639289.
P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani! | |
Jos ei kuule avosointujen ja barresointujen eroa, niin minkäs siinä sitten tekee. Capo mahdollistaa avosointu-arpeggiot ja muut morjekset, joita barrena ei voi oikein kätevästi skulata. Ei kait siinä sen kummallisempaa; vallan pätevä työkalu tarpeeseen. https://youtu.be/5y41jsG_fVY "Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni." | Kefiiri 06.06.2022 07:46:53 (muokattu 06.06.2022 07:51:32) | |
|
Niin minäkin olen ymmärtänyt että capoa käytetään usein tietynlaista sointia tavoiteltaessa vaikka transponointi sujuisikin. Lisäksi yksi capon käyttötapa on painaa sillä kieli otelautaan niin että kaksi kättä jää vielä vapaaksi kitaran kaulan kaarevuuden (reliefin) mittaamista varten. Mikähän olisi tuon reliefin suomenkielinen vastine? Taipuma? Kun kaarevuus voi viitata myös otelaudan poikkisuuntaiseen "radiukseen". Sehän on suomeksi säde, mutta muusikolle tulee siitä mieleen Dannyn käyttämä lasersäde. En ole musiikin asiantuntija. | |
Omista suosikkikitaristeistani varsin paljon capoa käyttävinä tulivat ensimmäisinä mieleeni David Lindley, Ry Cooder ja Paul Simon. Eiköhän varsinkin ensimmäinen tiedä käytännössä erilaisista kielisoittimista, erikoisvireistä ja otelaudan asemista todennäköisesti enemmän kuin yksikään tämän palstan lukijoista. Capon avulla on mahdollista tehdä asioita joita ilman ei pysty, joten ei muuta kuin capo hyvillä mielillä käyttöön, jos siitä on apua. Tärkeintä on se, miltä soitto kuulostaa eikä se, miten vaikealla tavalla sen pystyy soittamaan. Loppukevennyksenä aiheen vierestä eli ilman capoa hyvän mielen tuova ukulelesoittaja David Lindley varsinkin niille, jotka eivät pappaa tunne. :) https://youtu.be/hicabusfluY | |
Musta tuntuu, että capoa käyttää myös taitavat soittajat silloin jos haluavat käyttää jotain tiettyä sormitusta vaihtaessaan sävellajia. Siis näiden "fingerstyle" kitaristien olen nähnyt monesti käyttävän capoa, mutta soitostaan päätellen he eivät ainakaan kuulosta aloittelijoilta. Itselleni capo on näyttäytynyt lähinnä keinotekoisena "rajoittimena" jolla osa kitaran äänialasta suljetaan kokonaan pois käytöstä. Sen vuoksi olin aluksi vähän varautunut sen suhteen kun en ihan keksinyt, miksi haluaisin käsissäni olevan soittimen sisältävän vähemmän säveliä. Sitten keksin tuon asian, että jotkut jutut pitää vain soittaa sillä tietyllä tavalla ollakseen mahdollisia ja niin parannuin avovire- ja capoennakkoluuloistani :-D . | |
Funkånaut: Capo mahdollistaa avosointu-arpeggiot ja muut morjekset, joita barrena ei voi oikein kätevästi skulata. Ei kait siinä sen kummallisempaa; vallan pätevä työkalu tarpeeseen. https://youtu.be/5y41jsG_fVY Totta kyllä tuokin, mitä seuraan Youtubessa fingerpicking.net -Youtube -kanavaa, ja mitä olen muitakin fingerpicking-tekniikalla soittavia kitaristeja, joista suosikkini on Gabriella Quevedo, mutta muista koskaan hänen nähneen capoa käyttävät, ei ole tainnut Suomessakaan jostain syystä esiintyä vielä kertaakaan? On totta, avosointu-arpeggiot korkeimmista positioista saattaa luoda uusia mahdollisuuksia siihen, miltä musiikki kuulostaa, koska sehän on tärkeintä. Tuo linkkaamasi Youtube-video oli hyvä, mitä itse avasin tuon arpeggio-tyypeistä tuon kun kaipaan esimerkkiä, kun ajattelin kesän aikana kaikkien noiden 60 arpeggioiden "skaalat" valmistaa diagrammit itselleni omaan käyttöön, ja tämä kesä varmaan kuluu sitten niiden haltuunotossa, ja syksymmällä pääsee luovempaan osaan, kun tajuaa noiden päälle kitaran otelaudalla, mitä vakiintunut harraste/omaksi iloksi teekuppini on sähkökitaralla blues/roots/fuusio myös, koska Cream on minulle tärkeä bändi, vaikka en olekaan 1960-luvun kasvatti, mutta nautin Creamin kuuntelusta, jossa nk. 60-luvun happorockissakin on fuusiovaikutteita yhdistettynä blues/roots -musiikin nikseihin. Varmaan siinä kohtaa, kun tämän kaltainen musiikki alkaa harrastelijasoittajana kiinnostamaan, ja lopulta varmaan sitten, kun päätyy teorian jälkeen käytännön asteelle haltuunottoon, niin sitten on mahdotonta olla päätymättä jazz-musiikin kuunteluun, ja fuusiojazziin myös, ja juuri tuo linkkaamasi video vaikuttaa varmaan alottelijoillekin sopivalta palalta, jos tykkää capoa käyttää. Se voi jossain kohtaa olla mielenkiintoista tosiaan noiden arpeggioiden haltuunottoni jälkeen alkaa capo hankinnan jälkeen etsimään uusia sävelmaailmoja mutta vasta siinä vaiheessa, kun teknikka ei nouse ainakaan ylitsepääsemättömäksi esteeksi. Jere Sumell
https://jeresumell.munsivu.fi
jere.sumell@iki.fi
044-3639289.
P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani! | Rokkipeikko 06.06.2022 09:48:14 (muokattu 06.06.2022 09:56:17) | |
|
Kefiiri: Niin minäkin olen ymmärtänyt että capoa käytetään usein tietynlaista sointia tavoiteltaessa vaikka transponointi sujuisikin. Lisäksi yksi capon käyttötapa on painaa sillä kieli otelautaan niin että kaksi kättä jää vielä vapaaksi kitaran kaulan kaarevuuden (reliefin) mittaamista varten. Mikähän olisi tuon reliefin suomenkielinen vastine? Taipuma? Kun kaarevuus voi viitata myös otelaudan poikkisuuntaiseen "radiukseen". Sehän on suomeksi säde, mutta muusikolle tulee siitä mieleen Dannyn käyttämä lasersäde. Reliefi mielestäni viittaa pinnanmuotoon yleisesti, kun sen liittää kitaran komponenttien kontekstiin, en tiedä, onko siinä mitään vielä tarkemmalle määritelmälle uutta merkitystä antavaa tuon alapuolella enää mitään määritelmää. Varmaan jotkut ne, jotka ovat joskus rakentaneet kitaraa tai kitaroita itse, voivat osata vastata oman empirian kautta tähän. Englanninkielisessä tekstissä voisi kuvitella olevan seuraava lause: "Hold thumb in your left hand tightly following the neck backward-relief". Eli "Pidä vasemman käden peukaloa tiukasti kiinni myötäilen kitaran kaulan selän pinnanmuotoja". Olen unohtanut kaikki tekstit, mitä noissa perustason kitaravihkoissa oli, kun niitä joskus 14/15 vuotiaana kävin läpi, kun aloitin harrastuksen, muista miten niissä suomeksi asia ilmoitettiin, mutta en aio palata selvittämään sitä, koska sillä ei ole merkitystä, pääasia, että ymmärtää englannin kielisen termistön kautta, mistä puhutaan, ja saavutetaan toisten alan harrastajien kanssa yhteinen todellisuus, että puhutaan samasta asiasta ammattitermistöllä. Edit: Googlesta ei tullut lainkaan yhtään hakutulosta tuolla lauseella, kun liittää "guitar" ilman lainausmerkkejä lainausmerkkien ulkopuolelle, ja sitten jos kitara-sanan jättää pois, niin tulee jotain ihmisen terveyteen liityvää asiaa, siitä en tiedä mitään. Mutta ei sieltä nyt ihmeempää asia tullut, kun yritin selvittää, miten englannin kielessä käytetään, esiintyykö tuo relief -sana tuossa alkeita esittelevissä, miten vasemman käden peukalo positioidaan kaulan selälle. Eipä sieltä mitään löytynyt. Jere Sumell
https://jeresumell.munsivu.fi
jere.sumell@iki.fi
044-3639289.
P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani! | |
Kokeile soittaa vaikka tuo ilman capoa. Capo liittyy usein lauluun ja äänialaan. + kitara helisee kun on capo. https://www.youtube.com/watch?v=4MO_Xxq3LVw | |
Rokkipeikko: On totta, että itse pidän capoa lähinnä alottelijoille soveltuvana siinä kohtaa, jos ei teoriataso ja otelaudan taju ja hallinta sävelten jäsentämisessä riitä vielä siinä kohtaa ilman capoa soittamaan, jos laulusolisti tai muut kanssamusisoijat haluavat jostain eksoottisemmasta sävellajista harjoitella/soittaa/esittää kappaleen, joka on ryhmän tyon alla. Kaikki sointukulut, ja sävelkulut ovat transponoitavissa soitettavaksi ilman capoa, joten katselin myos hakukoneella termistollä "Capo usage is useless", ja vastaavilla, niin päädyin Quora-palvelussa taas viettämään tovin, mitä olen ollut siellä 2019-vuodesta profiili itselläni, niin tuli otettua osaan pari vuotta vanhaan capo-keskusteluun, jossa totesin tämän saman, että capo ei ole lopulta lainkaan pakollinen omistaa, mutta helpottaa juuri alottelijoiden soittopuuhia. Onko muita samoilla linjoilla, vai onko täällä kitaristi-ihmisiä, joilla on jokin muu mielipide, tai peräti täysin päinvastainen mielipide case study Capo ja sen hyodyllisyys ja käyttofunktiot. Itse olen totaalisen eri mieltä. Capon käytössä ei ole kyse minusta mistään aloittelija/ammattilainen-asiasta saati teoriatasosta. Monet folkcounty-tyypit, jotka ovat omassa skenessään ikonisessa asemassa käyttävät capoa. Toki sitä capoa voisi olla käyttämättä, mutta se soittotekninen taituruus ei ole mikään edellytys sen musiikkityylin esittämiselle. Capolla yksinkertaisesti voidaan käyttää sitä sama sointukiertoa, tai periaatteessa siis otekiertoa, mistä tahansa kohtaa otelautaa ihan sillä fiiliksellä, mikä sillä hetkellä omalle äänialalle sopii. Mahtaako kukaan pystyä vetämään ilman capoa ihan otelaudalta tietynlaista soittoa, jossa avokieltä vedetään hammer on/pullof-meiningillä sointua soittaessa, kuten folk-musiikissa yms on tapana? Vaikka sen saman soinnun voi barre-otteella napata jostain muualta otelaudalta, niin ne pienet soiton mausteet on todella hankala saada sujuvasti sinne mukaan. Toki voihan silloinkin sanoa, että capo on turha, koska kitaran voi virittää korkeammalle. Sanoisin niin, että capo on tavallaan luonnollinen osa sitä kitaransoittoa tuossa kontekstissa. Onhan jotkut sitäkin mieltä, että tosijannut voi ottaa yhden kielen pois kitarasta ja soittaa sitten muualta pienin rajoittein. Itselleni aukesi vähän uusi maailma capon käytön myötä ja kun aloin vetämään Townes Van Zandtia, Blaze Foleyta yms. | |
Funkånaut: Jos ei kuule avosointujen ja barresointujen eroa, niin minkäs siinä sitten tekee. Capo mahdollistaa avosointu-arpeggiot ja muut morjekset, joita barrena ei voi oikein kätevästi skulata. Ei kait siinä sen kummallisempaa; vallan pätevä työkalu tarpeeseen. https://youtu.be/5y41jsG_fVY palaan vielä yhden kommenttipostauksen tälle laudalle tähän youtube-referenssiin, jonka esitit, ja josta kerroin, että fuusiojazziin tutustavalle kitaristille aloittelijan pala. Tuossahan on siis capo 8th fret position, vai onko se 9.ssä eli C tai C#, ja näyttää vähän ainakin tuossa, kun Clarence Brown aloittaa tuossa basistin ynnä muun bändin intron jälkeen, että soittaa C-duurii -avosointuun pohjautuvalta arpeggio-skaalalta noita säveliä. Kappaelen teoria-osuus on ihan alkeispäästä, mutta taas hyvä esimerkki, että sekin saadaan svengaavan ja hyvän kuuloiseksi, kun soittajana on miehet, jotka ymmärtävät instrumenttinsa oikein siten, että ehkä tekevät jossain määrin elantoaan ainakin soittamisella, selviävät sekä pitkästä elämästä hengissä, ja kykenevät kommunikoimaan muiden soitajien kanssa samalla aaltopituudella niin lavalla toisia kuunellen, kuin teoriatasolla lavan ulkopuolella. Clarence Brown, "Gatemouth", Varmemman puoleinen tummaihoinen ihmismuusikko, lempinimeltään "porttisuu". Ehkä portin avauspuolella, avaa kuuntelijoille portin simppelein taustoin hyvällä tavalla uudet äänimaisemat yleisolle. En tiedä, mistä tuo miehen lempinimi juontaa juurensa, varmaan siitä edes loytyy jotain tietoa netistä. Jere Sumell
https://jeresumell.munsivu.fi
jere.sumell@iki.fi
044-3639289.
P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani! | |
Itse törmäsin kunnolla capoon, kun näin Peer Gunt kitaristi T.Nikin sitä käyttävän ja assosioin asian niin että hänelle oli helpompaa käyttää capoa kun on muutenkin vaikeaa laulaa ja soittaa tiukkaa rokkia samanaikaisesti, lavalla. Niin ja sanomattakin on selvää että itsekin sen jälkeen capon hankin, kun nuo folk-laulajat eivät nuorta miestä niin paljon innostaneet joilla noita capoja olin ennen T.Nikkiä nähnyt. | |
Jossain muinaisessa Guitar Playerissa tjsp. näin kikkakolmosen nimeltä Partial Capo. Jutun juoni oli siinä että jonkun kielen / kielten kohdalle oli leikattu kolo / kolot. Barret toimii siis kuten aina mutta avosointuihin sai ylimääräisiä ääniä tarvittaessa. Jos siis vaikka h-kielen kohdalla on kolo, niin avo C-sormituksella soi normaalisti mutta etusormen nostamalla sai C:n tilalle - jotain. Näin saatiin sovitettua esimerkinomaisesti Fur Elise kitaralle ilman että joutui tekemään kompromisseja. Antikitarasankari. Siis basisti. | |
s151669: Jos siis vaikka h-kielen kohdalla on kolo, niin avo C-sormituksella soi normaalisti mutta etusormen nostamalla sai C:n tilalle - jotain. Näin saatiin sovitettua esimerkinomaisesti Fur Elise kitaralle ilman että joutui tekemään kompromisseja. Virallisesti h-kieltä tai h-säveltä ei ole olemassa muualla, paitsi suomennetuissa joissain teoksissa, joiden tekijät ja laatijat eivät ole olleet täysin ammattitaitoisia. Olen toki kuullut joskus tarinan, että joku olisi oppinut avoimen perinteisen E-virityksen oikeat sävelet 6-1 kielijärjestyksessä keksimällä itselleen jonkin hauskan lorun, tai tekstifraasin, se oli muistakseeno "Esko Aho Diggaa Gunnareita, Heviä Ei.", tuossakin on tuo H, mutta se on virallisesti B, ja ainoastaan tosiaan Suomessa olen itsekin tormännyt nuottijulkaisuihin, joissa se on ollut H, ja B-molli on ollut Hm. Mikä se noiden teosten laatijoiden ja toimittajien vastuu on siinä, että ihmisille piirtyisi oikea käsitys asioista loppuelämän ajaksi. Olen lainannut klassisen kitaranuotteja kirjastosta, joissa Fúr Elise oli sovitettu myos E-mollista. Nie vaihtelee vähän ne sävellajit nuottiteoksen sovituksista vastaavan ammattimuusikon omista pedagogisista historioista käsin juontaa kait juuret niissä. Beatlesin Yesterdayn soitan A-duurista klassisen kitaran keikallani taas tämän kesän alussa esitin sen livenä, vaikka varmaan olisi ollut alunperin helpompaa ottaa haltuun se C-duuriin kirjoitetuista nuoteista, kun A-duurissa on mm. koko toisen aseman kaikki kielet kattava Barre F#m ilman C# ja F# -säveliä. No, priimakunnossa se on ja oli taas viime keikallani. Jere Sumell
https://jeresumell.munsivu.fi
jere.sumell@iki.fi
044-3639289.
P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani! | |
Käytän capoa säestäessäni akustisella kitaralla biisejä, jotka muuten tarvitsisivat paljon barre-otteita. Ja mulle on ihan sama, jos joku ajattelee sen olevan tarpeetonta. | BigPapa 06.06.2022 15:41:13 (muokattu 06.06.2022 16:00:27) | |
|
Niin no, kaikenmaailman aloittelijathan niitä Capoja käyttelee 8) , turhaanko? , sitä voi sitten kukin itsekseen kelailla. Mun näkemys on, että niillä on vissi tarkoitus olla asetettuna kitaran kaulalle, jos niitä asetellaan. https://youtu.be/qszFOEl4BoA https://youtu.be/7zNTViboyxA https://youtu.be/Z_HV5sjt-BQ https://youtu.be/3KIT8s1Atbw Relief on ns. kuoppa. Sellaiseksi olen sitä noin 50v ajan kuullut kutsuttavan, eli sen ajan mitä olen kitaransoiton kanssa ollut tekemisissä. https://www.dummies.com/article/aca … ck-your-guitars-neck-relief-148421/ | |
BigPapa: Relief on ns. kuoppa. Sellaiseksi olen sitä noin 50v ajan kuullut kutsuttavan, eli sen ajan mitä olen kitaransoiton kanssa ollut tekemisissä. https://www.dummies.com/article/aca … ck-your-guitars-neck-relief-148421/ Kuoppa, ei huono! En ole musiikin asiantuntija. | |
Capo on erittäin tarpeellinen varuste, kun halutaan hyödyntää vapaiden kielten saundia sellaisessa sävellajissa tai asemassa missä se ei kitaran viritysjärjestelmässä muutoin onnistu. Itse käytän paljon erityisesti akustisen kitaran kanssa, ja soittokokemusta on yli 30 vuotta (mikä ei sinällään ole vielä paljoakaan). "Neck relief" on joskus suomennettu "otelaudan jalkavuus". Capo on yleisesti ottaen kätevä kaikenlaisessa kitaran rassauksessa, kun kieliä ei haluta ottaa kokonaan irti jonkin säätötoimenpiteen vuoksi. Löysää vain kielet ja lukitsee capolla paikoilleen. | Kefiiri 07.06.2022 15:59:20 (muokattu 07.06.2022 15:59:41) | |
|
Apricot: "Neck relief" on joskus suomennettu "otelaudan jalkavuus". Jalkavuudesta ei kyllä kukaan tajua. Mutta monttuahan on kanssa käytetty nyt kun vähän muistelen. Ei sekään aivan yleistajuinen ole. Kaulan taipuma? Vaikeata on. En ole musiikin asiantuntija. | BigPapa 08.06.2022 00:14:13 (muokattu 08.06.2022 00:46:50) | |
|
Kefiiri: Jalkavuudesta ei kyllä kukaan tajua. Mutta monttuahan on kanssa käytetty nyt kun vähän muistelen. Ei sekään aivan yleistajuinen ole. Kaulan taipuma? Vaikeata on. No niinkuin sanoin, se kaulan kuoppa on ollut aivan yleinen sanonta neck reliefistä ja toinen oli kaulan notko - vähemmän käytetty. http://ruippo.fi/mustek/bandikamat/page26/page27/page27.html Tuollakin näkyy ns. Concave Bow, elikkäs concave=koveruus suomeksi: https://www.guitarbitz.com/pages/trussrod-adjustment Tälläisiähän sitä monesti kysellään: kaularaudan säätöruuvi. Kumpaankos suuntaan tuota kierretään että kaula suoristuu, eli kaulan kuoppa loivenee? Voidaan puhua myös kaulan taipumasta: http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201808172633.pdf 3.6 Kaularauta Kaularauta on kaulan sisällä oleva osa, joka estää kielten virityksestä johtuvan jännityksen taivuttamasta tai vahingoittamasta kaulaa. Kaula reagoi myös ilman lämpötilaan ja kosteuteen, joten varsinkin Suomen sääolosuhteissa kaularaudan säätö on usein tarpeen. Mikäli kaulan taipumaa halutaan pienentää, kiristetään lavan puolella kuopassa (yleensä peitetty muovilevyllä) olevaa ruuvia, tai vastaavasti, jos kaulan taipumaa halutaan vähennettävän, löysätään säätöruuvia. Dave Burrluck: The players guide to Guitar maintenance, p 30: "Note that when tightening the thuss-rod it is advisable to slacken the string tension slightly." Denyerin kirjan suomennoksessa puhutaan kaulan kuopasta. Ralph Denyer: Suuri kitarakirja, s.169: "Jos kuoppa on liian syvä, löysennä ensin kielet ja käännä säätönuppia myötäpäivään 1/8 kierrosta." Jos kielet soivat moitteetta koko kaulan alueelta ja kitara on hyvä soittaa, ei kaularaudan säätöön yleensä ole tarvetta. Raudan säätö on joskus tarpeen, kun kielten paksuus muuttuu. Aina ei kuitenkaan säätöä tarvitse tehdä. Kaulaa ei pidä säätää, jos vain siltä tuntuu. "No kun muutkin säätävät" periaate on väärä ja sillä ei osaamaton saa kuin vahinkoa aikaan. Liika kuperuus saadaan pois kiristämällä kaularaudan säätöä myötäpäivään, kun taas liian suora kaula pannaan kuopalle löysäämällä säätöä vastapäivään. Ennen säätöhommia on syytä löysätä kielet, jotta säädettäessä huomataan kaularaudan säädön oikea toiminta. Rauta voi olla jumissa ja sen oikeaoppinen irroittaminen toimivaksi onkin jo toinen juttu. Säädöt on tehtävä maltillisesti, eli vain noin 1/8 kierrosta kerrallaan ja sitten odotetaan kaulan asettumista. Asettuminen ei tapahdu minuutissa eikä kahdessakaan... Ennen säätöhommia on kuitenkin ymmärrettävä se, että mikä on liian kupera tai liian suora. Jos ei tästä ole tarkkaa tietoa, on kitara syytä antaa ammatti-ihmisen käsiin säätöä varten. Mielellään jo ennen kuin on itse säätänyt kitaransa soittokelvottomaksi... | |
Jos capon käyttö saa tuntemaan alemmuutta, toivottavasti tämä lista helpottaa ahdistusta. Bob Dylan https://youtu.be/OeP4FFr88SQ Bruce Springsteen https://youtu.be/L-Ds-FXGGQg David Lindley https://youtu.be/i5siBAOAAjw Edge https://youtu.be/Sl2WWiLoSYo George Harrison https://youtu.be/ssBUgHLdrCA Glenn Frey https://youtu.be/sxq1nNlhtO0 James Taylor https://youtu.be/_1nKGVDhQ60 Johnny Marr https://youtu.be/mY8eKQFyRJk Jorma Kaukonen https://youtu.be/tVlllUuQWew Keith Richards https://youtu.be/G-bBhgMtPsc Lindsey Buckingham https://youtu.be/O6P2_i0Y6ms Mark Knopfler https://youtu.be/nvLzmxOjqVE Paco De Lucia https://youtu.be/vN1wJJrYhKc Paul Simon https://youtu.be/ITXBjDTXS90 Pete Townsend https://youtu.be/Gu9HhYv0C7E Richard Thompson https://youtu.be/HqViJyweNV0 Rory Gallagher https://youtu.be/WdPAO6_suu8 Ry Cooder https://youtu.be/HEUIZWyieAk Ja moni moni muu, ainakin liki jokainen folk-kitaristi. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|