exterminaattori: Eli käytössä Boss ce5 chorus, MXR EVH phase 90 ja Boss DD-3 --> vahvistin (ei siis efektilooppia ) jotain 80-luvun hardrock soundia tavoittelen. Kitara > Phaser > Chorus > Delay > vahvistin olisi oma valintani. Voit kokeilla tuota ja sitten jotain muuta. Delayn ja choruksen paikkaa ainakin kantsii vaihtaa ja kuulostella, riippuu niin paljon miten oma maku antaa myötä. Onhan tuota leipää tullu mussutettua. |
Usein isoin kysymys efektien järjestystä pohdittaessa on "ennen vai jälkeen särön/säröjen". Tässä keississä sitä ei edes tarvitse pohtia, joten oman korvan mukaan voi mennä ihan hyvin. Näistä delay toki mielellään ketjun viimeiseksi. Se on itse asiassa se efekti, jonka minä laittaisin kaikkein selvimmin särön jälkeen, mutta tässä se ei ole teknisesti mahdollista. Ongelma on siinä, että ennen säröä kaiut tulevat vahvarin etuasteeseen eri volalla kuin alkuperäinen signaali (yleensä hiljempaa) ja siis yliohjautuvat/säröytyvät vähemmän -> kaiut eivät kuulosta samalta kuin alkuperäinen signaali. Se on tietysti makuasia, häiritseekö tuo. Mutta oikeaa ja väärää ei tämän esimerkin speduissa ole, kokeile rohkeasti, mistä tykkäät eniten. Hynkelin ehdotelma yllä varsin hyvä lähtökohta. Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan. |
LesPaul70: Näistä delay toki mielellään ketjun viimeiseksi. Se on itse asiassa se efekti, jonka minä laittaisin kaikkein selvimmin särön jälkeen, mutta tässä se ei ole teknisesti mahdollista. Ongelma on siinä, että ennen säröä kaiut tulevat vahvarin etuasteeseen eri volalla kuin alkuperäinen signaali (yleensä hiljempaa) ja siis yliohjautuvat/säröytyvät vähemmän -> kaiut eivät kuulosta samalta kuin alkuperäinen signaali. Se on tietysti makuasia, häiritseekö tuo. Toisaalta kun ajattelee vaikka systeemiä, jossa on pelkkä nauhakaiku ja kovaa ajettu vahvistin, niin silloinhan delay on ennen säröä. Ja toden totta, se on hiukan vähemmän säröinen kuin alkuperäinen signaali, jos se tulee alkuperäistä hiljempaa. Säröttömämpi delay voi muutenkin toimia oikein hyvin, tuohan se silloin jonkinlaista kuulautta ja kompleksisuutta sointiin. Kahden vahvistimen setissä itselläni kaiulle omistettu vahvistin onkin usein kliinimpää laatua kuin etenkin sooloissa kovastikin murahteleva kuivan puolen styrkkari. Tosin pedaalisäröt ovat ennen delayta tuolloinkin. Boostereita saattaa sitten olla tilanteen mukaan joko ennen tai jälkee kaiun. Mutta juu, aloittajallahan ei ole setissä säröä (kuin ehkä sitten vasta vahvistimessa). Rosvovaltio pitäköön suolakurkkunsa |