JuSu 01.06.2022 18:45:27 (muokattu 01.06.2022 18:47:26) | |
---|
No niin. Kerätäänpä tähän parhaat vinkit strato(tyyppise)n vibrakoneiston säätämiseksi. Itsellä olisi tarkoitus säätää straton talla kanteen kiinni, mutta kuitenkin käyttää vibraa (paikoin voimakkaastikin) alaspäin. Tuumasin sijoittaa tuollaiseen Blade Runner Super-V -vibratallaan, kun tuntuisi olevan kovasti kehuttu.. ..vai meneekö rahat hukkaan, pärjäisinköhän perustallalla (kuuden ruuvin kiinnitys), kun muut asiat ovat kunnossa, eikä tallaa ole tarkoitus säätää kelluvaksi? Kitararassa on lukkovirit ja asiallinen satula, johon tuumasin vielä tuupata jotain lubrikanttia yöpöydän laatikosta.. Eiku. Mitkäs ovat raadin reseptit tähän ikuisuuskysymykseen? Jos jotakuta kiinnostaa taustat, niin nykyisessä bändissä tarvitsen jonkun verran kampea. Tähän asti olen mennyt Floyd Rosella, mutta joka kerran, kun palaan perusstraton pariin, on se kuin kotiin tulisi. Siksi tuumasin, josko kuitenkin pärjäisin perinteisemmällä tallaratkaisulla. Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- |
WanhaWetäjä 01.06.2022 21:12:25 | |
---|
JuSu: No niin. Kerätäänpä tähän parhaat vinkit strato(tyyppise)n vibrakoneiston säätämiseksi. Itsellä olisi tarkoitus säätää straton talla kanteen kiinni, mutta kuitenkin käyttää vibraa (paikoin voimakkaastikin) alaspäin. Tuumasin sijoittaa tuollaiseen Blade Runner Super-V -vibratallaan, kun tuntuisi olevan kovasti kehuttu.. ..vai meneekö rahat hukkaan, pärjäisinköhän perustallalla (kuuden ruuvin kiinnitys), kun muut asiat ovat kunnossa, eikä tallaa ole tarkoitus säätää kelluvaksi? Kitararassa on lukkovirit ja asiallinen satula, johon tuumasin vielä tuupata jotain lubrikanttia yöpöydän laatikosta.. Eiku. Mitkäs ovat raadin reseptit tähän ikuisuuskysymykseen? Jos jotakuta kiinnostaa taustat, niin nykyisessä bändissä tarvitsen jonkun verran kampea. Tähän asti olen mennyt Floyd Rosella, mutta joka kerran, kun palaan perusstraton pariin, on se kuin kotiin tulisi. Siksi tuumasin, josko kuitenkin pärjäisin perinteisemmällä tallaratkaisulla. https://www.dropbox.com/s/xjve9fs3h … nline%20tele%20%26%20Helix.mp3?dl=0 Tossa jotain kevyttä kampeilua GAS telella ja BladeRunnerilla, on ollut kohta 5 vuotta käytössä ja toimii, on kevyt, ei nitise eikä natise ja kitara pysyy vireessä, jotkut väittävät että tulisi myös sustainia lisää koska se plokki on aikas jämäkkää materiaalia, siitä en osaa sanoa. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
Haeroe 01.06.2022 21:14:21 | |
---|
JuSu: Itsellä olisi tarkoitus säätää straton talla kanteen kiinni, mutta kuitenkin käyttää vibraa (paikoin voimakkaastikin) alaspäin. Tuumasin sijoittaa tuollaiseen Blade Runner Super-V -vibratallaan, kun tuntuisi olevan kovasti kehuttu.. Ei sitä turhaan ole kehuttu. Kahdessa GAS:ssa semmonen on. Ainoa miinus on, että kammen kiristäminen oikeaan paikkaan ei ole niin helppoa kuin joissain muissa ratkaisuissa. Plussia onkin sitten senkin edestä. Tuntuma on todella smooth ja kampitemppuja pystyy vallan hyvin tekemään jos jonkinlaista. En kuitenkaan ole fanipoika eli montaa muutakin hyvää olen kokeillut GAS:n pajalla eri kitaroissa. -> tästä ei ole mitään hyötyä, mutta olipa pakko päästä sanomaan, että mulla on Super-V. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
WanhaWetäjä 01.06.2022 22:11:50 | |
---|
Haeroe: Ei sitä turhaan ole kehuttu. Kahdessa GAS:ssa semmonen on. Ainoa miinus on, että kammen kiristäminen oikeaan paikkaan ei ole niin helppoa kuin joissain muissa ratkaisuissa. Plussia onkin sitten senkin edestä. Tuntuma on todella smooth ja kampitemppuja pystyy vallan hyvin tekemään jos jonkinlaista. En kuitenkaan ole fanipoika eli montaa muutakin hyvää olen kokeillut GAS:n pajalla eri kitaroissa. -> tästä ei ole mitään hyötyä, mutta olipa pakko päästä sanomaan, että mulla on Super-V. No onhan siitä aina hyötyä että palaute tulee käyttäjiltä, sellaset "ei ole omaa kokemusta mutta" tyyppiset vastaukset ovat ns persiistä. Taisi olla paljon parjattu Darrel Braun joka testaili/vertaili erilaisia vibratalloja ja BladeRunner pärjäsi ihan hyvin joskaan ei ollut ns voittaja tuossa testissä. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
Alfons Åberg 01.06.2022 22:28:28 | |
---|
Jos kahteen suuntaan toimivan kammen haluaa vireessä pysyvän, niin mulla on ainakin toiminut kohtuullisesti jousia pitelevän osan säätö kulmaan. Eli tavallaan tasapainotetaan jousien jännitys ja vire pysyy. Tuossa tarkemmin https://m.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA&t=7stämä ei olekaan paska housuille |
Kefiiri 01.06.2022 23:04:43 (muokattu 01.06.2022 23:08:23) | |
---|
Mä sanon näissä aina sen, että pitää laittaa lavan kielenohjainten kautta menemään vain ne kielet jotka muuten eivät painu satulan uraan riittävän tiukasti. Sehän tarkoittaa yleensä pelkkää ohutta E:tä. Vaikka satulaa miten voitelisi niin kieltä tarpeettomasti painava kielenohjain lisää kitkaa satulassa. En itsekään millään totu kelluvaan stratotallaan mutta kyllähän se on ainoa oikea ratkaisu. Kammen keinutus pitää aloittaa nostoliikkeellä, kautta Pyhän Pulliaisen! Mutta niinhän toinen kova luu, Jeff Beck, sanoi kun siltä kysyttiin miten se saa Stratonsa pysymään vireessä kampihommia tehdessään, että eihän se pysykään :) En ole musiikin asiantuntija. |
JuSu 02.06.2022 08:19:58 | |
---|
Kiitoksia vinkeistä! Testasin tuossa Squierin Classic Vibellä, johon vaihdettu talla ja lukkovirittimet. Talla on kannessa kiinni ja toimii siis vain alaspäin. Herrasmiesvibra ei virettä hetkauttanut, mutta kun kammen runttasi pleksiin kiinni, niin hoblaa. Pienen tutkiskelun jälkeen ongelma kuitenkin paikallistui satulaan. Syöksypommituksen jälkeinen vire palautui, kun epikseen ajautunutta kieltä venytti vienosti. Eli en ainakaan vireen puolesta tällä setupilla lähde hankkimaan liki 200 euron tallaa, satula ensin kuntoon ja sitten uusi arviointi. Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- |
Haeroe 02.06.2022 08:58:29 | |
---|
JuSu: Eli en ainakaan vireen puolesta tällä setupilla lähde hankkimaan liki 200 euron tallaa, satula ensin kuntoon ja sitten uusi arviointi. Satula on mullakin paljastunut useasti straton (ja muidenkin) halvempien kitaroiden vireongelmien lähteeksi. Toivottavasti oikenee satulan fiksauksella. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
Kenkuru 02.06.2022 15:00:22 (muokattu 02.06.2022 15:00:43) | |
---|
Eikö semmoinen rullasatula olisi kova sana. Ei jäis kielet jurnuttamaan sinne uriin. |
Little Savage 02.06.2022 21:24:31 | |
---|
Kampea pitää vemputtaa oikein kunnolla että satulan ahtaudesta johtuvat vireongelmat poistuvat. Ostimpa kerran kitaran Thomanilta. Se oli I-ha kiva mut... |
Haeroe: Satula on mullakin paljastunut useasti straton (ja muidenkin) halvempien kitaroiden vireongelmien lähteeksi. Toivottavasti oikenee satulan fiksauksella. Satulat on toki usein vireongelmien lähde, ja niihin löytyy ratkaisu normaalisoiton osalta. Se että kitara pysyisi ilman lukkosatulaa vireessä syöksypommittaessa on hankalampi homma. Itselläni on 350 euroa uutena maksava Rail Tail-tremolo hankittuna aloittajan ongelmaan. Jos rasvaan laadukasta luusatulaa ja tähdet on suotuisat, niin ehkä 9/10 vire säilyy rankemmin kammettaessa. Kuitenkaan OFR tai Lo Pro Edge käyttökokemukseen ja luotettavuuteen ei voi päästä. Jos stratolla on pakko syöksypommittaa, niin suosittelen hankkimaan heti suosiolla floikalla varustetun straton. Se tulee paljon halvemmaksi ja helpommaksi. Muistaakseni esim. Dave Murrayn signatureja floikalla on ollut Torilla n. 800 eurolla. Eli routtaukset pajalla ja tarviketremolojen ostaminen ei ole kannattavaa. |